Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-10-2010, 19:18
sander-ja's Avatar
sander-ja sander-ja is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2010
Posts: 228
Default '83 Polo GT 55kw traag

Ik ben sinds afgelopen week eigenaar van een '83polo GT 55kw. Deze wil ik aankomende winter gaan opknappen, om er vervolgens met mooi weer in te gaan rijden.

Naast deze auto heb ik ook nog een Citroen AX GT. Dit autotje heeft 75pk @750kg, en is dus zowel qua gewicht als vermogen te vergelijken met de polo. Maar de polo is bij lange na niet zo snel als de AX. Het verschil werd afgelopen weekend bij een stoplichtsprintje tegen mn eigen ax pijnlijk duidelijk . De Polo was vanaf de eerste meters geen partij, en ik praat dan niet over een neuslengte verschil.

Aangezien de auto aankomend winter opgeknapt gaat worden, wil ik direct het motortje aanpakken. Wat ik wil bereiken is een 0-100 sprint in minder dan 10 seconden, vergelijkbare waardes met mn ax dus, en trager dan een polo g40.

Als eerste stap wil ik deze winter sowieso een 5bak monteren. Welke bak adviseren jullie mij? Het moet een korte bak zijn, topsnelheid en toerentallen op de snelweg zijn iet van belang.


Wat betreft andere aanpassingen wil ik alvorens plannen te maken toch eerst graag advies van jullie. Waar ik sowieso aan denk is:

- compressie verhogen (koppaking wordt vervangen, dus het kopje moet toch gevlakt worden). Wil wel op euro95 kunnen blijven rijden.
- motorfietscarburateurs (ben er nog vrij onbekend mee)
- andere nokkenas (het is een sleeptuimelaar blokje als ik me niet vergis, dus weet niet of er betaalbare nokkenassen zijn?)
- spaggetie spruitstuk

Wat adviseren jullie mij?


Alvast bedankt
__________________
'83 Jetta CL 1.5 aut.
'98 Golf mk4 1.6sr

Last edited by sander-ja : 04-10-2010 at 19:23.
Reply With Quote
  #2  
Old 04-10-2010, 19:23
Bas's Avatar
Bas Bas is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 995
Send a message via MSN to Bas
Default

Als het goed is heb je een GK blokje in je Polo hangen. Dit is een blok met standaard al een compressie verhouding van 1:11. Je zou nu al 98 moeten tanken dus!

- Voor een korte versnellingsbak moet je zoeken naar de bakcode AHD.
- Voor een nokkenas kun je op Ebay.de kijken, maar voor een sleeptuimelaar liggen ze niet echt voor het oprapen...
Reply With Quote
  #3  
Old 04-10-2010, 20:12
sander-ja's Avatar
sander-ja sander-ja is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2010
Posts: 228
Default

Thnx voor je reactie! Wist niet dat de compressie verhouding zo hoog lag. Heb nog niet getankt met de auto, maar zou me niet verbazen als er al tijden met euro95 is gereden...

Zie trouwens dat ik dit topic in het verkeerde subforum heb geplaatst, zou een moderator dit kunnen verplaatsen? Excuses...

Past een 5bak trouwens zonder verdere aanpassingen, of dient er een extra steun gemaakt te worden?
__________________
'83 Jetta CL 1.5 aut.
'98 Golf mk4 1.6sr
Reply With Quote
  #4  
Old 04-10-2010, 22:42
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Je moet een 5 bak steun hebben
Op 't polo86c forum zit trouwens ook heel veel kennis over het wat sneller laten gaan van die boodschappenwagentjes
Reply With Quote
  #5  
Old 05-10-2010, 06:49
sander-ja's Avatar
sander-ja sander-ja is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2010
Posts: 228
Default

Oke thnx, heb me net even op het 86c forum aangemeld.

Hmm een 5bak steun, dat wordt dus lassen?
__________________
'83 Jetta CL 1.5 aut.
'98 Golf mk4 1.6sr
Reply With Quote
  #6  
Old 05-10-2010, 10:28
Bas's Avatar
Bas Bas is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 995
Send a message via MSN to Bas
Default

Nee, hoeft niets gelast te worden. Met een bijbehorende 5-bak steun kun je het zo overzetten.
Reply With Quote
  #7  
Old 05-10-2010, 16:31
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,839
Default

Als je twijfelt aan het onderhoud, zou ik ook eens de kleppen stellen.

Weet je zeker dat het een GK 75PK is, bestaan veel GT's met een NZ met 55pk, ipv kw
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #8  
Old 05-10-2010, 19:20
sander-ja's Avatar
sander-ja sander-ja is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2010
Posts: 228
Default

Het gaat sowieso wel om een GK. Op het onderblok begint de motorcode met GK, ook zit er geen koekenpan luchtfilterhuis op.

Klepjes stellen zou wel eens goed zijn, al hoor ik ze niet tikken. Maargoed heb de auto vandaag geschorst zodat ik aankomende winter rustig de tijd voor de auto kan nemen. Dan wordt onderhoudt zoals de koppakking, distr riem etc ook vervangen.

Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met het laten afdraaien van het vliegwiel? Is dit zinvol bij een 1300?

Ben tevens informatie aan het zoeken over het bewerken van de cilinderkop. Ik heb redelijk wat ervaring met het afwerken en tunen van brommer cilinders, ben dus wel handig met een dremel. Nu wil ik graag eerst oefenen op een sloop kopje. Maar in hoeverre zijn de kopjes van de 55pk 1300tjes te vergelijken met de GK kopjes?

Alvast bedankt!
__________________
'83 Jetta CL 1.5 aut.
'98 Golf mk4 1.6sr
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum