Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 1 (kever '49->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-05-2012, 07:38
Heleen's Avatar
Heleen Heleen is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 844
Send a message via MSN to Heleen
Default Hoe zit het precies?

Long time no see! Bart en ik zijn een beetje aan het kletsen over de aanschaf van een kever. Ik weet nog uit mijn VW jaren dat er verschillen zitten in verschillende bouwjaren maar weet iemand misschien een leuke site waar dat overzichtelijk staat uitgelegd? En what's hot and what's not? En wat is tegenwoordig de aanschafprijs van de gemiddelde opknapper? We denken nog niet serieus aan kopen hoor. Maar een beetje browsen lijkt me wel leuk! Bedankt alvast!
__________________
I HAVE GONE TO FIND MYSELF
If I come back before I return,
keep me here.

"Life will smile for you"

"Frankly... I don't give a damn."
Reply With Quote
  #2  
Old 06-05-2012, 14:03
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

welcome back!lang geleden alweer
ik zou me even inlezen op keversite.nl,daar staat alles wat jij wil weten[ook veel dat je niet wil weten trouwens]
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #3  
Old 06-05-2012, 21:56
pieterveenstra's Avatar
pieterveenstra pieterveenstra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 433
Default

Even snel en kort door de bocht:

1938-1953: Brilkever, kever met een brilruitje, bijzonder dashboard met km teller en vaak een klok. Zowel links als rechts een handschoenenvakje zonder klepje. 16 inch wielen. 25pk motor. Liggende koplampen. Zeer kleine achterlampjes

1953-1957: Ovaalkever, kever met een ovale achterruit. Voorruit is iets grote tov de brilkever. Dashboard is anders met een centraal 'grilletje'. Vanaf 7/53 met de 30pk geleverd. Liggende koplampen, kleine 'snowflake' achterlichtjes (muv 1953-1954, toen hadden ze hart achterlichtjes)

1957-1964: Kever 'Dickholmer', de kever met de dikke deur/raamstijlen. Vierkant (klein) achterraam. Grotere voorruit dan de ovaal. Wederom een ander dashboard. Vanaf 7/1960 geleverd met een 34pk motor. liggende koplampen. Tot 1961 geleverd met snowflake achterlichtjes, daarna met ovale achterlichten met gekleurde richtingaanwijzer.

1964-1967: Kever met grotere ramen, vierkant achterraam dat groter is dan voorgaande jaren. Voorruit is groter dan die van de dickholmer. Liggende koplampen tot 7/67. 1967 is een bijzonder jaar, hier zijn veel verschillende onderdelen in gebruikt. 34pk motor

Wat hierna allemaal komt ligt niet echt binnen mijn interessegebied, dus hier kan ik niet veel over zeggen. Er zijn per categorie honderden verschillen te benoemen, maar hiervoor moet je toch echt de boel goed bestuderen. Kijk anders eens op www.thesamba.com hier is veel interesante informatie te vinden!

Edit: http://www.vw-resource.com/years.html
__________________
1960's Beetle Resto

Last edited by pieterveenstra : 06-05-2012 at 21:59.
Reply With Quote
  #4  
Old 07-05-2012, 19:16
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Als je geen serieus budget hebt kun je een bril of ovaal kever meteen weg strepen
Reply With Quote
  #5  
Old 08-05-2012, 22:11
VWToon89's Avatar
VWToon89 VWToon89 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 203
Default

Mooi overzicht peter vind alleen zonde dat iedereen het '58 '59 model bij de na '60 modelen rekend. Dit is toch echt een apart model, veel van oval alleen achterruit en dash is anders.

Voel me aangesproken omdak zelf heb.
__________________
Mk4 '00 1.9 TDI (Daily)
Kever '59 1200 Dropped

Oldrides:
MK3 '96 1.4

www.vwcruizers.nl

Proud member of the VW Cruizers
Reply With Quote
  #6  
Old 09-05-2012, 20:10
pieterveenstra's Avatar
pieterveenstra pieterveenstra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 433
Default

Tja.. deurklinken zijn hetzelfde als ovaal en de rest?
Zo kan ik nog wel even doorgaan Kan ook nog wel een boekje open doen over '60 one year only onderdelen..
__________________
1960's Beetle Resto
Reply With Quote
  #7  
Old 09-05-2012, 22:12
VWToon89's Avatar
VWToon89 VWToon89 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 203
Default

Quote:
Originally Posted by pieterveenstra
Tja.. deurklinken zijn hetzelfde als ovaal en de rest?
Zo kan ik nog wel even doorgaan Kan ook nog wel een boekje open doen over '60 one year only onderdelen..


Haha das waar bijna elk jaar heeft wel verschillen daar heb je gelijk in
Maar vin "58 "59 toch wel aparte groep. Niet alleen deurklinken waren het zelfde, geen knipperlichten op voorschermen, pijlpinkers, snowflak achterlichten, stuur, motorblok en denk nog wel wat dingen. Wat wel uniek aan dat model is, is de benzine tank, die van oval en "60+ zijn anders.
__________________
Mk4 '00 1.9 TDI (Daily)
Kever '59 1200 Dropped

Oldrides:
MK3 '96 1.4

www.vwcruizers.nl

Proud member of the VW Cruizers
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum