Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-02-2009, 13:01
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default Brainfart, cheap ass turbo-ombouw



Juist, het gaat hierbij dus om een hersenspinsel.
Stel, men neme een PG ( G60 ) blok, en schroeven hierop het inlaatspruitstuk en turbo van een diesel ( in het kader van plug&play )
okee dit past, reeds bekend, turbo niet geschikt voor benzinetoerentallen maar dat even daargelaten, maar het eeuwig probleem is altijd hoe doen we de brandstofvoorziening etc. tot ik laatst dit tegenkwam:



Ik heb dit al een eerder gezien op een oude renault 5 turbo, een carbureateur aan de inlaatzijde van een turbo, zelf met inlaattraject van bijna 70 cm van carb tot turbo, en dat liep als een duivel.

Hebben mensen hier ervaring mee met een dergelijke toepassing? zo ja, moet je nog een speciale turbo danwel keeringen of iets dergenlijks hebbe gezien dat er een zeer explosief mengsel door de turbo heen gaat, die natuurlijk witheet is.

ik ben dus van plan om een op een proefbank een dergelijke setup te gaan maken, puur om te kijken met welke originele vw delen je een turbo op je 8v kan bouwen. Mensen die hier input en ideeën over hebben hoor ik heel graag.
weet trouwens iemand hier welke geschikte turbo op een uitlaatspruitstuk van een 1.6 of 1.9 tdi passen en welke het meeste gechikt is kwa vulling voor een PG.
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.

Last edited by loco-vr6 : 23-02-2009 at 13:15.
Reply With Quote
  #2  
Old 23-02-2009, 13:10
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

http://www.youtube.com/watch?v=u_RCsx63UiI

hier weer een voorbeeld van een HOLLEY carb voor de turbo geplaatst.
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #3  
Old 23-02-2009, 13:12
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Drawthrough turbo wordt dit genoemd.

Gevaarlijker, vanwege wat je zelf noemt (brandbaar mengsel door een hete turbo trekken), maar kan ook goed werken, net als een Blowthrough setup.

Bij Kevertjes wordt dit ook wel toegepast en bij Amerikaanse auto's met carb ook. Bij een Blowthrough setup moet de carburateur geisoleerd worden van de omgeving, vanwege de hoge drukken in de carb, bij een drawtrough setup hoeft dit niet.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #4  
Old 23-02-2009, 13:19
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

aha, kijk dat is de officiele benaming hiervoor, thanks!
Ik heb inmiddels wel van renault een Blowthrough cab gevonden, maar het plaatsen hiervan wordt een beetje lastig, bij een drawthrough zou ik de carb links van de distributie kunnen plaatsen, zou moeten werken gezien een renault 5 turbo ook een bochtig inlaattraject heeft van carb naar turbo van ruim 70 cm. Hieronder een LOW tech tekeningetje van wat ik bedoel.


__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.

Last edited by loco-vr6 : 23-02-2009 at 13:48.
Reply With Quote
  #5  
Old 24-02-2009, 15:38
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

niemand hier verder ervaring met deze setup op een vw? of welke andere auto dan ook?
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #6  
Old 24-02-2009, 21:48
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Tiki heeft zoiets op zijn Kever. Enige wat ik mij kan indenken is het feit dat je een carb moet monteren die een veel hogere opbrengst moet hebben en dat hij ook "drukdicht" moet zijn. Vanwege de flotter etc.
Reply With Quote
  #7  
Old 24-02-2009, 22:07
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Staat al lang op stapel hier in de garage Precies zoals jij het bedacht hebt.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #8  
Old 24-02-2009, 22:49
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Interresant topic. Ik loop ook al tijden met een carb.motor + turbo/compressor idee in m'n hoofd voor een kever en/of 1500JB motor..
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #9  
Old 24-02-2009, 22:56
Vincent-Mk1's Avatar
Vincent-Mk1 Vincent-Mk1 is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2007
Posts: 556
Default

Ik heb nog liggen voor een PG,...een spruitstuk,..met daarop gloednieuwe k04 etc.
plug & play....
__________________
--------------------------------------------
'79 Mk1-16VT - Rallye-16VT

--------------------------------------------
Reply With Quote
  #10  
Old 24-02-2009, 23:27
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

Quote:
Originally Posted by Vincent-Mk1
Ik heb nog liggen voor een PG,...een spruitstuk,..met daarop gloednieuwe k04 etc.
plug & play....


u heeft pm
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #11  
Old 24-02-2009, 23:34
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
Staat al lang op stapel hier in de garage Precies zoals jij het bedacht hebt.


je bedoelt zeker: het idee is er, nu de uitvoering nog

ik ben druk aan het snuffelen op het internet, en ben er inmiddels achter dat een ouderwetse SU carb de besten is voor een testbouw met een GTD turbo op een PG. Inmiddels ook veel info via datsun forums binnengehaald, die reden er vroeg erg veel mee blijkbaar. in theorie zou je met een kleine turbo met een boost van +- 0.5 bar op een JB al een 140 a 150 pk moeten kunnen halen, of het heel blijft is een tweede....

(heb een aantal motoren uit oude slopers liggen dus testen kan volop )

ik ga dr in april mee aan de gang, eerst mn rocco naar de rdw, en dan gaan we ons storten op deze old skool turbo conversie

@ Stijn, hoever ben jij al met info verzamelen/samenstellen van onderdelen/ervaring?
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.

Last edited by loco-vr6 : 24-02-2009 at 23:39.
Reply With Quote
  #12  
Old 24-02-2009, 23:39
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Eh nee, het staat/stond hier

Ik heb/had een PG blok staan met TD uitlaatspruitstuk en T3 turbo erop, gekoppeld aan een TD inlaat met een enkele dubbele Weber ervoor.

Heeft echter nooit gelopen en is nooit ingebouwd geweest, en is alweer half in onderdelen gegaan voor andere projecten.

Moet het toch nog eens afwerken en daadwerkelijk inbouwen.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #13  
Old 24-02-2009, 23:43
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
Eh nee, het staat/stond hier

Ik heb/had een PG blok staan met TD uitlaatspruitstuk en T3 turbo erop, gekoppeld aan een TD inlaat met een enkele dubbele Weber ervoor.

Heeft echter nooit gelopen en is nooit ingebouwd geweest, en is alweer half in onderdelen gegaan voor andere projecten.

Moet het toch nog eens afwerken en daadwerkelijk inbouwen.


Een TD spruitstuk van een 1.6 of 1.9? of zit hier geen verschil in? op welke past een t3?
een T3 is volgens jou de beste keuze voor een PG?
Ik heb wel al t 1 en ander gelezen over het vervangen van de lagers van de turbo voor carbon seal versie:
http://www.smbaker.com/rail/monsterturbovw.html
zijn die er voor een t3?
wat voor weber had je ervoor hangen? ( diameter, venturi, sproeiers etc )
een SU zou volgens diverse bronnen beter werken omdat die niet in 1 keer zoals een weber open gaan, dus minder/geen lag zodra je het gas intrapt.
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.

Last edited by loco-vr6 : 24-02-2009 at 23:47.
Reply With Quote
  #14  
Old 04-03-2009, 17:29
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

iemand hier tabellen hoe je de lucht/brandstof ratio kunt berekenen?
hoeft nog niet voor een turbo motor te zijn, gewoon een basis formule.
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #15  
Old 04-03-2009, 18:02
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

λ=1, stoichiometrische verbranding.

Lambda is 1, voor benzine word over het algemeen aangenomen: 14,7kg lucht tegen 1kg brandstof om stoichiometrisch te kunnen verbranden.

En een turbomotor moet je niet arm laten lopen (smeltende zuigers etc), dus alles hoger als λ=1 is niet goed. Een wat rijker mengsel kan ook wel, dan werkt de brandstof ook als koeling (zoals water injectie in het inlaatspruitstuk ook koelend werkt), ga je echter voorbij de, laten we zeggen, λ=0,8 dan word het te vet en heb je kans dat je de oliefilm van je zuigerwanden spoelt.

Ik heb overigens alles tussen de 14,2 en 14,9kg al wel voorbij horen komen als het ging om de massa van de lucht die benodigd was om 1kg benzine stoichiometrisch te verbranden...
Reply With Quote
  #16  
Old 04-03-2009, 19:03
Bootje Bootje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 246
Default

turbo op mun jb dat lijkt me wel wat dit hou ik in de gaten
Reply With Quote
  #17  
Old 05-03-2009, 15:39
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
λ=1, stoichiometrische verbranding.

Lambda is 1, voor benzine word over het algemeen aangenomen: 14,7kg lucht tegen 1kg brandstof om stoichiometrisch te kunnen verbranden.

En een turbomotor moet je niet arm laten lopen (smeltende zuigers etc), dus alles hoger als λ=1 is niet goed. Een wat rijker mengsel kan ook wel, dan werkt de brandstof ook als koeling (zoals water injectie in het inlaatspruitstuk ook koelend werkt), ga je echter voorbij de, laten we zeggen, λ=0,8 dan word het te vet en heb je kans dat je de oliefilm van je zuigerwanden spoelt.

Ik heb overigens alles tussen de 14,2 en 14,9kg al wel voorbij horen komen als het ging om de massa van de lucht die benodigd was om 1kg benzine stoichiometrisch te verbranden...


Thnx, inmiddels heb ik al deze aangeschaft: http://www.bccp.nl/shop2/contents/n...md=39871.800694

Dashboard Lambda controle box + lambdasensor
*4128KB
Nuttig meetgereedschap om in het compartiment van de auto te monteren!
Mengsel en verbranding direct aflezen op het dashboard d.m.v. een lambda sensor.
U ziet onmiddellijk op het heldere kleuren display of het mengsel momenteel correct (geel), te arm (groen), of rijk (rood) is.
Wordt geleverd met originele Bosch lambda sensor en lasmoer voor in de uitlaat, eenvoudig aan te sluiten.
Ideaal voor doe-het-zelf instellen van vlotte straatauto's, rallywagens e.d.
Dit plaatje toont het oude model lambdasonde, tegenwoordig wordt een 4-draads sonde meegeleverd.

Aquamist staat nog op het verlanglijstje maar eerst maar eens zorgen dat de proefmotor uberhaupt draait en dan met de uiteindelijke motor naar vermogen gaan zoeken.

maar in principe is het dus: capaciteit turbo in kg lucht naar ratio berekenen met de capaciteit carb. wordt nog leuk.
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.

Last edited by loco-vr6 : 05-03-2009 at 15:41.
Reply With Quote
  #18  
Old 05-03-2009, 16:19
hajong's Avatar
hajong hajong is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 136
Default

Quote:
Originally Posted by loco-vr6


Juist, het gaat hierbij dus om een hersenspinsel.
Stel, men neme een PG ( G60 ) blok, en schroeven hierop het inlaatspruitstuk en turbo van een diesel ( in het kader van plug&play )
okee dit past, reeds bekend, turbo niet geschikt voor benzinetoerentallen maar dat even daargelaten, maar het eeuwig probleem is altijd hoe doen we de brandstofvoorziening etc. tot ik laatst dit tegenkwam:
[img]plaatje[/img]

Ik heb dit al een eerder gezien op een oude renault 5 turbo, een carbureateur aan de inlaatzijde van een turbo, zelf met inlaattraject van bijna 70 cm van carb tot turbo, en dat liep als een duivel.

Hebben mensen hier ervaring mee met een dergelijke toepassing? zo ja, moet je nog een speciale turbo danwel keeringen of iets dergenlijks hebbe gezien dat er een zeer explosief mengsel door de turbo heen gaat, die natuurlijk witheet is.

ik ben dus van plan om een op een proefbank een dergelijke setup te gaan maken, puur om te kijken met welke originele vw delen je een turbo op je 8v kan bouwen. Mensen die hier input en ideeën over hebben hoor ik heel graag.
weet trouwens iemand hier welke geschikte turbo op een uitlaatspruitstuk van een 1.6 of 1.9 tdi passen en welke het meeste gechikt is kwa vulling voor een PG.


Eehhmm, je hebt wat het Renault verhaal gedeeltelijk gelijk.
De Renault 5 (alpine) turbo (zeg tot bj 1985) heeft inderdaad de carb voor de turbo zitten. Het voordeel hiervan is dat je geen aparte carb nodig hebt die overdruk (hogere druk dan atmosferisch) aan kan. Je standaard carb trekt dit namelijk niet. Het nadeel is dat je je brandstofhoudend mengsel bent aan het comprimeren en dat je eigenlijk geen IC kan toepassen.
De Renault 5 (Super5) GT Turbo (vanaf bj 1985) heeft de carb na de turbo zitten. Puur je lucht wordt dan door de turbo gecomprimeerd en pas in de carb van brandstof voorzien. Het voordeel is dat je een IC kan plaatsen, dat je vlak voor je gasklep een dumpvalve kan plaatsen (zonder dat je brandstof bant aan het aflaten) en dat je geen brandstof bent aan het comprimeren. Het nadeel is dat je een speciale carb nodig hebt die overdrukken aan kan (bv Lancia Delta).

Het wordt in elk geval voor veel ombouwprojectjes gebruikt. Ik weet een (op internet bekende) Peugeot 205 met low budget turbo ombouw die de R5 spullen gebruikt en heb laatst een carb verkocht aan iemand die z'n Nissan ge-turbo-ed heeft mbv een R5 carb. Het is echt een hele simpele 1 traps enkele carb. Maar wel voor een 1400-tje...

Als je meer over de R5 GT Turbo spul wilt weten, dan hoor ik het wel.
__________________
Vive Ernst Berg!
Reply With Quote
  #19  
Old 05-03-2009, 18:04
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Ik heb net even zitten lezen op die website over die "lambdabox" zag er alleen niet bij of je die ook kunt aansluiten aan een vrij programmeerbaar mms, mocht die in de toekomst de volgende stap zijn. Hoef je er dan niet nog een keer eentje te kopen
Reply With Quote
  #20  
Old 06-03-2009, 12:45
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
Ik heb net even zitten lezen op die website over die "lambdabox" zag er alleen niet bij of je die ook kunt aansluiten aan een vrij programmeerbaar mms, mocht die in de toekomst de volgende stap zijn. Hoef je er dan niet nog een keer eentje te kopen


MMS zit niet echt in de planning, alles moet uiteindelijk in een auto uit 1974 komen, en ik wil zegmaar een ouderwetse variant van een turbo gaan bouwen.
liefste zo veel mogenlijk mechanisch. ik ben wel nog bezig met een half incompleet Kugel-Fischer injectie systeem, maar dat wordt nog lastig om in combinatie met een turbo aan de gang te krijgen....
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum