Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-06-2014, 20:21
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default Hendel ruitensproeier doet niets

Beste mensen,

(Golf II 1.6GTD)
Wanneer ik aan de ruitensproeier-hendel trek gebeurt er niet, wanneer ik druk sproeit 'ie achter wel en alle ruitenwisser doen het nog.

De auto is in t buitenland geweest en tijdens het verblijf daar is de kabel van de temperatuurregelaar gemaakt. Sindsdien werkt de ruitensproeier (voor) niet meer. ik weet niet of het dashboard eruit is geweest en wat er allemaal eigenlijk is gedaan.

Ik heb zelf wel even bij het stuur voor zover ik kon gekeken onder het dashboard en merkte op dat er een stekkertje los hing. Ik heb dus even 2 foto's gemaakt van dat stekkertje en waar de 2 draadjes van 't stekkertje vandaan komen.

stekker


2 draden (linker pijl wijst dat bruine draadje aan)



Weet iemand waar dit stekkertje van is en waar t op ingeplugd moet zitten.
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
Reply With Quote
  #2  
Old 18-06-2014, 21:44
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Heb onlangs deze elektronica nog gedaan maar kan me dit stekkertje niet meer herinneren. Denk niet dat het iets er mee te maken heeft



Normaal is hetgeen je ruitenwisserhendel bediend nummertje twaalf. Onderste afbeelding is voor met MFA, neem aan dat je dat niet hebt?

Ik zou eens checken of je toevallig geen lek hebt in de darmpjes, van de sproeiers. En of het sproeimotortje wel goed werkt.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #3  
Old 18-06-2014, 21:56
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by MocroPlay


Grijs/blauw en bruin zijn resp. dashboardverlichting en massa, de stekker is dus wsch. voor de verlichting van een sigarenaansteker (of radio?). Die andere weet ik zo niet.
Reply With Quote
  #4  
Old 18-06-2014, 22:16
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by MocroPlay



W8 ff: is dat een blauwe of een grijs/blauwe draad? 't Is niet goed te zien... In het laatste geval is dit de stekker voor de sig.-aansteker, die 2-polige op de eerste foto is dan van de verlichting van het kachelpaneel.
Reply With Quote
  #5  
Old 19-06-2014, 00:56
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
W8 ff: is dat een blauwe of een grijs/blauwe draad? 't Is niet goed te zien... In het laatste geval is dit de stekker voor de sig.-aansteker, die 2-polige op de eerste foto is dan van de verlichting van het kachelpaneel.

Euhm, het draadje is grijs-blauwe en loopt van het stekkertje op de eerste foto naar het blokje op de tweede foto. Dat bruine draadje loopt van de stekker op de eerste foto naar het linker aangewezen punt op de tweede foto.

Wat verlichting betreft is het wel zo dat de linkerhelft van het instumentenklusterverlichting ook niet meer werkt terwijl dat eerder juist andersom was, linkerhelft was goed maar de rechterhelft deed het maar zelden. Soms na goed slaan bovenop het dashboard deed ie het dan ineens weer. Andere dashboardverlichtingen heb ik niet op gelet maar dat zal ik morgen gelijk doen.

Welke stekkers zijn dan verantwoordelijk voor het instrumentenklusterverlichting?
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
Reply With Quote
  #6  
Old 19-06-2014, 12:14
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by MocroPlay
[..] dat de linkerhelft van het instumentenklusterverlichting ook niet meer werkt terwijl dat eerder juist andersom was
Dan heb je ook nog een slecht kontakt bij een van de twee lampjes, of een scheurtje in de flexibele printplaat van de tellerbak.

Quote:
Welke stekkers zijn dan verantwoordelijk voor het instrumentenklusterverlichting?
Volg de grijs/blauwe draden... ;-)
Reply With Quote
  #7  
Old 19-06-2014, 12:46
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Dan heb je ook nog een slecht kontakt bij een van de twee lampjes, of een scheurtje in de flexibele printplaat van de tellerbak.

Volg de grijs/blauwe draden... ;-)

Thnx zal straks eens kijken.
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
Reply With Quote
  #8  
Old 19-06-2014, 13:29
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,262
Default

Kan het niet zijn dat het pompje gehemeld is? Je hebt nl van de dubbel werkende (v+a), kan zijn dat deze dan nog maar 1 kant op draait..... Die stekker op de foto lijkt me idd voor het dashboard.
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #9  
Old 19-06-2014, 19:45
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default

Probleem van de ruitensproeier vloeistof is opgelost. Was denk ik een slecht contactje, relai blokje nr 18 voor niets de behuizinghoekjes geknipt om het open te krijgen, dacht dat daar misschien het probleem in zat want achter sproeide die wel. Zekering 11 eruitgehaald en opnieuw ingestopt en toen reageerde die ineens kort. Daarna stekkertje van t pompje eraf gehaald en contactpunten schoongemaakt en maar blijven trekken aan die hendel met goed resultaat. Hoe dan ook, exacte oorzaak is niet duidelijk maar ik vermoed dat t de contactpuntjes waren van of het pompje of de zekering.

Ander probleem is nog steeds het dashboardverlichting, die doet het niet. Van het instrumentenverlichting wordt de rechter helft wel verlicht maar de linker helft van het dashboard niet, variabele stelwieletje boven de lichtschakelaar werkt dus ook niet. Kachelpaneel verlichting idem dito.

Dus dan moet dat stekkertje daarvoor zijn? En waar moet deze dan ingeplugd worden?
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning

Last edited by MocroPlay : 20-06-2014 at 09:56.
Reply With Quote
  #10  
Old 20-06-2014, 13:28
bugs's Avatar
bugs bugs is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,088
Send a message via MSN to bugs
Default

In de klok zitten 2 lampjes, 1 kan er defect zijn, als je het los hebt, vervang ze dan gelijk allebei! Als ze het dan beide doen dan is de kans zeer groot dat het lampje van de kachelbediening ook defect is. Zoek hiervoor een ander paneeltje, het lampje is zeer moeilijk te vervangen zonder het kapot te maken!
Probeer ook een andere lichtschakelaar, kan het ook aan liggen!
Dat stekkertje kan van het kachelpaneeltje zijn, als je dat paneeltje er uit wipt, dan zie je wel of er een stekker aan zit, zo niet, klik deze er dan in!

Last edited by bugs : 20-06-2014 at 13:31.
Reply With Quote
  #11  
Old 20-06-2014, 14:14
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default

Thnx maar ik heb alles nou los zitten en stekkertje voor kachelpaneel zat erin, het losse stekkertje komt uit de zelfde kabelbundel dus dan hoort ie denk ik ergens heel dicht in de buurt ingeplugd te zitten
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
Reply With Quote
  #12  
Old 20-06-2014, 14:17
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Volgens mij heb ik eergisteren het antwoord al gegeven...
Reply With Quote
  #13  
Old 20-06-2014, 17:41
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default

Yo haha tis allemaal opgelost op 1 ding na, het dashboardverlichting dimmer boven het lichtschakelaartje werkt niet meer maar voor de rest opgelost, thans Erik en de rest.

Lampjes van tellerbakverlichting eruit gehaald en gecontroleerd maar die waren nog goed en dus weer teruggeplaatst en voila. Verlichting van kachelpaneel zat een verkeerd stekkertje in, die loshangende stekker van de foto erin gedaan die die deed het ook weer.

Moet nou alleen nog een ander lichtschakelaartje hebben, kan iemand me daaraan helpen? Een 8-polige stekker...
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
Reply With Quote
  #14  
Old 20-06-2014, 19:12
bugs's Avatar
bugs bugs is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,088
Send a message via MSN to bugs
Default

Werkt de sigarettenaansteker? Volgens mij zit daar ook zo'n soort stekker op!
Ik heb een reserve schakelaar, maar die bewaar ik zelf!
Reply With Quote
  #15  
Old 20-06-2014, 21:28
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default

Sigaretten aansteker werkt gewoon, kan dashboardverlichting alleen niet meer dimmen en lampjes van achterruitverwarming en mistachterlicht schakelaartjes zijn volgens mij kapot. Verder doet alles het.

Maar waar kun je die lichtschakelaartjes krijgen dan, bij ons kun je bijna geen onderdelen voor oude vwtjes meer vinden.
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
Reply With Quote
  #16  
Old 20-06-2014, 22:34
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by MocroPlay
Maar waar kun je die lichtschakelaartjes krijgen dan, bij ons kun je bijna geen onderdelen voor oude vwtjes meer vinden.
Als er geen op het forum staat: Marktplaats.
8-polig, dat zou 191 941 531H moeten zijn (t/m 1987). Let daar goed op, er zijn (minstens) twee verschillende typen in omloop. Het nummer staat er trouwens op.
Reply With Quote
  #17  
Old 20-06-2014, 22:37
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Als er geen op het forum staat: Marktplaats.
8-polig, dat zou 191 941 531H moeten zijn (t/m 1987). Let daar goed op, er zijn (minstens) twee verschillende typen in omloop. Het nummer staat er trouwens op.

Thnx zal daar even kijken, had ik nog niet eens gedaan.
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
Reply With Quote
  #18  
Old 22-06-2014, 23:54
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Niet te geloven: ik heb ineens hetzelfde probleem! Zal ik ook maar een topic "Hendel ruitensproeier doet niets" openen? Maar nee, ik denk dat de contacten in de hendel slecht worden, als ik die nl. op en neer beweeg terwijl ik 'm ook naar me toe trek werkt het _soms_ wel. Even. Of niet. ;-)
Reply With Quote
  #19  
Old 23-06-2014, 00:35
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Niet te geloven: ik heb ineens hetzelfde probleem! Zal ik ook maar een topic "Hendel ruitensproeier doet niets" openen? Maar nee, ik denk dat de contacten in de hendel slecht worden, als ik die nl. op en neer beweeg terwijl ik 'm ook naar me toe trek werkt het _soms_ wel. Even. Of niet. ;-)

Haha kijk eens aan, zo geef je iemand advies en tips om zijn probleem op te lossen en komt het getackelde probleem naar jou toe soort van omgekeerde rare karma haha.

Misschien even dat kapje onder het stuur loshalen en die linker stekker een paar keer eraf en erop drukken en kijken of ie dan wat doet, tenminste als t een slecht contactje is dan zou die t weer moeten doen.
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
Reply With Quote
  #20  
Old 23-06-2014, 03:57
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

schakelaar ff openprutsen, gaat niet zoveel in stuk hoor. dacht dat de lichtregeling gewoon een draadgewonden weerstand was met een loper erop.

voor die lampjes van die andere schakelaars, gewoon opendoen en lampje vervangen. ofwel door een ander lampje (moeilijk te vinden?) ofwel door een ledje. het correctje lampje vinden zou wel eens een probleem kunnen worden, misschien bij kerstverlichting eens zien voor 12-15V lampjes.

ik stak overal ledjes, zowel tellerunit als schakelaars als verwarmingspaneel
schakelaar vanbinnen




en de lichtschakelaar vanbinnen waar je die draadgewonden weerstand ziet. kijk eens of daar niks afgebroken is
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/golf/100_9903.jpg.
branden ze op de helderste of de zwakste stand? heb je geen fout gemaakt bij die lampjes te demonteren ergens? dashboard en lampjes van de schakelaars gaan gelijk met de dimmer
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 23-06-2014 at 04:01.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum