Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Off Topic > Computers en electronica
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-08-2015, 13:27
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default Iemand die 3D ABS plastic kan printen?

Collega van mij heeft een tijdje terug een 3D printer gekocht voor de hobby. Omdat ik tot nu toe alleen maar debiele dingen voorbij zag komen , ben ik ook even gaan goochelen wat je er nog meer mee kan.

Zag ik natuurlijk al weer wat voorbij komen wat ik nodig heb

Iemand heeft de moeite genomen om de golf 1 klapraamlager voor klapraampjes in een 3d ontwerp om te zetten. Deze klapraamlagers zijn niet meer leverbaar en ik heb zelf meerdere kapotte liggen, gelukkig nog een set hele in mijn auto maar zou ze goed kunnen gebruiken in een extra klapraam set die ik aan het opbouwen ben.

Het ontwerp is gratis te dl'en op:

ontwerp op basis van het orgineel
http://www.thingiverse.com/thing:761945

alternatief ontwerp
http://www.thingiverse.com/thing:761947


De collega van mij zit op dit moment nog PLA plastic te printen. Dat is dat harde plastic op rietsuiker gebeuren. Hij kan straks ook ABS printen wat je nodig hebt voor autoonderdelen maar moet nog de wereld afstellen voordat het zover is. Wellicht iemand hier die al bezig is met ABS plastic 3D printen? Materiaalkosten om dit te printen kwam volgens mijn berekening op 67 cent.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #2  
Old 11-08-2015, 22:24
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Bovenstaand ontwerp ter test op PLA plastic geprint voor de pasvorm. Goede nieuws het zou gelijk werken als je het print met ABS plastic na een klein beetje vijlen!

Bovenstaand ontwerp is echter niet helemaal conform origineel. Daarom gaan we het ontwerp verbeteren, ik ga tevens het probleem oplossen dat de lagers altijd wat onder het frame gaan "bungelen" zoals de originele ook doen (ondanks de weer haakjes). Er zijn namelijk twee mogelijk heden om het lager vast te gespen aan het frame als je wat meer body geeft aan het lager. to be continued.








__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #3  
Old 12-08-2015, 08:13
thijstheunissen's Avatar
thijstheunissen thijstheunissen is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 834
Default

Zelf kan ik niet 3d printen maar er is een bedrijf genaamd makerpoint 3d concept store.

Die hebben zeer veel verschillende machines en die kunnen je vast verder helpen
Reply With Quote
  #4  
Old 12-08-2015, 09:02
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Ik kan mogelijk wel wat printen via 't werk. Printen hier volgens mij met ABSplus, een net iets betere versie dan de hobby ABS.
Als dat niet mogelijk is heb ik nog 2 vrienden met printers, 1 hiervan heeft sinds dit weekend een kapotte printer, dus dat zal wat langer duren.

Ik heb zelf nog nooit een klapraampje in detail bekeken. Weet nu ook niet zeker welk van de 2 je geprint wil hebben


Welke aantallen heb je in gedachten?
Reply With Quote
  #5  
Old 21-08-2015, 10:10
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Bedankt voor de reacties

Het project gaat nog steeds door. We gaan het als volgt doen;

De tekening is een STL file. Dit is het bestand dat door een zogeheten "slicer" wordt gehaald waarna de 3D printer ermee aan het werk kan. De tekening zelf is moeilijk om te veranderen (is niet het bron bestand) maar je kan er wel zaken aan toevoegen en dat zijn we nu aan het doen.

Een van de verbeteringen is dat het lager beter gaan laten haken op het frame zonder die lastige weerhaakjes (mist nu ook in het ontwerp).

Daarna gaan we telkens proefprinten op het (goedkope) PLA plastic. Tot dat het een definitief werkend model is.

Als laatste ga ik met deze STL file naar zo'n bedrijf/studio zoals jullie hier hebben gepost om het te laten printen op hopelijk met teflon of ABSplus.

Als het resultaat straks een goed werkend lager is dan deel ik de aangepaste tekening. Als het helemaal kut is dan laat ik het ook weten maar heb er goede hoop in dat het kan
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #6  
Old 21-08-2015, 14:28
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

STL ook.. je kan niet eens een vlak selecteren of meten. Je kan wel planes erover leggen en zo de contour maten volgen, vervolgens over tekenen. Je kan ook nu je het toch al geprint hebt, de maten meten en overnemen. Op dit moment wordt het origineel hier in ABSplus in hoogste kwaliteit geprint. 1u52min. Ik denk dat het voor na t weekend zal worden..
Reply With Quote
  #7  
Old 21-08-2015, 15:14
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Ja klopt het is wat bewerkelijk. Die tijd komt aardig overeen met ons velleman printertje

Ben benieuwd wat jij ervan vind in ABS plus zometeen. Kan zijn dat je het gat waar het moertje invalt en klemt iets moet uit vijlen.

Opzich is het een werkend model, alleen je met een tiewrapje (zie foto) vastzetten.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #8  
Old 24-08-2015, 07:20
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Vrijdag is het niet meer gelukt, van de week opnieuw. Moertje is M5?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum