Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-12-2008, 13:32
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default oliekoeler op een 1.9 td blok

Hallow medeforumers

Ik ben bezig met een golf 1 1.9 td project alles is bijna al klaar!! Maar nu hoor ik dat deze blokjes wel warm willen worden!! Nu wil ik er een olie koeler opbouwen van een golf 1 gti!! Hoe doe ik dat?? Past zeg maar dat oliekoeler wat op je blok vast zit ook op de 1.9 td blokje?? Als dat past is het geen probleem graag wat hulp aub
Reply With Quote
  #2  
Old 21-12-2008, 14:07
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Heb zelf ook een TD in mijn Golf III. Ik moet zeggen dat wanneer het blok gewoon orgineel blijft en er normaal mee gereden wordt, de motoren echt niet te heet worden ofzo. Rij veel autobahn en ook wanneer er volgas gereden wordt (175 km/h) wordt ie niet veel warmer. Maar urenlang boven de 4000 tpm is niet aan te raden. Dan kan het gauw voorbij zijn met het blok.

Maar een AAZ heeft bij het oliefilter al een oliekoeler. Nu is dat niet zo'n geweldige maar hij zit er wel!
Wat wel aan te raden is, om er een intercooler in te bouwen. Vindt de motor net ff prettiger. Bij mij moet ie er ook nog in.....
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #3  
Old 21-12-2008, 14:11
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

De Golf 1 GTI set past, maar dan alleen in combinatie met de oliefiltersteun van de Golf 1 GTI. Dat op zich is geen probleem, alleen komt dat weer lastig uit met je olieleiding naar de turbo.

Makkelijkste optie en niet zo heel erg duur is een Racimex koeler erop. Die worden verkocht in allerlei maten en smaken, en zijn geleverd met een makkelijk te monteren 'sandwich' adapter die tussen oliefilter en bestaande oliefiltersteun komt.
Je kunt het zo gek maken als je wil, maar voor een beetje leuke combi set heb je het over zo'n 150-175 euro.

Zie bijv http://dutchpowertrading.nl/index.p...&prods=1&mid=16
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #4  
Old 21-12-2008, 17:25
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Er komt een intercooler op ik zoek nog een intercooler van een mercedes sprinter die past mooi en netjes in de golfje 1 En wil ook graag een olie koeler erin gewoon voor de zekerheid Dus de huis(wat aan het blok zit van een golf 1 gti) past op mijn td blokje?? Alleen zit ik met de leiding die naar de turbo gaat om hem te smeren??
Reply With Quote
  #5  
Old 21-12-2008, 18:04
raf_construct's Avatar
raf_construct raf_construct is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 133
Default

Ik raad het niet aan. Ik heb meerdere AAZ's in mk1s gebouwd, van temperatuurproblemen heb ik geen last. Zorg voor een goede radiator,waterpomp en de standaard AAZ warmtewisselaar op de filter.
Dit in samenwerking met een goed afgestelde pomp is voldoende.
Let wel op welke versnellingsbak je gaat gebruiken, als je gaat tunen heb je al heel gauw de verkeerde versnellingsbak erop zitten.
__________________
'88 Caddy 1.9TD
Reply With Quote
  #6  
Old 21-12-2008, 19:43
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Is toch gewoon een bak van een benzine die standaard op de AAZ zit? Is dat niet de 020 bak?
Die kan maar een koppel hebben van 200Nm geloof ik.... Wel even een punt van aandacht lijkt me.
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #7  
Old 21-12-2008, 22:05
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Quote:
Originally Posted by raf_construct
Ik raad het niet aan. Ik heb meerdere AAZ's in mk1s gebouwd, van temperatuurproblemen heb ik geen last. Zorg voor een goede radiator,waterpomp en de standaard AAZ warmtewisselaar op de filter.
Dit in samenwerking met een goed afgestelde pomp is voldoende.
Let wel op welke versnellingsbak je gaat gebruiken, als je gaat tunen heb je al heel gauw de verkeerde versnellingsbak erop zitten.


Ooh het is dus niet nodig Er zit een luchtfilterbak op van een golf 2 td(langwerpig) omdat die het beste past in een golf 1. Ik gebruik de originele vesnellingsbak van de td blok dus geen benzine versnellingsbak of een andere! Het is een standaard 1.9 td blokje niet opgevoerd wel zit er een powersprint 60 mm rvs uitlaatsysteem op! En ga er later een intercooler op bouwen



Wat bedoel je met de warmtewisselaar op de filter??
Reply With Quote
  #8  
Old 22-12-2008, 00:11
raf_construct's Avatar
raf_construct raf_construct is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 133
Default

De standaard 020 td bak is waardeloos. Ik raad het gewoon iedereen aan om een 02A versnellingsbak te gebruiken op een AAZ. Ofwel moet je heel rustig netjes rijden en het blok standaard houden zonder ic. En dan nog kan het fout gaan, heb ik uit ervaring.

De TDI 02A versnellingsbak is stukken sterker en heeft ook langere verhoudingen. Bijkomend voordeel is de 228mm koppeling wat ook veeeel beter is.
De passats met een AAZ blok hadden trouwens wél de versnellingsbak van de tdi versie. Dit had zo zijn redenen, hoewel men dit destijds beter bij de golf ook had gedaan.


De warmtewisselaar is de reeds aangehaalde standaard 'oliekoeler'.
__________________
'88 Caddy 1.9TD
Reply With Quote
  #9  
Old 22-12-2008, 00:25
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Quote:
Originally Posted by raf_construct
De standaard 020 td bak is waardeloos. Ik raad het gewoon iedereen aan om een 02A versnellingsbak te gebruiken op een AAZ. Ofwel moet je heel rustig netjes rijden en het blok standaard houden zonder ic. En dan nog kan het fout gaan, heb ik uit ervaring.

De TDI 02A versnellingsbak is stukken sterker en heeft ook langere verhoudingen. Bijkomend voordeel is de 228mm koppeling wat ook veeeel beter is.
De passats met een AAZ blok hadden trouwens wél de versnellingsbak van de tdi versie. Dit had zo zijn redenen, hoewel men dit destijds beter bij de golf ook had gedaan.


De warmtewisselaar is de reeds aangehaalde standaard 'oliekoeler'.


Oooh dus beter een tdi 02a versnellinngsbak nemen met de koppeling?? Koppeling past wel zomaar in 1x met de 02A bak erop??

heb je msn maybe kan je aan de pomp zien wat voor motor ik heb
Reply With Quote
  #10  
Old 22-12-2008, 00:31
raf_construct's Avatar
raf_construct raf_construct is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 133
Default

Nee msn heb ik niet maar post hier effe een foto dan kijk ik wel.
Als je een vliegwiel +koppeling van een tdi hebt kan je een 02a versnellingsbak plaatsen.
__________________
'88 Caddy 1.9TD
Reply With Quote
  #11  
Old 22-12-2008, 00:36
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Reply With Quote
  #12  
Old 22-12-2008, 00:42
raf_construct's Avatar
raf_construct raf_construct is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 133
Default

Lijkt me een pomp met aangesloten LDA, is dus niks mis mee. Wel een LDA deksel dat ik nog niet gezien heb, enig idee uit welke auto hij komt?
__________________
'88 Caddy 1.9TD
Reply With Quote
  #13  
Old 22-12-2008, 00:45
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

LDA wat is dat??? ik heb nog een td blokje staan ook 1900 maar die heeft een heel ander pomp ook op de sloops hebben de golfjes 3 1900 td een andere pomp! De beste man zei dat het uit een golf 3 kwam>? Is dit anders dan andere 1900 td's

Edit: De turbo spruitstuk en de turbo(zeg maar uitlaat is ook anders niet alleen een rond gat maar zeg maar rond gat en dan nog een klein rondje ernaast!! Is dat dan een groter turbo??

Last edited by oettinger_18 : 22-12-2008 at 00:57.
Reply With Quote
  #14  
Old 22-12-2008, 13:14
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Wat kan er fout gaan als je gewoon ''normaal'' met je auto omgaat?
Ik bedoel, Ken eigenlijk meer Passats met de AAZ die weg gaan vanwege de versnellingsbak. Met vaak minder km's...
En er zijn er zat die met de standaard TD+bak de 4 ton halen. Meer regel dan uitzondering eigenlijk.

Maar dat de TDI bak andere verhoudingen heeft is algemeen bekend. Die van de 020 zijn voor een diesel idd een beetje ongelukkig. Vooral omdat de AAZ niet de meest geruisloze motor is en bij 120 al 3000 tpm draait. Dit zal met de TDI bak anders zijn....

Maar als je er zelf slechte ervaring mee hebt.......
Die van mij schakelt als boter (hele auto rijdt heerlijk btw)

Ik weet van de AAZ dat de krukaspoelie een erg zwak punt is. Die wil nog al eens sneuvelen. Zijn dacht ik wel revisiesetjes voor te krijgen. Dus gelijk ff meenemen voordat je gaat inbouwen.
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #15  
Old 22-12-2008, 20:34
raf_construct's Avatar
raf_construct raf_construct is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 133
Default

Ik kan me geen enkele golf 3 TD herinneren die met de eerste versnellingsbak meer dan 300.000 heeft gereden. Ik zeg niet dat het niet kan, maar ik ken er zat die twee keer een bak hebben moeten wisselen.

Ikzelf heb in elk geval genoeg stilgestaan om tot verstand te komen.
Eerste keer een FF versnellingsbak in de soep, niet lang daarna een pas gereviseerde 4T. Dit zijn beide turbodiesel bakken met de langste 020 verhoudingen, vergelijkbaar met de golf 3 TD bak. In tussentijd ook een nieuwe koppelingsset kapotgelopen, en nog eentje nat door een keering van de bak.

ik rij trouwens steeds vrij normaal denk ik zo. Gaan scheuren doe je eenmaal niet met een auto die je van niets hebt opgebouwd.
Wat ik leuk vind aan de AAZ is om op lage toeren te rijden. En dat lijkt nu net het probleem heb ik ondervonden.

De 020 bakken en koppelingen kunnen geen koppel aan op lage toeren. De kleine AAZ turbo's in samenwerking met de 1900 lange slag motor zorgen voor te veel koppel onder 2500 toeren. Als je dan vaker aanhangers gaat trekken Heb je al heel gauw een verbrande koppeling of een defecte bak.

De TDI versnellingsbakken zijn speciaal gebouwd om het koppel op lage toeren wel aan te kunnen. Sinds de ombouw heb ik dan ook geen problemen meer, ook niet met gewicht in de bak .
__________________
'88 Caddy 1.9TD
Reply With Quote
  #16  
Old 22-12-2008, 20:37
raf_construct's Avatar
raf_construct raf_construct is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 133
Default

Quote:
Originally Posted by oettinger_18
LDA wat is dat??? ik heb nog een td blokje staan ook 1900 maar die heeft een heel ander pomp ook op de sloops hebben de golfjes 3 1900 td een andere pomp! De beste man zei dat het uit een golf 3 kwam>? Is dit anders dan andere 1900 td's

Edit: De turbo spruitstuk en de turbo(zeg maar uitlaat is ook anders niet alleen een rond gat maar zeg maar rond gat en dan nog een klein rondje ernaast!! Is dat dan een groter turbo??


De pomp is goed, moet je je geen zorgen om maken. De schakelaar bovenaan mag je demonteren. De turbo die er nu op zit is volgens jouw verklaring een k03, die op je andere blok is waarschijnlijk een k14. De k14 is het beste.
__________________
'88 Caddy 1.9TD
Reply With Quote
  #17  
Old 22-12-2008, 21:00
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Tsja... mensen zeggen er natuurlijk nooit bij of het hun 1e, 2e of 3e bak is die eronder hangt.
Maar ikzelf rij vrij normaal dwz schakel rond de 2500 tpm op en rij waar het kan laag in toeren (3e versnelling bochtje nemen, 50 in 5 etc.) Daarbij komt het vaak voor dat het toerental rond de 1200 ligt.
De vorige eigenaar was een echte zuinigheidsfreak en deed niets anders dan laag in toeren hangen. Koppeling is inmiddels wel vervangen bij 190000 km. En staat nu op 205 en een beetje.
Zal me eens gaan verdiepen in de versnellingsbakken en het hoe en wat.

Maar om weer even on topic te komen...
Hoeveel ''winst'' kun je halen door het monteren van een oliekoeler en intercooler?
Is het echt merkbaar of is het puur voor de gezondheid van de motor goed?
Speel namelijk zelf ook met het idee er een IC op te zetten. En ik heb op mijn Golf btw ook een k14 zitten...
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #18  
Old 22-12-2008, 21:12
raf_construct's Avatar
raf_construct raf_construct is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 133
Default

Quote:
Originally Posted by Wolgast

Maar om weer even on topic te komen...
Hoeveel ''winst'' kun je halen door het monteren van een oliekoeler en intercooler?
Is het echt merkbaar of is het puur voor de gezondheid van de motor goed?
Speel namelijk zelf ook met het idee er een IC op te zetten. En ik heb op mijn Golf btw ook een k14 zitten...


Winst is 0,0 zolang je de brandstofhoeveelheid niet aanpast.
Door een IC te monteren gaat de laadlucht afkoelen en de trubodruk iets dalen. Hierdoor kan je de turbodruk verhogen zonder dat de laadlucht heter wordt. Je kan echter wel een pak heter gaan dan de standaard waarde.
De turbodruk staat in relatie met de brandstofhoeveelheid. Zolang je geen brandstof hebt bouwt een turbo ook geen druk op.

Een oliekoeler koelt enkel olie. Totaal overbodig tenzij je olie te heet wordt. Enkel bij heel intensief circuitwerk, en bij zwaar afgestelde motoren dus.
__________________
'88 Caddy 1.9TD
Reply With Quote
  #19  
Old 24-12-2008, 15:46
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Als ik nu de oliekoeler plaats waar moet ik de olie leiding aansluiten die naar de turbo gaat?? Ik gebruik de oliekoeler met huis van een golf 1 gti! ??
Reply With Quote
  #20  
Old 31-05-2010, 22:22
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

Quote:
Originally Posted by oettinger_18
Als ik nu de oliekoeler plaats waar moet ik de olie leiding aansluiten die naar de turbo gaat?? Ik gebruik de oliekoeler met huis van een golf 1 gti! ??



Ik wil ook graag een oliekoeler van een golf 1 gti op mijn 1,6 td maken, heb nu een oliekoeler set incl steun leidingen en koeler, maar op deze golf 1 steun zit dus geen olieretour voor de turbo, zijn er mensen al eerder tegen dit probleem aangelopen? en hebben die hier oplossingen voor gevonden?

dan hoor ik deze graag....
__________________
golf mk2 td (1v) '90 (current)
golf mk2 gti 16v (kr) '86 (current)
golf mk2 1.6automaat(ez) '86 (ex)
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum