Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-12-2004, 16:14
Dienjo's Avatar
Dienjo Dienjo is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 147
Default 1e versnelling schiet eruit

Ik heb bij mijn t2-tje al een tijdje het probleem dat mijn 1e versnelling er bijna altijd uit schiet.
Nu is het wel zo dat als ik hem vast houd tijdens het optrekken en hem tijdens het rijden loslaat, dat hij dan wel blijft 'hangen'.
Ook blijft hij in de zomer altijd beter zitten dan in de winter dus, het lijk t wel of er een rubber met koud weer dan wat stijver is.
Maar nu zeggen veel mensen meteen dat het aan de bak ligt maar, volgens mij moet hij gewoon afgesteld worden...

Waar moet ik precies naar kijken?...
Je kan toch ook de versnellingspook afstellen?, als je hem in de 2e versnelling zit?...
Of de kabels beter afstellen?
__________________
--------------------------------------------------------
---> I prefer to be called... "evil genius"
Reply With Quote
  #2  
Old 29-12-2004, 15:19
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Lightbulb

Quote:
Originally Posted by Dienjo
(...)Waar moet ik precies naar kijken?...
Je kan toch ook de versnellingspook afstellen?, als je hem in de 2e versnelling zit?...
Of de kabels beter afstellen?


Je kunt die pook afstellen door de twee bouten los te draaien onderaan de pook. Hoe de afstelling precies werkt weet ik zo niet exact. Staat wel omschreven in de reparatiehandleidingen die in de handel zijn (zoals de Haynes en de Bentley).

Ik betwijfel of dit probleem wordt veroorzaakt door de afstelling van de pook. Ik vermoed dat het eerder iets met de bak te maken heeft. De reden waarom het bij een lagere buitentemperatuur meer speelt ligt ws aan de temperatuur van de versnellingbak olie. Je zou deze olie kunnen vervangen, ik heb van diverse mensen gehoord dat het vervangen van de olie bepaalde bak-kwaaltjes kan verhelpen! De kans is groot dat de olie sinds de productie van de auto nooit is vervangen omdat deze 'levenslang' mee zou gaan (de verwachting was dat ie zo ongeveer na 10 jaar niet meer zou leven, vandaar :biggrin: )

Overigens: de enige kabel die je zult vinden in verband met de versnellingsbak is de koppelingskabel. Het schakelen wordt geregeld met een stang die loop van de cabinevloer naar de bak.


groet,

Vincenzo
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum