Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-09-2005, 09:35
Died's Avatar
Died Died is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 321
Default 1302S versnellingsbak onder t2a '71?

Ik las een leuk artikel in de Ultra VW van augustus over een t2a uit '68. De eigenaar had er een 1302S versnellingsbak ondergezet. Nou vroeg ik me af of dat past en of je er echt voordeel van hebt. In mijn bus komt straks een 1641 cc moter en zo'n bak is mischien in de toekomst wel een optie.
Verder zat er nog wat leuks op die bus en dat was een openklapbaar achterraam. Zijn die te koop bij een bedrijf of is dat doehetzelf-werk?
__________________
If my Surfbus made you smile, return the favor...FLASH ME!
Reply With Quote
  #2  
Old 05-09-2005, 10:07
vwcrewcab's Avatar
vwcrewcab vwcrewcab is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,598
Default

Quote:
Originally Posted by Died
Ik las een leuk artikel in de Ultra VW van augustus over een t2a uit '68. De eigenaar had er een 1302S versnellingsbak ondergezet. Nou vroeg ik me af of dat past en of je er echt voordeel van hebt. In mijn bus komt straks een 1641 cc moter en zo'n bak is mischien in de toekomst wel een optie.
Verder zat er nog wat leuks op die bus en dat was een openklapbaar achterraam. Zijn die te koop bij een bedrijf of is dat doehetzelf-werk?


Bij mijn weten kan je dan IRS ophanging monteren (schijnt beter te zijn want veel mesne doen dat) en je kan een "lange" bak monteren zodat je motor minder toeren draaid!!!
__________________
Grt Frederic.

Quote:
Originally Posted by -Jens-
soms moet je de koe gewoon recht in de kont kijken wil je weten waar de stront vandaan komt
Reply With Quote
  #3  
Old 05-09-2005, 10:39
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

t2a heeft vanaf z'n eerste modeljaar (1967) al IRS gemonteerd zitten hoor

1302 bak heeft 85mm flenzen, itt T2a die 100mm (zelfde maat als Porsche) wielflenzen heeft,
dus dat gaat ook al niet.
Wat je wel kunt doen is een lange T2b vierbak zoeken (2 liter type4 motor), en dan het vliegwielhuis over zetten.
T2b bak hangt namelijk in een soort draagbalk, en een T2a bak hangt -net zoals een kever- op 2 bakvorken.

Wil je perse een 1302 bak gaan gebruiken, bouw dan ook je ophanging om naar 1302/1303.
Kun je achter gelijk 8x16 Fuchsen kwijt :p
Reply With Quote
  #4  
Old 05-09-2005, 11:13
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

Nee, dat gaat niet Luuk ...
De diameter moet nl links en rechts gelijk zijn, anders gaat de ene kant sneller draaien dan de andere kant.

Hij kan natuurlijk wel 100mm flenzen van een 181 met IRS of 911 met sportomatic op een 1302 bak monteren,
maar waarom zoveel moeite als VW zelf een -bijna- passende busbak op de plank heeft liggen
Reply With Quote
  #5  
Old 05-09-2005, 12:18
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

Quote:
Originally Posted by skywalker
En dat van sneller draaien, dat klopt niet; één omwenteling is één omwenteling, een afwijkende diameter maakt dit niet anders. Het wordt anders met tandwielen van een andere diameter, maar een aandrijfas is geen tandwiel.

Dus 85mm flensen aan de bak kant en 100 mm flenzen aan de wiel-as kant moet volgens mij gewoon kunnen...



*zucht ...*

ff een ander voorbeeld
Linksachter monteer jij dadelijk op je spijl een 15" band met 195/45x15 (lekker laag)
rechts monteer je echter een 10x17 met 255/40 (lekker hoog)
Dat hoogteverschil vangt je differentiel wel op, één wiel maakt meer omwentelingen
dan de ander, maar hoe vangen je aandrijfassen dit verschil dan op



(k*t, je brengt me aan het twijfelen met je gezever )

Last edited by krukab : 05-09-2005 at 12:22.
Reply With Quote
  #6  
Old 05-09-2005, 12:25
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,233
Send a message via MSN to Bussie komt zo
Default

Quote:
Originally Posted by skywalker
Dus 85mm flensen aan de bak kant en 100 mm flenzen aan de wiel-as kant moet volgens mij gewoon kunnen...


Jep dat gaat, cker weten.
Een aandrijfas is geen band.
Je kan gewoon aan de ene kant 85 monteren en de andere kant 100.
tis alleen een beweegbare overbrenging dus het formaat flens maakt niet uit.
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn.
Nep!!
But i like it!!!
Reply With Quote
  #7  
Old 07-09-2005, 10:36
Died's Avatar
Died Died is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 321
Default

Bedankt voor de info. Als ik het goed begrijp kan een 1302S bak wel met verschillende flensen maar een lange T2b vierbak is mischien wel makkelijker. Wel meer van die t2b bak gehoord. Het is nog een plan voor de toekomst, maar dat was de bus ooit ook...
En weet iemand wat over m'n andere vraag; een openklapbaar achterraam. Zijn die te koop bij een bedrijf of is dat doehetzelf-werk? Of is het handiger om die apart te posten??
__________________
If my Surfbus made you smile, return the favor...FLASH ME!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum