Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-06-2016, 00:47
Kutverhaal Kutverhaal is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 4
Default Motor valt uit polo 6N 1998

Ik ben een groentje en ik hoop dat ik hier goed zit.

Enfin.. ik heb een vw polo 6N uit 1998. 6 jaar in bezit en rijdt nog steeds als gegoten, tot een 4 maanden terug. Auto rijdt prima maar is in de afgelopen 4 maanden 5/6 keer plots uitvallen tijdens het rijden. Motor warm of koud maakt niet uit.. is gebeurt in beide gevallen. Het valt me op dat het gebeurt als ik bij een stoplicht of kruispunt kom aan rijden en me koppeling indruk en me versnelling in ze vrij zet. Toerenteller staat continu 1 streepje onder de 1, maar als ik dit doe heb ik het idee dat die net iets verder dan onder dat streepje onder de 1 gaat (snap je het nog?).

Je zou zeggen dat dat geen gevaar is.. nou, nu komt het. Mijn remdruk valt ook uit.. radio blijft aanstaan maar alles kwa auto kapt ermee. Ik reed van de week kilometertje of 60 en alles viel uit en voor me was een file.. het is dat er van de andere kant niks aankwam dus me stuur opzij kon gooien en met de handrem rustig kon uitrollen. Ook vreemd, auto start direct na uitval moment en rijdt weer prima zonder problemen.

Iemand enig idee?

En nog een klein dingetje.. mijn aansteker in mijn auto komt er niet meer uit. Weet iemand hier een oplossing voor? zonder deze te slopen. Dank!
Reply With Quote
  #2  
Old 21-06-2016, 15:35
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Aansteker: toch hard trekken... Wat je wel kan doen is het asbakje er even uit halen, dan kun je de aansteker er ook uitklikken (wijst zich eigenlijk vanzelf, het zit geklikt)
Dan kun je hem loskoppelen van de connector en het op je gemak in huis of je werkruimte doen ipv lastig in de auto zelf.

Uitvallen:
Zomaar uitvallen en daarna gelijk weer probleemloos te herstarten?
Indien het een 8V motor is, is de kans groot dat je hallgever (in de ontsteking) defect aan het raken is. Deze geeft dan plots geen signaal meer en daarmee valt het uit. In principe is dit namelijk de voorloper van de krukassensor.

Bij 16v motoren is het dus eerder de krukassensor omdat die hallsensor in de meeste van die motoren niet aanwezig is.

Dit hoeft trouwens geen foutcode te geven, omdat het niet vreemd is als dit signaal stopt, dit gebeurt namelijk ook als je de motor zelf uit zet.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #3  
Old 21-06-2016, 18:34
patrick 86c patrick 86c is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,037
Default

Topic in het goede gedeelte zetten a.u.b.
Dit is het 86(c) gedeelte 6n en nieuwer staat 1 etage lager.
__________________
Je voelt je lekkerder in een VOLKSWAGEN
Reply With Quote
  #4  
Old 24-06-2016, 13:57
Kutverhaal Kutverhaal is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 4
Default

Quote:
Originally Posted by patrick 86c
Topic in het goede gedeelte zetten a.u.b.
Dit is het 86(c) gedeelte 6n en nieuwer staat 1 etage lager.


ik ben een groentje.. ben al blij dat ik iets heb gevonden waarbij ik denk dat ik me vraag kon stellen.
Reply With Quote
  #5  
Old 24-06-2016, 14:00
Kutverhaal Kutverhaal is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 4
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Aansteker: toch hard trekken... Wat je wel kan doen is het asbakje er even uit halen, dan kun je de aansteker er ook uitklikken (wijst zich eigenlijk vanzelf, het zit geklikt)
Dan kun je hem loskoppelen van de connector en het op je gemak in huis of je werkruimte doen ipv lastig in de auto zelf.

Uitvallen:
Zomaar uitvallen en daarna gelijk weer probleemloos te herstarten?
Indien het een 8V motor is, is de kans groot dat je hallgever (in de ontsteking) defect aan het raken is. Deze geeft dan plots geen signaal meer en daarmee valt het uit. In principe is dit namelijk de voorloper van de krukassensor.

Bij 16v motoren is het dus eerder de krukassensor omdat die hallsensor in de meeste van die motoren niet aanwezig is.

Dit hoeft trouwens geen foutcode te geven, omdat het niet vreemd is als dit signaal stopt, dit gebeurt namelijk ook als je de motor zelf uit zet.


thnx! aanstekker ga ik dan straks op mijn gemakje even eruit toveren/klikken. Ik heb geen idee of het een 8v of 16v is.. ik dacht dat ik er verstand van had, maar als ik dit al niet weet, begin ik me zorgen te maken . Het is een Polo 1.4 Milestone 6N.. dat is alles wat ik weet. Als ik zoek op kenteken RR-LR-85 word ik ook niet veel wijzer.

Maar als hetgeen wat jij verteld het probleem zou kunnen zijn, wat denk je wat eraan te doen is? is dit zelf haalbaar? Ik heb net mijn auto laten keuren en deze heren vertelde hier niets over. Wellicht ook omdat dit apk gerelateerd is..
Reply With Quote
  #6  
Old 24-06-2016, 21:02
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

afgaande op je kenteken (44kw) heb je een 1.4 8v motor, waarschijnlijk een AEX
Dan denk ik aan de hallgever. Echter zou ik eerst de rotor en verdelerkap eens nakijken, als die versleten zijn krijg je soms hetzelfde effect.

Als je de hallgever moet vervangen is dat trouwens een kwestie van een andere ontsteking erop zetten en die weer afstellen.
Zelf te doen, alleen voor het afstellen heb je wel een stroboscoop nodig en het kan zijn dat die aangesloten moet zijn aan een uitleescomputer (is niet altijd zo)
Dus dat kun je (zeker zonder kennis van zaken) niet zelf.

Je kunt gokken met eentje van de sloop of in duitsland een nieuwe bestellen. Of gewoon in nederland maar dan betaal je je er compleet blauw aan.

Heeft verder niks met apk van doen, dus dat boeit die keurder niet. Als die maar loopt voor de 4gas test en de remtest.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum