Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-08-2008, 10:57
Patrick86 Patrick86 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 401
Default APK Afkeur.. :(

Graag even jullie meningen en/of hulp :oops:

Mijn kever van bouwjaar 1970 is zojuist afgekeurd op de volgende punten:
- Koplampen, zijn amerikaanse liggende koplampen met dus een niet correct lichtbeeld en de knipperlichten in de koplamp.
- Velgen voor, in de velgrand aan de binnenzijde is een kras te zien waar de armen in de velg hebben geslepen. Loopt op de brug niet aan, heeft een centimetertje speling, maar de kras zegt dat het niet goed is volgens de beste man.
- Wiellager rechtsvoor.

Mijn vraag is of al deze punten correct zijn?
Wat kost een nieuwe wiellager? Waar vind ik hem? En wie kan dit monteren tegen ongeveer welke prijs?

Niemand in de buurt van Roermond die zijn voorvelgen of liggende koplampen voor 2 uurtjes wil ruilen?

Gr Patrick
Reply With Quote
  #2  
Old 04-08-2008, 11:06
mischatdi's Avatar
mischatdi mischatdi is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 1,220
Default

Quote:
Originally Posted by Patrick86
Graag even jullie meningen en/of hulp :oops:

Mijn kever van bouwjaar 1970 is zojuist afgekeurd op de volgende punten:
1 Koplampen, zijn amerikaanse liggende koplampen met dus een niet correct lichtbeeld en de knipperlichten in de koplamp.
2 Velgen voor, in de velgrand aan de binnenzijde is een kras te zien waar de armen in de velg hebben geslepen. Loopt op de brug niet aan, heeft een centimetertje speling, maar de kras zegt dat het niet goed is volgens de beste man.
3Wiellager rechtsvoor.

Gr Patrick


1waarschijnlijk ff stickertjes plakken zodat het beeld wel goed is bij de anwb winkels wel te krijgen maar die knippers moet kunnen lijkt me.. is vast niet de eerste keer dat die gekeurd word

2trek een spuitbus over je velgen aan de binnen kant...rij een rondje is het dan goed dan kan hij er niks van zeggen..

3 lagertje is vaak niet zo duur, een eurotje of30 mischien nog wel op te spannen maar weet niet hoe het zit bij een kever
__________________
WWW.MISCHA-78FOTOGRAFIE.NL

*Seat Ibiza'08 & Passat-35i for hobby*
Reply With Quote
  #3  
Old 04-08-2008, 13:32
dingeling's Avatar
dingeling dingeling is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 23
Default

1) Knipperlichten in de koplampen mag mits deze in een afgescheiden kamer zitten en voldoende te onderscheiden zijn.

2) Geen idee.

3) Lagertjes vervangen is zeer goed zelf te doen, setje bestellen bij paruzzi.nl of keverzaakje in de buurt, wel opletten dat je het juiste model doorgeeft anders krijg je de verkeerde.
Vervangen is redelijk eenvoudig: vanaf de voorkant kan je met een schroevendraaier of iets dergelijks het lagerschaaltje aan de achterkant eruit tikken. Vanaf de achterkant tik je het lagerschaaltje aan de voorkant eruit. Met de oude lagerschaaltjes tik je de nieuwe er zo weer in, wel met beleid uiteraard.
Let op dat er in de trommel of schijf een gleufje zit speciaal voor dit "er uit tikken", je slaat dus direct op de schaaltjes!
De lagers zelf glijden zo over de astap heen, dus het verder monteren wijst zichzelf.

Bij het weer op moment aandraaien van de wielmoer mag deze niet te strak komen te zitten!
Quote:
Originally Posted by Werkplaatshandleiding
De speling is goed afgesteld, als de drukring onder vingerdruk met een schroevendraaier - in geen geval wrikken of schroevendraaier als hefboom gebruiken - nog verschoven kan worden. Voor het afstellen eerst klemmoer stevig vastdraaien, hierbij wiel beslist draaien, opdat het lager niet klemt.


Uiteraard allemaal op eigen risico he . Succes verder.
Reply With Quote
  #4  
Old 05-08-2008, 10:38
flat4_85's Avatar
flat4_85 flat4_85 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 186
Default

Zolang de kever niet aanloopt op de brug mag hij hem NIET afkeuren,ook als bijv.zichtbaar is dat de band in de wielkuip aan heeft gelopen maar dat nu niet doet is het geen afkeur. Over een wiellager kun je een uur lullen maar als de speling t punt is zou ik hem ff wat bijdraaien(niet te strak natuurlijk),als he over geluid maken gaat mag hij hem alleen dan afkeuren wannneer hij tijdens een proefrit het geluid DUIDELIJK heeft kunnen horen. En de koplamp,tja heb jij sealed beam lampen erin,want dan voldoet het lichtbeeld idd niet aan apk eisen in NL. En zolang he knipperlicht duidelijk zichtbaar is aan de voorzijde me de verliching aan is ook dit goedkeur....
Reply With Quote
  #5  
Old 05-08-2008, 13:23
Ralph's Avatar
Ralph Ralph is offline
No personal life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 2,065
Default

Waar ben je geweest dan om te keuren ??
__________________
Golf 8 GTI edition45 Clubsport ‘22
Porsche Macan ‘21
Transporter T6.1 ‘21
Reply With Quote
  #6  
Old 05-08-2008, 13:26
Ralph's Avatar
Ralph Ralph is offline
No personal life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 2,065
Default

Kunnen ze je niet verder helpen bij de keverclub in roermond / herkenbosch ?
__________________
Golf 8 GTI edition45 Clubsport ‘22
Porsche Macan ‘21
Transporter T6.1 ‘21
Reply With Quote
  #7  
Old 05-08-2008, 15:25
Patrick86 Patrick86 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 401
Default

Weber in Echt.

Mijn bevindingen tot nu toe.

- Wiellager is vervangen.
- Banden mogen ze niet op afkeuren. Loopt alleen aan met rijden, niet als hij op de brug staat en er wordt naar links en rechts bewogen met de wielen, dus volgens mij geen apk afkeur?
- Koplampen zijn nog nergens te vinden. Iemand waar ik ze van kan lenen?

Herkenbosch zou kunnen, donderdag is pas sleutelavond. Los het liever sneller op.

Gr Patrick
Reply With Quote
  #8  
Old 06-08-2008, 18:03
Tiki Madness's Avatar
Tiki Madness Tiki Madness is offline
Volksforum Triple Action Donor - Half a brain dragracer
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,134
Default

Zou het misschien een optie zijn om koplampen met het juiste keurmerk te monteren zodat je auto heel het jaar aan de apkvoorwaarden voldoet ipv alleen tijdens de keuring.Dat is volgens mij ook nog eens verplicht en niet voor niets.

my 2 cents

michael
__________________
I got kicked out of Barnes and Noble once for moving all the Bibles into the fiction section.
Reply With Quote
  #9  
Old 06-08-2008, 18:10
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Quote:
Originally Posted by Tiki Madness
Zou het misschien een optie zijn om koplampen met het juiste keurmerk te monteren zodat je auto heel het jaar aan de apkvoorwaarden voldoet ipv alleen tijdens de keuring.Dat is volgens mij ook nog eens verplicht en niet voor niets.

my 2 cents

michael


Een lamp die je in heel Amerika mag gebruiken zal in ons kleine kikkerlandje ook wel voldoen hoor
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #10  
Old 06-08-2008, 18:35
Tiki Madness's Avatar
Tiki Madness Tiki Madness is offline
Volksforum Triple Action Donor - Half a brain dragracer
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,134
Default

Quote:
Originally Posted by Jurgen Santana
Een lamp die je in heel Amerika mag gebruiken zal in ons kleine kikkerlandje ook wel voldoen hoor



Nope de zogenaamde sealed beam lampen zijn in heel europa niet toegestaan.Maatje van me importeert bussen uit de vs en moet bij alle bussen die hij op kenteken zet de koplampen vervangen voor h4 units oftewel de in europa goedgekeurde lampen.

michael
__________________
I got kicked out of Barnes and Noble once for moving all the Bibles into the fiction section.
Reply With Quote
  #11  
Old 06-08-2008, 18:59
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

nou gaat het bij de apk alleen om het lichtbeeld, niet om de e-keur..
bij import van buiten de eu moet er inderdaad wel een e-keur in de koplampen staan
Reply With Quote
  #12  
Old 06-08-2008, 19:05
Tiki Madness's Avatar
Tiki Madness Tiki Madness is offline
Volksforum Triple Action Donor - Half a brain dragracer
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,134
Default

Quote:
Originally Posted by hajee
nou gaat het bij de apk alleen om het lichtbeeld, niet om de e-keur..
bij import van buiten de eu moet er inderdaad wel een e-keur in de koplampen staan


Okee maar volgens mij krijg je uit een sealed beam niet het juiste lichtbeeld of wel?

michael
__________________
I got kicked out of Barnes and Noble once for moving all the Bibles into the fiction section.
Reply With Quote
  #13  
Old 06-08-2008, 19:06
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

Quote:
Originally Posted by Patrick86
Weber in Echt.

Mijn bevindingen tot nu toe.

- Wiellager is vervangen.
- Banden mogen ze niet op afkeuren. Loopt alleen aan met rijden, niet als hij op de brug staat en er wordt naar links en rechts bewogen met de wielen, dus volgens mij geen apk afkeur?
- Koplampen zijn nog nergens te vinden. Iemand waar ik ze van kan lenen?

Herkenbosch zou kunnen, donderdag is pas sleutelavond. Los het liever sneller op.

Gr Patrick

4. De wielen onderscheidenlijk banden van personenauto's
a. moeten goed zijn afgeschermd;
b. mogen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken;
c. mogen niet aanlopen.
Reply With Quote
  #14  
Old 06-08-2008, 19:08
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

Quote:
Originally Posted by Tiki Madness
Okee maar volgens mij krijg je uit een sealed beam niet het juiste lichtbeeld of wel?

michael

nee, meestal niet,
je moet minimaal een horizontale lijn hebben op je koplampstelapparaat, sealed beam ziet er meer uit als een grote vlek.
verschil sealed beam en h4:
http://www.ratwell.com/technical/BoschH4.html

Last edited by hajee : 06-08-2008 at 19:15.
Reply With Quote
  #15  
Old 06-08-2008, 20:46
flat4_85's Avatar
flat4_85 flat4_85 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 186
Default

Quote:
Originally Posted by hajee
nee, meestal niet,
je moet minimaal een horizontale lijn hebben op je koplampstelapparaat, sealed beam ziet er meer uit als een grote vlek.
verschil sealed beam en h4:
http://www.ratwell.com/technical/BoschH4.html



Jep,je hebt helemaal gelijk,sealed beam is hier niet toegestaan!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum