Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-07-2018, 20:44
VW--Man VW--Man is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 47
Default Waterpomp + V-snaar

Mijn waterpomp lekt en wil ik dus vervangen, maar ik ben aan het kijken welke ik nodig heb. Ik heb een 1.5 JB zonder airco (automaat als dat ook belangrijk is)
Klopt het dat ik een 10x950 v-snaar nodig heb?
https://www.auto-onderdelen24.nl/vw...19/10550/v-riem
Maakt het ook nog uit welke?

En welke waterpomp heb ik dan nodig?
https://www.auto-onderdelen24.nl/vw...10191/waterpomp
Hier staat zoveel tussen. Geen idee wat de verschillen zijn en hoe compleet de ene is ten opzichte van de andere.
Reply With Quote
  #2  
Old 02-07-2018, 22:36
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

zeker voor die V snaar raad ik aan naar een automaterialenzaak te gaan, kan je het omruilen moest het fout zijn (checken door vgl met oude riem, niet door monteren). Al teveel niet passende riemen gehad ...
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #3  
Old 03-07-2018, 11:53
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Het bestellen bij Autodoc kan goedkoper uit draaien. Maar je moet wel verstand hebben van onderdeelnummers.
Het zijn de dezelfde waterpompen. Enkel andere merken.
Kies uit: Hella, INA, SKF, Febi, topran.

Persoonlijk zou ik gelijk voor de complete versie met behuizing gaan.
Zou deze zijn:
vervolgens neem je ook de thermostaat er bij en het huis.
Deze en deze

Last edited by Van Limburg : 03-07-2018 at 12:02.
Reply With Quote
  #4  
Old 03-07-2018, 19:35
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Bij deze oude type pomp is de offset van de poelie totaal anders de kans is groot dat je de verkeerde pomp krijgt dan weer opzoek moet de juiste poelie
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #5  
Old 04-07-2018, 07:55
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Dan moet je het huis alsnog omzetten?

Op onderdeel nummer dan maar, site lag er gisteren even uit.
Waterpomp: 026121010F / 037121010B.
dan kom je op deze INA pomp.
Reply With Quote
  #6  
Old 08-07-2018, 23:31
VW--Man VW--Man is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 47
Default

Ik wist niet dat er zoveel verschil zou kunnen bestaan. Ik dacht dat er maar 2 types waren (smallblock en bigblock) en als je daarvan de juiste kiest het altijd wel goed zou zijn. De auto staat helaas niet bij mij dus ik kan niet kijken wat de nummers zijn die erop staan. Ik hoopte eigenlijk de spullen in huis te hebben wanneer ik weer ga klussen bij de auto.

Quote:
Originally Posted by ar1g3
zeker voor die V snaar raad ik aan naar een automaterialenzaak te gaan, kan je het omruilen moest het fout zijn (checken door vgl met oude riem, niet door monteren). Al teveel niet passende riemen gehad ...
Oké dan doe ik dat dan maar. Geen idee wat een riem daar kost. Ik dacht gewoon van maat=maat. Maar blijkbaar kunnen er toch nog verschillen in zitten?

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Het bestellen bij Autodoc kan goedkoper uit draaien. Maar je moet wel verstand hebben van onderdeelnummers.
Het zijn de dezelfde waterpompen. Enkel andere merken.
Kies uit: Hella, INA, SKF, Febi, topran.

Persoonlijk zou ik gelijk voor de complete versie met behuizing gaan.
Zou deze zijn:
vervolgens neem je ook de thermostaat er bij en het huis.
Deze en deze
autodoc=auto-onderdelen24? Site lijkt erg op elkaar en ze hanteren dezelfde kortingen met dezelfde timers voor de korting

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Dan moet je het huis alsnog omzetten?

Op onderdeel nummer dan maar, site lag er gisteren even uit.
Waterpomp: 026121010F / 037121010B.
dan kom je op deze INA pomp.
Maakt het uit als je het huis moet omzetten? Dat is toch geen slijtage deel?

En die jij linkt, is dat wel de goede? Ik zie er namelijk geen pakking bij, wel O-ringen. En als het goed is hebben de smallblocks (1.1/1.3) toch O-ringen en loopt de distributieriem hier ook overheen. En hebben de bigblocks (1.5/1.6/1.8) een pakking en loopt de v-snaar er overheen ipv de distributieriem?
Reply With Quote
  #7  
Old 09-07-2018, 12:01
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Volgens onderdeel nummer is die laatste de goede. Garantie kan ik echter niet geven

Autodoc is volgens mij hoofdzetel en heeft dan in ieder land een variant op hun site..
kortingen wisselen iedere dag van site tot site. gemiddeld altijd rond de 18 procent korting.

Aangezien de 1500+ waterpomp uit 2 delen bestaat zit hier al 1 pakking tussen(als je deze compleet besteld). 1100 idd met een O-ring. Vaak zit deze pakking er gewoon bij.. maar het staat er idd niet letterlijk. Ik doe er altijd nog een beetje extra vloeibare aan.
De kleine O-ringen bij de INA pomp volgens foto zijn dan voor pomp tegen onderblok en thermostaat gok ik.

1100 idd rechtstreeks op distributie, 1500+ aparte poulie naar krukas poulie met v-snaar of multie riem bestaat ook...

Last edited by Van Limburg : 09-07-2018 at 12:06.
Reply With Quote
  #8  
Old 10-07-2018, 03:01
VW--Man VW--Man is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 47
Default

Ah ja geen losse pakking bij een complete set is inderdaad logisch.
Is het nodig om de thermostaat (en het huis) te vervangen? Is natuurlijk maar ~15 euro, maar als ik zo denk bij elk onderdeel dat ik tegenkom loopt de rekening natuurlijk wel op. De foto bij de thermostaat die je hierboven linkte trouwens klopt niet lijkt me

Ik heb overigens het nummer van mijn huidige waterpomp:
056121013A
https://www.autodoc.nl/auto-onderdelen/oem/056121013a
Dit is dus toch wel een andere? (ik begrijp niet dat er verschillen zitten voor eenzelfde motor in dezelfde auto)

Overigens, zijn er ook nog andere goede (en goedkope) webshops? Of wat is jullie ervaring met auto-onderdelen24 / autodoc / een_van_de_tig_namen
Ik lees namelijk veel negatieve reviews over de webshop. Vooral de levertijd en het versturen van producten van een ander merk dan besteld of gewoon een verkeerd product (bijvoorbeeld wel voor hetzelfde model auto, maar niet voor dezelfde motor)
En dat je bij retourneren vaak een tegoedbon terug krijgt en niet het geld teruggestort. En ook de verzendkosten komen voor eigen rekening ook al ligt de fout niet bij de klant. En uiteraard pas terug betaald krijgen na lang wachten/mailen/etc.
Een paar voorbeelden:
https://radar.avrotros.nl/forum/vie...p?f=69&t=170635
https://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?t=20730
Is dit echt zo dramatisch of valt het mee?
Reply With Quote
  #9  
Old 10-07-2018, 10:07
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Als je via jou laatste link op merk INA klikt, heb je exact het zelfde nummer. namelijk: 538 0340 10. En dan kijk je naar de prijs. Autodoc.nl 45,03. Auto-onderdelen.nl 31,09 €, Beide 19% korting(vandaag). (daar is je 15euro al )

Zo werken dit soort sites nu eenmaal. 1 onderdeel goedkoper, de andere duurder.
Maak gewoon een keuze en blijf daar bij.

Om een en andere duidelijk te maken over dit soort sites.
Heb je een onderdeel morgen nodig? Bestel ergens anders (Heuts).
Heb je het onderdeel min. achter 8 werkdagen nodig, dan koop je hier.
Ja je kan andere merken ontvangen, maar ik maak het niet vaak mee. Het goedkopere verschil krijg je vervolgens terug.

Er zijn nu eenmaal merken die ik wil bij specifieke onderdelen.
Koppelingen bv. enkel LUK & Sachs. Een Valeo gaat er niet in bij mij.
Je kan dus hierover klagen en onderdeel terug sturen. Weer 8 dagen verder.
Dit soort sites werken niet voor de professionele gebruiker. Die kan beter naar Heuts gaan.


Gewoon lekker rustig aan onderdelen verzamelen voor de toekomt.

Ik raad altijd alle onderdelen aan om te vervangen... Als je het toch los hebt. Ben gewoon van die mening. Ja 15 euro, ja nog eens 15 euro en nog eens. Maakt me niets meer uit. Die keuze is voor jezelf
Maar uit ervaring..
Thermostaat kan wel eens kapot gaan, dat is nu eenmaal zo.
Het huis gaat enkel kapot bij het monteren op de nieuwe pomp. Plastiek kan namelijk verduurd zijn.

Last edited by Van Limburg : 10-07-2018 at 10:13.
Reply With Quote
  #10  
Old 10-07-2018, 14:55
DJFD6 DJFD6 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 120
Default

Misschien kan je bij Winparts.nl bestellen is zeker NL en prijzen zijn ook niet slecht. Ik heb er goede ervaringen mee.
__________________
Golf I GTI W65 Pirelli L90E 1983
Reply With Quote
  #11  
Old 12-07-2018, 18:20
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Let erop dat je de juiste pomp hebt. Er zit verschil in het gat van de poelie[30of40mm]
Als je alleen de pomp pakt wees dan voorzichtig met het los draaien van de boutje in het oude pomphuis[breken vaak af]
Pomp zit met O-ring op onderblok
Pomphuis is wel degelijk slijtage gevoelig [speling op lager kan het pomphuis doen uitslijten]
Reply With Quote
  #12  
Old 24-07-2018, 09:14
VW--Man VW--Man is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 47
Default

Beetje late reactie. Ik zit niet zo vaak op de computer. Ik heb hem eindelijk besteld. Niet die van Ina want die had het nummer 538 0340 10 en zag er net iets anders uit dan wanneer ik zocht op het typenummer van mijn huidige. De 538 0330 10 zag er wel hetzelfde uit maar was weer een stuk duurder dus ik heb uiteindelijk met mijn nummer de SKF besteld: https://www.auto-onderdelen24.nl/skf/1367130

Wel vreemd dat je op de site niet kunt zien wat je precies besteld hebt (merk, model). Alleen een onderdeelnummer waarmee je een lijst aan onderdelen krijgt te zien.

Ook de vsnaar en thermostaat bij besteld. Mocht v-snaar niet passen dan haal ik lokaal wel een andere en thermostaat is denk ik eigenlijk niet nodig maar ach
Reply With Quote
  #13  
Old 24-07-2018, 09:26
CaddyMK1-86 CaddyMK1-86 is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2018
Posts: 106
Default

thanks voor de update, leuk klusje met het mooie weer
Reply With Quote
  #14  
Old 24-07-2018, 20:04
VW--Man VW--Man is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 47
Default

Hoeveel liter koelvloeistof gaat er eigenlijk in een mk1? Ik heb geen los reservoir, moet ook gewoon bijvullen via de radiateur.
En is de koelvloeistof van de action ook prima zat? En wat is het verschil tussen de twee die ze hebben?
https://www.action.com/nl-nl/p/carex-koelvloeistof/
https://www.action.com/nl-nl/p/carex-koelvloeistof2/
Reply With Quote
  #15  
Old 25-07-2018, 07:26
CaddyMK1-86 CaddyMK1-86 is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2018
Posts: 106
Default

geen reservoir?
Reply With Quote
  #16  
Old 25-07-2018, 12:01
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Gezien de leeftijd gok ik dat er origineel G11 in zat, de blauwe. Echter raad ik aan om te upgraden naar een moderner koelmiddel. Ook gezien ik niet weet over welke motor het gaat.

Origineel bevatte G11 silicaten waardoor deze niet geschikt was voor gebruik in motoren met aluminium onderdelen, tegenwoordig zijn er veel fabrikanten die silicaatvrije G11 maken (bv. Kroon met hun SP 11). Ik raad aan om het koelsysteem goed te doorspoelen met de tuinslang en daarna te vullen met G12. Dat is de roze. G12 en G11 zijn niet mengbaar, vandaar het spoelen.

G12 is een moderner product dat beter presteert, langer meegaat. Je zou zelfs naar G13 kunnen upgraden al weet ik niet of de dichtingen en pakkingen van de mk1 dit gaan verdragen. Iemand die dit weet?? G13 is namelijk gebaseerd op Glycerine, terwijl G11 en G12 op Glycol zijn gebaseerd.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #17  
Old 30-07-2018, 09:45
VW--Man VW--Man is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 47
Default

Quote:
Originally Posted by CaddyMK1-86
geen reservoir?

Sommige golfs hebben toch een extern reservoir voor het koelvloeistof? De mijne heeft als het goed is alleen de radiator die je moet vullen (golf staat niet hier dus kan het nu niet controleren)
Reply With Quote
  #18  
Old 22-08-2018, 11:13
VW--Man VW--Man is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 47
Default

Ik ben het koelsysteem aan het doorspoelen. Het koelvloeistof is volgens de vorige eigenaar waarschijnlijk al zo'n 20 jaar niet vernieuwd, wellicht al langer. Ik krijg na 5 keer spelen nog steeds bruin water (al begint het nu eindelijk helder te worden). Is dit iets ernstigs? Of is dat iets wat wel te verwachten is na zo lang met dezelfde vloeistof te hebben rondgereden?

Ik spoel door het te vullen met kraanwater, paar minuten laten lopen, en dan weer leeg te laten lopen. Ik heb de thermostaat verwijderd zodat het overal doorheen gaat. Ik neem aan dat dit een goede manier is om te spoelen?
Ik lees wel dat er een speciaal goedje is wat je erin kunt doen om hem beter te spoelen, maar die heb ik niet hier liggen dus daarom doe ik het gewoon met kraanwater.
Reply With Quote
  #19  
Old 22-08-2018, 11:23
CaddyMK1-86 CaddyMK1-86 is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2018
Posts: 106
Default

Quote:
Originally Posted by VW--Man
Sommige golfs hebben toch een extern reservoir voor het koelvloeistof? De mijne heeft als het goed is alleen de radiator die je moet vullen (golf staat niet hier dus kan het nu niet controleren)


ik ken ze niet zonder extern reservoir...
Reply With Quote
  #20  
Old 22-08-2018, 11:31
VW--Man VW--Man is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 47
Default

Quote:
Originally Posted by CaddyMK1-86
ik ken ze niet zonder extern reservoir...
Ik heb nu 5 liter G12+ gehaald, dat moet genoeg zijn.

Dit staat er in de vraagbaak voor de mk1:
Quote:
De vulhoeveelheden bedragen: bij een apart expansietankje 2,6 liter koelvloeistof G10 en 3,9 liter water.; bij in de radiateur ingebouwde expansietank: 1,8 liter G10 en 2,7 liter water

Ik heb geen extern reservoir. Hoe ziet zo'n extern reservoir eruit in een mk1?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum