Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-08-2012, 17:21
MrCola MrCola is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 54
Default Probleem met 2.3 v5 egr/vacuümpomp

Hallo

Heb hier een probleem met een golf iv met een 2.3 v5 motor erin. Nu maakt deze alleen als hij echt koud is een raar geluid. Zet ik de motor af gaat het geluid door en zwakt langzaam af.

Het geluid komt af van een onderdeel waar het volgende op staat: Pierburg pa6-gf30

Alsik dit op google intik lees ik vanalles over vacuumpompen en egr kleppen.

Na 2 of 3 keer starten gaat deze "pomp" niet meer aan, laatik de auto echter lopen blijft ook deze pomp lopen.

Nu was mijn idee om deze "pomp" af te koppelen, hier zit namelijk op de achterkant een stekker. Maar heb geen idee of ik deze zomaar kan afkoppelen en wat dit voor verdere problemen met zich mee brengt. Hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

Gr Mike
Reply With Quote
  #2  
Old 06-08-2012, 19:44
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Is in principe een solenoid klepje waarmee egr kleppen, laaddruk regelingen en actief kool filters mee bestuurd worden, normaal gesproken hoor je hem alleen maar tikken. Gebeurd wel eens dat deze of de slangetjes eraan lek gaan.
Zou je geluid kunnen verklaren
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #3  
Old 06-08-2012, 20:50
MrCola MrCola is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 54
Default

Hoor zeker geen klik ergens vandaan. Maar die "pomp" wil ik graag van weten of die afgekoppeld kan worden.. En waar die nou voor dient.

Geluid komt overigens ook echt uit die pomp lijkt wel een versleten lager.
Reply With Quote
  #4  
Old 06-08-2012, 21:01
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Dat Pierburg nummer levert toch echt een solenoid klep op, maar ik neem aan dat je de secundair luchtpomp bedoelt? Die pompt bij koude motor wat extra lucht naar binnen om de vullingsgraad te verhogen en te zorgen dat alle brandstof verbrand en je kat sneller warm is, betekent dat je auto sneller na een koude start een lage emissie heeft. Afkoppelen niet aan te raden ivb met anticiperen van ECU hierop.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #5  
Old 06-08-2012, 21:15
MrCola MrCola is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 54
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Dat Pierburg nummer levert toch echt een solenoid klep op, maar ik neem aan dat je de secundair luchtpomp bedoelt? Die pompt bij koude motor wat extra lucht naar binnen om de vullingsgraad te verhogen en te zorgen dat alle brandstof verbrand en je kat sneller warm is, betekent dat je auto sneller na een koude start een lage emissie heeft. Afkoppelen niet aan te raden ivb met anticiperen van ECU hierop.


Het is inderdaad een pomp, heb er een slang af gehad en blaast flink lucht, maar dat nummer staat er toch echt op. Zou er dan een klep op de pomp zitten.

Misschien een domme vraag maar hebben alle golf 4's deze pomp of alleen de 2.3v5??

En wat het beste hier aan te doen. Vind t zo raar dat hij na 2 of 3 keer starten niet meer pompt.
Reply With Quote
  #6  
Old 06-08-2012, 21:45
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Bij mijn weten de latere 1.6 en 2.0 modellen ook, als je temp al een beetje op komt issie niet meer nodig, echt puur een koud start hulpje om de emissie naar beneden te krijgen. Als ie lawaai maakt waarschijnlijk de lagertjes versleten?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #7  
Old 06-08-2012, 22:22
Erik M's Avatar
Erik M Erik M is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,848
Send a message via MSN to Erik M
Default

Mijn v5 heeft hetzelfde, ik heb nu de stekker losgetrokken en heb tot nu toe (200km) geen problemen gehad.
Reply With Quote
  #8  
Old 07-08-2012, 06:14
MrCola MrCola is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 54
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Bij mijn weten de latere 1.6 en 2.0 modellen ook, als je temp al een beetje op komt issie niet meer nodig, echt puur een koud start hulpje om de emissie naar beneden te krijgen. Als ie lawaai maakt waarschijnlijk de lagertjes versleten?


Lijkt me wel dan de lagers versleten. Die dingen zijn best duur volgens mij.

Mocht ik mijn egr dicht willen maken is dit ding dus overbodig??
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum