Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Off Topic > Off Topic
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-11-2015, 19:54
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default Oldtimer verzekering België

Mijn golf 2 (zie link in mijn 'signature') is ingeschreven en wil hem verzekeren zodat ik ermee kan rijden.

Ik heb zelf geen auto op mijn naam verzekerd staan. Ik dacht hem gewoon te laten verzekeren op mijn vader zijn naam met mij als tweede of niet gebruikelijke bestuurder op de polis. Nu blijkt dat niet te gaan, om één of andere bizarre en onbekende reden.

Iemand hier ervaring mee???
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #2  
Old 04-11-2015, 13:26
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Het is sowieso aan te raden om op je eigen naam alles te verzekeren.
Zeker als je als tweede of niet gebruikelijke bestuurder op de polis staat en bij een ongeval ze er achter komen dat jij eigenlijk de hoofdbestuurder bent, gaat dat problemen geven. (ik neem aan dat dat in belgië niet anders is als in nederland)

Lijkt allemaal leuk voor het kostenplaatje. Maar je loopt een enorm risico.
Wellicht accepteert de verzekering het trouwens daarom niet, als de auto op jou naam staat.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #3  
Old 04-11-2015, 15:09
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,183
Default

Die bizarre onbekende reden is vrij simpel. Jou vader heeft veel meer rij ervaring en zal een lagere premie betalen als op jou naam. (gaat om een kleine 1000 euro verschil)

Mijn mening is dat verzekeraars belachelijk hoge bedragen vragen aan jonge bestuurders.
Met een hoop kortingen(bv. 3 maanden gratis) proberen ze je toch te overtuigen om je auto op jou naam te verzekeren.

Mijn ervaring is dat zelfs verzekeraar KBC mij heeft aangeboden om mijn auto te verzekeren op mijn vaders naam, wetende dat ik hoofdbestuurder zal worden. Het enigste wat mijn ouders moesten doen is met de brandverzekering van het huis naar KBC gaan.

Ethias daarin tegen weigerde na telefonisch contact mijn toekomstige auto (+85KW)(Mijn auto heeft 88KW ) te verzekeren op mijn naam. Maar omdat mijn ouders daar verzekerd zijn konden ze me zeggen dat ze hiervoor een uitzondering maakte. Achteraf hebben ze die woorden terug getrokken.

Je kan offertes laten opmaken bij diverse verzekeraars en die tegen elkaar laten "opvechten".

Een vriend van mij heeft 6 maanden zijn rijbewijs en heeft nu een auto gekocht. Ibiza van 20 jaar oud. Zijn vader wil het risico niet nemen (zoals hier boven gezegd) en moet zijn auto op zijn naam verzekeren. Hij betaald nu +1100 euro. Dat zijn bedragen die ik echt veel te hoog vind voor een 20 jaar oude auto met een 1.4 benzine motortje.



Wil je je auto als oldtimer verzekeren, dan kan ik je Marsh aanraden. Je hebt hiervoor geen 1ste auto nodig, ook geen brandverzekering of andere verzekeringen.
Het enigste wat je zijn, is lid van een oldtimerclub. Kosten zijn een kleine 30euro/jaar lid geld, en verzekering is -100euro. Zorg wel dat je een erkende club hebt via BFOV.
Let wel, een oldtimer mag je niet als dagelijks vervoer gebruiken. Zeker geen woon-werk verkeer.


Mijn conclusie(helaas misschien) is dat wanneer je je hier dieper in zal verdiepen, je de Belgische gaten in deze wetgevingen zal vinden.

Last edited by Van Limburg : 04-11-2015 at 15:27.
Reply With Quote
  #4  
Old 04-11-2015, 19:10
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Voorlopig staat hij op een gewone verzekering waar ik bij op sta. Ik ga me er wat meer in verdiepen want 600€ voor een auto waar ik af en toe in het weekend eens mee buiten kom is toch wel belachelijk vind ik.

Ik heb geen enkele auto op mijn naam ingeschreven of verzekerd. Sta wel op alle auto's bij op de polis. Je loopt inderdaad een risico maar tja, moeten ze de verzekering maar niet zo hoog maken. Hier zouden Europese normen voor moeten komen, om de verzekering betaalbaarder te houden. Wij in België en Nederland mogen nog blij zijn, in Engeland is het nog veel erger. 5000 pond voor een 1 liter benzine is niet ongebruikelijk.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #5  
Old 04-11-2015, 23:36
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Verzekeraars dichten risico's af. Natuurlijk is het zo dat een commercieel bedrijf ook een winstoogmerk hanteert, maar het is imo naïef om te denken dat jonge bestuurders onterecht meer premie moeten betalen omdat dat lucratief zou zijn.
Statistieken zijn de basis, of je het nou leuk vindt of niet. En hoe meer jongeren die wél hun gedrag in de hand weten te houden (had ik het al over naïef gehad) hun auto verzekeren op naam van hun pappie, hoe groter het aandeel brokkenpiloten binnen de groep verzekerden <24. Kortom, door een workaround te hanteren werk je de 'belachelijk hoge' doch onderbouwde premiebedragen in de hand.
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #6  
Old 05-11-2015, 00:17
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,944
Default

Eens, schadestatistieken liegen jammer genoeg niet...
Reply With Quote
  #7  
Old 05-11-2015, 00:47
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Tja, kan zijn, maar als je weet dat ik bij 1 vd goedkoopste verzekeraars van het land meer dan 1000€ zou betalen voor een 44kw Lupo diesel uit 2001 dan denk ik dat het logisch is dat jongeren andere manieren zoeken.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #8  
Old 05-11-2015, 08:52
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,183
Default

Die statistieken, die kloppen.
Bij Ethias ben je tot 27 jaar "jonge bestuurder", dan weet je ook wat je kwijt bent.. 1000euro verzekering voor een auto die dat net waard is. OK, lichamelijk, daar zal het meeste naar toe gaan.
Voor de verzekeraar ben je liever dood als zwaar gewond. Dat is nu eenmaal veel goed koper.

Ik kan nog veel meer typen over mijn ergernis bij een verzekeraar.
Weet gewoon dat je niet zonder risico zal rond rijden.

Verzekeraar heeft mij letterlijk ooit gezegd: Heb je een klein ongeval, en hij staat op je vaders naam(+ heel gezin), terwijl jij(hoofdbestuurder in werkelijkheid) reed, dan betalen ze dat gewoon, kost te veel geld om daar op te gaan controleren.
Echter, veroorzaak je een dodelijk ongeval/ongeval met zwaar gewonden, dan mag je zeker zijn dat ze hier wel een onderzoek starten, de bedragen liggen dan net iets anders.
Reply With Quote
  #9  
Old 05-11-2015, 10:38
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,944
Default

Gelukkig zijn de NL en B samenleving er in principe op ingericht om te proberen mensenlevens te redden en / of te verlengen en niet om zomaar mensen dood te laten gaan...

Ik ken ook veel ergernissen met, bij en over verzekeraars. Het is mijn dagelijks werk... Helaas hoor of zie je vooral de ergernissen. Gelukkig heb ik ook dagelijks met het nut van verzekeren te maken.
Mooi voorbeeld hiervan en dat is meteen wel een tip: sluit een schadeverzekering voor inzittenden af op je autoverzekering (SVI). Die is enerzijds extra (overbodig zullen sommigen daarom roepen) en dat geldt voor de passagiers. Zij zullen bij een ongeval hun schade meestal op een aansprakelijke derde kunnen verhalen. Voordeel van de SVI is echter dat die zal uitkeren als er schade is, en dat is al snel duidelijk. De vraag wie er aansprakelijk is (en in the end dus voor de schade moet opkomen) wordt complexer naarmate het schadebedrag toeneemt. Maar voor de schade die de bestuurder leidt ligt dat anders. Ook hij kan verhalen op een aansprakelijke derde, maar dan moet die er wel zijn. Als hij zelf het ongeval veroorzaakt en hij lijdt schade (bijv. ernstig letsel), dan kan hij die schade nergens op verhalen. De SVI biedt echter ook dekking voor de schade die de bestuurder leidt als inzittende van het voertuig.

Zo heb ik iemand in mijn kennissenkring die alleen reed in zijn auto en tegen een boom opknalde. Hij is er met heel zwaar hersenletsel uitgekomen, heeft in coma gelegen en was eigenlijk opgegeven... Jong gezin met 2 kleine kindjes enz... Hoe groot wil je het drama hebben... Zelfstandig ondernemer, geen arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten, dus verder niks om op terug te vallen. Gelukkig had hij een SVI dekking op zijn autoverzekering. Verzekerd bedrag € 1.000.000,-. En ik kan vertellen dat dat hele bedrag uiteindelijk door de verzekeraar zal worden uitgekeerd! Premie die je daarvoor betaalt? Een paar tientjes per jaar... Je wilt niet weten hoe blij zijn vrouw was om te horen dat ze die dekking hadden en wat er allemaal mee betaald kon worden. Andere auto voor rolstoelvervoer, aanpassing woning, oppas voor de kinderen en ga zo maar door. Zo kan het gelukkig ook!

Last edited by NielsDub : 05-11-2015 at 10:59.
Reply With Quote
  #10  
Old 05-11-2015, 13:45
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,183
Default

Dat is waar, ik weet niet hoe die hier in Belgie heet, maar ik hem em ook. Net zo iets als rechtsbijstand. Ik vind zoiets niet eens een optie, maar van zelf sprekend. Had em zelf jaren geleden al in de scootertijd. kosten 100euro/jaar, en rechtsbijstand was +50. Op 100euro is dat toch een enorm verschil, maar nooit weggelaten.

Last edited by Van Limburg : 05-11-2015 at 13:53.
Reply With Quote
  #11  
Old 06-11-2015, 10:49
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Dat is waar, ik weet niet hoe die hier in Belgie heet, maar ik hem em ook. Net zo iets als rechtsbijstand. Ik vind zoiets niet eens een optie, maar van zelf sprekend. Had em zelf jaren geleden al in de scootertijd. kosten 100euro/jaar, en rechtsbijstand was +50. Op 100euro is dat toch een enorm verschil, maar nooit weggelaten.

Rechtsbijstand mag je inderdaad nooit als een optie beschouwen!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum