Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-11-2016, 16:31
k00x k00x is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 15
Default Polo 1998 valt plots uit tijdens rijden en start weer zonder problemen

Hallo forum gangers,

Ik heb een probleem met mijn benzine 1.6l polo uit 1998.
Hij is al voor het probleem naar de garage geweest en ze hebben er onlangs een nieuw gaskleppenhuis op gezet. Nu is dit niet het probleem want de auto blijft uitvallen. Hij rijdt gewoon prima. Maar schommelt enigszins met stationair lopen. Hij valt meestal uit bij het stil staan bij een stoplicht of bij het overschakelen wanneer de motor in laag toerental komt. Ook gewoon tijdens het rijden op de snelweg kan hij ineens uitvallen.

Hij valt dan uit het niets compleet uit en start weer zonder problemen.
De bougie kabels zijn vernieuwd en de tankvlotter is gecontroleerd en gereinigd.

Waar zou dit probleem aan kunnen liggen/

Het lijkt mij een elektronisch probleem.

Ik hoor graag nuttige adviezen.
Na mezelf in te lezen op verschillende fora heb ik verschillende mogelijke oorzaken gevonden;

De CPS sensor.
Bobine- Hallgever
Relais brandstof pomp
Contactslot blokje
Een zekering
De ontsteking
ECU bekabeling
Dynamo
Vervuilde tank of slecht werkende brandstof pomp.

Wat denken jullie/

Bij voorbaat dank.

ps. De shift op mijn toetsenbord is defect. vandaar geen vraagteken.

Met vriendelijke groet,
Thijn

Last edited by k00x : 08-11-2016 at 18:27.
Reply With Quote
  #2  
Old 08-11-2016, 18:03
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 597
Send a message via ICQ to 86C
Default

Bij mij was het de hallgever op de ontsteking.
Heb je een toerenteller in de auto? Defecte of haperende hallgever zorgt vaak voor een meter op de toerenteller die vlak voor het uitvallen op en neer slaat
Reply With Quote
  #3  
Old 08-11-2016, 19:19
k00x k00x is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 15
Default

Quote:
Originally Posted by 86C
Bij mij was het de hallgever op de ontsteking.
Heb je een toerenteller in de auto? Defecte of haperende hallgever zorgt vaak voor een meter op de toerenteller die vlak voor het uitvallen op en neer slaat


Bedankt dit ga ik laten controleren.
Reply With Quote
  #4  
Old 09-11-2016, 14:43
k00x k00x is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 15
Default

De garage gaf aan dat het onmogelijk te controleren is of dat het aan de Hallgever ligt?
Omdat de auto random uit valt. Iemand een idee hoe je dit kan checken?
Reply With Quote
  #5  
Old 09-11-2016, 17:44
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 597
Send a message via ICQ to 86C
Default

Andere ontsteking halen op de sloop en uitwisselen. Dit is waarschijnlijk goedkoper dan een garagebedrijf uren lang laten zoeken om diagnose te stellen
Reply With Quote
  #6  
Old 09-11-2016, 17:55
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

letten op de toerenteller is eigenlijk de enige mogelijkheid om dit te checken, al reageert die bij een 6n minder heftig dan bij een oudere polo.

Die dingen zijn trouwens wel te controleren. Maar alleen als de motor helemaal niet meer start doordat de hallgever geen signaal meer geeft.

Bekend probleem van de hallgever is trouwens interne kortsluiting als de ontsteking eenmaal warm is.
Daarom gebeurt zo'n uitval vaak na langdurige belasting (snelweg). Echter dan zou die niet direct weer te herstarten moeten zijn, na een paar minuten wel weer (ontsteking iets afgekoeld)

Aangezien het bij jou vooral gebeurt met het intrappen van de koppeling zou ik eerder aan een valse lucht probleem denken waardoor de mengselvorming niet in orde is.
Feit dat de motor onregelmatig stationair blijft lopen na een nieuwe gasklep (en ik ga er daarbij van uit dat ze zo slim zijn geweest om die gasklep opnieuw in te leren) ondersteund dit.

Valse lucht kan door veel verschillende dingen veroorzaakt worden. Meestal is dit wel te controleren door de luchtfilterbak te demonteren en vervolgens op verdachte plekken (zoals de rembekrachtiger en de vacuumslangen) met draaiende motor lichtelijk remmenreiniger te spuiten om te controleren of de motor er op reageert (indien ja heb je je lek gevonden)
Deze motoren hebben echter een kunststof inlaatspruitstuk dat nog wel eens wil scheuren vanwege het steeds warm en koud worden van de motor (thermostaathuis heeft hetzelfde probleem) Dus das ook een mogelijkheid.
Ook pakkingen kunnen een probleem zorgen.

Als je een beetje een lekke uitlaat hebt voor de lambdasonde, kan dit ook een mengselprobleem veroorzaken.

Contactblokje is inderdaad ook een mogelijkheid, maar omdat het je vaak gebeurt met koppeling intrappen lijkt me dat niet de oorzaak. Overigens is die makkelijk te testen door een nieuwe op de stekker te monteren en dan te gaan rijden (hoef je nog niet gelijk de hele rambam te demonteren)
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #7  
Old 15-11-2016, 15:27
k00x k00x is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 15
Default

Super bedankt voor het meedenken.
Ik zit met mijn handen in het haar met dit probleem.. Want het wordt steeds erger en ook het herstarten gaat moeizamer.

Ik heb hem naar een jongen gebracht die veel aan VW werkt en die gaf aan dat het door de MAS sensor komt? Door dat deze sensor olie waarneemt laat hij de motor afslaan. Hij gaf aan dat er iets met de motordruk niet in orde is. Hij zei dat hij de motor uit elkaar moest halen en nieuwe pakkingen en ringen moest plaatsen. Dit is een dure operatie en dit was de auto niet meer waard gaf hij aan.

Ik hoop toch dat het iets anders is.

Kan het aan de katalysator liggen of aan de katalysator klep?
Ik hoorde namelijk van een kennis dat het bij hem aan de katalysator klep lag toen hij dit probleem had.
Wellicht dat ik de katalysator er tussenuit kan halen om dit te testen.

Over het contactslot. Ik merk dan wanneer ik op het ijzer druk waar de sleutel in moet de lampjes van de autoradio zwak gaan branden. Maar de garage waar ik eerder ben geweest zei dat het contactslot zeker niet het probleem is..

De auto valt ineens stil en soms herpakt hij zich stotterend. Ook kan ik wanneer de waarschuwingslampjes aan gaan de koppeling op laten komen en krijg ik het soms voor elkaar dat hij weer start.
Voor die tijd kan ik niets en valt de auto compleet weg. Heel vreemd.
Vervelend dat het aan zo veel verschillende zaken kan liggen.
Reply With Quote
  #8  
Old 15-11-2016, 20:36
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

de map sensor kan idd soms iets raars doen zeker als er olie in de inlaat terecht komt.
Wat kan is dat de carterdruk te hoog is waardoor er olie in de inlaat terecht komt. In de meeste gevallen is dat bij deze motoren veroorzaakt door een verstopte carterontluchting. Hiervoor zit een filter achterop het blok wat gedemonteerd en daarna schoongespoeld moet worden. Het is echter ook mogelijk om hem te vervangen. Er zitten 2 pakkingen op die na verloop van tijd olie kunnen gaan lekken.
Geen hele dure reparatie.
Als het daarna nog is moet je een compressietest gaan doen of je zuigerveren nog wel fatsoenlijk afsluiten.
Maar ik zou eerst eens beginnen met de carterontluchting. Hoewel het niet persee de oplossing hoeft te zijn van je probleem. Die MAP sensor houdt alleen de druk van de inlaat in de gaten. Als die te hoog of te laag wordt past dat weer een deel van het mengsel aan. Ik weet helaas niet of die de motor in een uitzonderingsgeval ook kan laten afslaan. Mij lijkt dat dan meer een gevolg van te hoge carterdruk, en dat meet die sensor dus niet.

Wat betreft je contactslot: het indrukken van het slot kan idd zorgen voor contact, normaal gezien als je de sleutel in het slot laat zitten terwijl deze wel in de uit-positie staat, blijft de radio ook spelen. Dus dat je bij zelf indrukken iets van contact maakt vind ik niet heel raar klinken.

Katalysator die verstopt zit geeft in de meeste gevallen een gebrek aan vermogen, omdat de motor zijn uitlaatgassen niet kwijt kan.

Ik vind het lastig te bepalen wat nou precies het probleem kan zijn zonder dat er even grondig naar gekeken wordt.
Je kunt kijken of het inderdaad aan de hallsensor ligt (ontstekingsmodule vervangen) het kan echter ook liggen aan de bobine of inderdaad toch aan olie in de inlaat.
Ik ga er van uit dat het wellicht een combinatie is van verkeerde mengselvorming en wellicht iets van de ontsteking.
Die carterdruk kan er mee te maken hebben. Maar ik zou sowieso op valse lucht controleren. Zeker omdat de map sensor verkeerde waardes doorgeeft is dat een extra indicatie voor valse lucht.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #9  
Old 22-11-2016, 14:24
k00x k00x is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 15
Default

De auto gaat vandaag naar de garage voor een controle.
Vreemd feit. Ik heb de auto volledig volgetankt en er een benzine tank cleaner in gedaan. Hij rijdt nu veel beter en valt echt veel en veel minder uit!

Wel stottert hij af en toe behoorlijk maar wanneer ik het gas verder indruk pakt de motor het wel op en trekt door.

Ik vind het behoorlijk vreemd dat hij van heel slecht ineens stukken beter is gaan rijden. Wellicht komt het door vuil, condensvorming en corrosie in de tank?

Dan nog verklaart het niet waarom de auto wanneer ik de airco aanzet ineens heel onregelmatig gaat lopen.
Reply With Quote
  #10  
Old 23-11-2016, 09:42
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Natuurlijk wel! De airco vraagt ineens een behoorlijk stukje vermogen. Als de auto nog maar net genoeg benzine krijgt om stationair te blijven lopen merk je dat echt wel meteen...
Als je vuil in de tank, brandstofpomp of leidingen hebt zitten, kan dat de doorstroom van benzine beperken. Hoe is het met je brandstoffilter? Daar lees ik namelijk niets over, en zou bij mij toch al gauw het eerste zijn dat ik zou vervangen (basis-onderhoud).
De Hall-sensor is inderdaad een nare fucker, omdat je de fout niet kunt simuleren. Als je die echt verdenkt (en dat kan met deze symptomen) kun je 'm maar het beste vervangen door een nieuwe.
Hoe is het met je accu? Dit is wel de periode van het jaar dat die dingen gaan, en dat kan ook een deel van je symptomen verklaren... Check daarbij vooral ook goed je massapunten aan carrosserie. Goed schoon/roestvrij maken.
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #11  
Old 23-11-2016, 22:06
k00x k00x is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 15
Default

De monteur heeft de bougies vervangen door originele Bosch bougies. Er zaten NGK in. Nu loopt de motor al veel beter. Alleen wanneer ik de Airco aan zet loopt hij stukken slechter en schokt de motor ook.

Ik denk inderdaad even de brandstoffilter nakijken.

Ik zit op Curaçao dus het is een beetje lastig met het overleggen met de monteur over de problemen. De betrouwbare monteur is namelijk een Venezuela die alleen maar Spaans spreekt. Ik ben al eerder opgelicht bij een andere garage dus het is erg lastig hier om een goede garage te vinden...
Reply With Quote
  #12  
Old 24-11-2016, 16:53
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 597
Send a message via ICQ to 86C
Default

Dan inderdaad brandstoffilter even nakijken/vervangen. De Isla - brandstof in Curacao is lang niet zo schoon als in west europa. Grote kans dat het filter vuil is
Reply With Quote
  #13  
Old 10-12-2016, 19:44
hansiduiker hansiduiker is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2016
Posts: 6
Default

Kijk eens of je een relais nr 109 hebt. Deze zit zeker in de diesel maar ik denk ook bij de benzine versie. Dit relais regelt het contact en is in 1998 gemaakt van slechte kwaliteit. Voor 25 euro bij de VW dealer weet je het.
Reply With Quote
  #14  
Old 11-12-2016, 12:30
VWJYI VWJYI is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,095
Default

Kijk ook eens naar je contactslot. Dit wil ook nog wel eens vage problemen geven. Uitvallen, bijna uitvallen. Contactblokjes gaan nog wel eens kapot.
Reply With Quote
  #15  
Old 25-01-2017, 14:26
k00x k00x is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 15
Default

Beste mensen,

Super bedankt voor alle hulp.
De auto rijdt nu prima. Het waren dus de verkeerde Bougies die geplaatst waren (NGK).
Nu zitten er Bosch bougies in. En ik heb de brandstof pomp laten vervangen. De auto rijdt nu goed.

Bedankt voor alle hulp.

Nog 1 vraag.
Ik startte de auto gisteren en hij sprong flink in de toeren.
Bleef lang op 2000 hangen en zakte toen rustig naar 1000 in stationair en bleef rustig zo lopen.

Wat kan dit zijn?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum