Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-07-2013, 20:29
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 708
Send a message via MSN to Maarten
Default 45'er Weber DCOE op een 1.8 8v

Het Weber project maak ik even los van de rest van de auto:

Blok: 1.8L 8v
Carb: Weber DCOE 45 152




Setup: (pas ik aan als ik iets wijzig voor eigen naslag)

Main jet: 140
Emulsion tube: F2
Air corrector: 190
Idle jet: 45F9
Starter jet: 150
Venturi: 34
Neelde: 200
Progression holes: 3
Float height: 7.5mm

Nog niet bekeken:

Choke
Pump jet
Werking van de choke (zit er op, maar wellicht afdoppen)

Ik heb deze manual net doorgelezen:

Speedpro How to build and powertune Weber & Dellorto manual

De huidige setup zit iets rijker tov wat in die manual word geadviseerd voor een stock 1.8 (main 125, needle 150, air 180, emulsion F16, idle 45F9). vd week kijken of ik het volgens de manual afgesteld krijg

Zijn er meer volksforummers met een DCOE 45 op een 1.8, met welke setup?
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard
VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard
Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard

- Build to go, not to show -

Last edited by Maarten : 13-08-2013 at 13:13.
Reply With Quote
  #2  
Old 15-07-2013, 22:50
duudt duudt is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 131
Default

Ik denk dat de meeste er 2 webers op hebben zitten ipv 1, aan de sproeier bezetting van een ander zal je dan ook niet al te veel hebben.
Mijn ervaring met f2 mengbuizen is dat ze laag in toeren op het moment dat je weber op de hoofdsproeier begint te lopen flink rijk staat en hierna behoorlijk arm word, zelfs met een wat kleine luchtrem sproeier.
Met f11 of f16 mengbuizen is dit al stukke beter, f16 bevalt mij het beste.
Zelf afstellen kan best leerzaam zijn, maar de juiste meet apparatuur is wel een vereiste.
Een breedband lambda setje van bijv. Innovate werkt perfect.

Naar de rollenbank is voor de meeste nog het handigste, hoef je geen dure apparatuur aan te schaffen en ook geen hele voorraad aan sproeiers, mengbuizen en venturi's.

Volgens mij zit speedcenter geldermalsen nog redelijk bij je in de buurt ook, heb er wel goede verhalen over gehoord.

Gr. Dennis
Reply With Quote
  #3  
Old 17-07-2013, 18:51
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 708
Send a message via MSN to Maarten
Default

Daar heb je inderdaad gelijk in, de meeste weber PDF's die ik heb gevonden (oa de officiele Weber tuning manual) gaan over 1 throat per cylinder (dus 2 of meer dubbele Webers).

Even wat uitgebreider uitzoek en rekenwerk doen voor ik uiteindelijk via de APK naar de rollenbank ga
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard
VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard
Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard

- Build to go, not to show -
Reply With Quote
  #4  
Old 28-07-2013, 19:17
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 708
Send a message via MSN to Maarten
Default

Handig, dragracende schoonfamilie! Lambda setje geleend:




__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard
VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard
Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard

- Build to go, not to show -
Reply With Quote
  #5  
Old 29-07-2013, 11:58
duudt duudt is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 131
Default

Goed bezig!
Ik stel ze met een soortgelijke set af, de LM2 van innovate werkt perfect. (nieuwere variant van deze set)
Succes ermee!
Reply With Quote
  #6  
Old 01-08-2013, 19:59
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 708
Send a message via MSN to Maarten
Default

Ik stond dus vd week stil, motor liep nog net stationair maar dat was t dan... Het klonk en voelde als geen benzine, maat van me bezine gebracht, kon weer 1km rijden en toen t zelfde... Dus op onderzoek uit, na veel geprul de carburateur deksel eraf gehaald. De vlotterkamers leken wel erg leeg, komt er uberhaupt wel benzine bij de carb aan?




Dit was t slangetje van de vlotter naar de stalen leiding Vanavond al het rubberslangenwerk van benzine en vacuum vervangen en het loopt beter dan voorheen, advies als je aan carbs begint, alle ouwe slangen zooi, filters, rubbers etc vervangen!
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard
VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard
Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard

- Build to go, not to show -
Reply With Quote
  #7  
Old 03-08-2013, 21:00
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 708
Send a message via MSN to Maarten
Default

Vandaag de float height afgesteld op 7.5mm, die stond op +/- 10mm.




Voor de mede-doe-het-zelvers, opzoek naar een geschikt afstelgereedschap: een lijmpistoolpatroon is 7.5mm doorsnede en je kan er makkelijk hapjes in maken voor de lasnaad

Benzine niveau is nu 31mm (gemeten vanaf de bovenkant vlotterkamer), dat was 49mm (echt een bodempje).

Even een testritje gemaakt met de lambda set:

Stationair 2.36
Constant rijden varieert lambda van 1.1-1.2
WOT 0.90

WOT Air-fuel-ratio zit al erg goed in de richting Morgen de stationair maar eens af gaan stellen met de sensor in de uitlaat. Constant is ook nog te arm en heb last van misfires, heb na het afstellen van de float height wel een stuk minder misfires en het is best rijdbaar nu.

Heeft iemand een idee of het idle circuit ook nog mee loopt tijdens constant 50km/u rijden, ik hoef namelijk maar een teentje gas te geven om constant te rijden.
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard
VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard
Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard

- Build to go, not to show -

Last edited by Maarten : 03-08-2013 at 21:09.
Reply With Quote
  #8  
Old 03-08-2013, 21:39
duudt duudt is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 131
Default

Je idle jet loopt mee tot ongeveer 2500 toeren, als je nu nog de 45f9 erin hebt zou ik eerst eens 50f9 proberen of zelfs 55f9.
Dan zou het al een stukje beter moeten worden.
Volgens mij moesten de messing vlotters op 8,5mm worden afgesteld als de naald ingedrukt is en maximaal open op 15mm.
Dit is afhankelijk van wat voor type 45dcoe je hebt.
Op onderstaande site vind je behoorlijk veel info.
http://www.tr3a.info/WeberDCOEinfo.htm
Reply With Quote
  #9  
Old 04-08-2013, 11:49
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 708
Send a message via MSN to Maarten
Default

Quote:
Originally Posted by duudt
Je idle jet loopt mee tot ongeveer 2500 toeren, als je nu nog de 45f9 erin hebt zou ik eerst eens 50f9 proberen of zelfs 55f9.
Dan zou het al een stukje beter moeten worden.
Volgens mij moesten de messing vlotters op 8,5mm worden afgesteld als de naald ingedrukt is en maximaal open op 15mm.
Dit is afhankelijk van wat voor type 45dcoe je hebt.
Op onderstaande site vind je behoorlijk veel info.
http://www.tr3a.info/WeberDCOEinfo.htm


Net het idle circuit bekekend, stationair/tot 2500 rpm blijft arm. Vd week ga ik een revisiesetje bestellen, flens rubbers zijn verteerd, idle mixture screws zijn een keer te vast gedraaid en de neeldes vertonen ook slijtsporen... dan neem ik die idle jets gelijk mee.

Ik heb een spaanse DCOE 45 152, een vroege met maar 3 progression holes maar wel met het venturi balance adjustment. Wellicht is het een idee om de 2 extra progression holes bij laten boren?

Volgens de Weber tuning manual is de correcte float height 7.5mm, zonder het balletje van de naald ingedrukt.

Site bookmarked, erg goede info! (goed geschreven, door een vrouw )
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard
VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard
Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard

- Build to go, not to show -
Reply With Quote
  #10  
Old 17-08-2013, 12:47
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 708
Send a message via MSN to Maarten
Default

Deze week nog wat gefreubelt met de Weber:

Mainjet vervangen door een 150
Air corrector 170
Idle jets 65F8 (55F9 was nog te arm)

Idle jets zijn iets aan de rijkelijke kant dus ik denk dat ik vd week nog een 60F8 ga proberen.

Op WOT zit lambda nu op 0.85-0.90

Probleempuntje is nog wel een bepaald stukje gasklepstand, met een teentje gas toert de motor vlot op tot max, maar van een teentje over naar meer is een zware kickup (lambda > 1.20) en dan vroaaaar met de grotere idlejets is het gebied wel minder geworden maar nog steeds aanwezig. Even kijken of ik iemand kan vinden die de progressie gaatjes bij kan boren, iemand een idee?
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard
VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard
Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard

- Build to go, not to show -
Reply With Quote
  #11  
Old 23-08-2013, 12:03
cheese89 cheese89 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 61
Default

Waarom wil je eigenlijk extra progressie gaatjes als ik vragen mag? Volgens Des Hammils (van how to build and powertube etc) zijn de carbs met extra progressie gaatjes meer voor het verbruik bedoelt en een armere progressie. Iets wat jij niet persee hoeft?

Ps. waar haal jij je sproeiers enz?

Mvg Cees
Reply With Quote
  #12  
Old 23-08-2013, 16:57
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 708
Send a message via MSN to Maarten
Default

De reden dat ik meer brandstof in de progressie wil is om te proberen de dip tussen progressie en main jets eruit te halen.

De info heb ik van:

http://www.alfabb.com/bb/forums/car...dification.html

meer gaatjes erbij dan kan ik als het goed is ook terug naar een kleinere idle jet voor wat armer onder gebied, toch fijn als de auto enigsinds zuinig omspringt met de prijzige naft is als ik naar een meeting rij

De andere oplossing is de venturi kleiner zodat de main jets eerder inkomen, maar dan word de top weer minder, dus wil ik eerst proberen om de progressie tot later te laten lopen.

Bij Autosport Company in Waalwijk hebben ze praktisch alles voor Webers op voorraad en voor de helft van de prijs van Biesheuvel!
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard
VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard
Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard

- Build to go, not to show -
Reply With Quote
  #13  
Old 05-09-2013, 15:15
Marco R29's Avatar
Marco R29 Marco R29 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 242
Default

Wat een heerlijk topic dit zeg, eindelijk wat info gevonden over het afstellen van Webers. Heren, bedankt voor de links, deze zijn super handig!.

Ben zelf nog onderdelen aan het verzamelen om blok op te bouwen, maar op deze manier kan ik mn Webers al controleren op juiste sproeiers ed. (ongeveer dan).

Ik ga 'm volgen en zal mijn bevindingen er ook bij zetten als dat wenselijk is.
Gaat hier om DCOE40 Webers op een 1.8 16V KR. Wellicht wat klein, maar de KR blijft voorlopig standaard dus dat moet net te doen zijn. Hoop binnenkort te kunnen starten met de opbouw. Heb in ieder geval genoeg leesvoer voor de komende dagen
__________________
Golf MK1 '78 - Inarisilber
Reply With Quote
  #14  
Old 05-09-2013, 17:46
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 708
Send a message via MSN to Maarten
Default

Quote:
Originally Posted by Marco R29
Wat een heerlijk topic dit zeg, eindelijk wat info gevonden over het afstellen van Webers. Heren, bedankt voor de links, deze zijn super handig!.




Vooral die http://www.tr3a.info/WeberDCOEinfo.htm is erg goed, lees het een paar keer, dan snap ja die andere weber tuning manuals ook een stuk beter

Als je met 2 dubbele gaat rijden lijkt me 40mm de juiste keuze, dubbel 45 is meer trackday materiaal. Met de 45mm op mijn 1.8 moet ik al kunst en vliegwerk uit gaan halen om het helemaal netjes te krijgen, eerst even op vakantie en dan ga ik de weber voorzien van extra progressie gaatjes.

Met Webers is het: meten is weten! En eerst meten, dan 3x denken, dan doen, dan weer meten!
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard
VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard
Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard

- Build to go, not to show -
Reply With Quote
  #15  
Old 05-09-2013, 19:04
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Vaak bouwen mensen veel te grote carburateurs op motoren. Een standaard 1.8 16v heeft meer dan voldoende aan 40'ers. Hoe groter de carburateur hoe lager de luchtsnelheid en hoe moeilijker af te stellen. Het is niet altijd zo dat hoe groter de carburateur is hoe meer vermogen hij heeft.

Vind dit trouwens een super topic. Ook gaaf om te zie hoe je een enkele ( wat je niet vaak ziet ) weber op je auto bouwt. Ga zo door
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #16  
Old 05-09-2013, 20:28
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 708
Send a message via MSN to Maarten
Default

Quote:
Originally Posted by jorg-maashees
Vaak bouwen mensen veel te grote carburateurs op motoren. Een standaard 1.8 16v heeft meer dan voldoende aan 40'ers. Hoe groter de carburateur hoe lager de luchtsnelheid en hoe moeilijker af te stellen. Het is niet altijd zo dat hoe groter de carburateur is hoe meer vermogen hij heeft.

Vind dit trouwens een super topic. Ook gaaf om te zie hoe je een enkele ( wat je niet vaak ziet ) weber op je auto bouwt. Ga zo door


Thanks, nu de rest van de auto nog....

Inderdaad, groter is niet altijd beter, main jets komen dan later dan gewenst en je moet onderin veelste rijk gaan rijden... daar komen al die weber drama verhalen vandaan. Wat ik in de laatste 2 maanden heb geleerd over weber, beter begin je met 1!

Het geluidje van de dubbele Weber is wel erg verslavend, als de auto uit elkaar gaat om de roestduivel aan te pakken ga ik nog eens denken welke kant ik op ga, NA20v op 2 dubbele webers
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard
VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard
Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard

- Build to go, not to show -
Reply With Quote
  #17  
Old 05-09-2013, 22:27
Marco R29's Avatar
Marco R29 Marco R29 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 242
Default

Quote:
Originally Posted by Maarten


Vooral die http://www.tr3a.info/WeberDCOEinfo.htm is erg goed, lees het een paar keer, dan snap ja die andere weber tuning manuals ook een stuk beter

Als je met 2 dubbele gaat rijden lijkt me 40mm de juiste keuze, dubbel 45 is meer trackday materiaal. Met de 45mm op mijn 1.8 moet ik al kunst en vliegwerk uit gaan halen om het helemaal netjes te krijgen, eerst even op vakantie en dan ga ik de weber voorzien van extra progressie gaatjes.

Met Webers is het: meten is weten! En eerst meten, dan 3x denken, dan doen, dan weer meten!

Net weer wat leesvoer achter de rug, wordt zo idd een stuk duidelijker!

40 leek mij ook de juiste keuze, alleen zie ik overal 45ers terug, en kwa spruitstukken is het meestal ook voor 45ers. Dus ik ging toch twijfelen. Thanks voor de bevestiging van de juiste keuze!

Meten is idd weten, maar eerst maar eens bouwen
Fijne vakantie!
__________________
Golf MK1 '78 - Inarisilber
Reply With Quote
  #18  
Old 05-09-2013, 22:28
Marco R29's Avatar
Marco R29 Marco R29 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 242
Default

Quote:
Originally Posted by jorg-maashees
Vaak bouwen mensen veel te grote carburateurs op motoren. Een standaard 1.8 16v heeft meer dan voldoende aan 40'ers. Hoe groter de carburateur hoe lager de luchtsnelheid en hoe moeilijker af te stellen. Het is niet altijd zo dat hoe groter de carburateur is hoe meer vermogen hij heeft.

__________________
Golf MK1 '78 - Inarisilber
Reply With Quote
  #19  
Old 06-09-2013, 11:34
duudt duudt is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 131
Default

Ben wel benieuwd hoe het uitpakt met de extra progressie gaatjes, lijkt op het eerste gezicht de oplossing van alle deellast en over pak problemen.
Hoe ga je de extra gaatjes erin boren, ga je hier een boor malletje voor maken?
Hou ons op t forum maar op de hoogte hoe dit uit is gepakt, zit er zelf namelijk ook al tijden aan te denken om dit te gaan doen.
Reply With Quote
  #20  
Old 06-09-2013, 13:33
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 708
Send a message via MSN to Maarten
Default

Ik heb via een collega contact gekregen met een Formule Ford raceteam monteur, met de tools om de gaatjes exact op dezelfde plek te boren tov het huis/gasklep.

Ik ga voor de aanpassing nog een run maken, ondertussen foto's maken, daarna weer een run maken, dus info komt er zeker!

En mal bestaat trouwens wel, een gast op de yahoo sidedraft group verkoopt die, voor 150 dollars...
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard
VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard
Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard

- Build to go, not to show -

Last edited by Maarten : 06-09-2013 at 13:59.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum