Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-03-2015, 11:36
PvdP's Avatar
PvdP PvdP is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 405
Default Minimale profieldiepte winterbanden

Goedemorgen,

vraagje over de profiel diepte van een setje winterbanden.
Wij gaan binnenkort even naar de sneeuw, en daarvoor ( en volgend jaar ) wil/moet ik een setje winterbanden hebben.
Ga geen nieuwe set halen, maar een goede gebruikte.

Nu heb ik een set gevonden, met profiel 4,5 en 6,5 mm.

6,5 zou dan voorop gaan, en 4,5 achteraan.
Nu schrijft men overal, dat 4,0 mm. echt het minimale wat je nodig hebt als profiel, die 6,5 kan dus nog wel "even" mee.

Wat zou jullie advies zijn?
Kijk lekker verder of het is goed te doen, maar die 4,5 gaat niet heel lang mee.
__________________
Polo 1.3i G60
"Soon" on the road (i hope)
Reply With Quote
  #2  
Old 06-03-2015, 12:48
ben zine's Avatar
ben zine ben zine is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 601
Default

De banden met het hoogste profiel kun je beter achter monteren.
__________________
'79 Golf S 1.5 Aut.
Reply With Quote
  #3  
Old 06-03-2015, 12:57
VAGKonzept VAGKonzept is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 331
Default

Quote:
Originally Posted by ben zine
De banden met het hoogste profiel kun je beter achter monteren.


In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is dit idd correct.
__________________
***Proud member of VAG_Konzept***

***Bags Are For Groceries !!!***

***People hate mk3's, that's why we love them ***

...als Kind mal in die Ölwanne gefallen...
Reply With Quote
  #4  
Old 06-03-2015, 13:57
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,944
Default

Een winterband met 4 mm profiel presteert in winterse omstandigheden altijd nog beter dan een zomerband. Maar waar je rekening mee moet houden, is dat een winterband met minder dan 4 mm profiel in Duitsland wettelijk gezien niet meer kwalificeert als winterband. Zie onderstaande tekst. Ik zou als ik jou was dus op zoek gaan naar een ander setje met meer profiel.

2. Winterbanden

2.1 Zijn winterbanden verplicht?
2.2 Consequenties van het niet gebruiken van geschikte banden.
2.3 Definitie winterband
2.4 Bandengids advies
2.5 Afbeelding van de diverse symbolen

2.1 Zijn winterbanden verplicht?

Winterbanden zijn in Nederland niet verplicht. Houdt er wel rekening mee dat u – ’s winters in bijvoorbeeld Duitsland - wel verplicht bent om winterbanden te voeren. Het Duitse reglement komt er op neer dat motorvoertuigen in Duitsland te allen tijde op de juiste manier uitgerust dienen te zijn. Denk aan geschikte banden, maar ook aan een antivriesmiddel in de ruitenwis-installatie. Controleer voor vertrek de regelgeving in de landen die u bezoekt of doorkruist.

2.2 Consequenties van het niet gebruiken van geschikte banden.

Wanneer een automobilist in Duitsland op basis van het Duits verkeersreglement met ongeschikte banden rijdt riskeert hij een boete van maximaal € 40,-

Bij betrokkenheid bij een verkeersongeval buiten de eigen schuld kan de automobilist medeaansprakelijk worden gesteld, waardoor de schade in sommige gevallen slechts voor 70 tot 80% wordt vergoed door de WA-verzekering. Gebruik van ongeschikte banden kan bovendien worden gezien als ernstige nalatigheid, zodat de all-riskverzekering betaling kan weigeren.

2.3 Definitie winterband

Op dit moment bestaat er echter géén wettelijk voorgeschreven definitie van winterbanden.

Het Duitse verkeersreglement geeft in een bepaling aan dat winterbanden moeten zijn voorzien van de volgende aanduidingen M+S, M&S of M.S. Wel moet men er rekening mee houden dat winterbanden een minimale profieldiepte van 4mm dienen te hebben.

Sommige bandenproducenten gebruiken naast de M+S aanduiding daarom ook het sneeuwvloksymbool. Het gebruik van het sneeuwvloksymbool op een winterband is momenteel alleen verplicht in de Verenigde Staten en Canada. In de EU is het slechts een vrijwillige en niet juridisch verplichte aanduiding.

2.4 Bandengids.nl advies.

Hoewel winterbanden - die op dit moment nog niet met het symbool zijn uitgerust – niet minder hoeven te zijn, adviseren wij met het oog op de nieuwe Duitse StVO en de consequenties voor de automobilisten alleen winterbanden te gaan kopen Met zowel de M+S aanduiding als het sneeuwvloksymbool.

(bron: www.bandengids.nl)
Reply With Quote
  #5  
Old 06-03-2015, 14:13
PvdP's Avatar
PvdP PvdP is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 405
Default

Nou, nooit geweten dat het hoogste profiel achter moet.
Goed om te weten.

Dat verhaal hierboven heb ik gelezen, maar niet van de minimale eis die Duitsland heeft.

In prinicpe is er officieel in Duitsland geen winterbanden plicht volgens veel websites, maar wanneer er winterse situaties ontstaan waarbij gebruik noodzakelijk is, dan ben je de sjaak als je ze niet hebt.
Dan riskeer je die boete inderdaad.
__________________
Polo 1.3i G60
"Soon" on the road (i hope)
Reply With Quote
  #6  
Old 06-03-2015, 17:48
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,944
Default

In D is het een wettelijke verplichting om ervoor te zorgen dat je auto is aangepast aan de (mogelijke) weersomstandigheden. En dat betekent oa op winterbanden rijden wanneer sneeuw en gladheid verwacht kunnen worden. Idem voor bv sneeuwkettingen. Gooi maar gewoon in de kofferbak als je die kant op gaat. Je weet maar nooit.
Reply With Quote
  #7  
Old 07-03-2015, 02:14
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

idd altijd de banden met de meeste grip aan de achterzijde, ongeacht welk type aandrijving je hebt.
Mocht je gaan glijden, krijg je vooral onderstuur (rechtdoor ipv de bocht om) Dit is veelal makkelijker onder controle te houden.
Bij meer grip voor dan achter krijg je overstuur als je gaat glijden (achterkant wil de voorkant voorbij) Dit is veel lastiger te corrigeren, ook voor een geoefend chauffeur.

Mocht je 2 verschillende soorten banden gebruiken geld deze regel dus ook:
voor: zomer - achter: winter
voor: all seasons - achter: winter
voor: zomer - achter: all seasons

"over een niet-gestrooide snelweg met all seasons voor en zomerbanden achter was geen pretje, max 60km/h en steeds corrigeren "
Eens en nooit meer! Zelfs banden waar slechts 2000km tussen zit, leg ik nog de nieuwste aan de achterzijde(bij zelfde type band uiteraard) na die ervaring.

4mm is het minste profiel wat je moet hebben om een winterband nog als winterband te kunnen gebruiken. Daarna kun je ze gewoon oprijden in de lente/zomer (als de band nog jong genoeg is)

Met betrekking tot de duitse regels: je moet inderdaad voorbereid zijn op winterse omstandigheden. Dit geld vanaf ongeveer oktober.
Dit betekend niet dat winterbanden en sneeuwkettingen verplicht zijn. All seasons mogen ook, mits ze het sneeuwvloksymbool hebben (of de aanduiding M+S of M&S)En als je niet de bergen in gaat (of andere gebieden waar het flink kan sneeuwen), heb je geen sneeuwkettingen nodig.
Mocht je overigens in duitsland aangehouden worden of een ongeval veroorzaken en je hebt niet de juiste banden heb je een probleem.

Dus, afgaande op de startpost:
6,5 aan de achterzijde, 4,5 aan de voorzijde. Als je van plan bent veel km te maken in winterse omstandigheden is het wellicht verstandig een ander setje banden voor de voorzijde te zoeken.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 07-03-2015 at 02:16.
Reply With Quote
  #8  
Old 07-03-2015, 02:55
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
[..] onderstuur (rechtdoor ipv de bocht om) Dit is veelal makkelijker onder controle te houden.
Bij meer grip voor dan achter krijg je overstuur als je gaat glijden (achterkant wil de voorkant voorbij) Dit is veel lastiger te corrigeren, ook voor een geoefend chauffeur.
Dit ben ik toch niet helemaal met je eens. Ik heb ooit een anti-slipcursus gedaan (in een Kever, dus zwaar overstuurd, en een heel "direct" stuurwiel), en ik heb mede daardoor mijn eigen achterwielaangedreven (en _dus_ overstuurde!) auto's altijd prima onder controle gehad. Een achterwielslip los je simpel op door de koppeling in te trappen en (snel!) tegen te sturen, dus in de richting waar je heen wilt.
Met wat oefening kun je zo bv. een bocht naar links nemen terwijl je stuur helemaal naar rechts gedraaid is, waarbij je "stuurt" met je gaspedaal.... ;-)

Met voorwielaangedreven auto's is dat een heel stuk lastiger, vanwege het onderstuurkarakter wat die doorgaans toch hebben. Het enige wat je kunt doen is het gas loslaten en voorzichtig meesturen, en maar _hopen_ dat de voorwielen weer genoeg grip krijgen om de bocht te nemen.
Reply With Quote
  #9  
Old 07-03-2015, 03:11
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Dit ben ik toch niet helemaal met je eens. Ik heb ooit een anti-slipcursus gedaan (in een Kever, dus zwaar overstuurd, en een heel "direct" stuurwiel), en ik heb mede daardoor mijn eigen achterwielaangedreven (en _dus_ overstuurde!) auto's altijd prima onder controle gehad. Een achterwielslip los je simpel op door de koppeling in te trappen en (snel!) tegen te sturen, dus in de richting waar je heen wilt.
Met wat oefening kun je zo bv. een bocht naar links nemen terwijl je stuur helemaal naar rechts gedraaid is, waarbij je "stuurt" met je gaspedaal.... ;-)

Met voorwielaangedreven auto's is dat een heel stuk lastiger, vanwege het onderstuurkarakter wat die doorgaans toch hebben. Het enige wat je kunt doen is het gas loslaten en voorzichtig meesturen, en maar _hopen_ dat de voorwielen weer genoeg grip krijgen om de bocht te nemen.


Gemiddelde bestuurder kan beter met onderstuur omgaan (aangezien de meeste auto's dat van nature al hebben) dan met overstuur.
Ja als je een slipcursus hebt gedaan is het natuurlijk een ander verhaal
Maar dan heb je het ook niet over een gemiddeld "geoefend" chauffeur. (cq gemiddeld t/m jarenlange ervaring op de weg)
Je bent immers specifiek gaan oefenen op omgang met slippen.

Wat mij betreft zou het een onderdeel mogen zijn van het rij-examen.

Maar dan nog: rij eens in een auto op een (echt) gladde weg met achter veel minder grip dan voor. Dat rijdt toch een stuk minder prettig dan andersom, ook als je een slipcursus hebt gehad.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum