Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-03-2019, 19:10
kekke kekke is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 21
Default Probleem distributieriem

Ik ben bezig geweest met de distributieriem te vervangen van mijn golf 2 1.8 RP motor.
Na de poulies van de nokkensas en krukas gemarkeerd te hebben, distr riem vervangen en hierbij is helaas de ontstekings-as een beetje verdraait.
Hier had ik geen markering op gezet omdat ik deze eerst over het hoofd had gezien (plastic kap).

Nu wou de motor natuurlijk niet meer starten. Ik ben aan het zoeken geweest voor het stappenplan om alles weer goed te zetten.
Ik vraag mij af of ik alles zo goed begrepen heb:

stap 1:
Vliegwiel streepje in gat versnellingsbak goed zetten /
of?: krukaspoulie merkteken gelijk zetten met de tussenas (ontsteking-as).
Kan dit beide, wat is het verschil?

stap 2:
Nokkenas zo zetten dat de beide nokken van 1e en 4e cilinder in v-vorm naar boven wijzen.
Ervan uit gaande dat de 1e cilinder de cilinder is aan de distributie zijde.

stap 3:
Vervolgens het streepje op behuizing van de verdeler richten op de 1e cilinder, en de rotor precies op dit streepje richten.

Stap 4:
Als de motor loopt de ontsteking nog een beetje beter afstellen/draaien.
Reply With Quote
  #2  
Old 06-03-2019, 07:14
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

De manier waarop je het wil doen klopt aardig maar is onnauwkeurig. Zet de poelies op de merktekens volgens de volgende afbeelding voor een meer nauwkeurige manier van werken:


__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 06-03-2019, 10:39
kekke kekke is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 21
Default

Dankjewel voor de foto. Dan heb ik blijkbaar het nokkenas merkteken verkeerd begrepen. Ik dacht deze deze 90 graden meer naar rechts moest, gelijk met het ijzeren plaatje daar.

Moet het streepje op het ontstekingshuis nu wijzen naar de 1e cilinde of 4e cilinder? Hij kan volgens mij niet wijzen naar de 1e omdat de stekker anders tegen het blok aan komt..
Reply With Quote
  #4  
Old 06-03-2019, 12:53
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

De rotor in je ontsteking moet naar het streepje op de rand van het ontstekingshuis wijzen wanneer de motor op BDP staat (0). Dan ook kijken of de bougiekabels de juiste volgorde hebben met de klok mee, namelijk 1-3-4-2 waarbij 1 op dat moment bij de rotor zit.

Met de ontsteking op 0 zal hij moeten starten. Daarna met stroboscoop de fijnafstelling doen op 6 graden voorontsteking.

Succes!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #5  
Old 06-03-2019, 14:56
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Quote:
Originally Posted by kekke
Dankjewel voor de foto. Dan heb ik blijkbaar het nokkenas merkteken verkeerd begrepen. Ik dacht deze deze 90 graden meer naar rechts moest, gelijk met het ijzeren plaatje daar.

Moet het streepje op het ontstekingshuis nu wijzen naar de 1e cilinde of 4e cilinder? Hij kan volgens mij niet wijzen naar de 1e omdat de stekker anders tegen het blok aan komt..


Als het goed is kan je verdelerkap er maar op 1 manier op. Mocht dat niet het geval zijn dan de volgorde van de kabels controleren zoals Roy hiervoor al zei. In de verdelerkap zit verder geen intelligentie, hij "weet" dus niet of hij goed of 180 graden verkeerd staat.
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 06-03-2019, 15:22
Bartaggio's Avatar
Bartaggio Bartaggio is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 120
Default

Quote:
Originally Posted by kekke
Dankjewel voor de foto. Dan heb ik blijkbaar het nokkenas merkteken verkeerd begrepen. Ik dacht deze deze 90 graden meer naar rechts moest, gelijk met het ijzeren plaatje daar.

Moet het streepje op het ontstekingshuis nu wijzen naar de 1e cilinde of 4e cilinder? Hij kan volgens mij niet wijzen naar de 1e omdat de stekker anders tegen het blok aan komt..


Zo ver ik weet moet de nokkenas staan zoals jij beschrijft. Beide methodes werken maar waarschijnlijk heb jij het OT punt niet aan de buitenkant van het nokkenas tandwiel staan (En dus kan je die niet uitlijnen met het pijltje)


Reply With Quote
  #7  
Old 07-03-2019, 09:55
kekke kekke is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 21
Default

Met het vliegwiel op het nul merkteken en verder merktekens volgens bovenstaande foto's is het gelukt. Hij loopt nu weer netjes

Bedankt
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum