Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Technische Werkplaats > Technische verslagen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 17-09-2012, 18:44
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

't Is wel heel belangrijk om voldoende lengte krimpkous toe te passen, én deze strak aan te brengen (kies dus de juiste maat). Anders kunnen de draden door trillingen afbreken op de rand van de soldering, wat immers de zwakste plek is. Plakband is dus ook niet goed genoeg.
Reply With Quote
  #22  
Old 31-12-2012, 00:27
Rwmulder11 Rwmulder11 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 17
Default

Handige tips, vooral diegene met die Lasso om twee draden heen! Die had ik nog niet eerder gezien. Veelal maak ik handig gebruik van een toevallig passerende buurman of een extra tang om de kabel in te fixeren. Ik zie alleen niet zo gauw in de tekst terug dat je voor een goede soldeerverbinding een glanzende soldering moet hebben in plaats van een doffe. Kan zijn dat ik er overheen heb gelezen.

Belangrijkste is dat tijdens het afkoelen er geen beweging zit tussen de twee te solderen draden.

Met betrekking tot de knijpkoppelingen kan ik de voorgaande poster alleen maar gelijk geven dat het ondingen zijn en meer schade en risico's met zich meebrengen dan voordelen.
__________________
www.vwpolo.nl/forum
Reply With Quote
  #23  
Old 06-03-2013, 09:40
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Hoe wordt hier gedacht over soldeer flux? En welke is dan goede + waar te verkrijgen?

Ik merk bij hele dikke kabelverbindingen dat het handig zou zijn om de tin er beter/sneller door te laten trekken. Bij de hiervoor afgebeelde verbindingen is het niet direct nodig...
Reply With Quote
  #24  
Old 06-03-2013, 11:18
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Op het moment dat je je bout weg haalt is het belangrijk dat soldeer zo snel mogelijk stolt voordat de verbinding beweegt, dit hebben we deels ondervangen door het geheel op te binden met de koperen lasso, maar je kunt eenvoudig helpen door even flink HARD te blazen, als je verbinding glimt als ie klaar is, issie goed, anders niet.


Quote:
Originally Posted by Rwmulder11
Kan zijn dat ik er overheen heb gelezen.


Jup

@Melvin, geen ervaring met flux, lukt eigenlijk altijd wel zonder, probeer eens een soort, het kan maar werken
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #25  
Old 02-05-2013, 17:39
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Mooie tips idd hier te vinden meeste heb ik al in deze dagen toegepast.
Nou zoek ik alleen nog een krimptang die tot 50mm2 gaat ,zo dat ik dadelijk alle kabels van me accu achter naar voren toe kan voor zien van ogen en dergelijke.
Maar ik zie alleen maar peper dure tangen voor deze eenmalig actie

En mijn soldeer bout gaat het echt niet trekken om bv 50mm2 draad in een oog te solderen
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #26  
Old 02-05-2013, 18:55
arthur arthur is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 465
Default

Quote:
Originally Posted by Style
Mooie tips idd hier te vinden meeste heb ik al in deze dagen toegepast.
Nou zoek ik alleen nog een krimptang die tot 50mm2 gaat ,zo dat ik dadelijk alle kabels van me accu achter naar voren toe kan voor zien van ogen en dergelijke.
Maar ik zie alleen maar peper dure tangen voor deze eenmalig actie

En mijn soldeer bout gaat het echt niet trekken om bv 50mm2 draad in een oog te solderen


Heb je in de buurt geen serieuze elektro boer? In mijn auto ligt een 50mm2 voor de versterker naar achter. (deze lag al in de auto) . Heb het destijds ook gewoon even een krimptang (lekker elektrisch) uit de werkplaats getrokken (ik zit zelf in de boten maar in de industrie is dit ook gewoon alledaags werk) . Als je nou zorgt dat je alles voorbereid hebt zal voor een zak worstenbrood echt wel de tang eventjes vast mogen houden.
Reply With Quote
  #27  
Old 02-05-2013, 19:08
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Zat ik idd ook aan te denken alles pas leggen met een dunnen kabel dan met alle stukken naar een audio boer/inbouwer en dan gelijk de kabel halen en alle lengtes op maat met evt kabel ogen.
Maar zelf doen is ook wel handig en makkelijk mocht er iets nog moeten wijzigen achter af.
Maar niet als het tangetje 200€ kost
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum