Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-09-2013, 11:19
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default Downpipe aaz past niet op een JR??

Beste,

Ik ben vandaag naar de sloop gegaan in de vroege ochtend, was daar 1 van de eerste..

Nou heb ik daar geen Golf 3 met AAZ motor gezien, maar wel een Vento 1.9td met een aaz blok, dat is hetzelfde motorblok als die van de mk3 toch?

heb enkele fotos gemaakt van het codeblok.
heb ook gemeten hoe groot die afmeting is van de bevestigingsbouten, de mijne originele is van bout tot bout 7,5cm lang, die van de aaz is 9cm lang.

en het was ook een kkk.

Hoe kan dit? moet ik mijn spruitstuk ook veranderen, of hoe zit dat?
Wil mijn turbo beter laten ademen, en wat meer gefluit horen, geen gebrul, maar dat leuke turbogefluit op stationair en gas geven

Graag hoor ik het van jullie





Last edited by StefTurboDiesel : 30-09-2013 at 11:35.
Reply With Quote
  #2  
Old 30-09-2013, 13:48
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Heb het potje op men inlaat (overboost ventiel) helemaal dicht gedraait, deze zat bij aankoop open en trok niet echt netjes, maar nu kan ik over het hele toerengebied goed trekken.

Wel heb je als voordeel dat je met een open overboost ventiel meer turbo kracht hebt precies, en bij een dicht gedraaide begint de boost pas later tegen de 3000rpm.
Reply With Quote
  #3  
Old 30-09-2013, 14:01
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Hangt er vanaf wat voor motor je nu hebt.
De turbo op een AAZ is meestal een KKK K14, die is vrij klein en spoelt lekker snel op, komt op top wat minder ver als een Garret T3.
Het is wel zaak om je wastegate goed af te dichten als je meer druk wilt hebben, verder je blow/off valve afdoppen en evt een boostpin/mod doen
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #4  
Old 30-09-2013, 14:07
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Hangt er vanaf wat voor motor je nu hebt.
De turbo op een AAZ is meestal een KKK K14, die is vrij klein en spoelt lekker snel op, komt op top wat minder ver als een Garret T3.
Het is wel zaak om je wastegate goed af te dichten als je meer druk wilt hebben, verder je blow/off valve afdoppen en evt een boostpin/mod doen


Dat kan ook want de mijne is een KKK24, misschien dat dat de oorzaak zal zijn dat deze niet past, ik was bijna van plan om deze los te maken, maar had gelukkig een rolmeter bij en ben toen snel mijn downpipe gaan meten aan de bevestigingsbouten.

Maar hoe krijg je een grotere downpipe? ik bedoel, waar kan ik de passende vinden? iedereen raadde mij aan om ene van een AAZ te nemen..
een op maat gemaakte zal waarschijnlijk tot de 500euro oplopen, wil ik niet

Klopt dit wou ik ook doen
BOV heb ik afgedopt, dat bedoelde ik met overboost ventiel hier boven, trekt beter op het hele toerengebied nu
Toerental is ook hoog heb ik gezien, de JR trekt tot over de 5000rpm? dik in het rood.. ik dacht dat die dingen een begrenzing hadden, meteen terug normale rijstijl, eerste en laatste keer dat ik zo hoog op toeren trok

Last edited by StefTurboDiesel : 30-09-2013 at 14:29.
Reply With Quote
  #5  
Old 30-09-2013, 14:32
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Komt uit vwforum;

Re: 1600td motor tunen
Berichtdoor minisander » 21-apr-10, 21:48

k&n fiter(open of in org. houder), intercooler plaatsen,
grotere downpipe(die van een 1.9td type 3 motorcode aaz geloof ik of custom) en betere uitlaat( 16v uitlaat, groep a)
Reply With Quote
  #6  
Old 30-09-2013, 18:04
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

''problem'' solved, ik heb een kkk24(downpipe) van een aaz kunnen bemachtigen.
heb ergens gelezen op een downpipe op-maat-websites dat dit vanaf 350euro oploopt, damn daar vervang ik beter mijn distriebutieriem en waterpomp mee met dat geld.
Reply With Quote
  #7  
Old 30-09-2013, 18:19
Vince89 Vince89 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 107
Default

Quote:
Originally Posted by StefTurboDiesel
''problem'' solved, ik heb een kkk24(downpipe) van een aaz kunnen bemachtigen.
heb ergens gelezen op een downpipe op-maat-websites dat dit vanaf 350euro oploopt, damn daar vervang ik beter mijn distriebutieriem en waterpomp mee met dat geld.


Leuk om te horen, ja die krengen durven veel te kosten, zeker die tuning shops, dat zijn echte oplichters.

Succes
Reply With Quote
  #8  
Old 30-09-2013, 18:23
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Quote:
Originally Posted by Vince89
Leuk om te horen, ja die krengen durven veel te kosten, zeker die tuning shops, dat zijn echte oplichters.

Succes



Klopt, jammer ligt hier niks in genk man, die autoshop zaken wat hebben die te zeggen, zoals wara en autocomfort, die houden zich met dit niet mee bezig.
moet ik serieus ver gaan zoeken om een op maat gemaakte te gaan laten doen. no way, je kan het slimmer spelen haha
Reply With Quote
  #9  
Old 30-09-2013, 18:24
Vince89 Vince89 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 107
Default

Quote:
Originally Posted by StefTurboDiesel
Klopt, jammer ligt hier niks in genk man, die autoshop zaken wat hebben die te zeggen, zoals wara en autocomfort, die houden zich met dit niet mee bezig.
moet ik serieus ver gaan zoeken om een op maat gemaakte te gaan laten doen. no way, je kan het slimmer spelen haha


Hier liggen meer onervaren dure garagisten dan serieuze shops echt waar, al die leukere shops liggen ofwel over de grens of kweet niet waar allemaal

Last edited by Vince89 : 30-09-2013 at 18:33.
Reply With Quote
  #10  
Old 30-09-2013, 21:23
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Je kan op die flens maar zó groot gaan als de flens breed is en dan nog is het nut ervan weinig. Zorg voor een systeem zonder restricties, dus met alleen adsorptiedempers, geen reflectie. Turbo spoelt beter op en veel geluid maken doet een turbodiesel toch niet.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #11  
Old 30-09-2013, 22:49
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Je kan op die flens maar zó groot gaan als de flens breed is en dan nog is het nut ervan weinig. Zorg voor een systeem zonder restricties, dus met alleen adsorptiedempers, geen reflectie. Turbo spoelt beter op en veel geluid maken doet een turbodiesel toch niet.


Ahnee? wil je wedden?

http://www.youtube.com/watch?v=YBVz4EIFwxE

Ik zal eens kijken of die downpipe een verschil zal geven, anders wordt het gewoon de standaard downpipe zonder tussendemper(gewoon rechte buis)en met een andere sport einddemper. kijken wat dat dan gaat geven..
Reply With Quote
  #12  
Old 01-10-2013, 06:44
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Ik zou een GTD downpipe proberen en dan een tussendemper van een 1.8 carb dan geen middendemper en op de plaats van de einddemper nog een tussendemper, dan heb je voor een opgeschroefde 1.6 wel een goed systeem
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #13  
Old 01-10-2013, 16:41
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Ik zou een GTD downpipe proberen en dan een tussendemper van een 1.8 carb dan geen middendemper en op de plaats van de einddemper nog een tussendemper, dan heb je voor een opgeschroefde 1.6 wel een goed systeem


Dat ga ik ook doen ofwel een einddemper van Xtreem Twinrod zie link
http://www.carfantasy.nl/golf-ii-ui...m-p-138662.html
Reply With Quote
  #14  
Old 01-10-2013, 17:05
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Je hebt de AAZ's met 2 verschillende soorten turbo's.

De K03, dat is een vreselijk klein ding en die heeft geen vierkante flens maar een soort bochel erin..



De AAZ's met een K14 hebben een gewone vierkante flens, zoals alle andere 1.6 td's uit een Golf 2 (K14 en K24 en T3)




Overigens is de K14 turob van een Golf 2 (die op de eco diesels en GTD's zit) kleiner dan de K14 turbo die op een AAZ zit.
Reply With Quote
  #15  
Old 01-10-2013, 17:18
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Quote:
Originally Posted by Gertjan
Je hebt de AAZ's met 2 verschillende soorten turbo's.

De K03, dat is een vreselijk klein ding en die heeft geen vierkante flens maar een soort bochel erin..



De AAZ's met een K14 hebben een gewone vierkante flens, zoals alle andere 1.6 td's uit een Golf 2 (K14 en K24 en T3)




Overigens is de K14 turob van een Golf 2 (die op de eco diesels en GTD's zit) kleiner dan de K14 turbo die op een AAZ zit.



Dit is goede uitleg, wijzer van geworden
Maar snap niet dat veel mensen een golf 3 downpipe nemen zodat de turbo beter kan ademen? ik wou een 2,5 inch (63mm) downpipe zetten..

Maar zal die toch denk ik standaard laten, en gewoon tussendemper eraf nemen en een sporteinddemper plaatsen, heb geen katalisator.
Reply With Quote
  #16  
Old 01-10-2013, 17:46
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Een 63mm pijp is een goeie voorbereiding op leuke zaken als raceverstuivers, aangepaste pompen en intercoolers
Baat het niet, dan schaad het niet, zeker niet als het qua prijs geen kraters in je budget slaat
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #17  
Old 01-10-2013, 18:43
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Een 63mm pijp is een goeie voorbereiding op leuke zaken als raceverstuivers, aangepaste pompen en intercoolers
Baat het niet, dan schaad het niet, zeker niet als het qua prijs geen kraters in je budget slaat


Dat wel ja wil er geen racemonster van maken natuurlijk, dus dan doe ik gewoon de lichtere versie van de mod
turbodruk laat ik misschien met 0.2bar verhogen zodat die waarschijnlijk net op 1 bar trekt.

Ik haal nu al 172 (met gps) vind dat snel genoeg, je wordt tegenwoordig toch alleen maar geflitst, alleen een klein beetje meer koppel voor het optrekken, dat mis ik
Reply With Quote
  #18  
Old 17-10-2013, 19:36
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default

Leuk bezig kerel. Luchtinlaat- en Luchtuitlaattraject plus brandstofpomp en turbo aanpassen. veel is er niet aan. in het in- en uitlaattraject moet je de weerstand zo laag mogelijk zien te krijgen en daarna verder met brandstofpomp en de turbo, vergeet turbodrukmeter en egt-meter (exhaust gas temperature) niet om je instellingen te volgen. je weet zelf hè, meten is weten
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum