Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-12-2010, 07:24
naaVWz naaVWz is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 40
Default Penbobines op mij 9a

Heeft iemand enig idee welke Penbobines de in een 9a motor uit een corrado passen
Het moeten actieve bobines zijn
Ik wil ermee gaan rijden inplaats van een disbobine waarmee ik nu rij
Iemand ervaring mee?

Alvast bedankt Marcel
Reply With Quote
  #2  
Old 06-12-2010, 18:07
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

wat wil je hiermee bereiken dan? extra kosten post ofzo?
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!
Reply With Quote
  #3  
Old 06-12-2010, 20:04
naaVWz naaVWz is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 40
Default

Quote:
Originally Posted by vwmk2driver
wat wil je hiermee bereiken dan? extra kosten post ofzo?

Frank, dat is toch leuk speelgoed
Aangezien ik geen diesel mag rijden met de cross en dus een ontsteker moet gebruiken
Wil er een betere ontsteker mee bereiken
Overigens zijn vier penbobines de kosten niet
Reply With Quote
  #4  
Old 06-12-2010, 22:47
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

Quote:
Originally Posted by naaVWz
Frank, dat is toch leuk speelgoed
Aangezien ik geen diesel mag rijden met de cross en dus een ontsteker moet gebruiken
Wil er een betere ontsteker mee bereiken
Overigens zijn vier penbobines de kosten niet


ik denk dat het een nutteloos project is..

sowieso zal je de originele computer niet kunnen gebruiken op pen bobine's vermoedelijk zal de laadtijd etc al heel anders zijn bij een dis en pen bobine's

plus je moet 4 drivers hebben of 2penbobine's op 1 driver aansluiten maar dan krijg je het zelfde effect als een dis bobine.

je kunt beter je energie ergens anders insteken denk ik zo,

de achterliggende gedachten van pen bobine's is overigens alleen voor het mileu bedoelt,zo kun je de tijdstippen per cilinder aanpassen om het mengsel zo goed mogelijk aan te steken, maar zoals eerder gezegt dan moeten er wel een paar ic'tjes achter staan die de boel gaat berekenen.
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!

Last edited by vwmk2driver : 06-12-2010 at 22:50.
Reply With Quote
  #5  
Old 06-12-2010, 23:14
naaVWz naaVWz is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 40
Default

Quote:
Originally Posted by vwmk2driver
ik denk dat het een nutteloos project is..

sowieso zal je de originele computer niet kunnen gebruiken op pen bobine's vermoedelijk zal de laadtijd etc al heel anders zijn bij een dis en pen bobine's

plus je moet 4 drivers hebben of 2penbobine's op 1 driver aansluiten maar dan krijg je het zelfde effect als een dis bobine.

je kunt beter je energie ergens anders insteken denk ik zo,

de achterliggende gedachten van pen bobine's is overigens alleen voor het mileu bedoelt,zo kun je de tijdstippen per cilinder aanpassen om het mengsel zo goed mogelijk aan te steken, maar zoals eerder gezegt dan moeten er wel een paar ic'tjes achter staan die de boel gaat berekenen.


Mijn motor loopt niet op een standaard computer?
Me 9a motor loop op megasquirt
Ik zou ze alle vier apart kunnen scheiden maar kan ze ook wasted spark zetten.
Oftewel cilinder 1 en 4 tegelijk hij zal dan alleen ook ontsteken in de compressie slag.
En de andere ervan op 2 en 3 natuurlijk
het instellen hiervan is vrij eenvoudig
en om je de van te overtuigen
http://www.bs-autotune.nl/content/view/111/124/
Reply With Quote
  #6  
Old 07-12-2010, 20:15
spacer spacer is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 14
Default

In megasquirt kan je mbv een nokkenas-sensor wel overgaan naar vier ontstekingssignalen ipv wasted spark, maar dan heb je alsnog niet het voordeel wat vwmk2driver bedoelt: in megasquirt kan je niet voor alle vier de ontstekingskanalen aparte vervroegingsmappings instellen, performance-wise doet wasted spark op megasquirt daarom ook niet onder voor volledig individuele ontsteking.
(sowieso had dit vrij loos geweest, want de injectie-mappings kunnen ook niet per individuele cilinder ingevoerd worden, bovendien zijn dit nihile verbeteringen die je hooguit gaat merken als je motor aan een motorbank hangt).

Enige voordeel dat je dan hebt is minder energieverlies en minder last van inductieve storingen door het gebrek aan bougiekabels. Maar ik zou persoonlijk lekker met een aftermarket DIS systeem blijven rijden en zorgen dat je knappe bougietjes hebt met een mooie ontlading, die COP willen hier en daar nog wel eens falen.
__________________
www.trn-engineering.nl

Last edited by spacer : 07-12-2010 at 20:18.
Reply With Quote
  #7  
Old 07-12-2010, 22:10
naaVWz naaVWz is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 40
Default

Tom dat zeg je alleen omdat ze op jullie 8 Klepper niet passen
Maar arno heeft me vandaag overtuigd.
Omdat met de cross de bobine meer belast wordt.
Is de kans groot dat ie zwakker wordt.
Zo een bobine zal niet meteen stuk wezen maar minder gaan ontsteken
Waardoor je motor in elkaar draait
Toevallig had ie nog bobine leggen waarbij dit het geval was
Evengoed zoekt ie nog wel ff het artikelnummer
Reply With Quote
  #8  
Old 07-12-2010, 22:39
spacer spacer is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 14
Default

Okee dus jij zegt een bobine kan door veranderde dwell tijden voordat hij definitief stuk gaat je motor in elkaar draaien. Kan ik in komen, sterk afwijkende verbrandingen kunnen je zuiger beschadigen.

Vraag ik jou, wat heb je liever: een centrale bobine die minimaal twee cilinders verkeerd laat vuren waardoor je dit tijdig merkt en je motorblok stil kan zetten, of een van de vier cilinders die langzaam aan het opfikken is zonder dat je dit direct merkt?

De reden dat bobines in crossauto's vaak stuk gaan is door een gebrek aan koeling, en daardoor hoge temperaturen in het motorcompartiment. Hitte is reden #1 waarom bobines overlijden, crossers die hun bobine in het bestuurderscompartiment of ergens in een luchtstroom hebben hangen begrijpen dit. Dit is met penbobines niet anders....

Ik wil niet zeggen dat een DIS bobine per def beter is dan COP, alleen met COP ga je geen merkbare vermogenstoename boeken, je betaalt er meer voor, en je loopt alleen maar extra risico. Dan kan COP heel stoer klinken, maar ik kies liever voor wat betrouwbaars met gelijk vermogen .
__________________
www.trn-engineering.nl
Reply With Quote
  #9  
Old 07-12-2010, 23:03
JerryGT JerryGT is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 423
Default

Van Kronenburg monteerd het natuurlijk voor jan lul Tom?


Reply With Quote
  #10  
Old 07-12-2010, 23:54
spacer spacer is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 14
Default

Van kronenburg spuit ook de cilinderkoppen rood, dat zou ik dan ook meteen maar doen...

Komop jerry ga er wel even inhoudelijk op in, anders kan je dit forum net zo goed dichtvouwen en iedereen doorverwijzen naar de mail van van k

Al ga je back to back testen tussen dis en cop zal je zien dat je er aan de wielen nagenoeg niets van merkt. Zeker in de cross rij je zulke korte stints dat de voordelen van cop niet opwegen tegen het extra risico en de extra kosten. Kijk als je bijv. met tweedehands kabels op een dis gaat rijden is het een ander verhaal, dan ga je op hoge toerentallen verliezen zien door zwakke en uitvallende ontsteking.

Er zijn ook genoeg mensen die met verkeerde typen hittegraad en electrode rijden voor hun toepassing, rommelige massa hebben etc.; als je kijkt hoeveel invloed dat soort "foutjes" al hebben is dit verhaal echt gekut in de marge. Ik weet (net als jij) op welk blok de ts dit wil bouwen, er zijn genoeg andere dingen te doen die wel de moeite zijn. Denk nu nou gewoon aan je betrouwbaarheid...

Tot zover mijn $0,02, zie maar wat je er mee doet marcel
__________________
www.trn-engineering.nl
Reply With Quote
  #11  
Old 08-12-2010, 00:24
JerryGT JerryGT is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 423
Default

Kronenburg heeft geen rode koppen, dat is Emming. btw alleen de kleppendeksels dan

Maar buiten dat het nuttig is ja/nee staat het wel vet.

Al moet ik toegeven wat er vaker stuk gaat zijn het idd wel de staafbobine's. En dat is alleen met straat gebruik al. Sommige auto's vreten 1 zo'n ding in 20.000KM. Hoe het komt geen idee. maar wel erg vervelend en kostbaar.
Reply With Quote
  #12  
Old 08-12-2010, 11:01
spacer spacer is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 14
Default

haha een rood logo dan, nouja je begreep prima wat ik met die zin bedoelde in ieder geval
__________________
www.trn-engineering.nl
Reply With Quote
  #13  
Old 08-12-2010, 12:13
naaVWz naaVWz is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 40
Default

Idd jer staat inderdaad vet.
Maar tom je zegt dat ik verder ken gaan met me motor noem jij maar wat
Komt nog een spagetti op itb's komen nog en verder meganisch wil ik niet aan beginnen dan moet alles weer uit elkaar en is me te kostbaar.
Verdere opties lopen allemaal in de kosten of moet alles weer uit elkaar dat komt volgend winter wel weer
Overigens wat tom zegt klopt wel met de warmte een personen auto geeft aan wanneer ze slechter worden en om dat nou ook op me crosser te bouwen zie ik niet zitten.
Verder liet arno gister een zuiger zien waarbij de cop slecht was en daar zat een gat in van rond 3 cm
Daar wordt je ook niet vrolijk van
Reply With Quote
  #14  
Old 09-12-2010, 23:05
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

over megasquirt weet ik alles.
als je op bs autotune zoekt naar vwmk2driver zul je zien dat ik er 5 jaar terug al mee bezig was, dat megasquirt nog onbekend was en het in de kinder schoenen stond.

het is natuurlijk wat je zelf wilt, wil jij 4 pen bobine op je motor aangestuurd door ms met wasted spark.
dan doe je dat toch gewoon? hoe aparter hoe mooier, en dat een bobine meer te lijden krijgt tijdens een cross is natuurlijk onzin.
enigste wat zou kunnen is dat ze warmer worden, maar in een cross auto is alles open en dan vermoed ik dat ze in een geisoleerde motorruimte onder een plastic plaat in een file warmer worden..

in jouw geval kun je elke willekeurige bobine pakken die er in past.
je zoekt de fabrieks specificatie's op wat betreft max en min laad tijd, en je stuur hem aan..

maar of je nu 4 bobine wasted spark aan stuur of 1 dis bobine, dat komt dan gewoon op het zelfde neer...

als je 4 lambda sonde's monteert en die open loop laat werken en je monteert 4 bobine's en je maakt een mapping voor elke cilinder apart,dan kun je heel ver gaan idd.
__________________
Golf 2 diesel circuit racer.

Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !!

Last edited by vwmk2driver : 09-12-2010 at 23:10.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum