Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-06-2013, 23:29
Aero Aero is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 8
Default T5 1.9TDI - Boost Limit Exceeded

Hoi allen,

Wij hebben een probleem met de T5 1.9TDi van onze zweefvliegvereniging.
De combi schiet af en toe in de noodloop. Soms 1x per 5 ritjes. Soms 5x per rit. Het lijkt volkomen willekeurig en niet afhankelijk van "hard" of "rustig" rijden. De foutcode is 16618 P0234 "Boost Limit Exceeded".

De VW garage wil er gelijk een nieuwe turbo in zetten voor heel veel €€€, maar hebben ons niet weten te vertellen wat er nou precies mis mee was.

Na een hoop eigen research weet ik nu dat de schoepen in de turbo die de invalshoek van de lucht op de turbinebladen aanpassen vaak vast komen te zitten door roet. Het stangetje tussen de N75 en de turboschoepen kun je echter een volledige slag zien maken. Als je gas geeft gaat het in de ene stand en waneer de motor op toeren is komt het weer netjes terug. Dit lijkt vloeiend te gaan en totaal niet schokkerig oid. Dat zou er dus op duiden dat de schoepen niet vastzitten door roet en het dus aan iets anders zou moeten liggen.

Ik heb ook gelezen dat het kan komen door lekke vaccuum leidingen op de turbo of aan een niet goed werkende N75 (welke je zou kunnen testen met een VAGCOM door naar de werkcyclus te kijken). Klopt dat?

De MAP senser is reeds vervangen en daar ligt het dus niet aan.

Als iemand nog ideeen heeft hoor ik het graag.

Degene met de gouden tip mag samen met 2 vrienden (of zelf 3x ) gratis een vluchtje komen maken als passagier!

Alvast bedankt en groeten,

Marco
Delftsche Studenten Aeroclub

Last edited by Aero : 18-06-2013 at 23:31. Reason: iets vergeten te vermelden
Reply With Quote
  #2  
Old 19-06-2013, 04:36
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

ik heb geen flauw idee wat het antwoord is, maar je "tipgeld" vind ik super!
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #3  
Old 19-06-2013, 05:59
Franklin's Avatar
Franklin Franklin is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 670
Default

Ik zou eerst even je verschildruksensor vervangen. Klein zwart plat kastje met 1 schroef op het schutbord. Zitten 2 slangetjes aan. Kost geloof ik iets van 50 euro en is vaak de oplossing voor dit probleem.

Andere optie is om even de uitlaatpijp los te maken en er reiniger in te spuiten. Forte heeft hier speciaal spul voor.

Succes
Reply With Quote
  #4  
Old 19-06-2013, 06:54
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Heb je zelf Vagcom? Maak even een log van oa. N75, turbodruk verwacht en reeel en van je luchtmassameter (die laatste kan ook vreemde waardes doorgeven waardoor je turbo niet goed wordt aangestuurd en dat geeft een dergelijke foutmelding).

Succes!
Reply With Quote
  #5  
Old 19-06-2013, 09:42
J-9A-N's Avatar
J-9A-N J-9A-N is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 2,678
Default

Ik zet mijn geld op een defecte N75 klep, aangezien de actuator wel de schoepen van de turbo juist lijkt te bedienen. (het stangetje waar jullie het over hebben)
__________________
Oliecrisis....??
Gelukkig rijden onze auto's op accijns!
-------------------------------------------
Weber Society Drenthe ®
Reply With Quote
  #6  
Old 19-06-2013, 09:47
vento tdi vento tdi is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,510
Default

De problemen van de variabele turbo,s zijn vastzittende schoepen...
Deze verstelling gaat vast zitten, dit komt door vervuiling....
Je kan ze schoonmaken, maar dit is een heel secuur werkje...

Mijn advies een keer dmv vagcom uitlezen(rijdend).

Turbo vervangen is soms de beste oplossing, maar je hoeft niet perse naar de vw he?
Reply With Quote
  #7  
Old 19-06-2013, 09:47
vento tdi vento tdi is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,510
Default

Mijn motto is eerst diagnose stellen voor je actie onderneemt...
Reply With Quote
  #8  
Old 19-06-2013, 11:25
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is online now
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Werkt de OBD nog? In dat geval inderdaad uitlezen met VAGCOM dan wordt je al een heel stuk wijzer. Als jullie de bediening over de gehele lengte zien verlopen (weet je dat wel zeker??) mag je er vanuit gaan dat de schoepen los zitten, er vacuum is en de N75 in ieder geval iets verstelt. De vraag is echter of de VNT in voldoende mate en voldoende snel verstelt. Als dit het geval is dan moet het probleem in de sensoren zitten. Om dit alles te achterhalen is VAGCOM toch wel erg handig.
__________________
Reply With Quote
  #9  
Old 19-06-2013, 17:37
Aero Aero is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 8
Default

Bedankt voor alle reacties!

De wagen staat vandaag op het vliegveld, maar ik zal morgen wat log's maken en een filmpje van de slag die de actuator maakt.


@franklincabrio
Wat bedoel je precies met verschildruksensor? De MAP sensor?

Last edited by Aero : 19-06-2013 at 17:48.
Reply With Quote
  #10  
Old 19-06-2013, 22:01
Franklin's Avatar
Franklin Franklin is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 670
Default

Geef het kenteken even, dan zoek ik morgen op t werk even naar t onderdeel nummer voor je. Werk bij een vw dealer namelijk.
Reply With Quote
  #11  
Old 20-06-2013, 00:05
Aero Aero is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 8
Default

15-BS-XZ

Thanks

Maar dan blijf ik toch benieuwd naar wat dat dan is. Via google kan ik alleen iets vinden over een sensor die het drukverschil over het roetfilter meet. En deze zou dan een foutcode en storingslampje moeten geven.


EDIT:
Door een misverstand had ik vandaag geen vagcom kabel tot mijn beschikking. Ik probeer er voor morgen eentje te lenen.

Wel heb ik vandaag een filmpje gemaakt van de actuator beweging bij het herhaaldelijk lostrekken/inpluggen van de vaccuum leiding. Je ziet wel dat hij langzamer richting de vaccuum pot wordt getrokken dan dat hij terugschiet. Maar dat lijkt me ook wel logisch aangezien hij het vaccuum moet opbouwen.
Turbo Actuator

Vervolgens heb ik de N75 en de N18 verwisseld. Dit gaf (zo op het oog) niet veel effect. De beweging van de actuator leek exact hetzelfde te zijn. Nog geen (lang) proefritje mee gemaakt, hij schiet meestal ook pas na een uur rijden oid in de noodloop (soms wel eerder).


Nog even iets off topic. De linker aandrijfas heeft wat axiale speling (1 a 2 mm). Ik dacht dat dit zo hoorde, maar de rechter as heeft nul speling.
Radiaal en tangentiaal overigens nul speling. Is dit erg?
Speling Aandrijfas

Last edited by Aero : 20-06-2013 at 15:45.
Reply With Quote
  #12  
Old 21-06-2013, 00:41
Aero Aero is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 8
Default

Hierbij de logs van verschillende runs. Bij de eerste log zit ook een grafiekje op het tweede tabblad.

Eerste nummer in de bestandsnaam is het nummer van de log (chronologische volgorde). Achter het streepje staat welke groepen gelogd zijn.

https://dl.dropboxusercontent.com/u...5/Logs/Logs.zip


EDIT:

Ik hoor net dat de T5 vandaag nog 3-4x in de noodloop gegaan is. Omwisselen van de N75 en N18 had dus geen zin. Valt hieruit te concluseren dat de N75 niet de schuldige is? Ik zal vanavond de foutcodes uitlezen (gisteren met loggen nog verwijderd).

Last edited by Aero : 21-06-2013 at 15:03.
Reply With Quote
  #13  
Old 21-06-2013, 18:46
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by franklincabrio'79
Ik zou eerst even je verschildruksensor vervangen. Klein zwart plat kastje met 1 schroef op het schutbord. Zitten 2 slangetjes aan. Kost geloof ik iets van 50 euro en is vaak de oplossing voor dit probleem.

Andere optie is om even de uitlaatpijp los te maken en er reiniger in te spuiten. Forte heeft hier speciaal spul voor.

Succes

Gaat hier over een turbo probleem, wat jij volgens mij omschrijft is de verschildruksensor van het roetfilter.
Iets wat totaal niks met het probleem te maken heeft
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #14  
Old 21-06-2013, 20:25
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is online now
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Je ziet vooraan in het toerenbereik een piek in je geleverde turbodruk, dit is ook waar jouw foutcode vandaan komt. Deze ligt veel hoger dan wat er gespecificeerd is. Je N75 reageert naar behoren en verlaagt de duty-cycle om de turbo-druk te verlagen. De turbodruk verlaagt zich, maar dit gaat maar langzaam. Daarna laat de N75 de druk weer oplopen, maar ook dit gaat langzaam. Al met al denk ik toch dat het een haperende VNT is. Kan zijn dat er door roet-aanslag geen vrije beweging gemaakt kan worden of dat er echt iets mis is met de VNT.

Ik zou eens beginnen met het handmatig proberen te bewegen van de stang die de VNT bedient. Dit moet soepel gaan en je moet ook duidelijk de eindaanslagen voelen. Meermaals op en neer bewegen zou er ook voor kunnen zorgen dat opgebouwde roetvervuiling los raakt en een vrije beweging weer mogelijk wordt.
__________________
Reply With Quote
  #15  
Old 21-06-2013, 20:29
Aero Aero is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 8
Default

Ik zal vanavond weer de nieuwe foutcode uitlezen en gelijk het stangetje (met vacuumslang los van het vacuum potje?) handmatig proberen te bewegen. Zal er ook een filmpje van maken.

EDIT

Je ziet trouwens wel in het eerdere filmpje dat de vacuumpot binnen 1 a 1,5 sec de stang naar zijn uiterste stand getrokken heeft. Dus inderdaad wel raar dat het zolang duurt voor de druk stabiliseert...

Met die lage duty cycle wanneer de druk veel te hoog is zou er weinig tot geen vacuum op de actuator moeten staan toch? Dus de stang in de meest "uitgeschoven" stand. Daarbij zie je hem volgens mij wel duidelijk in de uiterste stand schieten (wanneer ik de vacuum slang lostrek:
Video

Ik heb een idee. Ik ga vanavond een nieuwe log maken met een klein cameraatje gericht op de actuator. Even kijken of hij ook daadwerkelijk in de juiste stand staat tijdens de overdruk periode.

EDIT2:

Is het trouwens ook niet raar dat tijdens de druktekort periode (tussen ca. 2800 en 3800 rpm), waarbij het druktekort op het "ergste" punt bijna 500mbar is, de N75 een duty cycle van slechts 35 a 40 % heeft?

En klopt het dat bij groep 3 de gevraagde luchtmassa over de hele log constant op 1200 staat?

Last edited by Aero : 21-06-2013 at 20:52.
Reply With Quote
  #16  
Old 21-06-2013, 21:06
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is online now
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Ja die lage waarde van de duty-cycle vind ik ook raar bij een te lage turbodruk vind ik ook wat vreemd. Ik zou wel eens een log willen zien wat vanaf stationair begint met volgas in zijn 3.

Je aanname van weinig vacuum op de actuator bij een lage Duty cycle is juist.

Ik vind de N75 dus ook nog verdacht, maar roetaanslag is een voor de hand liggend probleem wat over het algemeen goed op te lossen valt (regelmatig de motor goed door de toeren laten trekken kan ook al helpen). Dus daar maar eens beginnen en dan kunnen we altijd nog opschakelen naar de N75 of zelfs de turbo.
__________________
Reply With Quote
  #17  
Old 22-06-2013, 07:22
Aero Aero is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 8
Default

Hierbij een paar logs van vanochtend van 800rpm tot 4000rpm.
Bij de laatste schoot hij halverwege in de noodloop (volgas is vastgehouden tot einde log). Opvallend is dat hij dan ineens wel netjes de gevraagde druk kan handhaven.

Logs Vanochtend

Heb ook nog eens aan het stangetje gevoeld. Beide kanten op voel je hem tegen de aanslag komen. Richting de vacuum pot moet je wel redelijk hard drukken. De andere kant op schiet hij zelf hard terug. Ik ga er vanuit dat dat zo hoort (een of andere veer, of gewoon luchtdruk die je opbouwt in de vacuum pot).
Bewegen van de stang gaat dus de ene kant op zwaarder dan de andere kant, maar wel "soepel". Het voelt totaal niet alsof hij vastgeroet zit. Dat zou "haperiger" moeten aanvoelen denk ik.

Zondagavond gaat de bus naar Van Vught Tuning, dus de tijd om het zelf op te lossen (en mijn eer te redden ) gaat dringen.

Last edited by Aero : 22-06-2013 at 07:31.
Reply With Quote
  #18  
Old 23-06-2013, 00:32
Aero Aero is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 8
Default

Ik heb net een nieuwe run gedaan met een cameraatje op de actuator gericht.

Heb de video zo geknipt de timestamp van de video zo goed als gelijk loopt met de log. (Video 0:00 is het moment dat ik het gas intrap, in de log is dat ca. 0:01)

Logbestand met camera (zie tweede sheet voor grafiek)

YouTube Video

Video om te downloaden

Wat mij opvalt:

- Een lage N75 waarde betekent: "Ik wil MINDER boost"
- Bij een lage N75 waarde staat er WEINIG vacuum op de actuator.
- Bij MINDER vacuum schuift de actuator de vacuumpot UIT.
- De "uitgaande" beweging van de stang wordt geholpen door iets (ik vermoed een veer) en dit gaat ook erg makkelijk tot aan de aanslag. Sterker nog, er is aardig wat kracht nodig om hem de andere kant op te duwen als er geen vacuum op de pot staat.

Conclusie 1:

Het kan dan toch niet aan de VNT liggen?

Wat mij verder opvalt:
- Vanaf ca. 0:03 sec heeft hij overboost.
- De N75 reageert hier (erg geleidelijk) op door te zakken naar 10%. De video bevestigt dit tussen 0:02 en 0:06.

- Vanaf ca. 0:07 heeft hij volgens de log underboost.
- De N75 reageert hier op door een sprong te maken naar 40%. Dit is ook te zien op de video op 0:09.
- Dit blijft echter slechts 40%, zelfs wanneer er vanaf 0:10sec 400mbar te weinig boost is. Je ziet ook op de video dat de actuator slechts halverwege is "ingezogen".

Voorzichtige Conclusie 2:
De N75 wordt niet goed en te traag aangestuurd?

Ik sta voor een raadsel. De N75 zou het namelijk niet kunnen zijn aangezien ik deze al verwisseld heb megt de N18 (EGR).

Grafiek:



Mocht het nog nuttig zijn, hierbij nog een log van de "Basic Settings ==> 011" N75 testmodus. Plus het bijbehorende videootje.
Logbestand N75 Test Modus
Bijbehorende Video

Grafiek N75 Test Modus:


Last edited by Aero : 23-06-2013 at 00:45.
Reply With Quote
  #19  
Old 27-06-2013, 22:35
Aero Aero is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 8
Default

Problem solved!

Waar ik meer dan een week over deed (zonder resultaat), hebben ze bij Van Vught Tuning in nog geen twee dagen opgelost.

Het bleek dat de VNT ring en het palletje dat de ring aandrijft, goed versleten was. Hierdoor bewoog de actuator wel vrolijk en soepel heen en weer, maar bewogen de ring en de schoepen niet even goed mee. Verklaart inderdaad ook alles.



Turbo is gelijk maar vervangen voor een stuk jonger exemplaar. En toen hij daar toch stond gelijk maar even laten chippen.

En dit alles voor een zeer schappelijke prijs. Echt een aanrader die jongens van VVT.

Iedereen bedankt voor de hulp. Ik ben nu in ieder geval een stuk wijzer wat TDI turbotechniek betreft.
En mocht iemand toch nog een keertje mee willen komen vliegen, je weet me te vinden.
Reply With Quote
  #20  
Old 28-06-2013, 07:32
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is online now
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,800
Default

Mooi dat je de oplossing plaatst! Het past inderdaad (logisch ook natuurlijk) precies bij de symptomen, maar het is een probleem waar je niet snel aan denkt.
__________________
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum