Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-05-2018, 19:47
Haanhoefforum Haanhoefforum is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2018
Posts: 14
Default Vervelende electronische (?) zoemtoon uit motorcompartiment

Hallo

Ik hoor bij mijn Caddy IV uit 2016 met een 1.2 TSI (86 pk) regelmatig een zoemtoon waarvan ik me afvraag wat het is en of het zo hoort. Het is mij bij andere auto's nooit opgevallen...

Het lijkt een elektronische zoem, zo'n soort zoemgeluid als je bij auto's wel eens hoort als je de lichten aan laat staan en het portier opent, maar dan subtieler. En overwegend constant aanwezig.

Ik heb wat onderzoek gedaan:

-Het is direct na de start nog niet hoorbaar, ook niet wanneer de dubbele ventilatoren bij de radiateur gaan draaien.

-Het komt langzaam opzetten en is gelokaliseerd aan de rechterkant van de auto in het motorcompartiment, en is het beste hoorbaar met een dichte motorkap (afdempen motorgeluiden) en dan eigenlijk ook nog het beste in de rechter voorwielkast.

-Het is niet altijd even sterk, maar het is meestal wel gewoon op meters afstand hoorbaar. (en daarom wil ik er van af )

-Binnen met gesloten ramen en deuren is het niet hoorbaar, rijdend met open ramen wel...

-Soms valt het even weg, maar dan komt het ook ineens weer terug (en dat lijkt geen relatie te hebben tot iets wat ik doe op dat moment...)

-Het geluid is in het geheel niet gerelateerd aan het toerental van de motor

-Het uitzetten of anderszins regelen van de airco heeft totaal geen effect op het geluid

-Het uitzetten van de binnenventilatie (interieurventilatie) laat het geluid geheel verdwijnen!

-Het geluid wordt niet harder wanneer de interieurventilatie in een hogere stand wordt geschakeld.


Tot zover mijn eerste onderzoek, m.i. dus iets met de aansturing van de interieurventilator? Iemand ervaring hiermee? Of een idee wat het zou kunnen zijn? Of nog tips hoe ik nog specifieker kan onderzoeken wat het is?
Reply With Quote
  #2  
Old 17-05-2018, 19:41
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Electrisch stuurhuis? Laatst in een polo van 2011 gezeten en maakte ook een zoemgeluid, trok je aan het stuur dan veranderd het geluid
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #3  
Old 17-05-2018, 20:10
Haanhoefforum Haanhoefforum is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2018
Posts: 14
Default

Daar lijkt het niet op, sturen verandert er niets aan en het geluid zit ook in het geheel niet in de buurt van het stuurhuis..
Reply With Quote
  #4  
Old 19-05-2018, 09:12
giuliettaevo giuliettaevo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 287
Default

Elektrische vacuumpomp ter ondersteuning van de rembekrachtiger? Geen idee of een caddy dat heeft..
Reply With Quote
  #5  
Old 19-05-2018, 10:07
Haanhoefforum Haanhoefforum is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2018
Posts: 14
Default

Ik weet niet of hij die heeft maar lijkt mij dat die niet uit schakelt als je de ventilator uit zet. Of heb ik dat mis?
Reply With Quote
  #6  
Old 19-05-2018, 15:09
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Gasklep? Die van mijn 1.8T hoor ik soms ook
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum