Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-05-2013, 00:09
MartinW0527 MartinW0527 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 265
Default 1.8 8v EV motortuning

Ik heb laatst per ongeluk een golf 1 crossauto met een 1.8 8v EV gekocht, met dubbele 40mm dellorto's (DHLA40).
Hier in de regio is het regelement zo vrij als het maar kan, enige hoofdeisen zijn dat de motor uit een personenauto moet komen en dat hij 2 wielaangedreven moet zijn.

Maar goed, ik wil nu deze motor wat meer pit geven, dus niet swappen, doe ook een opleiding motorvoertuigentechniek, dus het is ook mede voor het leerproces.
En ik wil in dit topic daar wat ideeën voor opdoen.
Uitgangspunt is dat het zo goedkoop mogelijk gedaan moet worden, dus geen nieuwe delen kopen als ook iets aangepast of zelf gemaakt kan worden.

- Ik kan via een maatje voor weinig mijn kop laten bewerken, dus dat gaat sowieso al gebeuren.
- Spaghetti pijp met hitteband
om de warme uitlaatlucht naar de inlaat enigszins te beperken
- Andere nokkenas met verstelbaar tandwiel
wat voor een en waarom?
- Naar mechanische stoters
Ik heb wel eens wat mensen horen spreken over het uitdraaien van de hydro stoters en dan een kapje op de klepsteel om de klepspeling af te stellen?
- Alu klepschotels voor gewichtsbesparing/hogere toerentallen
Ik ken wel mensen die dingen voor mij kunnen draaien/frezen, is dit te doen door het na te maken?
En aan wat voor sterkte alu moet je dan denken? (graag uitgelegd in lekentaal, ben zelf geen verspaner

- Andere klepveren voor hogere toerentallen
Wat voor toerentallen moet ik ongeveer gaan denken met dit alles, 9000 ofzo?
- Ontsteking
Moet hier nog iets aan aangepast worden ivm toerentallen en zo ja, wat dan?
- Regelbaar motormanagement zal ook ooit nog eens komen, wellicht in combinatie met itb's, maar voorlopig moet het op de carburateurs gaan draaien.

Echt een richtlijn qua vermogen en koppel heb ik niet, het moet gewoon vlot zijn.
Banken kan ik wel gratis doen, dus daar zal ik ook zeker gebruik van maken.
Ik snap zelf wel aardig hoe een motor in elkaar zit, het tunen is alleen (in de praktijk) nieuw voor mij, vandaar dat ik dit wil gaan doen met dit motortje.
Graag alleen reageren als je weet waar je het over hebt, aan misschien heb ik niks.
En ook graag verklaren waarom iets is zoals je het zegt, dan steek ik er het meest van op.
Ook wil ik dingen graag in stappen doen, omdat ik scholier ben zit ik toch met een chronisch budgetprobleem

Alvast bedankt voor je tijd.

Last edited by MartinW0527 : 22-05-2013 at 00:11.
Reply With Quote
  #2  
Old 22-05-2013, 06:09
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Staat hier bij de onderdelen nog een mooie dbilas nokkenas met tandwiel te koop. Geloof dat die wel kan voor jouw blok
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #3  
Old 22-05-2013, 16:26
sciroccoGTII sciroccoGTII is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,281
Default

Als je van de EV iets low budget vlots wil bouwen zou ik het op de volgende manier aanpakken :

16V zuigers afdraaien en monteren (wel uitliteren)
Kop laten bewerken maar let wel dat dit goed gebeurt! Beetje frezen kunnen we allemaal wel alleen flowen i echt wat anders. Is ook niet voor niks zo duur, als het niet goed gebeurt verpruts je de kop en ga je e in vermogen alleen maar op achteruit.

Stalen koppakking ivm hogere compressie
ARP draadeinden kop
Niet een al te scherpe nok voor de cross ivm koppel en kromme. (ong.285/ 290 graden is de max daar onder is goed)
De rest kun je wel std laten zonde van het geld zoals die alu schotels. Zoveel toeren ga je met een std EV onderblok niet draaien als je het draaiend gedeelte niet laat balanceren. Ligt het zo in puin std toleranties zijn daarvoor te groot. Denk aan een toerental tot max 7600 en dat is al veel. Bovendien doet die daar niet veel meer qua vermogen. Mechanische kop is altijd goed als je een vroeg type EV hebt is deze al mechanisch en hoef je niets te veranderen. Ik laat liver de klepzitting iets dieper frezen zodat je dunnere stelplaatjes hebt zodat ze er niet zo snel uitgeschept worden door de nokkenas en het is lichter (verwaarloosbaar maar goed) Carburateurs kan prima, VEN injectie zelf goede ervaring mee simpel en low budget. Staat nog een set op marktplaats a 175 euro. Die toerentallen die je noemt kun je wel vergeten zoals eerder gezegd. Een goede bak is een must voor een 1.8 8v in verband met zn lage koppel en vrij korte powerband. Spaghetti is ook goed de hitteband vindt ik persoonlijk niet echt nodig je kunt er net zo goed een schild tussen maken kost je een fractie van de hitteband. Succes!
__________________
Scirocco 1 `78 Autocross
Hustler GT Buggy project `73
Scirocco GT2 project `91
VW vrije-standaard cross project

Daily : Scirocco GT 1.6 '85 47.000km


Golf GTI `81 Sold!
Reply With Quote
  #4  
Old 22-05-2013, 22:11
picasso_16v's Avatar
picasso_16v picasso_16v is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 205
Default

zou ook grotere carbs zoeken, 45mm weber of dellorto, liever weber aangezien de tuners daar vaak std sproeiers van op vooraad hebben. En na vragen of ze de klepzitting in meerdere hoeken frezen daar win je een hoop flow mee
Reply With Quote
  #5  
Old 23-05-2013, 11:22
sciroccoGTII sciroccoGTII is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,281
Default

Inderdaad maar daar was ik al van uitgegaan als ze een kop bewerken. Onder 3 hoeken slijpen.
__________________
Scirocco 1 `78 Autocross
Hustler GT Buggy project `73
Scirocco GT2 project `91
VW vrije-standaard cross project

Daily : Scirocco GT 1.6 '85 47.000km


Golf GTI `81 Sold!
Reply With Quote
  #6  
Old 24-06-2013, 16:49
MartinW0527 MartinW0527 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 265
Default

Even een tijdje druk geweest met school, dus het duurde even voor ik tijd had om hier weer te kijken.
Bedankt voor de reacties iig.

Maar waarom de 16v zuigers, voor de hogere compressie?
En die draai je dan af in de boring of in de hoogte?
En zit er in de standaard ontsteking ook een toerenbegrenzer, of moet ik die er zelf tussen knutselen?

Ik heb al wel gezien dat ik een vroeg type EV heb, met mechanische kop, dus dat is al goed iig.
Reply With Quote
  #7  
Old 24-06-2013, 21:57
sciroccoGTII sciroccoGTII is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,281
Default

Idd voor de hogere compressie. In de hoogte boring is gelijk, Welke begrenzer? Heb m er zelf tussengezet icm een schakellamp.
__________________
Scirocco 1 `78 Autocross
Hustler GT Buggy project `73
Scirocco GT2 project `91
VW vrije-standaard cross project

Daily : Scirocco GT 1.6 '85 47.000km


Golf GTI `81 Sold!
Reply With Quote
  #8  
Old 24-06-2013, 23:51
MartinW0527 MartinW0527 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 265
Default

Oké, dan weet ik voorlopig genoeg.
Bedankt!
Reply With Quote
  #9  
Old 25-06-2013, 21:46
Niles's Avatar
Niles Niles is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 326
Send a message via MSN to Niles
Default

Is Op bio ethanol laten lopen wat?
Reply With Quote
  #10  
Old 25-06-2013, 22:12
MartinW0527 MartinW0527 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 265
Default

Theoretisch gezien wel, maar dat kost gewoon te veel.
De brandstof is duurder en er zit minder energie in.
Om van de aanpassingen nog maar niet te spreken.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum