Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-05-2008, 14:57
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Angry piepende variant 1.9TD (multiriem net vervangen)

hallo mensen,

vorige week de multiriem laten vervangen, korte proefrit gemaakt en motor liep netjes, paar dagen terug auto uitgeleend en net teruggekregen.
Maat klaagt echter dat de auto piept als een bezetene: zelf even eindje weg geweest en er slipt inderdaad een snaar o.i.d.

geluid is variabel met toerental en verergert als er meer aangedreven moet worden (als de fans aanslaan, als de airco aan is), piepen stop echter ook als de motor eenmaal op gang is (boven de 2000 toeren)
soms stopt het piepen helemaal als je bijvoorbeeld de airco uitzet, maar dat werkt niet altijd.

verder loopt de motor duidelijk lager stationair sinds die bij de garage is geweest: liep altijd ca 1000rpm (900-950 als de fans aansloegen), maar zit nu richting 600 onbelast?
Het gaat om een Variant 1.9TD van 1997

de vragen:
- kan ik de spanning van de multiriem zelf controleren/verstellen? er lijkt een automatische spanrol op te zitten (op een armpje wat de ophanging van de dynamo ingaat)
- kunnen alle bovenstaande verschijnselen (inclusief het toerental) door verkeerde montage van de riem??
- heeft de airco een eigen aandrijving of zit die inderdaad ook op de multiriem?

Heb altijd al mijn onderhoud zelf gedaan, maar dit is mijn eerste auto (19 jaar motor gereden) en als dit de standaard is waarmee garages werk afleveren moet ik maar eens flink doorlezen/leren en die auto zo snel mogelijk ook in eigen beheer houden.

mvg
Steven
Reply With Quote
  #2  
Old 12-05-2008, 15:54
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Hmm...

Heb zelf ook een 1.9 TD zonder airco en mijn stationair toerental ligt bij een koud motor op 1000 en warm op 800/850 tpm.
Maar omdat jij airco hebt kan het zijn dat daar het toerental ietsje hoger ligt onbelast.

De snaar heeft idd een spanningrol bij de dynamo zitten en om de snaar te controleren: de snaar tussen duim en wijsvinger nemen en kijken of je hem kunt draaien. kan dit makkelijk dan is de snaar te slap gespannen.
Het kan ook een lager zijn die versleten is (waterpomp, dynamo etc.) Want bij mij piept de waterpomp een beetje wanneer de auto koud is. Zodra ik een half uur gereden heb is het weg.

Maar een riem kan naar mijn mening maar op 1 manier gemonteerd worden.Tenzij de riem verkeerd om zit of dat er een verkeerde riem geplaatst is...
Of ook je toerental de oorzaak van de riem is durf ik niet te zeggen...

Ben benieuwd!
Groeten van een andere 1.9 TD rijder!
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #3  
Old 12-05-2008, 16:08
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

piepend lager klinkt volgens mij flink anders. bovendien kan ik me niet voorstellen dat dat van de ene op de andere dag zo erg kan zijn.

ga zo als de boel afgekoeld is (hele middag weg geweest met de hele familie) wel even de spanning controleren. Geluid neemt in mijn geval in ieder geval niet af als de motor goed warm is, bij ieder stoplicht of langszame maneuvre was het weer raak tot je weer wat toeren maakte; ook bij stilstand de motor even op toeren brengen en dan terug laten zakken werkt goed tegen het piepen; alleen begint het opnieuw als de motor weer een paar seconden stationair loopt.

Heb je ook nog een tip waarmee ik de functionaliteit van de spanrol kan controleren?

verder zag ik net iets zitten rechts naast de multiriem onder in de motorruimte wat ook op een snaar lijkt? klopt dat en weet je waar dat van is?

bedankt voor je snelle imput?
wat voor TD rij je zelf en heb je er nog plannen mee?

zelf vind ik de wegligging van de Variant TD voor verbetering vatbaar (maar niet door verlagen)

mvg
Steven
Reply With Quote
  #4  
Old 12-05-2008, 16:24
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

update:

k, als draaien tussen duim en wijsvinger de maat is staat de nieuwe riem niet een zomaar een beetje slap; in het korte stuk tussen de rol van de dynamo en de grote rol daaronder kan ik de riem bijna 90° draaien.........
Lijkt me dus niet de bedoeling..........

verder staat de arm van de spanrol bijna loodrecht naar beneden vanaf de ophanging in de dynamosteun; is dit de normale positie of zit de spanner aan het eind van zijn slag en is een te lange riem gemonteerd?

De riem is in ieder geval niet van VAG.

Is de "trommel" aan de andere kant van de dynamo-ophanging tegenover de as-ingang van de spanrol deel van de spanrol (veer o.i.d) of heeft dat er niets mee te maken?

Ga in ieder geval de komende week weer met het zijspannetje naar mijn werk; is wel vervelend warm in de file, maar de geluiden die nu uit de golf komen vindt ik te irritant om ieder dag ruim een uur mee op de A15 te zitten..................

mvg
Steven
Reply With Quote
  #5  
Old 13-05-2008, 15:54
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Lijkt me dus allereerst een rondje spannen doen!!

Maar heb nog ff gekeken bij mij en ik geloof met of zonder Airco is toch wel heel verschillend... Ik heb namelijk geen ''trommel'' aan de de dynamo-ophanging zitten.... Ik zal een paar foto's maken en ze even posten voor je vanavond. Kun je gelijk zien of het heel veel anders is dan wat jij hebt. Bij mij is het namelijk gewoon de snaar spannen dmv de dynamo bout losdraaien en spannen. En die andere snaar (dunne) is volgens mij van de stuurbekrachtiging.

Maar ik heb een Golf GTD (klinkt leuker als dat het is) Maar zier eruit als een GTI (dakspoiler, Velgen, Dubbele koplampen etc) maar heeft maar 75 PK en komt zoals je zelf hebt ervaren niet echt vooruit... Maar goed, wel een lekker soepele motor en als het moet redt ie de 170 ook wel...
Ik ga er weinig aan doen. Hij krijgt eind deze maand een nieuwe koppeling en er wordt een olielekkage veholpen aan het kleppendeksel. kost me weer 450 €
En daar moet ie het buiten olie en de keuring maar mee doen...
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #6  
Old 13-05-2008, 17:34
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Zo heb even wat foto's voor je gemaakt. ik hoop dat je er wat aan hebt omdat ze niet heel duidelijk geworden zijn...meer ruimte om te fotograferen is daar niet!!

Maarre, kijk zelf maar ff:











__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #7  
Old 13-05-2008, 17:51
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

zal dalijk als mijn dochter in bed ligt ook even naar buiten lopen en wat foto's maken, volgens mij is er afgezien van de spanrol geen verschil.

mischien kan ik de spanning ook verhogen door de dynamo te verplaatsen; waar zitten de "verplaatsbare" ophangingspunten bij jouw GTD? want als ik het zo eens bekijk is het verder exact het zelfde; zelfs het gat waar bij mij de spanrol in gemonteerd zit is bij jou gewoon aanwezig.

170 haalt de Variant op de teller inderdaad ook wel; maar dat wil je er echt niet mee rijden: de wagen is dan vreselijk nerveus en voelt niet echt controleerbaar aan (tenminste niet de mate van controle die ik van mijn motorfietsen gewend ben, hoewel de jongste daarvan toch 13 jaar ouder is als de golf)

groet
Steven

Last edited by 3wheel : 13-05-2008 at 17:55.
Reply With Quote
  #8  
Old 13-05-2008, 18:48
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Het is egenlijk heel simpel... De dynamo zit aan de bovenkant vast met een lange bout.

Die een paar slagen losdraaien en dan (beste met 2 man) de dynamo en snaar op maximale spanning houden en de bout weer goed vastdraaien. Zo heb ik het destijds gedaan. En dat werkte eigenlijk prima....

Maarre,mijn GTD ligt als een blok op de weg moet ik zeggen. Misschien komt dat omdat ik gasgevulde schokdempers heb. Die heeft de vorige eigenaar gemonteerd zodat ie nu wat beter op de weg ligt en niet zo licht wordt in het stuur op hoge snelheid.
Maar 170 hou je echt geen uren vol hoor. Dan word je doof en steilgek!! Ben ermee naar Nederland geweest vorig week en heb constant rond de 145/150 gereden en dat ging buitengewoon en 1 op 15,5 gereden....

Maar als je je motor nou wat meer vermogen zou willen geven is het plaatsen van een intercooler (Golf TDI) geen gek idee. Loopt ie net ff wat lekkerder mee zeggen ze. Ik zit er zelf ook aan te denken maar mijn vriendin vindt dat ik al genoeg verspijker aan de auto....
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #9  
Old 13-05-2008, 19:24
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

eerst maar even een plaatje van het slachtoffer




en het inmiddels weer dagelijkse vervoer




maar nu terug on-topic met een plaatje van de motor-ruimte van de Variant 1.9TD




en de "spanning" op de riem




is onderstaand "trommeltje" een veer of verstelmogelijkheid voor de spanrol??




en is het normaal dat de spanrol zover naar beneden staat of is dan gewoon een te lange riem gemonteerd??




dit is in ieder geval het merk van de riem





Wat betreft de verdere plannen met de variant? meer vermogen slaat in nederland nergens op; hooguit meer koppel, wel moet de wegligging verbeterd worden: als de technische top xxx km/h is moet het betreffende voertuig zeker tot die snelheid als op rails lopen.

gaan dus andere dempers in; de veren zijn prima en hardere vering heeft op de openbare weg alleen maar een averechts effect op de wegligging

mvg
Steven
Reply With Quote
  #10  
Old 13-05-2008, 19:42
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Allereerst, hartstikke nette Variant!! Geloof dat je dezelfde kleur hebt als mijn GTD!
Maar de trommel zoals jij dat zo mooi noemt is volgens mij een soort van stabilisatortje die het ''wiebelen'' van de riem moet tegen gaan. Meen dat het een soort van veer is die tegenwerkt. Lastig uit te leggen omdat ik hier niet heel veel kaas van heb gegeten. Ben overigens heel eerlijk nu Hahaha!!
Geloof alleen niet dat je daar iets aan kan verstellen. Maar al je bovenste bout losdraait op je dynamo (goed te zien op de 1 na laatste foto) en je riem goed spant wat overigens wel nodig is, maar niet zo dramatisch is als dat ik dacht..

Maar die extra spanrol is volgens mij de rol die je aircopomp aandrijft. dat is het enige wat ik kan bedenken.
En vandaar dat je V-snaar ook zo anders staat dan die van mij. Zou ik me geen zorgen over maken als ik jou was.

Wat je kan doen om de auto (een fractie) beter te laten trekken bij lage toeren is je EGR klep dicht maken. Ik heb dezelfde vraag ook gesteld hier op het forum hoe da moest en heb daar wat foto's bij staan. Werkje va 10 min. Ik dacht eerst dat de auto er alleen maar -nog- slomer van werd maar nu ben ik een week verder en hij rijdt echt beter. Trekt vanaf 1600 Tpm moeiteloos op en doet het echt wat vlotter ook.

En die dempers zijn echt een aanrader! Ik woon dan in DLD en daar is wat meer vermogen best wel eens wenselijk.... Hoewel de lol er hier ook langzaam vanaf gaat met veel snelheidsbeperkingen....


Maar denk dat wanneer je de multiriem opnieuw spant dan moet het al een stuk beter gaan. Het merk maakt geen barst uit hoor. VAG of Brezan als de lengte maar klopt en de riem voor het type auto (met airco in jouw geval) bedoeld is...
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #11  
Old 13-05-2008, 20:43
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

bedankt, is in werkelijkheid iets meer gehavend als op de foto; zitten flink wat kleine krasjes her en der.
De kleur is "kirschenrot" volgens de lakstift die ik een tijdje terug bij de volkswagendealer besteld heb.

dempers gaan er zonder meer komen; liefst verstelbare koni's, daar heb ik op de motor de beste ervaring mee
verder wil ik het hellen van de carroserie verminderen door stabilisator stangen te monteren want die zijn bij de variant standaard niet gemonteerd en het is nu net wammes waggel in de snel genomen bochten.

dynamo ga ik vandeweek wel even proberen; maar eerst even flink stennis schoppen bij de garage die de reparatie heeft uitgevoerd, ik betaal geen flink bedrag voor iets waar ik zelf even geen tijd voor heb om het dan vervolgens toch weer zelf te gaan zitten doen.
Maar wel bedankt voor de informatie; want dit is dus wel de laatste keer dat de auto buiten de reguliere APK nog een garage van binnen ziet.

en mochten ze niet bereidt zijn er iets aan te doen dan weet ik in ieder geval hoe het moet (hoewel de 2e man wel een bandenlichter van de motor zal worden, halve meter moet genoeg zijn om voldoende kracht te kunnen zetten met 1 hand)

mvg
Steven
Reply With Quote
  #12  
Old 17-05-2008, 07:40
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,528
Default

Hoi
Is de riem van de stuurbekrachteging ook vervangen????
Zo ja die moet dan iets na gespannen worden!!
Reply With Quote
  #13  
Old 17-05-2008, 08:10
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Hoi
Is de riem van de stuurbekrachteging ook vervangen????
Zo ja die moet dan iets na gespannen worden!!


geen idee?
staat niet op de rekening, dus zal best wel niet..........

maar even voor mijn informatie als beginneling? waar zit de riem van de stuurbekrachtiging???
is dat dat dunne V snaartje naast de multiriem en distributie rechts van het blok??

Ik moet echt een werkplaatshandboek van die golf te pakken zien te krijgen of wordt stapelgek van al dat gokwerk en het niet weten/begrijpen wat-waar en waarom.

Van mijn motor kan ik met mijn ogen dicht de versnellingsbak reviseren; bij de golf weet ik bij wijze van spreken (extreem voorbeeld, bak is niet te missen) niet eens waar de versnellingsbak zit.

Even ter illustratie van mijn onwetendheid; toen ik die wagen kocht stelde ik (mijns insziens een inteligente) de volgende vraag:
hoe groot is de klepstel-interval (km's)??? daar moest de dealer wel om lachen, hydraulische klepstoters (had ik nog nooit bewust van gehoord) schijnen dus heel normaal te zijn
Ik was gewend om 1 keer per jaar (10-15.000km) even met een sleuteltje 10, schroevendraaiertje en voelermaatjes de kleppen te stellen, er zijn dus nauwelijks motoren met zelfstellende kleppen, is geen ruimte voor en ze zijn te zwaar...................

weet alles over Guzzi's maar moet van volkswagen nog een hoop leren..........
Reply With Quote
  #14  
Old 17-05-2008, 09:10
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

De riem van de stuurbekrachtiging is volgens mij de dunne snaar naast de multiriem.
Moet je maar even kijken of ie op spning staat. Hoewel ik me het niet kan voorstellen dat deze toerental afhankelijk kan gaan piepen... correct me if I'm wrong...
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #15  
Old 17-05-2008, 10:07
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by Wolgast
De riem van de stuurbekrachtiging is volgens mij de dunne snaar naast de multiriem.
Moet je maar even kijken of ie op spning staat. Hoewel ik me het niet kan voorstellen dat deze toerental afhankelijk kan gaan piepen... correct me if I'm wrong...


Net terug van de dealer waar ik de wagen gekocht heb; multiriem is goed gemonteerd, dynamo valt niets meer mee te rommelen en snaar piept nog steeds bij het starten en op gang komen.

Oordeel monteur:
- gewoon doorrijden, kan geen kwaad en nieuwe spanner bestellen; de veer van de spanner is niet goed meer. Volgens hem bekend probleem bij de Golf III met automatische spanner; span-inrichting gaat niet veel langer mee als de multiriem zelf..............

de zwarte rol boven de riem is dus inderdaad een automatische spanner en het geluid wordt veroorzaakt door het slippen van de kunststof spanrol over de riem (als je de spanrol van de riem afwipt bij draaiende motor stopt het piepen gelijk)
Reply With Quote
  #16  
Old 17-05-2008, 12:48
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,528
Default

In de spanrol zit een lager,als die vast zit of niet soepel draait dan gaat de riem slippen over de spanrol[is ook niet best voor de riem]
Die vervang ik dan ook gelijk met de riem,kost ongeveer 30euro[de spanrol]
Reply With Quote
  #17  
Old 17-05-2008, 13:50
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
In de spanrol zit een lager,als die vast zit of niet soepel draait dan gaat de riem slippen over de spanrol[is ook niet best voor de riem]
Die vervang ik dan ook gelijk met de riem,kost ongeveer 30euro[de spanrol]


is bij mij combinatie waarschijnlijk; de spanning is wat laag en als dan ook het lager niet gangbaar is gaat het piepen nog sneller optreden.

komt een nieuwe span-instalatie op; en ik neem aan dat dat inclusief spanrol is
Reply With Quote
  #18  
Old 17-05-2008, 15:47
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,528
Default

Mag ik wel hopen voor die prijs
Spanner is nl een duur ding
Reply With Quote
  #19  
Old 17-05-2008, 17:23
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Aha... en zo hebben we weer wat geleerd!!!!
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #20  
Old 17-05-2008, 20:54
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Mag ik wel hopen voor die prijs
Spanner is nl een duur ding


yup, hij wist de exacte prijs niet maar wel dat het niet goedkoop ging worden........ nou ja; ik was toch al van plan om deze wagen "op" te rijden
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum