Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf V, VI en VII
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 31-07-2020, 10:34
JochemD2 JochemD2 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2017
Posts: 9
Default Golf mk6 1.6tdi schud/ trilt

Goededag,

Ik heb een Golf mk6 1.6tdi CAYC uit 2009. Hij is door Vagtechniek gechipt naar 154pk en hij is verlaagd door middel van eibach verlagings veren.

Het is een zeer fijne auto en op vorig jaar de injectoren na geen problemen mee gehad.
Tot nu..

Er zit tijdens het rijden een vervelende trilling in.. Wielen zijn het niet, deze zijn al eens verwisseld met een andere set.
Onder de auto is niks vreemds op te merken, geen spelingen en de rubbers zien er allemaal goed uit.

Ik heb een tip gekregen om de binnenste homoconeten te vernieuwen en dat het dan verstandig is om de complete assen te doen. Nu heb ik vorige week de rechter as (lange as) al vernieuwd, merk: SKF. Nu moet ik er bij vermelden dat de as die ik geleverd heb gekregen een dunnere massieve as is en die er onder uit komt was een dikkere holle as. Ik heb me laten vertellen dat dat niks uit maakt en het paste allemaal gewoon en op de site van Winparts staat dat deze voor mijn auto bestemt is. Dus deze heb ik gemonteerd. In eerste instantie lijkt het probleem te zijn verbeterd, eerst deed de trilling/schudden van de auto zich vooral boven de 120km/ph voor maar nu is het vooral met rustiger rijden, rond de 80km/ph maar als ik flink door trek tot boven de 130km/ph komt het ook weer opzetten. Het is ook zo ie niet altijd trilt, net alsof iets het aanwakkerd..
Sinds de nieuwe as er onder zit is er nog een probleempje bij gekomen, namelijk dat je bij 3000rpm de motor door de gehele auto voelt resoneren, ook erg iritant.. Komt dit omdat er nu een massieve as onder zit? Of omdat een kant massief is en de andere kant nog hol?

Het probleem is dus wel iets wat verbeterd, of veranderd moet ik zeggen maar het is nog zeker niet opgelost.
Nu zou je zeggen dat de volgende stap die gezet moet worden de linker aandrijfas+ homoconeten te vernieuwen. Maar ik wil toch het eerst even met jullie overleggen voordat ik dalijk honderden euro's aan het uitgeven ben aan "gok" onderden.

Ik verneem graag alleen reakties met concrete input, niet zomaar wat roepen maar mensen die echt bekend zijn met een zelfde probleem.

Alvast bedankt voor het mee denken!

Met vriendelijke groet,

Jochem
Reply With Quote
  #2  
Old 31-07-2020, 18:23
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Hallo Jochem,

Ik heb een Caddy 1.6 TDI en die heeft ook zo zijn resonanties. Ik vind de versnellingsbak ook slecht gekozen bij de motor. Als je, wat gebruikelijk is met een diesel, bij 50 op wil schakelen naar de 4e versnelling kom je op 1100 toeren uit en bromt hij en trekt voor geen meter.

Ik weet niet wat de kilometerstand is van je Golf, maar ik had ook veel last van resonanties (geen trillingen) en heb het opgelost door de motorsteunen te vervangen. Vooral de kantelsteun in het subframe was slecht bij mij.

Is je Golf verlaagd?
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #3  
Old 31-07-2020, 21:50
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Kantel steun idd misschien eens vervangen en de binnenste homokineten zijn stuk of ruim als je trilling voelt met accelereren. Vaak met wat meer kilometers is het merkbaar of bij een gechipte auto zijn ze ook sneller aan vervanging toe.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #4  
Old 01-08-2020, 08:19
JochemD2 JochemD2 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2017
Posts: 9
Default

Hallo Roy en Johan,

Ja, de auto is vetlaagd dmv verlagingsveren van Eibach.
De auto heeft ondertussen 170000km gelopen.

De resonantie die ik omschrijf had ie eerst niet, dit is pas gekomen nadat ik de rechter aandrijfas heb vernieuwd.

Oke, en met de kantel motor steun bedoelen jullie de grote ronde rubber in het subframe? Ook het armpje waarmee de motor met deze rubber bevestigd is?

De Golf is inderdaad gechipt en trekt hierdoor wel goed. Ik schakel met normaal rijden bij 2500 toeren maat als ik door trek dan kom ik wel boven de 3000toeren uit, dit kan ie normaal goed hebben. Maar nu heb je het gevoel dat de motor metaal op metaal ligt te rammelen en dat is dus pas nadat de massieve aandrijfas er in is gekomen.
Reply With Quote
  #5  
Old 01-08-2020, 17:24
VWJYI VWJYI is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,095
Default

Die nieuwe as is dus nu “spelingsvrij” kan zijn dat dus nu de aandrijfkrachten ergens anders op komen te staan. Zou inderdaad eens naar de achterste dogleg steun kijken. Was bij mij ook een verschil toen ik deze vervangen heb.
Reply With Quote
  #6  
Old 01-08-2020, 18:57
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Kun je eens controleren of je met de wielen gewoon op de straat wel axiale speling op je aandrijfas hebt?
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #7  
Old 01-08-2020, 22:41
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Normaal zijn de assen hol om torsie op te kunnen vangen, maar of je dit echt merkt hoe jij het omschrijft lijkt t mij toch meer een kwestie van motorsteunen of een verkeerde as. Wel de juiste lengte gecheckt met de oude as? En wat Roy zegt, axiale speling checken, heb je dit niet als hij op de wielen staat dan is de as te lang en wringt deze tussen bak flens en fuseelichaam.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #8  
Old 08-08-2020, 19:31
JochemD2 JochemD2 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2017
Posts: 9
Default

Hallo, sorry voor de late reaktie. Bedankt voor jullie input. Ik heb het gecheckt, de as heeft met de wielen op de grond axiaal speling, maten moeten verder goed zijn. Ik vind het gewoon appart dat ie dat sinds deze as er onder zit doet..
Reply With Quote
  #9  
Old 08-08-2020, 20:04
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

En met gas los trilt hij ook? Of alleen met accelereren? Anders van de andere as eerst alleen de binnenste kineet vervangen ipv de hele as. Kijken of er verschil is en scheelt je veel geld.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #10  
Old 14-08-2020, 11:32
JochemD2 JochemD2 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2017
Posts: 9
Default

Als je het resoneren bedoelt als ik gas geef dan is bij de 3000toeren het resoneren het ergst, als ik er overheen ga dan word het wat minder, als ik gas los laat en hij weer langs de 3000toeren komt dan is het weer, bij lagere toeren niet.
Maar de as word hoe het uit ziet terug gestuurd.

Het trillen is meen ik ook met gas los. En op constante snelheid. Met 100-110 merk je het het minst. Rond de 80-90 doet het zich vooral voor. En met flink doortrekken vanaf 120 en dan bij iedere snelheid daarboven. Af en toe is het meer en af en toe is het minder.
Reply With Quote
  #11  
Old 18-08-2020, 19:32
JochemD2 JochemD2 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2017
Posts: 9
Default

Zo, even een kleine update.
Ik heb de nieuwe massieve as er onder uit gehaald en de oude holle as én de linker as voorzien van nieuwe bak homokoneten.
Op weg naar huis merkte ik meteen dat het resoneren hiermee is opgelost!

Het trillen/ hobbelen/ schudden (net hoe je het uitlegt) kan ik nog niet zoveel van zeggen. Ik dacht eerder namelijk ook dat het weg was en toen deed het zich naar een paar dagen weer voor..
Reply With Quote
  #12  
Old 18-08-2020, 21:28
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,569
Default

Kijk, goed om te lezen dat alles weer ergernis-vrij is! Niks zo irritant als een onverklaarbaar geluid of gevoel.
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2
2022 SEAT Leon ST 1.5 TSI DSG FR
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum