Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wassen en poetsen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-12-2015, 19:48
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default HOW-TO doffe lak handmatig aanpakken

Had op het Polo forum ooit eens een topic gemaakt over het handmatig poetsen van een verweerde lak. Bij deze zal ik het stappenplan hier delen:

1. Auto goed wassen met washmitt en shampoo (had gewoon valma gebruikt, zal zeker beter spul op de markt zijn)2. Kleien (Setje van Turtle gebruikt)
3. Afspoelen met kleine concentratie shampoo, hierna spoelen met water
4. Afplakken
4. Auto goed droog deppen met grote microvezel doek
5. Polijsten met Mequairs ultimate compound (schuimpadje werkt het fijnste met opbrengen en ook het zuinigste zowel bij de polish, glaze en wax) Uitwrijven met een zachte microvezel doek
6. Auto eventueel afspoelen bij veel polijstresten/stof.
7. Glaze aanbrengen: Ik heb Lime prime lite cleaner/glaze gebruikt van Dodo juice. De glaze dun aanbrengen en niet te lang wachten met uitwrijven (te bepalen met de swipe test)
8. Auto inwaxen: Heb op jullie advies collinite 845 insulator wax gebruikt en dat wil prima. Dit goedje ook dun aanbrengen en even laten curen (Zelf 25 a 30 minuten laten curen, iets langer of korter maakt volgens mij niet zoveel uit, heb het idee dat de wax zich dan nog steeds goed laat uitwrijven)
9. Een flesje bier opentrekken en met veel voldoening wachten totdat je de wax kunt uitwrijven :mrgreen:

Paar dagen later (Wil ik zelf nog even doen, nog niet aan toe gekomen):

1. Auto afspoelen en wassen met lichte concentratie shampoo
2. Drogen (Deppen vind ik het fijnste werken, hierna even geduld en de auto is helemaal droog)
3. Alle panelen nog een keer behandelen met de Collinite 845.

Voor de ruiten:

1. Ruiten afspoelen
2. Kleien
3. droog deppen
4. Eventueel Rain-x gebruiken voor de ruiten, 2 dunne laagjes
5. (Belangrijk: Rain-x uitwrijven met een heel licht vochtige doek)

Tip: Koop Dodo Juice born to be mild shampoo. Als je wagen na je poetswerk gaat bijhouden kun je zolang mogelijk genieten van je werk door met deze 'milde' shampoo te poetsen. Gebruik hem zelf ook al een tijdje.

Foto's voor:







Na:










Als je het goed doet heb je er lang profijt van! Let wel op dat je niet langs de wasstraat gaat en ook niet de shampoo gebruikt bij een doe het zelf wasbox: Deze shampoos verkorten de levensduur drastisch van je poetswerk.

Remedie: Thuis wassen of milde shampoo meenemen naar een doe het zelf wasbox + emmertje.

De wagen net houden: Probeer niet te lang te wachten met poetsen als de auto vies is: Hoe viezer de wagen, hoe meer kracht je moet zetten om vuil weg te halen = Hoe sneller je de wax laag eraf hebt.

De Collinite 845 is trouwens ook heel fijn voor je velgen!

Link naar het originele topic: (Staat nog meer info)
http://vwpolo.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=4029

Succes!

Last edited by JBM : 26-12-2015 at 19:50.
Reply With Quote
  #2  
Old 27-12-2015, 20:41
sander_beer's Avatar
sander_beer sander_beer is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 681
Default

heb hetzelfde ook al eens gedaan bij dezelfde auto in dezelfde kleur maar bij deze kleur heb je echt eer van je werk als je klaar bent
ja auto ziet er weer uit als nieuw
Reply With Quote
  #3  
Old 28-12-2015, 12:05
JBM JBM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 285
Default

Klopt helemaal Sander

Vrienden verklaarde mij voor gek toen ik de wagen had verlaagd met leuke velgen + doffe lak. 'Die wagen is toch niet meer te redden'?

En daarna vragen of je de wagen hebt laten spuiten

Rood is inderdaad heel dankbaar qua kleur. Hetzelfde resultaat zul je behalen met andere wagens waar origineel geen blanke lak op zit.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum