Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-05-2017, 14:41
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default Project: De witte nachtmerrie

In april 2016 heb ik eindelijk mijn eerste auto gekocht. Een witte mk1 Golf. Inmiddels heb ik pure liefde voor het bakje gevoeld en pure haat. Zo veel is hier al aan misgegaan de aflopen maanden. Omdat ik nu een veel serieuzer project van wil maken en mijn losse vragen over het forum verspreid misschien wat irritant beginnen teworden zal ik het proberen hier centraal te houden.

Mijn golf:




Het is een 1100cc 1982 Mk1. Toen ik hem kocht voor achteraf te veel geld deden de voorremmen compleet niks, de rechter trommelrem was compleet lek en de linker werkte een beetje. Niet beter wetend dan dat de standaard remmerij gewoon kut zou zijn alsnog 200km naar huis gereden met een kapotte accu. Na 2 stops onderweg met aanduwen door vader het ding thuis gekregen in friesland. In de maanden erna is het motorblok kapot gedraaid en is die vervangen. Het 1100 cc motortje dat als vervanging diende bleek na een korte tijd ook helemaal niks meer te zijn. De zuigerveren zijn vervangen, alle pakkingen inclusief die van de carb ook. Carburateur uit elkaar geweest en afgesteld.

Het volgende is inmiddels gebeurd:
Trommelremmen achter opnieuw opgebouwd
Schijfremmen voor rondom vernieuwd
Complete interieur weggeflikkerd en vanuit de andere kant van Nederland een nieuwe gehaald en ingebouwd
Radio en sigarettenaansteker afgekoppelt en helft van onzin bekabeling van de vorige eigenaar onder de motorkap vandaan getrokken
Motor in de oud ijzerbak gegooid
Nieuwe 1100 cc ingebouwd
Bumpers vervangen ivm schade vorige eigenaar
Doorgerotte plekken uitgeflext en opnieuw ingelast

Ongetwijfeld nog veel meer dat ik in mijn hoofd heb weggedrukt door frustratie. Op het moment dat je elke 2 weken met een auto zit die niet meer kan rijden is de lol er snel af.

Ik heb afgelopen week een 20vt opgehaald en even schoongemaakt.




Met meerdere goodies:







G60 remmen liggen nieuw klaar om gebruikt te worden en mn ATS Cup velgjes gaan in de verkoop omdat die niet passen. De remmenset die ik van Derby heb overgenomen gaan ook weer in de verkoop omdat ik een dag na het geld overmaken de G60 set aangeboden kreeg bij de motor. Deze staan in mijn aparte verkoop topic.

Ik zal nog veel vragen stellen en ik hoop dat jullie daar een beetje mee willen helpen. De witte nachtmerrie is als naam gekomen omdat deze auto mijn leerproject is voor mezelf. De nachtmerrie is voor de mensen die me er continu mee hebben geholpen. Tot nu toe heeft het me gigantisch veel van autos geleerd en ik ben daar heel dankbaar voor.
Reply With Quote
  #2  
Old 20-05-2017, 21:12
Putje Putje is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 263
Default

Ben erg benieuwd!
Heb je nog meer foto's van je golfje?
__________________
MK1 --> 20VT
Reply With Quote
  #3  
Old 20-05-2017, 21:31
Jan-Turbo Jan-Turbo is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 386
Default

De titel is erg herkenbaar

De uitspraak 'koop een boot en werk je dood' is vaak ook op dergelijke projecten van toepassing.

Zelf ben ik al 2.5 jaar bezig met een caddy mk1 xxl. Ook zo'n project zonder einde. Zo heb ik al een 2e 1.8 20vt in moeten bouwen, bleek er meer verrot dan vooraf gedacht enz enz...
Gelukkig nu wel zo ver dat het kenteken geregeld is en de spuiter onderweg is om 'm van een nieuwe kleur te voorzien.

Veel succes (en sterkte) met de hobby!
__________________
Golf mk4 1.9 sdi daily
Caddy mk1 xxl>>> 1.8 20v turbo project
Reply With Quote
  #4  
Old 21-05-2017, 09:35
Hight's Avatar
Hight Hight is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 1,355
Default

heel herkenbaar! mooi project! keep going...

gr Mike
__________________
1984 VW Golf mk1 GTI Pirelli Schrick turbo

2000 Seat Ibiza 6k2 1.6 8v
Reply With Quote
  #5  
Old 21-05-2017, 15:33
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default

Quote:
Originally Posted by Putje
Ben erg benieuwd! Heb je nog meer foto's van je golfje?


Ik heb hieronder nog een aantal gezet

Quote:
Originally Posted by Jan-Turbo
De titel is erg herkenbaar De uitspraak 'koop een boot en werk je dood' is vaak ook op dergelijke projecten van toepassing. Zelf ben ik al 2.5 jaar bezig met een caddy mk1 xxl. Ook zo'n project zonder einde. Zo heb ik al een 2e 1.8 20vt in moeten bouwen, bleek er meer verrot dan vooraf gedacht enz enz... Gelukkig nu wel zo ver dat het kenteken geregeld is en de spuiter onderweg is om 'm van een nieuwe kleur te voorzien. Veel succes (en sterkte) met de hobby!


Lekker bezig! Dan herken je vast ook dat je op de lange termijn altijd toch al het drama weer vergeet zo gauw er weer wat goed gaat :P

Quote:
Originally Posted by Hight
heel herkenbaar! mooi project! keep going... gr Mike


Bedankt!

Hier nog een paar foto's:






Reply With Quote
  #6  
Old 22-05-2017, 11:19
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Leuk bakkie. Ellende bij dit soort projecten is helaas herkenbaar maar inderdaad erg leerzaam. Gaat goed komen zie ik!

Succes ermee!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #7  
Old 26-05-2017, 22:02
Jan-Turbo Jan-Turbo is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 386
Default

Op een gegeven moment zit er teveel tijd, energie en geld in omhet project om er zo ineens mee te stoppen. Ik heb tussendoor ook nog een grote verbouwing aan mijn huis gedaan en het heeft al eens 3 maand stil gestaan omdat ik er gewoon geen zin aan had...
__________________
Golf mk4 1.9 sdi daily
Caddy mk1 xxl>>> 1.8 20v turbo project
Reply With Quote
  #8  
Old 30-05-2017, 16:47
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default

Net een set 100mm assen gehaald in de buurt en vanavond kijken voor een dieselbak voor achter het blok. Kunnen jullie vertellen welke radiator jullie gebruikt hebben met de 20vt?
Reply With Quote
  #9  
Old 30-05-2017, 20:08
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Ik ben ook bezig met een 20vt ombouw.
Een Seat Ibiza Cupra 16v (met ABF motor) past heel mooi, dan zitten de koelaansluitingen aan de andere kant, komt het mooier uit.

Met wat voor dieselbak ga je rijden?
Reply With Quote
  #10  
Old 30-05-2017, 21:26
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default

Quote:
Originally Posted by Gertjan
Ik ben ook bezig met een 20vt ombouw.
Een Seat Ibiza Cupra 16v (met ABF motor) past heel mooi, dan zitten de koelaansluitingen aan de andere kant, komt het mooier uit.

Met wat voor dieselbak ga je rijden?


Heb een ASD bak gehaald. Draaide mooi rond zonder gekke dingen en voor een nette prijs. Nu zorgen dat ik die EWP zsm weer kwijtraak ivm budget.

Bedankt voor de radiator tip. Ik zal even kijken welke intercooler ik nu heb liggen. Heb m bij de rest van de ombouwdelen gekregen, dus ben er niet zeker van. Is de Jetta waar je mee bezig bent qua motorruimte indeling vergelijkbaar met een mk1 golf dan? Of is t dan net weer anders?
Reply With Quote
  #11  
Old 31-05-2017, 03:53
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Quote:
Originally Posted by Lucasmolen
Heb een ASD bak gehaald. Draaide mooi rond zonder gekke dingen en voor een nette prijs. Nu zorgen dat ik die EWP zsm weer kwijtraak ivm budget.

Bedankt voor de radiator tip. Ik zal even kijken welke intercooler ik nu heb liggen. Heb m bij de rest van de ombouwdelen gekregen, dus ben er niet zeker van. Is de Jetta waar je mee bezig bent qua motorruimte indeling vergelijkbaar met een mk1 golf dan? Of is t dan net weer anders?


Exact hetzelfde afgezien dat ik iets minder ruimte heb voor de intercooler vanwege de koplampen die iets breder zijn
Ik heb ook nog een ASD bak liggen, ik ben benieuwd hoe dat gaat rijden bij jou. Het lijkt mij dat de overbrengingen te zwaar zijn, tenzij je meteen met 500+ pk gaat rijden
Reply With Quote
  #12  
Old 31-05-2017, 07:47
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default

Quote:
Originally Posted by Gertjan
Exact hetzelfde afgezien dat ik iets minder ruimte heb voor de intercooler vanwege de koplampen die iets breder zijn
Ik heb ook nog een ASD bak liggen, ik ben benieuwd hoe dat gaat rijden bij jou. Het lijkt mij dat de overbrengingen te zwaar zijn, tenzij je meteen met 500+ pk gaat rijden


Ik hoop dat het een beetje meevalt. de 20vt maakt op 1800 toeren al meer koppel dan mijn 1.1 op zn top, dus ik hoop dat het een beetje compenseert voor de langere overbrenging. Ik denk dat op 850 kilo met niet te grote wielen dit redelijk zou moeten gaan. Als ik de topics doorlees van andere mensen met deze combinatie aan gewicht, wielen en bak heb ik hoop. Fingers crossed.
Reply With Quote
  #13  
Old 31-05-2017, 16:59
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default

Ik heb dus de volgende intercooler bij de motor gekregen, maar kom er met de nummers niet achter wat het voor ding is. De verkoper kan me hier ook weinig over zeggen. Kunnen jullie hier iets aan zien? Is deze te gebruiken voor een 20vt swap?








Reply With Quote
  #14  
Old 31-05-2017, 19:22
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Die intercooler is van een Renault Laguna met een 2.0 16VT of een 2.2 dci.
Reply With Quote
  #15  
Old 31-05-2017, 19:54
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
Die intercooler is van een Renault Laguna met een 2.0 16VT of een 2.2 dci.


Ah held! Bedankt voor de info. Is dit een type intercooler dat vaak gebruikt wordt in zo'n swap of is dit ding totaal random bij mij terecht gekomen :P
Ding lijkt me nogal groot.
Reply With Quote
  #16  
Old 04-06-2017, 12:02
Jan-Turbo Jan-Turbo is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 386
Default

Ik heb zelf een ic van een iveco ervoor hangen (omdat deze erbij zat en aan de diesel hing die erin lag)

Vaak word er een ic gebruikt van een mercedes sprinter en dat past perfect.
Heb ik nog wel liggen mocht je er interesse voor hebben.
__________________
Golf mk4 1.9 sdi daily
Caddy mk1 xxl>>> 1.8 20v turbo project
Reply With Quote
  #17  
Old 04-06-2017, 13:15
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Naja, kijk. Die intercooler is best groot, dus dat is al een pluspunt.

Daarnaast komen de aansluitingen heel mooi uit, dat is ook een pluspunt.

Tevens zijn de collectors (of hoe je het ook netjes zou noemen?? ) er aan gelast, in plaats van prullig kunststof tegenaan gedingest met het gebogen lipjes, je kent het wel...




Vooral het laatste is naar mijn mening doorslaggevend bij de keuze.

Ik rij zelf al tijden met een Megane intercooler, wederom helemaal uit alu. Alleen komt het niet mooi uit met de aansluitingen, maar dat ga ik na het afronden van mijn opleiding mooier maken. Gewoon omlassen, boeie.
Reply With Quote
  #18  
Old 07-06-2017, 20:28
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default

Quote:
Originally Posted by Jan-Turbo
Ik heb zelf een ic van een iveco ervoor hangen (omdat deze erbij zat en aan de diesel hing die erin lag)

Vaak word er een ic gebruikt van een mercedes sprinter en dat past perfect.
Heb ik nog wel liggen mocht je er interesse voor hebben.


Heb je een foto en een prijs? Ik begrijp dat er met dit type intercooler vrijwel geen aanpassingen aan het golf 1 chassis gemaakt hoeven te worden om hem erin te passen toch? Die ik nu heb liggen is qua formaat 2x de radiateur wat meer hoofdpijn opleverd dan ik wil.
Reply With Quote
  #19  
Old 07-06-2017, 20:29
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
Naja, kijk. Die intercooler is best groot, dus dat is al een pluspunt.

Daarnaast komen de aansluitingen heel mooi uit, dat is ook een pluspunt.

Tevens zijn de collectors (of hoe je het ook netjes zou noemen?? ) er aan gelast, in plaats van prullig kunststof tegenaan gedingest met het gebogen lipjes, je kent het wel...




Vooral het laatste is naar mijn mening doorslaggevend bij de keuze.

Ik rij zelf al tijden met een Megane intercooler, wederom helemaal uit alu. Alleen komt het niet mooi uit met de aansluitingen, maar dat ga ik na het afronden van mijn opleiding mooier maken. Gewoon omlassen, boeie.


Ik wist helemaal niet dat dat regelmatig problemen opleverd. Weer wat geleerd. Dit ding is best gigantisch als ik hem beet heb, dus ik vrees dat dit nogal wat aanpaswerk vergt. Ik denk dat ik ook naar een sprinter intercooler op zoek ga binnenkort.
Reply With Quote
  #20  
Old 07-06-2017, 20:34
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default

Ik heb afgelopen week de volgende set stalen wielen gekocht:




Ze zijn 16 x 6.5J ET37 met een naafgat van 57.1. Dit is uitgedraaid naar VW specificatie en is origineel opel staal. Dit wordt het setje waar ik mee ga rijden als ik mijn remmerij compleet heb. Ik moet nog adapters voor de G60 remmen hebben en even kijken of ik de remkabels kan gebruiken die er bij zitten. Weet iemand dat? Kan ik de originele golf 1 kabels erop aansluiten of de originele van de G60 klauwen?

Vraag aan jullie: Ik ga de velgen opnieuw opmaken. Ik wil graag meningen over de kleur. Zwart houden, Zilver maken of Alpinweiss spuiten zoals de auto ook is. Ik denk dat een andere kleur dan zwart wel leuk staat icm de bekende ronde zwarte naafkapjes, maar ik kan moeilijk kiezen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum