Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Off Topic > Nieuws en actualiteiten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-09-2015, 18:10
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default Emissierel

Oei! VW Bekend schuld, wat volgt er nog en wie nog meer?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #2  
Old 22-09-2015, 18:58
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Diesels (deels ook vertaalbaar naar direct ingespoten benzines) hebben het volgend effect:

Vroeg inspuiten = Zuinig = veel NOx = weinig roet en HC uitstoot
Laat inspuiten = Niet Zuinig = weinig NOx = veel roet en HC uitstoot

Tegengaan van NOx = duur, complex en ruimtevretend... Denk aan AdBlue bij vrachtwagens en dure catalysatoren.

Tegengaan van roet = goedkoop.. je doet een kussensloof op je uitlaat en tadaaa ( )

Volkswagen = geen (extreem) dure auto, moet ook met de goedkopere jongens kunnen concurreren.
Moet tevens zuinig zijn, anders koopt iedereen een Franse HDI.

Dus: je stelt je auto op vroege inspuiting. Rijdt zuinig, maar met NOx. Wanneer hij op de testbank gaat, spuit ie later in.. Minder NOx, roet wordt opgevangen door een DPF.


Denk ik ...
Reply With Quote
  #3  
Old 22-09-2015, 19:01
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Een andere mogelijkheid: je maakt je roet dusdanig fijn, dat de (oudere) meetapparatuur het niet kan meten.

Fijnere roetdeeltjes dringen dieper in de longen door

Dat is de reden waarom modernere normen zowel PM als PN (particulate mass en particulate number) gaan meten.
Reply With Quote
  #4  
Old 22-09-2015, 19:20
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Het technische aspect snap ik, maar het juridische en morele niet...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #5  
Old 22-09-2015, 19:29
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

En wat gaat er gebeuren met de reeds rondrijdende voertuigen, die dus "te vervuilend" zijn ?

Alsof de amerikanen zelf aan hun emissieeisen voldoen...

Last edited by SciroccomTDI : 22-09-2015 at 19:45.
Reply With Quote
  #6  
Old 22-09-2015, 19:52
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Nee natuurlijk niet maar diesel is door de grote drie altijd verketterd voor personenwagens, dat Amerika drijft op diesel vrachtvervoer is bijzaak dan.
Ik maak me zorgen dat een onderneming als VW, die ik redelijk integer in z'n milieudoelstelling achtte, blijkbaar kiest voor korte termijn oplossingen zoals deze. Want dat dit uit ging komen, daar hadden ze volgensmij al rekening mee gehouden. Het is te hopen dat ze niet nog eens een aantal dagen 20% per dag verliezen op de beurs want dan zie ik het somber in.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #7  
Old 22-09-2015, 19:59
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Het is inderdaad gewaagd.. want het wordt vroeger of later toch uitgevonden. Dan kiezen zij voor een "cheat" en bereiken een grote markt ( = afzet en zodoende omzet), met dus een bepaald risico (risico = kans * consequentie) .. in plaats van te gaan investeren in ontwikkeling.. inderdaad, het roept wel vragen op..
Reply With Quote
  #8  
Old 23-09-2015, 08:32
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,944
Default

Vergelijk t maar met sport: doping en ander bedrog zoals vermeende motortjes in crankstellen, dubieuze brandstof etc. etc. Als t om heel veel knikkers gaat, vervagen de normen waarden (sportieve en morele). Ook zeker van een aantal bestuurders met riante optieregelingen. Tuurlijk weten 'ze' dat het bedrog ooit gaat uitkomen. Het enige waar je dan nog op hoeft te hopen, is dat de beerput pas opengaat nadat je je opties tegen top-dollar koersen hebt kunnen verzilveren. Helaas lijkt het hier andersom.... Enige wat je dan nog kan doen is gaan huilen en heel hard mea culpa roepen. Nu is het VW en tast het de waarde van de Duitse degelijkheid aan. Maar het is toch overal zo? Kijk naar de financiele wereld. Als er iets een integer instituut zou moeten zijn dan is het toch wel het bankwezen. Zij passen immers op de centjes van ons, hardwerkende mensen? Of de advocatuur, accountancy, farmaceutische industrie, verzin het maar? Overal wordt gerotzooid. De mazen in de wetgeving zullen altijd worden opgezocht en er zal op het randje gelopen worden en ja, soms gaan er een paar overheen. It's all in the game. Helaas zijn er hierbij ook altijd slachtoffers te betreuren. Soms niet direct aanwijsbaar, maar soms helaas ook wel. Bij botsing scheurende tankopeningen van Ford Pinto's met verbrande inzittenden tot het trieste gevolg. Ford was donders goed op de hoogte van dit euvel, maar het duurde jaren en 900 slachtoffers voor er iets aan werd gedaan...
Reply With Quote
  #10  
Old 29-09-2015, 07:33
richard-polo's Avatar
richard-polo richard-polo is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,975
Send a message via MSN to richard-polo
Default

tros radar heb ik gisteren zitten kijken! wat een drama die tfsi..
Reply With Quote
  #11  
Old 29-09-2015, 07:47
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

(klein beetje offtopic, is meer een technisch iets) Ik vraag mij af, in hoeverre het TFSI-probleem te maken heeft met directe inspuiting.
Reply With Quote
  #12  
Old 30-09-2015, 06:13
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Keuzes in het ontwerp gebaseerd op kosten ipv duurzaamheid...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #13  
Old 30-09-2015, 09:06
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Zoals ze hier in Den Haag zeggen;
"Vroegâh was alles Beitâh"

Toen motoren nog geen olie gebruikte en CO2 uitstoot niet bestond.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #14  
Old 30-09-2015, 09:12
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Dat is helaas niet waar, ik bezoek wel eens een oldtimerevenement en je gaat soms kapot van de damp en dan zit er al ff geen lood en weinig zwavel meer in de benzine. Zo veel beter vind ik dat dus niet.

Het prijs-kwaliteit idee is wel veranderd, vroeger maakten ze iets zo goed mogelijk en keken daarna naar wat het koste, hoe lang het mee ging was altijd zo lang mogelijk.

Tegenwoordig is een compleet team aan het berekenen hoe lang het mee mag gaan, wat acceptabele onderhoudskosten zijn buiten de garantie en waar klanten nét niet van weg lopen. Zoals mijn werkgever in de garage altijd al zei; "een koe moet je melken, niet slachten" Ik ben daar zo langzamerhand een beetje klaar mee want het draait al lang niet meer om onze tevredenheid maar om die van de aandeelhouders en helaas is dat bij bijna alle merken zo. Ongeacht welk product
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #15  
Old 30-09-2015, 11:54
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

zoveel mogelijk winst zien te maken op zo kort mogelijke tijd..om de 3-4 jaar een nieuw model in de markt zetten..immers wil iedereen in het nieuwste rondrijden..
of een type auto daarbij lang meegaat is onbelangrijk..
in de jaren 60-70 toen men echt massaal begon auto te rijden was de kwaliteit ook matig..maar toen wist men niet beter..de techniek was nog niet zo ver..
nu men die wetenschap wel heeft om iets duurzaam te maken ,kijkt men enkel nog aan afzet op de markt
kwaliteit van auto's is wel redelijk tegenwoordig ,enkel overstijgen na enige jaren de onderhoudskosten de dagwaarde ..dan praat ik niet over roest net vroeger maar meer in electronische grappen en motorische slijtage door het enorme complexe ontwerp..
dan is het voor velen de stap te maken naar iets nieuwers..en omdat milieueisen tegenwoordig zo 'hot' zijn ,maken fabrikanten auto's steeds meer 'eco'..
is er dan toevallig nog een land waar men zogenaamd bijtelling heeft gekoppeld aan de zuinigheid-milieuvriendelijkheid
dan springt men daar zeker in..
denk alleen dat ze er bij Volkswagen en BMW (de rest zal volgen)..er nog niet helemaal achter is hoe je een auto van 15-1600 kg toch 200pk kunt geven en daarbij 1op25 loopt met minimale uitstoot..(uit 1400cc inhoud of iets)
zonder de boel te belazeren..
Reply With Quote
  #16  
Old 02-10-2015, 12:19
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Mijn a4 van 2011 zit er in ieder geval bij.
Motorcode: CAGC

https://en.wikipedia.org/wiki/List_..._diesel_engines


Als ik het goed begrijp gaat het op de codes:

1.2 R3 12v TDI CR 55kW: CFWA
1.6 R4 16v TDI CR 55-85kW: CAYA, CAYE, CAYB, CAYD, CAYC, CRKB, CEKA
2.0 R4 16v TDI CR 81-176kW: CAGA, CAGC, CAHA, CBEA, CBAB, CFFB, CBBB, CBDB, CBDC, CEGA, CFGB, CFCA, CJAA, CLJA

Last edited by Van Limburg : 02-10-2015 at 12:26.
Reply With Quote
  #17  
Old 02-10-2015, 12:28
henri3's Avatar
henri3 henri3 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 333
Default

't Is niet alleen bij VW.

LONDEN (ANP) - Tv's van Samsung verbruiken in de praktijk meer stroom dan werd geregistreerd tijdens onafhankelijke officiële tests. Dat schreef The Guardian donderdag. Volgens de Britse krant onderzoekt de Europese Commissie elke aantijging van gemanipuleerde tests en ligt er een aangescherpte wet over energie-efficiëntie in het verschiet.
De beschuldiging vertoont grote parallellen met Volkswagen, dat software gebruikte om dieselauto's in een test schoner voor de dag te laten komen dan in het dagelijkse gebruik.

Het Zuid-Koreaanse concern ontkende het bericht, waarin het zogeheten motion lighting centraal stond, stellig. Volgens Samsung is motion lighting een technologie waarmee de helderheid van een scherm wordt verlaagd, vooral bij actiescenes. ,,Het is een energiebesparende functie en bovendien is het beeldmateriaal waarop het is getest ontwikkeld door de International Electrotechnical Commission''.
Reply With Quote
  #18  
Old 02-10-2015, 12:29
henri3's Avatar
henri3 henri3 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 333
Default

Quote:
Originally Posted by henri3
't Is niet alleen bij VW.

LONDEN (ANP) - Tv's van Samsung verbruiken in de praktijk meer stroom dan werd geregistreerd tijdens onafhankelijke officiële tests. Dat schreef The Guardian donderdag. Volgens de Britse krant onderzoekt de Europese Commissie elke aantijging van gemanipuleerde tests en ligt er een aangescherpte wet over energie-efficiëntie in het verschiet.
De beschuldiging vertoont grote parallellen met Volkswagen, dat software gebruikte om dieselauto's in een test schoner voor de dag te laten komen dan in het dagelijkse gebruik.

Het Zuid-Koreaanse concern ontkende het bericht, waarin het zogeheten motion lighting centraal stond, stellig. Volgens Samsung is motion lighting een technologie waarmee de helderheid van een scherm wordt verlaagd, vooral bij actiescenes. ,,Het is een energiebesparende functie en bovendien is het beeldmateriaal waarop het is getest ontwikkeld door de International Electrotechnical Commission''.


Ik denk dat er weinig bedrijven zijn die niet sjoemelen.
Reply With Quote
  #19  
Old 02-10-2015, 13:46
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Quote:
Originally Posted by heinz74
zoveel mogelijk winst zien te maken op zo kort mogelijke tijd..om de 3-4 jaar een nieuw model in de markt zetten..immers wil iedereen in het nieuwste rondrijden..
of een type auto daarbij lang meegaat is onbelangrijk..
in de jaren 60-70 toen men echt massaal begon auto te rijden was de kwaliteit ook matig..maar toen wist men niet beter..de techniek was nog niet zo ver..
nu men die wetenschap wel heeft om iets duurzaam te maken ,kijkt men enkel nog aan afzet op de markt
kwaliteit van auto's is wel redelijk tegenwoordig ,enkel overstijgen na enige jaren de onderhoudskosten de dagwaarde


Klopt helemaal. Binnenkort ga ik weer naar mijn favoriete revisie bedrijf, ben iets nieuws aan het bouwen. De beste man loopt tegen pensioen aan en er is niemand die de zaak wil overnemen en er brood inziet. Veel van zijn concurenten zijn al lang gestopt of failliet. Jonge mensen zijn niet meer geinteresseerd in het vak, zegt hij. Het enige wat ze nog willen leren zijn koprevisies. Veel moderne onderblokken zijn al wegwerp geworden en kunnen zelfs niet gereviseerd worden.

Jullie moeten jullie goed realiseren dat de hobby "klassieke volkswagens" technisch koesteren in de toekomst sneller gaat ophouden dan je denkt.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #20  
Old 04-10-2015, 07:25
Arnaud's Avatar
Arnaud Arnaud is offline
Married to PC
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,115
Default

Nou betreft dit een wereldwijd schandaal... maar het is natuurlijk wachten op het moment dat onze fijne overheid besluit diesels weer zwaarder te gaan belasten (al dan niet met aankondiging vooraf)...
__________________
-Volkswagen Golf MKII GTI 1984
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum