Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Passat
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-07-2004, 16:03
Waldorf's Avatar
Waldorf Waldorf is offline
Banned
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 830
Default onregelmatig stationair toerental

Van Jan kreeg ik deze vraag. Daar ik er zelf geen antwoord op weet leg ik hem hier voor.

hallo,

ben in bezit van passat variant 85 kw 1900tdi (pompverstuiver).
probleem: motor trekt beneden 2200 toeren geheel niet en loopt onder dit toerental zelfs zeer slcht en slaat gewoon af.
bij garage was eerste foutmelding luchtmassa sensor, echter dit was het probleem niet. na 2e diagnose is gesteld dat er inwendige schade aan de motor moet zijn. "de kop moet eraf waarschijnlijk is een verbinding pistonpen/zuiger niet meer 100% waardoor 1 bepaalde cilinder een onregelmatige verbranding vertoont. een duidelijke oorzaak kan de vw garage niet geven zodat ik nu al weet dat ik veel kosten kwijt ben alleen al aan speurwerk. graag uw bevinding, groeten jan jan70@home.nl
Reply With Quote
  #2  
Old 07-07-2004, 19:43
GTD Special's Avatar
GTD Special GTD Special is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 448
Default

Toen ik het probleem las dacht ik meteen aan een defecte luchtmassameter, maar aangezien dat uitgesloten is kan dit het dus niet zijn

Ik weet natuurlijk het hele verhaal niet, maar ik vind de 2e diagnose wel erg kort door de bocht. Hoe kunnen ze nu precies concluderen dat het een combinatie van zuiger/zuigerpen is? Ik zie sowieso even geen verband tussen defecte zuigerpen en slechte verbranding. Als de zuiger zelf een bepaald defect vertoond dan zou dat wel het geval kunnen zijn. Bij direct ingespoten dieselmotoren speelt de vorm van de zuigerbodem een belangrijke rol bij de verbranding, omdat die de vorm van de verbrandingskamer voor een groot deel bepaald. En waarom zou het bijvoorbeeld niet een lekkende aansluiting van de pompverstuiver kunnen zijn om maar een voorbeeld te noemen (hmm, dan zou je er bij hoge toerentallen ook last van moeten hebben). En zijn de pompverstuivers getest? Het kan namelijk zijn dat de opbrengst onderling (zou) kunnen verschillen (bij lage toerentallen). Dit zou ook een onregelmatige stationairloop kunnen veroorzaken. Ik ga niet beweren dat ze ongelijk hebben, maar er zijn andere dingen die mogelijk ook een rol kunnen spelen.

Nog even dit: hebben ze een nieuwe luchtmassameter ingebouwd om te kijken of het probleem verholpen was? Of hebben ze een oude exemplaar van een andere wagen genomen? Ook dit kan verschil uitmaken...

Succes ermee.
__________________
Golf mkII ´91 GT Turbo Diesel Intercooler
VW Golf Diesel site
Reply With Quote
  #3  
Old 07-07-2004, 21:37
jpc jpc is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 3
Default

De pompverstuiver is niet getest. Ik heb wel een nieuwe LMM erop gehad maar dit gaf geen enkele verbetering. Mijn collega's (trekkermonteurs) denken ook dat het te zoeken is in het brandstofsysteem. Zou het ook een verstopt brandstoffilter kunnen zijn? Gisteravond nog zonder problemen ca. 190km/uuur gereden en de auto trekt boven de 2400 toeren heel goed.
De garage vindt dat het blok tikt bij een toerental lager dan 2400 hierdoor komen zij ook tot het oordeel dat van de pistonpen/zuiger.
Reply With Quote
  #4  
Old 08-07-2004, 10:54
GTD Special's Avatar
GTD Special GTD Special is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 448
Default

Om eerlijk te zijn denk ik ook dat het in het brandstofsysteem gezocht moet worden, en dan met name het naar de inspuiting bij lage toerentallen. Ik denk niet dat het een verstopt brandstoffilter kan zijn, want dan zou je er bij hogere belastingen ook last van moeten hebben of zelfs meer last van moeten hebben. Bij 190 km/h heb je nu eenmaal meer brandstof nodig dan bij deellast

Niet dat er een verband tussen bestaat, maar misschien is het tikkend geluid wel lagerschade?? Drijfstanglagerschalen kan je namelijk wel eens bij dat toerental (2000-2500 toeren) horen, hoewel dat meestal wel gepaard gaat met een metaal-op-metaal geluid.

Maar ook bij direct ingespoten dieselmotoren (TDI) is een stationair regeling aanwezig (zoals op de oudere modellen met verdelerpomp). Bij mijn diesel stond de stationair regeling (na reparatie van de verdelerpomp) te krap afgesteld waardoor het stationair toerental te laag was en de wagen bij lage toerentallen slecht reed. Misschien zou daar eens naar gekeken worden, het is moeilijk om vanaf hier te oordelen

O ja wat ik me ook nog even herinner... ik heb eens een stuk gelezen dat iemand een probleem had met z'n TDI. Deze had ook dit soort problemen. Achteraf bleek dat de distributieriem een tand was versprongen. Dit schijnt wel eens vaker te gebeuren bij TDI's van dat bouwjaar (rond '94-'96). In dit geval is het alleen even moeilijk te verklaren dat de motor bij vollast nog zo goed presteert, maar laat er anders even iemand naar kijken, als de timing goed is, dan is dit ook meteen uitgesloten

Succes.
__________________
Golf mkII ´91 GT Turbo Diesel Intercooler
VW Golf Diesel site

Last edited by GTD Special : 08-07-2004 at 11:03.
Reply With Quote
  #5  
Old 14-07-2004, 12:10
jpc jpc is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 3
Default

probleem opgelost, distributieriem lag los. ik heb echt veel geluk gehad. niet de spanrol, maar het spanelement was stuk, hierdoor stond de riem te klapperen in lage toerentallen. de waterpomp is hierdoor ook nog defect geraakt. al met al een hele ingreep, maar nu is alles weer perfect dankzij de jullie misschien wel bekende jos uit uffelte. het oordeel van de vw garage zat er dus echt wel behoorlijk naast.... tipe iedereen die problemen heeft met zijn vw bel jos en zeker weten dat je in ieder geval juist wordt geholpen en zeker een kwalitatief zeer goede reparatie krijgt voor een lagere prijs ald bij de dealer.
Reply With Quote
  #6  
Old 14-07-2004, 18:32
GTD Special's Avatar
GTD Special GTD Special is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 448
Default

Mooi dat het probleem opgelost is! Zat ik er toch niet zo heel ver naast
__________________
Golf mkII ´91 GT Turbo Diesel Intercooler
VW Golf Diesel site
Reply With Quote
  #7  
Old 14-07-2004, 18:39
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Hmmm, wordt je bedankt als je em naar de garage brengt en ze trekken je blok uit elkaar.....
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #8  
Old 14-07-2004, 19:05
GTD Special's Avatar
GTD Special GTD Special is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 448
Default

Quote:
Originally Posted by Marco
Hmmm, wordt je bedankt als je em naar de garage brengt en ze trekken je blok uit elkaar.....
Inderdaad, ik vond het ook zo'n raar verhaal. Hoe kan zo'n monteur nou even globaal inschatten dat het aan een zuiger of zuigerpen ligt die niet helemaal 100% is?? Dit is sowieso een vage omschrijving, laat staan dat hij dan ook de oorzaak op deze manier precies kon vaststellen
__________________
Golf mkII ´91 GT Turbo Diesel Intercooler
VW Golf Diesel site
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum