Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Passat
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 12-09-2019, 16:19
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ik zou inderdaad richting de gasklep gaan zoeken op basis daarvan. Beginnen met nameten of er niets mis is in de bedrading, en het nameten van de gasklep zelf. Heb de service informatie niet dus kan niet zeggen wat de meetwaarden en testprocedures zijn, iemand anders hier misschien wel?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #22  
Old 12-09-2019, 16:44
Frankfrank125 Frankfrank125 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2019
Posts: 14
Default

Maar die sensor is dat nu 1 dezelfde sensor of zitten hier 2 verschillende op?
Indien verschillende lijkt me een defect in de sensor of diens kabel dus onwaarschijnlijk?
Reply With Quote
  #23  
Old 13-09-2019, 09:35
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Naar mijn idee heb je last van meerdere storingen. De ene mogelijk het gevolg van de andere(n). Ik zou beginnen controleren van sensoren en bedrading voor G69 en G188, vanuit daar weer verder redeneren.
__________________
Reply With Quote
  #24  
Old 13-09-2019, 09:46
Frankfrank125 Frankfrank125 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2019
Posts: 14
Default

Dus kabels en aansluitingen controleren. Daarna sensoren vervangen of eerst maar eens proberen gasklep te reinigen?
Ik heb nog een nieuwe pcv liggen welke ik dit weekend wil monteren. Zou deze nog iets met deze storing te maken kunnen hebben dat het gasklephuis mss vreemd reageert op een lekkende pcv?
Reply With Quote
  #25  
Old 13-09-2019, 11:16
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Quote:
Originally Posted by Frankfrank125
Dus kabels en aansluitingen controleren. Daarna sensoren vervangen of eerst maar eens proberen gasklep te reinigen?
Ik heb nog een nieuwe pcv liggen welke ik dit weekend wil monteren. Zou deze nog iets met deze storing te maken kunnen hebben dat het gasklephuis mss vreemd reageert op een lekkende pcv?


Niet vervelend bedoelt, maar eerst diagnose stellen en dan pas vervangen ipv nu lukraak maar dingen te gaan wisselen. Als je stereo thuis niet werkt ga je ook niet je speakers maar vervangen om er later achter te komen dat je stekker gesmolten is (bij wijze van).

Dus...

Storing online opzoeken, ik neem de G69 als voorbeeld:
Bijvoorbeeld op de website van Gerrit Speek

Hij zegt:

Quote:
foutcode: 16505 P0121 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 00518)
Deze foutcode is 'Generic OBD' (voor elke autofabrikant dezelfde omschrijving en betekenis). De onderstaande verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's; voor andere automerken kunnen die in detail afwijken.

nl Sensor Gaskleppositie (G69) onaannemelijk signaal
du Drosselklappenpotentiometer (G69) unplausibeles Signal
en Throttle Position Sensor (G69) Implausible Signal
Extra info bij de foutcodes.

Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.

Mogelijke verschijnselen:
Ruwe motor
Onregelmatig stotteren bij accelleratie en afremmen
Hoog stationair lopen
Zwarte rook uit de uitlaat
Niet willen starten
Storingslampje (MIL) brandt

Mogelijke oorzaken:
Sensor Gaskleppositie (G69) niet goed gemonteerd
Bedrading en/of aansluitingen defect
Water en/of corrosie in de connector of de sensor
Sensor Gaskleppostitie (G69) defect
Motor Regelmodule defect

Mogelijke oplossingen:
Check / repareer bedrading en aansluitingen
Vervang de Gaskleppositie Sensor (G69)
Check (meetwaardeblokken) / vervang de Motor Regelmodule

Extra info:
De Sensor Gaskleppositie (G69) is een potentiometer die meet hoever de gasklep open staat. Als de gasklep open gaat dan gaat het door de sensor afgegeven voltage omhoog. De ECU voorziet de sensor van een 5 Volts referentiesignaal en meestal ook van een massa signaal. Meestal is dat voltage bij stationair 0.5V en bij volgas 4.5V. Als de ECU, d.m.v. dat voltage, ontdekt dat de gasklep verder open of dicht is dan gewenst is voor een bepaald toerental, dan wordt foutcode P0121 geconstateerd
Check of er een software-update is


Ik zou dus
- controleren of de sensor goed zit gemonteerd
- controleren op water/corrosie in connector
- checken op draadbreuk of beschadiging

met een multimeter aan de slag gaan en:
- controleren of er spanning op staat
- controleren of de massa in orde is
- gegeven voltagewaardes controleren
- Kabel naar ECU controleren op signaal

(iemand met) VCDS regelen en via de meetwaardeblokken controleren dat de computer ook de waardes krijgt welke hij verwacht.

Dit uitvoeren voor alle 4 storingen
Logisch nadenken, mogelijke oorzaken uitsluiten en de meeste logische oorzaak als eerste aanpakken
__________________

Last edited by VeeDubber : 13-09-2019 at 11:19.
Reply With Quote
  #26  
Old 13-09-2019, 11:43
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Misschien helpt het ook om te weten welke soort storing je krijgt. Onaannemelijk signaal betekent dat de computer beslist dat het signaal dat hij van een sensor krijgt niet kan kloppen met de realiteit. Bijvoorbeeld, de auto trekt op maar de remsensor geeft het signaal dat er continu op de rem gedrukt wordt. Of, de motor draait 5000 toeren maar de gasklepsensor geeft aan dat de gasklep toe staat. Dit soort dingen categoriseert het ECU als een 'onaannemelijk signaal'.

Als voorbeeld: stel je hebt een sensor waarbij 0V ook een deel van het te verwachten signaal vormt, en bijvoorbeeld overeenkomt met een positie of brandstofverhouding of bepaalde trilling of weetikveel. Als je dan een kabelbreuk hebt in de signaaldraad dan krijgt het ECU 0V binnen, en het ECU leest dat dan als een signaal wat niet kan kloppen met alle andere inputs die het krijgt = onaannemelijk signaal.

Dit is maar een voorbeeld he, er zijn verschillende situaties die voor een onaannemelijk signaal kunnen zorgen! Daarom moet je grondig nameten, want de storing is erg breed interpreteerbaar. Voeding kan slecht zijn, signaaldraad kan stuk zijn, massa kan stuk zijn, component kan stuk zijn, enz.

Zoals VeeDubber zegt, is VCDS wel handig hier. Met de meetwaardeblokken kan je zien wat voor signaal het ECU binnen krijgt en daaruit verder redeneren en zoeken. Zeker gezien de fout zich niet continu voordoet!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #27  
Old 13-09-2019, 13:08
Frankfrank125 Frankfrank125 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2019
Posts: 14
Default

Wow dank jongens voor de uitgebreide omschrijving.
Dus jullie denken niet dat dit puur kwestie van schoonmaken is.
Reply With Quote
  #28  
Old 13-09-2019, 13:54
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Schoonmaken kan nooit geen kwaad, maar het zou me verbazen als het daarmee is opgelost
__________________
Reply With Quote
  #29  
Old 13-09-2019, 20:35
Frankfrank125 Frankfrank125 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2019
Posts: 14
Default

Maar doormeten van de stekkers kan ik daar op een of andere manier geen stroomschema's over vinden?
Ik ben industrieel mechanisch/elektromonteur van beroep dus een stroomschema lezen en de bijhorende componenten doormeten is geen probleem.
VCDS daarentegen heb ik geen toegang tot. Vroeger wel wat geklungeld met vagcom maar das alweer een eeuwigheid en 2 laptops geleden....
Reply With Quote
  #30  
Old 14-09-2019, 09:54
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Frankfrank125
Maar doormeten van de stekkers kan ik daar op een of andere manier geen stroomschema's over vinden?
Ik ben industrieel mechanisch/elektromonteur van beroep dus een stroomschema lezen en de bijhorende componenten doormeten is geen probleem.
VCDS daarentegen heb ik geen toegang tot. Vroeger wel wat geklungeld met vagcom maar das alweer een eeuwigheid en 2 laptops geleden....

Die zijn zeker te vinden, waarschijnlijk ook gratis online maar als je op het edWin platform van VW 8€ betaalt kan je een uur lang alle mogelijke service informatie downloaden in pdf vorm. Daar vind je zeker ook het stroomschema, en waarschijnlijk ook meetwaardes enz.

VCDS = VagCom dus als je je licentie nog ergens hebt en de kabel kan je aan de slag.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum