Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Seat
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-04-2019, 21:03
VWGolf1.6D VWGolf1.6D is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 23
Default Seat CORDOBA-VARIO 1999: Gloeispiraal lampje blijft knipperen

Hallo,

Seat Cordoba Vario
1999, 1.9 TDI AHU

Sinds een tijdje knippert mijn gloeispiraal lampje tijdens het rijden.
Bij het op contact zetten brandt hij niet direct, even later wel. Bij het wegrijden brandt het lampje na +/- 10/15 seconden.
Auto heeft hierdoor geen vermogen..
Hij start overigens prima. Er zit een gechipte ECU in (al zolang ik wee = +/- 3 jaar), waardoor de EGR uitgeschakeld is.

Laten uitlezen en code 0542 (-injectornaald lift-sensor; - kortsluiting naar positief of open circuit; intermittend") komt steeds terug.

Heeft iemand ervaring hiermee?

- Brandstoffilter vervangen
- Kabels doorgemeten of ik ergens een kabelbreuk o.i.d. heb, is niet het geval.
- 3e verstuiver met liftsensor vervangen voor een goede gebruikte, is het niet.
- Luchtmassameter vervangen, is het niet.
- ECU losgehaald en intern schoongemaakt. Gestart en hij liep zoals het moet. Na +/- 20 minuten motor afgezet en +/- 1,5 uur later weer gestart en het begon direct weer te knipperen, zonder vermogen.
Reply With Quote
  #2  
Old 23-04-2019, 09:41
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Ik heb even op de site van Gerrit Speek gekeken:
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00542.html

Daar wordt ook lucht in het brandstofsysteem als oorzaak gegeven. Heb je deze ook al uitgesloten? (Lijkt me wel aangezien je verstuivers hebt vervangen??)

Je storingsgeheugen geeft een melding op die sensor, het vervangen van filters en luchtmassameters is natuurlijk nooit verkeerd, maar heeft in mijn ogen weinig met de storing te maken. Ik zou me dan ook concentreren op het circuit van de G80.

Het lijkt mij, aangezien je de verstuiver met sensor al vervangen hebt, dat het in je bekabeling of ECU zit. Ik zou als eerste wat basis-controles doen:

1) Nameten van de weerstandswaarde, moet tussen 90 en 120 Ohm liggen voor een goede sensor
2) De waarde van de liftsensor via meetwaardenblokken in VAGCOM uitlezen terwijl je met de bekabeling wat op en neer beweegt? Dit voor de volledige kabellengte doen, dus niet alleen bij de sensor maar helemaal richting ECU.
3) Op elke plek mogelijk de bekabeling doormeten op weerstand om via een tweede controle vast te stellen dat je geen draadbreuk hebt

Als deze 3 alle 3 niks opleveren, is de kans groot dat het in de ECU zit. Dit is echter een onwaarschijnlijke (desondanks wel degelijk mogelijke) oorzaak. Verzeker jezelf dus eerst dat je alle meer voor de hand liggende oorzaken met zekerheid uitsluit. Enige optie dan is een vervangende computer zoeken of deze laten repareren.

Ook zou je natuurlijk nog eens kunnen reinigen als dit al verbetering heeft opgeleverd.

Gezien je historie, zou ik zelf nu het meest neigen naar kabelbreuk kort bij de ECU, mede door de intermittend van je foutmelding.
__________________
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum