Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Lupo, Fox en Up!
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 19-11-2011, 22:11
SvenFGTF's Avatar
SvenFGTF SvenFGTF is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 161
Default

Zo, na een lange tijd van afwezigheid, wordt het zo net voor de winter toch tijd voor een flinke update!

De laatste update zaten de ATS'jes er nog onder. Jammer genoeg werd ik een aantal dagen later aangehouden in Zoetermeer, door de mannen van de snelweg-politie. Natuurlijk wist ik een aantal kilometer van te voren al hoe laat het was, maar ik hield mij van de domme en vroeg verbaasd waarom ik aangehouden werd.
Volgens de heren staken de achter velgen te ver uit. Uiteraard kwam ik snel met het verhaal dat de APK maximaal 3cm per wielkast voorschrijft, maar jammer genoeg kwamen zij aan met een andere regel:

Quote:
"De nieuwe verkregen spoorbreedte mocht niet meer dan 2% afwijken van de originele spoorbreedte die in de kentekenpapieren staat"


Ik had hier werkelijk nog nooit van gehoord, en daarnaast bleek na het kijken in de kentekenpapieren dat hier de spoorbreedte niet eens in vermeld stond.
Er werd gebeld met de centrale, en die kwamen met 140cm op de proppen. Het krijtje en de rolmaat werd er bij gepakt en er werd een streepje op het asfalt gezet, precies bij het midden van elke band. Nadat ik de auto naar voren reed, werd de afstand gemeten: 147 cm

Vervolgens kwam het grappigste moment, de heren gingen aan de slag met de rekenmachine, en na 10(!) minuten kwamen ze tot de conclusie dat ik meer dan 2% overschrijding had!
Ik vroeg uiteraard meteen waarop deze regel eigenlijk was gebaseerd, en er werd mij verteld dat de wegligging slechter zou worden door het verlagen en het verbreden van een auto. Nou heb ik zo hier en daar wel wat natuurkunde meegepakt, en voor zover ik weet betekent een lager zwaartepunt en een bredere spoorbreedte duidelijk een betere wegligging. Maar oke, aangezien ik niet zo'n trek had in gezeik hield ik mijn mond en stemde ik netjes toe.

Daarna kreeg ik wat minder nieuws, de consequenties waren:
- een fikse boete
- een proces verbaal
- inbeslagname van het kentekenbewijs waardoor een geheel nieuwe keuring nodig zou zijn
- geen meter verder mogen rijden

Ik moet zeggen, op dat moment begon ik me steeds vervelender te voelen

Maar godzijdank streken de agenten met hun hand over hun hart, en mocht ik vertrekken met alleen een officiële waarschuwing, met de voorwaarde dat ik linea recta naar huis zou gaan en de velgen zou verwisselen.

Tot zover de wijze les, weten we weer een stukje meer over wat wel en niet mag dus
Als je er namelijk goed over na denkt, zullen bijna alle aftermarket velgen er voor zorgen dat de spoorbreedte afwijkt, en het is dus heel snel verboden...


---------------------------------


Het mag duidelijk zijn dat de ATS'jes er onderuit gingen, en ze waren daarna vrij snel weer verkocht. Ik heb toen weer een tijdje rond getuft op de originele staaltjes met de oversized wieldoppen.
Met het geld dat ik voor de ATS'jes kreeg en een fikse bijlegging ben ik gaan investeren in wat onderhoud:

- Distibutieriem vervangen
- multiriem vervangen
- waterpomp vervangen
- einddemper vervangen
- de remleidingen ontroest
- verse APK
- Nieuwe GTI aerotwin ruitenwissers incl nieuwe GTI wisserarmen

Flinke waslijst dus, maar dat kon hij wel even gebruiken.

Maar zoals sommige al een beetje weten van mij, ik kan geen lange tijd zonder nieuwe velgen te kopen
Aangezien het richting de winter gaat, en aangezien ik een klein budget had, heb ik een setje verbreed staal aangeschaft van Arne!
En van de allerlaatste verbreed door vd Mik, dus dat is een goede zaak.

maten: 14 inch, 8J ET 18 met bijna nieuwe Toyo's in 195/45-14

Ze zijn met een spuitbusje gespoten, dus niet heel strak, maar ach daar zie je bijna niks van.
Daarnaast ook nog mooie VW caddy naafkapjes via eBay gekocht die netjes de naaf + de wielbouten verbergen.

Ik wilde dit keer een goede fitment, en ik ben dus aan de slag gegaan met de camber instellingen. Eerst achter door middel van carrosserie ringen, en vandaag dus voor dmv de slobgaten bij de schokbreker. Vervolgens nog even de toe-inn gecorrigeerd en ik ben helemaal tevreden!

De velgen liggen helemaal Flush met de wielkasten, en dat wilde bereiken.

Het is tijd voor foto's (ze vertekenen ietswat, in het echt lijkt hij veel lager):

























__________________
Reply With Quote
  #22  
Old 19-11-2011, 22:17
arnus71's Avatar
arnus71 arnus71 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,936
Default

Top, ziet er goed uit! Mooi, 14 staal eronder...
__________________
'10 Skoda Yeti
'12 Skoda Citigo
Reply With Quote
  #23  
Old 20-11-2011, 01:45
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

cool ding!
Reply With Quote
  #24  
Old 20-11-2011, 14:56
eddie-polo eddie-polo is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 493
Send a message via MSN to eddie-polo
Default

Lupo ziet er gaaf uit ! ik ben toch benieuwd hoe je dat bij je achteras gedaan heb .... misschien een keertje meeten in MKP ?
Reply With Quote
  #25  
Old 20-11-2011, 17:08
SvenFGTF's Avatar
SvenFGTF SvenFGTF is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 161
Default

Bedankt allemaal!

Quote:
Originally Posted by eddie-polo
Lupo ziet er gaaf uit ! ik ben toch benieuwd hoe je dat bij je achteras gedaan heb .... misschien een keertje meeten in MKP ?


Ik zeg goed plan Ben ook wel benieuwd wat jij nou precies rijdt, een witte golf 2 en een polo toch?
__________________
Reply With Quote
  #26  
Old 23-07-2012, 10:29
SvenFGTF's Avatar
SvenFGTF SvenFGTF is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 161
Default

Zo ondanks dat ik hier weinig post en volgens mij niemand zich ooit vertoont in de lupo sectie, hierbij toch weer een kleine bijdrage van mijn kant!

Opzich heb ik weinig gedaan aan mijn lupo naast er mee rijden, maar ik wilde toch nog even iets speciaals doen voor de aankomende meetings.
En toevallig kwam ik langs de onderstaande wieldoppen, dus die zitten nu op mijn verbreed staal geprikt. Ik weet het, you either hate it or you love it!










Ik vind het best wel vet staan, en ik ben een volwassen gozer die rijdt in een lupo, dan moet je jezelf niet al te serieus nemen

Ik heb ze trouwens zo gekocht, en vervolgens zelf gepolijst, aardig opgeknapt of niet:


__________________
Reply With Quote
  #27  
Old 26-07-2012, 15:34
powah's Avatar
powah powah is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2012
Posts: 1,521
Default

Ziet er goed uit. Heb die wieldoppen altijd al mooi gevonden.
Reply With Quote
  #28  
Old 28-07-2012, 17:20
T.C.Z.L's Avatar
T.C.Z.L T.C.Z.L is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,980
Default

Ziet er netjes uit!
__________________
'85 VW golf 1 cabrio 1.8 16v webers
'92 VW golf III vr6 2.8 (verkocht)
'89 VW corrado 1.8 G60(verkocht)

'85 VW Jetta II CL 1.3
'79 VW Golf 1 1.3 GL
'85 VW Jetta II GL 1.3
'99 VW Bora Variant 1.9 TDI
Reply With Quote
  #29  
Old 28-07-2012, 18:13
golfje_295.000's Avatar
golfje_295.000 golfje_295.000 is offline
No personal life
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 2,363
Default

Quote:
Originally Posted by powah
Ziet er goed uit. Heb die wieldoppen altijd al mooi gevonden.


Ach jij met je Mercedes tik.

ontopic,doppen staan m goed.
__________________
Quote:
Originally Posted by Vladi
"Origineel NL" krijg ik altijd zo'n slappe van.

't is niet dat een Duitse import een misdadig oorlogsverleden heeft of een Franse import van binnen naar Paturain ruikt ofzo.
Reply With Quote
  #30  
Old 29-07-2012, 14:06
SvenFGTF's Avatar
SvenFGTF SvenFGTF is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 161
Default

Bedankt, ben zelf ook erg verrast, vind ze beter staan dan ik had verwacht!
__________________
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum