Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 31-08-2015, 13:17
Bastiaan86's Avatar
Bastiaan86 Bastiaan86 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 326
Default Swallowtail Bastiaan86

hallo iedereen,

Ik dacht dat het leuker was om een apart topic voor mijn swallow aan te maken waar ik af en toe wat updates zal posten. Het gaat om dit exemplaar:




Binnenkort meer foto's!

Hij is in een opmerkelijke goede staat voor een ongerestaureerde 75'er, maar wat kleine puntjes moeten toch wel aangepakt worden. Ik ben in kaart aan het brengen wat er aan roest zit aan de golf om dit te laten verhelpen.

Ik wil daarom de voorschermen eraf halen om het erachter te controleren, ik weet dat er boven onder de kap een aantal bouten zit en bij de dorpel een, zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten?

en om het interieur te controleren wil ik graag de kap bij de pook (het is een automaat!) verwijderen, hoe doe ik dat? Ik vermoed dat t geklikt zit maar ik durf niet te veel kracht te zetten...

bedankt!!

Last edited by Bastiaan86 : 03-09-2015 at 17:53.
Reply With Quote
  #2  
Old 31-08-2015, 14:28
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,183
Default

Ziet er een mooie uit!

Volgens mij zitten de voorschermen met 8 bouten per kant vast.
4 boven, 3 binnen de wielkast en 1 aan de voorkant om hem samen te trekken met je voorfront.
Ze kunnen verstop zitten onder een laagje kit. Steek zoveel mogelijk weg voordat je je scherm er af haalt. Je kan een föhn gebruiken om de kit wat soepeler te maken. Zet niet te veel kracht op je schermen, je trekt ze krom anders. Zeker als het nog de originele zijn extra voorzichtig zijn.

Volgens mij zit je stofkap bij je pook idd geklikt. Krijg je hem ook niet los als je hem in "P" zet? Dit voor het schuifkapje wat hier nog onderin mee beweegt.
Reply With Quote
  #3  
Old 31-08-2015, 14:45
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Negen bouten, vier langs boven, drie in t binnenscherm tegen de deurstijl, een onderaan aan de dorpel, een vooraan aan t front (helemaal onder). Eraf halen is zeker een goed idee, ze roesten er vanachter vrolijk door. De hoek die aan de a-stijl grenst langs binnen ook helemaal kaal steken van de kit, daaronder zit vrijwel altijd ook roest. Inderdaad zo goed mogelijk kitvrij maken, je trekt er met het minste een flopdeuk in aan de kant langs de deur. Zo te zien aan de lampjes zijn ze wel al eens vervangen door nieuwe, daarmee zijn ze meestal een heel stuk makkelijker eraf te nemen.
Reply With Quote
  #4  
Old 31-08-2015, 17:01
Bastiaan86's Avatar
Bastiaan86 Bastiaan86 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 326
Default

bedankt!!

Hoe kan ik trouwens het best handelen tectyl verwijderen voor mijn check, ik zat te denken aan:

- tectyl warm maken met föhn
- tectyl lossteken met plamuurmes
- restjes wegpoetsen met thinner
- roest kaal schuren met zo'n roestborstel op een boormachine
- grondlak
- afwerken met tectyl of kleurlak eventueel met antisteenslag

in geval het echt rot is en er gaten zitten is het uiteraard een tijdelijke afwerking, ik maak foto's en die worden de basis voor de restaurateur.

wat voor grondlak / tectyl / antisteenslag bevelen jullie aan?

graag jullie tips voor deze amateur
Reply With Quote
  #5  
Old 31-08-2015, 20:39
Sjoes 85
Guest
 
Posts: n/a
Default

wat een fantastisch gaaf exemplaar zeg, gefeliciteerd met je aankoop!!
en wat mij betreft zo snel mogelijk voorzien van een conservering van de holle ruimten, waarbij ik Mike Sanders Wax Oyl zeker kan aanbevelen! Perfect spul en sindsdien nooit meer roestproblemen van binnenuit gehad.
Reply With Quote
  #6  
Old 01-09-2015, 10:27
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default

waar blijven de foto's een foto is niet genoeg natuurlijk
__________________
Golf MKI '76er Project.

MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol
EX
MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie
MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI
Polo '00 6n2 GTI
Mercedes SEC500 '87
Honda Civic '94
Reply With Quote
  #7  
Old 01-09-2015, 11:53
Bastiaan86's Avatar
Bastiaan86 Bastiaan86 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 326
Default

u vraagt wij draaien :







Met zijn jongere broertje:



Mijn onderzoek tot nu toe, vloer rechts niets te ontdekken:



Onder de voeten van de bestuurder slechts oppervlakkige roest, ik heb die matjes een beetje los getrokken daaronder was t ook oppervlakkig (wat ik natuurlijk ga verhelpen), zouden jullie ze verder lostrekken? onderkant van de auto geeft ook geen aanleiding iets ergs te vermoeden.



Vloer is een keer gelijmd geweest o.i.d., slechts oppervlakkige roest gelukkig



Bestuurderszijde, hoe kan ik dit t best aanpakken aangezien je er lastig tussen kan om het te ontroesten??



Auto is een keer verkeerd opgekrikt geweest, achter de felsrand van de dorpel zit een rot stuk van ca. 15 bij 2 cm, balen maar het had erger gekund





Afdeling bakken en braden felsrand is hier gewoon nog hard dus valt waarschijnlijk wel mee. Plaatdeel ernaast aan kant wielkast zit wel een klein rot stukje, dit zal ik nog even kaal moeten maken maar leek met schroevendraaier maar klein



Rot stukje (2x2cm) achter tankvulhals...



Dorpel links vooraan, wat hierachter zit is even de vraag totdat de schermen eraf zijn. ik kon gelukkig slechts ong. 1x1cm doorprikken



Overige wielkasten en rechterdorpel zijn hard

Last edited by Bastiaan86 : 01-09-2015 at 11:58.
Reply With Quote
  #8  
Old 01-09-2015, 13:36
chrisjuh chrisjuh is offline
Forum junkie
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 1,832
Default

Das gewoon een knoeperharde Golf 1 tot dusver!
__________________
FAHRVERGNÜGEN!
Reply With Quote
  #9  
Old 01-09-2015, 21:57
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 3,792
Default

Quote:
Originally Posted by Bastiaan86




Off-topic: geweldige foto , ziet ernaar uit dat die hier in Zuid Limburg is gemaakt, ik gok op in de buurt van Eys ? Want ik zie daar 'n mast tamelijks rechts (zou de tv mast van Eys kunnen zijn)
__________________
Quote:
Originally Posted by heinz74
weld it in a normal early golf..copy all GTI features and sell it over here
that will be your pension ,or early retirement ...


Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014
Reply With Quote
  #10  
Old 02-09-2015, 05:56
golfje_295.000's Avatar
golfje_295.000 golfje_295.000 is offline
No personal life
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 2,363
Default

Ik dacht bij t zien van deze foto ook aan regio Gulpen idd

On-topic: mooie golf
__________________
Quote:
Originally Posted by Vladi
"Origineel NL" krijg ik altijd zo'n slappe van.

't is niet dat een Duitse import een misdadig oorlogsverleden heeft of een Franse import van binnen naar Paturain ruikt ofzo.
Reply With Quote
  #11  
Old 02-09-2015, 10:21
Joy_Goessens's Avatar
Joy_Goessens Joy_Goessens is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 273
Default

ik ga dit eens ff volgen, wil mijne ook aanpakken.
Hoe heb je de kap vd automaat nu los gekregen?
__________________
[1983] Golf 1 4-deurs Automaat

Wij komen uit Limburg man, ken je dat niet horen dan?
Reply With Quote
  #12  
Old 02-09-2015, 11:19
Bastiaan86's Avatar
Bastiaan86 Bastiaan86 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 326
Default

@Barn: schermen zijn inderdaad niet meer origineel, knippers gaan eruit en gaatjes worden dichtgelast. Aangezien er toch werk zit aan deze zit ik wel te twijfelen of ik niet beter gewoon swallowschermen zal zoeken en die laat spuiten...

@Sjoes 85: De golf heeft vroeger gelukkig al eens een behandeling gehad van de holle ruimten, mede daarom is hij nu nog zo goed denk ik

@Der typ siebzehn: haha goed gezien, dat was inderdaad onlangs in Zuid-Limburg. We hebben de Mergellandroute gereden, aanrader trouwens voor iedereen!

@Joy_goessens: die kap heb ik nog niet naar kunnen kijken, hopelijk aankomend weekend. Ik zal de uitkomsten hier posten!


Ik heb gisteren al wel alle boutjes van het linkervoorscherm losgehaald, het scherm eraf halen is nog niet gelukt hij is inderdaad goed vastgekit

Kan iemand mij vertellen wat voor kit ik moet gebruiken om het geheel weer vast te zetten straks? En hebben jullie nog een idee over mijn bedachte werkwijze:

- tectyl warm maken met föhn
- tectyl lossteken met plamuurmes
- restjes wegpoetsen met thinner
- roest kaal schuren met zo'n roestborstel op een boormachine
- grondlak
- afwerken met tectyl of kleurlak eventueel met antisteenslag

wat voor grondlak / tectyl / antisteenslag bevelen jullie aan?
Reply With Quote
  #13  
Old 02-09-2015, 18:34
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default

Heb mijn schermen er ook pas afgehaald. Ik had de voorkant eerst los gesneden. En daarna de rest. En voorzichtig van onder naar boven los kunnen steken/trekken.

En over de roest. Over het algemeen is een staalborstel op de boormachine niet sterk genoeg. Beter op de slijptol. Maar zelf zou ik het goed wegstralen. Of met een elektrische/pneumatische schuurtol wegschuren tot het metaal mooi glimt en er geen zwarte puntjes meer te zien zijn.

Dan uiteraard goed schoonmaken en binnen 24uur in de 2k Epoxy.

En wat je als afwerking wilt weet ik niet? maar tectyl is van die plakzooi. Ikzelf vind het het mooist wat op origneel lijkt dus weer strijkkit/anti-steenslag opspuiten. En met kleur en blanke lak afwerken.

-Anti-steenslag kan je zelfs bij de VW halen heb je de originele die ze gebruiken. En anders 3M ofzo.

En tectyl van tectyl, dinitrol, caprotech(did merk kijken of het wel samen gaat met de rest van je verf), 3M
__________________
Golf MKI '76er Project.

MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol
EX
MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie
MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI
Polo '00 6n2 GTI
Mercedes SEC500 '87
Honda Civic '94
Reply With Quote
  #14  
Old 02-09-2015, 21:07
Bastiaan86's Avatar
Bastiaan86 Bastiaan86 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 326
Default

bedankt voor de tips jason. ik zal eens rondvragen of iemand in mijn omgeving een slijptol heeft want die heb ik helaas niet

Ik wil ook graag alles origineel houden, de tectyl die op de onderkant en in de wielkasten zit, is dat niet fabriek-af dan?


Het linkerscherm is er inmiddels af:




Het viel erg mee hier en daar wat oppervlakkigs, 1 rot plekje (binnen rode cirkel) het opstaande randje en ca. 2cm ernaast is slecht.



Onderaan de dorpel viel het ook mee, om het eerder geprikte gaatje is wel een iets groter rot stukje (rood) maar dat is het dan ook.


Last edited by Bastiaan86 : 03-09-2015 at 11:08.
Reply With Quote
  #15  
Old 03-09-2015, 09:52
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Je moet even goed opletten met oppervlakkige roest die toch niet oppervlakkig is. Ik kan dat vanaf hier niet helemaal beoordelen, maar stukken zien eruit dat je er met een schroevendraaier en een beetje druk wel doorheen gat. Is altijd heel kut om gaten in je wagen te moetend drukken, maar toch doen, want anders doet hij het zelf.

VW maakt zelf nooit iets zwart met tectyl of vergelijkbare troep. Wil ik er ook nooit op hebben, netjes in de kleur van de wagen zoals het hoort. Jason heeft het toen tot in de perfectie afgewerkt.

Je moet even kijken hoe je het er het best af krijgt. Hele oude tectyl is vaak uitgedroogd en kun je er zo af krabben, taaier spul gaat goed met een staalborstel op de haakse slijper. Met enige voorzichtigheid kun je de originele steenslaglaag dan nog zo goed als onbeschadigd houden.
Reply With Quote
  #16  
Old 03-09-2015, 10:21
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,183
Default

Die haakse slijper kan je al zelf kopen! Die ga je regelmatig nodig hebben zo te zien! Kost helemaal niet zo veel meer.
Reply With Quote
  #17  
Old 03-09-2015, 11:51
Bastiaan86's Avatar
Bastiaan86 Bastiaan86 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 326
Default

@barn: ik zal denk ik heel veel kaal moeten gaan maken. Ik heb nog eens in het topic van jason gekeken, kan ik veel inspiratie uithalen

@van limburg: ik ga inderdaad maar eens naar een slijptol kijken, wil zo veel mogelijk zelf doen en volgend jaar t restant inclusief lassen en spuiten door een restaurateur laten doen.
Reply With Quote
  #18  
Old 03-09-2015, 16:31
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default

Ben zelf ook weer begonnen.


Origineel zit er alleen strijkkit op. dit spuiten ze erop.
Bij mij kan je ook goed zien ook geen zwart spul opgespoten maar gewoon wit/grijs was achter ook. Ook voor ik begonnen ben met dreft en borstel schoongemaakt vind ik wat fijner werken.
Je kan ook zien dat het precies is gaan roesten waar ze in de fabriek stukjes hebben overgeslagen. Omdat ze het doen met de spatborden erop.

Zelf nog te twijfelen om alles eraf te halen of alleen de stukken waar de roest zit. Dit nog even overleggen met schadehersteller.

Ik doe het met verfbrander en plamuur mes. Als het goed warm is gaat het best makkelijk en vlug. en dan inderdaad de laatste restjes met thinner of iets wegpoesten of week maken en alsnog met plamuurmes wegsteken.

En als je het met verfbrander gaat doen wel aan te raden om het niet bij een brandmelder in de buurt te doen of nog beter buiten. voor jezelf ook wat gezonder. Moet echt warm maken tot het beetje begint te roken zowat.







vraag me niet waarom ze op ze kop staan...
__________________
Golf MKI '76er Project.

MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol
EX
MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie
MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI
Polo '00 6n2 GTI
Mercedes SEC500 '87
Honda Civic '94

Last edited by jasonnl : 03-09-2015 at 16:37.
Reply With Quote
  #19  
Old 06-09-2015, 16:01
T!m T!m is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 1,833
Default

Gaaf om weer een zwaluwstaart te zien. Succes met verbeteren!
__________________
Golf 3 2.8 VR6 Highline 1997
Golf 5 2.0 GTI AXX 2005- JD Stage 2 - Carbonio - 3.5inch downpipe+kat - 300pk
Reply With Quote
  #20  
Old 11-09-2015, 10:55
Bastiaan86's Avatar
Bastiaan86 Bastiaan86 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 326
Default

Quote:
Originally Posted by T!m
Gaaf om weer een zwaluwstaart te zien. Succes met verbeteren!


dank je wel
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum