Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #541  
Old 07-10-2020, 19:19
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Leuk filmpje.
Je golfje gaat als een speer moet ik zeggen

En kost je ook wel wat aan banden denk ik
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #542  
Old 08-10-2020, 10:30
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

De remklauwen zijn inmiddels weer fris en fruitig! Als het goed is komen vandaag de Ferodo blokken en de rest volgende week denk ik.... Autodoc had wat vertraging...














Reply With Quote
  #543  
Old 08-10-2020, 11:17
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Dat ziet er weer super uit zo René! Welke Ferodo blokken rijd je mee? DS2500's?

Last edited by RobertVoorst : 08-10-2020 at 11:20.
Reply With Quote
  #544  
Old 08-10-2020, 12:22
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Dat ziet er weer super uit zo René! Welke Ferodo blokken rijd je mee? DS2500's?


Komen nu inderdaad DS2500 op. Zijn zojuist geleverd....inclusief Haribo banaantjes! Bedankt Fineline-imports!





Reply With Quote
  #545  
Old 09-10-2020, 06:32
Rallyegolf20vt's Avatar
Rallyegolf20vt Rallyegolf20vt is offline
Draaideur Donateur - Retroracer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 932
Default

Die gebruik ik ook onder de daily ; ben er erg content mee.
Wel vaak velgen wassen....... Of niet natuurlijk en voor de stoere zwarte velgen look gaan.
__________________
There`s no substitute for Turbo engines

Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro
Rallyegolf
Reply With Quote
  #546  
Old 09-10-2020, 06:57
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by René
Komen nu inderdaad DS2500 op. Zijn zojuist geleverd....inclusief Haribo banaantjes! Bedankt Fineline-imports!







Ik heb ze nu ook thuis liggen, ben benieuwd naar het verschil met de OEM type Ferodo's waar ik nu meer rijd. Als ik internet moet geloven hang ik elke keer op de voorruit als ik rem
Reply With Quote
  #547  
Old 15-10-2020, 01:05
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Afgelopen dagen weer bezig geweest met de Golf met als resultaat dat hij weer rijdt. Oja, remmen doet hij nu ook weer

Laatste goodies ontvangen van de pakketbezorger:




De vers gespoten remklauwen weer fris met nieuwe rubbers en zuiger:




Alles weer op de Golf:













Kwam er trouwens achter dat mijn profieldiepte alleen maar groter wordt na een trackday




Voorzijde weer klaar dus, verder met de achterkant. Nieuwe naven met lagers, schijven en blokken:




Het blijft een bij elkaar gezocht hok die Golf...op de foto een Golf 2 achteras met daaraan een VW Lupo GTI montageplaat voor de klauwen. Daaraan zit een bracket voor de klauw en een astap van een VW Lupo 16V 100pk. De remklauw zelf komt van een VW Golf 4













Alle remmen rondom weer nieuw, dus nu was het tijd om het systeem weer te vullen en flushen met remvloeistof. Wederom met DOT5.1:







Laatste beetje lucht samen met de vrouw eruit gekregen door oldskool het remsysteem op druk te pompen en een paar keer de ontluchtingsnippels open te draaien.

Daarna nog even een rondje in de buurt gedaan om de Ferodo`s in te remmen. Qua bite vind ik ze op dit moment nog vergelijkbaar met de EBC Yellowstuffs toen ik ze nieuw had. Ben benieuwd hoe ze het gaan doen op het circuit. 20 November is er weer vrij rijden in Assen...als het die dag droog is, ga ik weer heen



Last edited by René : 16-10-2020 at 00:11.
Reply With Quote
  #548  
Old 16-10-2020, 09:45
levis's Avatar
levis levis is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 2,687
Default

Build to drive! je blijft er wel mee bezig
__________________
"I Only Support Gay Marriage If Both Chicks are Hot"
Reply With Quote
  #549  
Old 16-10-2020, 13:15
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,569
Default

Ik zie dat je van geperforeerd naar gesleuvde remschijven bent gegaan. Mag ik vragen met wat voor gedachte je dit hebt gedaan?
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2
2022 SEAT Leon ST 1.5 TSI DSG FR
Reply With Quote
  #550  
Old 19-10-2020, 16:07
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Quote:
Originally Posted by Rick
Ik zie dat je van geperforeerd naar gesleuvde remschijven bent gegaan. Mag ik vragen met wat voor gedachte je dit hebt gedaan?


Ik wou eigenlijke helemaal dichte schijven, maar het schijnt dat de DS2500 liever gegroefd heeft voor afvoer van de gassen. Geboorde schijven gaan uiteindelijk allemaal scheuren bij de gaatjes en vaak slibben de gaatjes ook dicht met remstof.
Reply With Quote
  #551  
Old 19-10-2020, 16:23
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,569
Default

I see, ik hoop dat deze wat langer heel blijven ook. Echt een gaaf project zeg. Mooi dat je het sleeper gevoel goed hoog weet te houden.
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2
2022 SEAT Leon ST 1.5 TSI DSG FR
Reply With Quote
  #552  
Old 19-10-2020, 16:26
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Quote:
Originally Posted by René
Ik wou eigenlijke helemaal dichte schijven, maar het schijnt dat de DS2500 liever gegroefd heeft voor afvoer van de gassen. Geboorde schijven gaan uiteindelijk allemaal scheuren bij de gaatjes en vaak slibben de gaatjes ook dicht met remstof.


Ik rijd eigenlijk altijd met standaard dichte Brembo of Bosch schijven met DS2500. Werkt/remt perfect!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #553  
Old 19-10-2020, 16:28
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Interessant stukje:

Bron: autoblog

Quote:
Originally Posted by Autoblog
Wees niet bang, het wordt geen ellenlang verhaal waar je halverwege bij in slaap valt. In plaats daarvan proberen we zo kort mogelijk uit de doeken te doen waarom sommige remschijven worden uitgerust met gaten en/of sleuven. Veel liefhebbers denken namelijk dat dit (louter) te maken heeft met koeling. Hoog tijd om dit misverstand uit de wereld te helpen!

Remmen zetten kinetische energie om in warmte en dat gebeurt door middel van een hydraulisch circuit remblokken tegen de roterende schijven aan te duwen. Trommelremmen zijn intussen bijkans antiek, dus die laten we buiten beschouwing.

De temperatuur kan bij herhaaldelijk remmen flink oplopen en daarom zijn veel auto’s uitgerust met geventileerde remschijven. Hierbij zijn in het midden van de schijf openingen aangebracht waardoor de hete lucht uit de schijf kan ontsnappen.


Geperforeerde schijven

Dit type remschijf is voorzien van ettelijke gaatjes, al dan niet in een uiterst cool patroon. Deze gaten hebben niet zoveel te maken met koeling. In plaats daarvan zijn ze bedoeld om gas, vuil en eventueel vocht sneller af te kunnen voeren zodat de remwerking (langer) optimaal blijft. Is dat het hele verhaal? Nee!

Met name gasvorming was vroeger een probleem en dat had te maken met het materiaal dat voor de vervaardiging van remblokken werd gebruik. Door de hitte kwam gas vrij dat tussen de schijf en blok kwam te zitten, wat uiteraard zorgde voor een minder goede remwerking. Je wilt immers dat blok en schijf rechtstreeks met elkaar contact maken zodra je het rempedaal intrapt.

De blokken die tegenwoordig worden gebruikt kennen dit probleem niet of nauwelijks nog. Vraag: hebben die gaatjes dan nog nut? Ja en nee. Ze voeren vocht af waardoor de remwerking ook onder natte omstandigheden overeind blijft, hetzelfde geldt voor stof. Daarnaast zorgen de gaatjes natuurlijk wel voor wat extra koeling en da’s mooi meegenomen. Bovendien zien geperforeerde schijven er zoals gezegd cool uit en da’s de belangrijkste reden voor fabrikanten om ze te monteren op straatauto’s.

Nadelen? Zijn er ook:

Meer gaatjes = minder bruikbaar remoppervlak = minder hard remmen.

Grotere kans op scheuren in de schijf bij hoge belasting = geen remmen meer.

Bij dat tweede puntje staan we iets langer stil. Doordat de gaatjes wel een koelende werking hebben, ontstaan temperatuurverschillen in de schijf. Bij zware belasting kan dat leiden tot scheuren en barsten en da’s natuurlijk iets dat je absoluut niet wilt.

Lang verhaal kort: geperforeerde schijven hebben voornamelijk een esthetische functie. Ze doen nog wel Ã*ets, maar door ander materiaalgebruik zijn de gaatjes eigenlijk niet meer nodig. En wees niet bang als je een straatauto met geperforeerde schijven hebt. Bij straatgebruik worden die dingen echt niet warm genoeg om te sneuvelen.


Schijven met groeven

Gauw door naar die andere variant: gegroefde schijven of slotted disks. Dit type schijf heeft zoals je op de foto’s ziet sleuven die verschillende vormen kunnen aannemen. Belangrijk is dat deze groeven niet door de schijf heen gaan en dat er dus ook geen zwakke(re) punten in de schijven ontstaan. Sterker nog: in sommige gevallen neemt de remkracht juist toe, omdat de groeven soms vrij scherpe randjes hebben. Het spreekt voor zich dat schijven met zulke randen zorgen voor extra slijtage van de blokken.

Groeven hebben dezelfde functie als gaten in geperforeerde schijven. Stof, vocht en eventueel gas worden door de kanaaltjes afgevoerd waardoor het contact tussen schijf en blok optimaal blijft en de blokken netjes worden schoongeveegd bij elke rotatie. Dat deze oplossing efficiënter werkt dan geperforeerde schijven, blijkt wel uit het feit dat je die laatste soort in de racerij vrijwel niet meer tegenkomt.

Ter verificatie hebben we de ellenlange catalogus van de Brembo-raceafdeling nog eens doorgenomen en inderdaad: slotted disks zijn in alle soorten en maten verkrijgbaar en geperforeerde schijven heeft de beroemde remmenfabrikant simpelweg niet meer in het racegamma.

Het enige nadeel dat dit type schijf mogelijk kent, is dat de slots kunnen zorgen voor (veel) meer slijtage van de remblokken. In de racerij niet zo’n punt, maar voor straatgebruik wel iets om rekening mee te houden!

Conclusie

Euh, het werd alsnog een lang verhaal, sorry daarvoor! In elk geval zijn geperforeerde schijven vooral interessant omdat ze er cool uit zien. Slotted disks doen hun werk beter en kennen bovendien minder nadelen.


En een overzicht welke schijven en blokken wel of niet goed samen gaan:


Reply With Quote
  #554  
Old 19-10-2020, 16:29
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Ik rijd eigenlijk altijd met standaard dichte Brembo of Bosch schijven met DS2500. Werkt/remt perfect!


Rij je er ook mee op het circuit?

Het zal ongetwijfeld goed gaan....maar misschien gaat net ff ietsje beter met gegroefde schijven. Geen idee of ik het verschil überhaupt zou voelen, maar ik kreeg de tip van Rolf ter Stege (die mijn turbo heeft gebouwd) en ben daarna wat wezen googlen en kwam toen op dit lijstje uit.

Bijkomend voordeel was dat de ongegroefde schijven niet voorzien waren van een coating...dus deze mooi vrij blijven van roest

Last edited by René : 19-10-2020 at 16:45.
Reply With Quote
  #555  
Old 19-10-2020, 19:10
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Met dat stukje artikel weeral wat bijgeleerd.

Maar het stuk over die geperforeerde, dat je het voor straat gebruik niet moet laten dat ze niet vlug zullen scheuren omdat je ze daar niet zo warm zal krijgen.

Denk toch dat er wel bij zullen zijn die dat klaar krijgen.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #556  
Old 27-10-2020, 14:22
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Gisteren de binnenste homokineten vervangen...zat op bepaalde snelheden een trilling in het stuur en aangezien het ooit 2e hands is gekocht, maar uit voorzorg vervangen....als ze kapot gaan, kan je niet meer rijden...dat weet ik toevallig uit ervaring

Oja, ik had me voorgenomen om wat vaker de remblokjes te controleren....nou, er zit nog genoeg voering op hoor














Reply With Quote
  #557  
Old 27-10-2020, 14:44
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Ziet er weer lekker fris uit zo!
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #558  
Old 31-10-2020, 18:28
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Ziet er netjes uit
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #559  
Old 01-11-2020, 12:21
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Gisteren weer naar het circuit in Assen geweest met de Golf! Vrijrijden had een extra datum ingelast, dus kon ik mooi even de nieuwe remmen testen

Dus; trackdaystress to-do lijstje er weer bij gepakt en alle controlepuntjes afgewerkt, kofferbak van de Passat volledig gevuld met gereedschap, onderdelen, vloeistoffen en een garagekrik....je kan het maar beter bij je hebben als er weer iets kapot gaat..

Geluksbroek weer aan en gaan met die banaan! Ik had 2 kaarten gekocht, voor sessie 4 en sessie 7...en deze keer wilde mijn vrouw wel eens een keertje mee als bijrijder...hoe gaaf is dat!

Nou, goed nieuws...de Golf is heel gebleven! Al heb ik wel het gevoel dat m`n remblokken verglaast zijn. In principe deden ze het prima en kon ik harder remmen dan met de EBC yellow`s, maar merkte toch wel dat ze uiteindelijk ook toch wat moeite kregen met de hitte. Dit resulteerde uiteindelijk in een momentje, waarbij ik de bocht net niet haalde. Alles goed afgelopen, maar in elk geval weer een verbeterpunt gevonden.

Het blok deed het weer super! Ik ben altijd als de dood dat hij ploft op zo`n trackday en ga dan ook de dagen voordat ik naar Assen ga ook heel rustig rijden om hem maar te sparen...dikke bullshit natuurlijk, want eenmaal op het circuit staat de downpipe er waarschijnlijk 20 minuten lang roodgloeiend onder

Qua vermogen heb ik echt niets te klagen. Het grootste deel van het veld ga ik op het rechte stuk voorbij of ik loop erop in, maar in de bochten valt er nog erg veel winst te behalen. De Nankangs doen niets anders dan gillen en gieren in de bochten. Ik heb later op de dag nog een sessie meegereden met Stefan in de Clio en die heeft zoveel meer grip dan ik. Zijn banden (Toyo R888R) hoor en voel je gewoon scrubben en ook hopt de auto wat op de gripgrens...de mijne giert en glijdt alleen maar. Laatst is ook al de treadwear 180 besproken.....die is toch net ff te hard voor op het circuit.

Al met al een super dag gehad en de 4 seconden van mijn snelste tijd vorige maand afgereden. PR staat nu op 2:10,9

Op het verbeterlijstje voor volgend seizoen staan nu de volgende dingen:
*Extra setje velgen met zachtere banden (AR1, R888R, oid)
*Luchtkoeling fabriceren naar de remmen
*Remvloeistof met hoger kookpunt erin (zit nu dot5.1 in van Eurol)

Heb van een collega een GoPro 7 black geleend en heb aan het plafond gehangen...levert net wat leukere beelden op dan de oldskool camera op het dashboard. Moet nog wel de volgende keer wat oefenen met de exposure, want het circuit is flink overbelicht in de filmpjes.

Snelste ronde van de dag:



Oops-momentje...altijd leuk:

Reply With Quote
  #560  
Old 01-11-2020, 12:44
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

En nog een paar mooie kiekjes:














Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum