Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 1 (kever '49->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-05-2013, 12:41
Pimmo Pimmo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2011
Posts: 10
Lightbulb Aankoop kever gebreken

Beste allen,

Vanmorgen ben ik bij een kevertje uit '82 wezen kijken welke ik voor de hobby wil aanschaffen.

Nu was hij zover ik zag zeker niet slecht maar ik heb toch een paar puntjes gevonden waar ik graag een indicatie van wil hebben van de ernst/reparatie indicatie.

1. het is zoals het bouwjaar zegt een 1200 mex. Ik voelde een geringe speling op de krukaspouli, een paar tiende mm hooguit. niet meer dan 1. is dit erg?

2. de onderkant van de motor was nat van de olie, is dit lastig te verhelpen? Ik kon niet goed zien war het vandaan kwam. of het oliefilter deksel anders langs de koppen.

3. Het schakelmechanisme was vaag, moeilijk te kiezen tussen 2 of 4 en 1 of 3. is dit een kwestie van stellen of een paar nieuwe stangen? verder voelde de bak erg goed

4. aan de kokerbalk rechts zat wat roest. ik kon niet ontdekken dat hij verder rot was, treeplank zat goed vast en kraakte niet. ook bij het inknijpen van de balken niet. Deze oppervlakkige roest rond de kriksteunen en randen langs de dorpen, zijn die goed te behandelen met een staalborstel(kaalmaken), vervolgens antiroestprimer en dan stonechip oid?

verder waren de accubak en reservewiel in prima staat.

5. bij het remmen trekt hij naar rechts. is dit makkelijk te verhelpen door het gangbaar maken van het mechaniek of simpel iets afstellen of waarschijnlijk meer werk?

6. De verkoper zei dat hij 1:10 a 1:11 reed. is dit normaal voor deze wagen? Of duidt dit op een slechte afstelling/versleten delen?

Ik hoop snel wat te horen aangezien ik afgesproken heb morgen te laten weten of ik de auto wil overnemen.

Heel erg bedankt alvast!
Reply With Quote
  #2  
Old 09-05-2013, 17:23
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Ik vraag me af waarom je een kever wilt kopen van dit jonge bouwjaar. Met een beetje pech ga je ook nog wegenbelasting betalen als ze zo door gaan.

Het verbruik klinkt mij als normaal in de oren. Als ze hem nog niet omgebouwd hebben naar loodvrij. Dan kan je niet eens euro 95 tanken en moet er ook nog dure benzine in.

Als ik je zo hoor zou hij wel heel goedkoop moeten zijn met zoveel mankementen om er uberhaubt over na te denken.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #3  
Old 09-05-2013, 17:31
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

Gezien de beschrijving gok ik tussen de 1000 en 1500?
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #4  
Old 09-05-2013, 19:09
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

1. Ja dat is erg, voor deze blokken luid dat gewoon het begin van het einde in, neemt niet weg dat mex blokjes erg taai zijn en door hun grotere oliepomp meestal nog erg lang door hobbelen.

2. Het kan van een aantal dingen zijn; de afdekplaat van je filter, de oliepomp of de stoterstangbuizen, allemaal niks erg en makkelijk te verhelpen met het blok in de auto. Het kan ook de naad zijn waar je carterhelften samen komen, in dat geval moet je blok eruit en uit elkaar. Da's wel erg dus.

3. Kevers zijn nooit geen wonder van schakelprecizie, maar wat speling op de schakelasgewrichten verergert dit, geen kostbare zaak geloof ik.

4. Kevers en kokerbalken Vaak zie je dat de bodemplaat en de balk bij een reparatie vrolijk aan elkaar gebakken worder, terwijl ze alleen maar gebout moeten worden, het ding is dat je bij reparatie van de balken eigenlijk al snel de bovenbouw moet lichten en dat gebeurd dus zelden.

5. Mexen hebben trommels rondom, goed afstellen kan een hoop maken, maar het kan ook allemaal vast zitten

6. Da's super netjes voor een kever

Niks is echt duur aan een mex rijden, maar met veel puntjes ga je toch redelijk wat geld uit geven en wat uren erin steken.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #5  
Old 09-05-2013, 19:10
levis's Avatar
levis levis is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 2,687
Default

Ik had geen geld in een mex gepompt! Kijk eens naar een 68er of later, staat genoeg op voor een leuke prijs
__________________
"I Only Support Gay Marriage If Both Chicks are Hot"
Reply With Quote
  #6  
Old 09-05-2013, 19:44
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Maat van me heeft er nog een staan;

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=106060

Doe een leuk bod en maak hem in orde, dan heb je een waardevolle kever voor weinig geld
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #7  
Old 09-05-2013, 19:52
powah's Avatar
powah powah is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2012
Posts: 1,521
Default

Lijkt me niet dat hij opzoek is naar een kever wat nog gerestaureerd moet worden.

Ik weet niet wat je budget is voor een kever?
Reply With Quote
  #8  
Old 09-05-2013, 21:42
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Quote:
Originally Posted by powah
Lijkt me niet dat hij opzoek is naar een kever wat nog gerestaureerd moet worden.


Als ie dat ff zelf mag zeggen
Paar duizend euro in een mex gooien zie je nooit meer terug, dan ga ik liever op zoek naar een krat Buckler of Oranjeboom, weet ik zeker dat ik de volgende dag hoofdpijn heb
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #9  
Old 09-05-2013, 21:45
Pimmo Pimmo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2011
Posts: 10
Default

Bedankt voor alle reacties!

In mijn geval maakt de wegenbelasting niet zoveel uit. Het is een hobby en zal dus netjes gestald worden. zeker geen dagelijkse auto.

En nee ik ben niet opzoek naar een auto die gerestaureerd moet worden, wel naar een goedkope auto waar ik wat aan kan doen. Een beetje sleutelen vind ik leuk maar lassen kan ik niet. In mijn geval is mijn budget niet zo het probleem maar meer wat het waard is. Ik zit zelf idd aan 1000 a 1500 te denken en dan kijken welke rijdende wagen ik hiervoor kan krijgen en deze zo verder op te knappen.(nieuw kleurtje/motorisch nakijken enz.)

Verder, ik heb vandaag dus is gekeken naar de balken, de treeplanken op en neer bewogen en gekeken of er wat kraakte. dit was niet het geval. Verder kon ik ook niet tot nauwelijks roest vinden op de kokerbalken, dus wel op de naad waar de kriksteunen zijn bevestigd.

Ook vind ik de olifantenpoten mooi en lijkt mij een 1200 een goede keuze ivm het grote productie aantal en dus de overgebleven onderdelen.
Reply With Quote
  #10  
Old 09-05-2013, 21:48
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

Vind iig dat je er goed over nagedacht hebt. En geen onrealistische ideeën hebt.
Succes en als je hem koopt zien we graag een topic.
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #11  
Old 09-05-2013, 21:57
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Idd een goeie afweging en voor dat geld kan je echt wel een nette mex kopen, zoals ik al zei zijn de 1200 mex blokjes thermisch vrij gezond omdat er weinig vermogen uit komt en standaard een grotere oliepomp in zit dan de Duitse blokken.
Kwestie van netjes je klepspeling in de gaten houden en Miller VSP / Wynn's lead substitute toevoegen
En lekker minerale 20W50 erin trouwens
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #12  
Old 10-05-2013, 17:30
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Zou zelf liever een oudere kever hebben om op te knappen, heeft naderhand ook meer waarde als een mex kever.

Lekkage is is vaak ook de stoterstangen, hiervoor moeten de koppen eraf.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #13  
Old 14-07-2013, 08:01
Frieser's Avatar
Frieser Frieser is offline
VW Guru
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 811
Default

Heb nog nooit iemand horen zeggen dat ze de olifantenpoten mooi vinden, ontstaat er een revolutie?
__________________
Like Freezzr op Facebook!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum