Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Off Topic > Nieuws en actualiteiten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-07-2005, 08:27
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default Smeergeldaffaire bij Volkswagen?

Ik hoor de laatste dagen verontrustende berichten, op www.nu.nl staat het volgende:

Quote:
Originally Posted by www.nu.nl
VW wil onderste steen boven in smeergeldaffaire

Uitgegeven: 30 juni 2005 21:50
Laatst gewijzigd: 30 juni 2005 22:21

WOLFSBURG - De hoogste baas van het Duitse autoconcern Volkswagen (VW), Bernd Pischetsrieder, heeft donderdagavond een diepgaand onderzoek aangekondigd naar alle beschuldigingen in een smeergeldaffaire.

Eerder deze week heeft VW de openbaar aanklager in Braunschweig ingeschakeld om alle beschuldigingen na te trekken. Pischetsrieder gaf verder geen bijzonderheden.


De topman kwam met zijn verklaring kort nadat het Duitse zakentijdschrift Wirtschaftswoche had geschreven dat het hoofd personeelszaken bij VW, Peter Hartz, binnenkort zal vertrekken. Hij zou bij de affaire zijn betrokken.

Een woordvoerder van VW liet daarop weten dat "Hartz personeelschef bij VW is en blijft." In het recente verleden hebben meer media in de Bondsrepubliek gewag gemaakt van onregelmatigheden bij VW.

Leeftijd

Als een volkomen verrassing had eerder op de dag had Klaus Volkert afstand gedaan van zijn functie als hoofd van de centrale ondernemingrsaad (COR), een machtige positie in Duitsland. Als reden voor zijn vertrek noemde hij in de middag zijn leeftijd: 62 jaar.

In de avond liet de COR in vage bewoordingen weten dat het terugtreden van Volkert "mogelijk zou kunnen samenhangen met onregelmatigheden in samenhang met zijn persoon".

Volkert was sinds 1990 hoofd van de COR, een functie die hem tevens een plaats in de raad van commissarissen van het concern bezorgde. Zijn plaatsvervanger Bernd Osterloh zou hem vrijdag al opvolgen.

Ijsberg

Volgens Wirtschaftewoche is het vertrek van Volkert slechts het topje van de ijsberg. Zelf heeft hij de beschuldigingen tegengesproken. Maar bronnen binnen de auto-industrie beweren dat hij terugtreedt in verband met het omkoopschandaal rond het voormalige hoofd personeelszaken bij Skoda, de Tsjechische dochter van VW, Helmut Schuster. Schuster zou voorts onder meer geld hebben verlangd van toeleranciers.

Tegen Schuster heeft VW dinsdag aangifte gedaan bij het Openbaar Ministerie in Braunschweig wegens bedrog. Hij zou te kwade trouw hebben gehandeld. Begin volgende week komt VW met schriftelijke bewijsstukken over interne onderzoeken. Daarin zouden ook illegale geldstromen worden aangetoond.


Wat is er nou precies aan de hand?
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #2  
Old 08-07-2005, 10:37
Big_Mac_Mark's Avatar
Big_Mac_Mark Big_Mac_Mark is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,301
Default

Had het ook al gehoord...Stond van de week (of vorige) in de financiële Telegraaf...

Zelfs Schröder zou er vanaf weten....Kan best wat wezen, maar echt niet iets waar ik van wakker lig...
__________________
- Golf MK4 2.0, 1999

- Honda CBR 900 RR Fireblade, 1998

ZU RISIKEN UND NEBENWIRKUNGEN LESEN SIE DIE PACKUNGSBEILAGE UND FRAGEN SIE IHREN ARTZT ODER APOTHEKER
Reply With Quote
  #3  
Old 08-07-2005, 21:40
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Het zal je als werknemer maar overkomen dat de personeelschef die er normaal voor zou moeten zorgen dat de rechten en de plichten van het personeel door bijde partijen worden nageleefd wordt omgekocht en zich tegen je in het harnas werkt en je daardoor moet vertrekken.

Daarom ben ik blij dat ik bij een relatief "klein" bedrijf werkt en ze me absoluut niet kunnen missen, omdat ze anders vet in de shit komen
Reply With Quote
  #4  
Old 08-07-2005, 21:50
Neill_s's Avatar
Neill_s Neill_s is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 1,745
Default

Ik vroeg me idd ook af wat er aan de hand was. Niet dat het iets uitmaakt mbt mijn voorkeur voor VW, maar het trok toch mijn aandacht.
Reply With Quote
  #5  
Old 09-07-2005, 10:28
Steeph's Avatar
Steeph Steeph is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 320
Default

Weer een andere krant die er iets over publiseert! Dit keer Brabants Dagblad

Quote:
Duitslands bekendste p&o-chef kopje onder


Zaterdag 9 juli 2005 - Berlijn – Het ’sex en fraude’-schandaal bij Volkswagen heeft een prominent slachtoffer geëist. Peter Hartz (63), de bekendste personeelsmanager in Duitsland en adviseur van de bondsregering, neemt ontslag. Medewerkers van Hartz, die worden verdacht van corruptie, moesten al eerder opstappen.

VW-chef Bernd Pischetsrieder begroette het besluit in een schriftelijke mededeling. „In de afgelopen weken is het concern door het laakbare gedrag van een aantal medewerkers op ontoelaatbare wijze in de publiciteit gekomen. Met het oog op het imago van ons bedijf is dit niet te tolereren. Wij respecteren het aanbod van dr. Hartz om de politieke verantwoordelijkheid op zich te nemen.“



Grtzzz
__________________
..::: Stèéph :::.. ..::: Drive Topless :::..
Op een nacht lag ik in mijn bed naar die vele sterren in de lucht te kijken en dacht bij mezelf: "Waar is mijn dak naartoe?"
Gohwaleukforum
Reply With Quote
  #6  
Old 09-07-2005, 10:41
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

Ik heb laatst ook iets gelezen over Volkswagen Brazilië. Daar stonden hoeren op de loonlijst en reden rond in een auto van de "zaak".
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum