Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Spuitwerk, lakken en verfsystemen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-09-2020, 16:14
gurby gurby is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 184
Default na lassen Motip zinkspray of iets anders?

Aan mijn Corrado is in de wielkast rechtsvoor een roestplek verwijderd en nieuw stuk ingelast. Daarna ontvet (met wasbenzine) en zinkspray erop gespoten.

Nu kwam ik er vanmiddag achter dat die zinkspray, na anderhalve dag droogtijd, eenvoudig met wasbenzine weer eraf te poetsen is tot je weer het kale metaal ziet. Is dat normaal? Ik heb het maar opnieuw ontvet en er nog een laag op gespoten.

Ik lees over deze Motip sowieso ook wat negatieve berichten, wat had ik er anders op moeten smeren / spuiten? Ik was van plan na de zinkspray met 3M strijkkit bezig te gaan en daarna anti steenslag, en dan lak. Of hebben jullie nog tips om het beter te doen? Ik vind het apart dat zinkspray er zo relatief eenvoudig weer af te poetsen is?
Reply With Quote
  #2  
Old 07-09-2020, 20:29
PaulusB's Avatar
PaulusB PaulusB is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 137
Default

Reply With Quote
  #3  
Old 08-09-2020, 14:16
gurby gurby is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 184
Default

Grappig is wel dat bij VW, als ik in ETKA kijk naar bv mijn gezinsauto, de Inox spray (D007600A1) is vervallen en vervangen voor zinkspray (D007500A2)...
Reply With Quote
  #4  
Old 08-09-2020, 16:24
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Droogtijd en uithardtijd is iets heel anders. Na anderhalve dag is de verf al wel droog, maar nog niet volledig uitgehard. Dat uitharden kan enkele weken duren, tot dan is de verf nog vrij fragiel. En sowieso kan je spuitbuslak met wasbenzine of thinner wel gemakkelijk weg halen.

Geef de zinkspray dus de kans om wat uit te harden voor je er met ontvetter op gaat zitten poetsen
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #5  
Old 08-09-2020, 23:42
gurby gurby is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 184
Default

Ja ga ik doen!
Als ik mijn hal in kom waar de auto staat, ruikt het ook sterk naar oplosmiddel/benzine/zoiets. Ik neem aan dat dit ook de zinkspray is? Ik kijk steeds kritisch naar de auto maar het stinkt pas sinds ik zinkspray heb gespoten, zaterdag en gister voor de tweede maal.
Moet ik ook wachten tot de geur weg is (neem aan dat het dan is uitgehard) voordat ik met strijkkit verder ga (want voor ik dat ga doen moet ik toch eerst weer even ontvetten lijkt me)?
Reply With Quote
  #6  
Old 09-09-2020, 10:21
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

De geur zijn de chemicaliën die verdampen. Ja, zolang het geurt is het uithardingsproces bezig.

Wel is de zinkspray van tegenwoordig niet hetzelfde als 25 jaar geleden maar zal wel met milieu en gezondheid te maken hebben.

Heb het idee dat primers wel sneller uitdampen.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum