Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Technische Werkplaats > Technische verslagen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-08-2013, 20:36
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default How to origineel dakraam afstellen Golf, scirocco, audi

Na wat zoeken op het forum zag ik dat er wel wat topic's waren over het afstellen van een origineel schuifdakje maar geen how to met wat duidelijke foto's. En als je nog nooit wat aan zo'n dakje gedaan hebt kan het best lastig zijn. Maar valt reuze mee.

Hierbij mijn Howto als er mensen zijn met verbeteringen, op of aanmerkingen laat maar horen.

Nog een vraagje van mij kant is het afstellen van een schuifdak of schuifkantel dak hetzelfde??
En volgens mij zit er ook weinig tot geen verschil in een schuifdak van een golf mk1 of mk2 zelfde voor scirocco en audi 80? weet niet of er nog meer audi modellen zijn waar dit voor geldt?


Zit je dakje niet meer goed in hoogte of is hij scheef gegaan omdat hij zwaar gaat en zo over de kabel is 'geklikt'. Is het 'rubber' naar beneden geschoven (als dat zo is moet je dakplaat eruit) of vernieuwd lees dan ff verder

Het afstellen:
1.) Je begint met je dakraam op een kier open te zetten zodat je de bekleding los kan klikken en naar achteren kan schuiven.
( wel beetje voorzichtig zijn is maar een dun plaatje dus je verbuigt hem zo)




2.) Daarna doe je je dakje weer dicht. Haal dan je hendel en het tandwielsysteempje eraf ( is makkelijker om ook gelijk het plactic kapje weg te halen waar je hendeltje in zit weg te halen) dan hangt het hemeltje wat meer los zodat je het tandwielsysteempje eruit kan pakken.
( Let wel op mochten de tandwieltjes uitelkaar vallen of je wil het ff schoonmaken en opnieuw invetten dat er een Beginstand en een Eindstand op zit! dus dat je hem weer goed er terug inzet! )




Als je dit eraf gehaald hebt. Dak met de hand netjes op zijn plek duwen. (Als je dakje alleen wat te laag of te hoog zit hoef je het tandwielsysteem niet perse eruit te halen) Als het dak weer op de juiste plek zit tandwielsysteempje terugzetten zodat niks meer verplaatst.

3)
Je hebt 4 stelschroeven 2 van voren om dak hoger/lager te zetten en 2 vanachter deze zitten een beetje weg gestopt.



achterste stelschroef ( Let op bij mij was me dakplaat eraf dat hoeft dus niet! )



Nog een keer zie je beetje hoe het werkt



Voorste stelschroef zit onder de geleider.

Wat ik gedaan heb is ook de 8 schroeven van alle geleiders los ( dus niet eraf) gedaan zodat met het bijstellen het rubber niet klem komt te zitten en naar beneden schuift ofzo. want die krijg je vanachter nooit terug op zijn plek zonder de dakplaat eraf te halen.

Dan zet je je dakraampje op de gewenste hoogte. de voorste stelschroeven waren bij mij helemaal ingedraaid en hoefde ik ook niks aan te doen.



Hier een tekening van een Scirocco '81 Manual. van schuifkanteldak dus of deze afstelling ook geldt voor een schuifdak weet ik niet? Heb de mijne gewoon gelijk gelegd op het oog en dat me rubber netjes aansluit.
Stel het dak iedergeval NIET te hoog af want dat schraapt de verf van je dak plaat er misschien wel af!


4.) Als alles weer goed zit de stelschroeven natuurlijk vast zetten. Daarna die van de geleiders zorg wel dat de voorste netjes recht zitten. en niet te strak zitten anders gaat het dak zwaar.

Dan zou alles weer goed moeten zijn en hoef je alleen nog maar je bekleding terug te klikken.




Gr. Jason
__________________
Golf MKI '76er Project.

MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol
EX
MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie
MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI
Polo '00 6n2 GTI
Mercedes SEC500 '87
Honda Civic '94
Reply With Quote
  #2  
Old 31-03-2017, 14:11
Theowob's Avatar
Theowob Theowob is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 1,248
Default

Even de topic uit het stof halen. Kan jij de foto's er nogmaals erbij plaatsen?
Dan kan ik even meekijken.
Reply With Quote
  #3  
Old 08-05-2017, 11:20
dukerider dukerider is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 235
Default

+1
__________________
'84 GTI 8V white SOLD
'12 Mk 6 GTI DSG Red SOLD
'91 Mk2 Scirocco 1.8 16v Scala SOLD
'86 GTI 8V Blue
'84 GTI 8V Red
'17 Mk7 GTI DSG Clubsport Silver
Reply With Quote
  #4  
Old 09-05-2017, 09:38
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

+2
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #5  
Old 11-12-2017, 10:54
gijs474's Avatar
gijs474 gijs474 is offline
Volksforum aandeelhouder Mk1 R32 BFH
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 185
Default

Moet dit zelf ook nog doen

Wellicht heeft iemand er iets aan:

Exploded view van de hele assembly:
http://workshop-manuals.com/volkswa..._view_scirocco/

Uit elkaar halen van schuifdak:
http://workshop-manuals.com/volkswa...a/#ROzFz2dbssan

Afstellen van het schuif-kanteldak:
http://workshop-manuals.com/volkswa...oof_scirocco /

Afstellen van het schuifdak:
http://workshop-manuals.com/volkswa...f_golf_jet ta/

en:
http://clubgti.com/showthread.php?2...Sunroof-fitting

Last edited by gijs474 : 11-12-2017 at 11:02.
Reply With Quote
  #6  
Old 11-12-2017, 22:22
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum