Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Restauratie, plaat- en laswerk
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-06-2008, 14:30
Braeckie Braeckie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 12
Default Aankooptips compressor en spuitpistool

Ik ben van plan om een compressor en een spuitpistool aan te schaffen om zelf grondverf te zetten.

Compressor:
Waarop moet ik letten bij aanschaf van een compressor?
Wat is de minimum tankcapaciteit of opbrengst die een compressor moet leveren om grondverf te spuiten?
Ik had al deze compressor gezien:
50l tank, 135 liter per minuut effectieve opbrengst (185 liter slagvolume)
Is dit voldoende om een auto in grondverf te zetten?

Spuitpistool:
Welke merken kunnen jullie aanraden? Van Sata weet ik dat het goed is, maar dat lijkt me nogal duur voor een hobbyist als ik.
Wat is jullie ervaring met Devilbiss?
Ben je eigenlijk iets met zo'n merkloos pistooltje van om en bij de 40 euro of is dat brol?
Het pistool moet niet echt top zijn, de grondverf wordt nadien toch nog altijd geschuurd. Degelijk moet het uiteraard wel zijn, ik hoop dat dit materiaal jarenlang kan meegaan.

Laat jullie advies maar komen!
Reply With Quote
  #2  
Old 02-06-2008, 14:54
golf3freak's Avatar
golf3freak golf3freak is offline
Volksforum Aandeelhouder The fabulous scraping boy
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 1,385
Default

Compressor die heb ik van jun air, zo stil als een muis 100 liter tank super ding druk blijft hij ook steeds houden, spuitpistool van onbekend merk.
Reply With Quote
  #3  
Old 22-06-2008, 11:35
Joost....'s Avatar
Joost.... Joost.... is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 46
Send a message via MSN to Joost....
Default

hoi,

Als je zelf grondverf en primers wilt spuiten, kan dit heel goed met een merkloos spuitpistool van een paar tientjes. Voor primers en grondlakken zal een 1.4 pistool het beste zijn, wil je dikkere lagen verspuiten zoals spuitplamuur of filler, dan kan je iets nemen van 1.8 of zelfs 2.5

Probeer echter je lagen zo dun mogelijk te houden, extra laagdiktes zullen uiteindelijk alleen voor structuur en mogelijk glansverlies zorgen.

Qua compressor kan je beter een 2de handse kopen met veel capaciteit, als zo`n klein 50l/m dingetje van de bouwmarkt, dan moet je constant wachten tot je weer genoeg lucht hebt, moderne pistolen gebruiken minder druk maar meer volumes lucht, daar is zo`n kleintje niet geschikt voor. Succes
Reply With Quote
  #4  
Old 27-06-2008, 08:17
Kaleknar Kaleknar is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2008
Posts: 17
Default

ik weet persoonlijk erg weinig van spuiten af, naar als je direct vanaf de compressor spuit , moet je dan niet een waterscheider er tussen doen want een compressor,blaast
altijd wat water mee dacht ik en dat wil je toch niet in je grondering of primer hebben en dan heb ik het er niet eens over als je kleur of lak gaat spuiten ,, ik kan het ook fout hebben hoor daarom zeg ik ook ik heb er persoonlijk weinig verstand van .

Greetz
Reply With Quote
  #5  
Old 27-06-2008, 10:15
Mister Cool's Avatar
Mister Cool Mister Cool is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 5,083
Send a message via MSN to Mister Cool
Default

Quote:
Originally Posted by Joost....
extra laagdiktes zullen uiteindelijk alleen voor structuur en mogelijk glansverlies zorgen.


Die structuur moet je dan ook gewoon wegschuren. Laagdikte is mijns inziens juist mooi, mits je het natuurlijk netjes aangebracht hebt. Deste meer 'vlees' heb je om iets strak te schuren. Houd wel in dat je het niet zo dik op moet brengen dat de boel gaat koken, daar hou je meestal alleen maar gaatjes aan over

Ik zou persoonlijk niet een heel goedkoop pistool gebruiken, en proberen de verf er zo strak mogelijk op te krijgen, dat scheelt je veel werk bij het spuitklaar maken . En misschien kan het geen kwaad om eens een proefstukje te nemen om op te oefenen. En een lekkere sterke compressor zoals hierboven al werd genoemd.
__________________

'86 Jetta 1.6 TD
'85 Golf 1.6 GTD
'82 Bus D
'67 1600A Limousine

Last edited by Mister Cool : 27-06-2008 at 10:18.
Reply With Quote
  #6  
Old 27-06-2008, 22:51
Joost....'s Avatar
Joost.... Joost.... is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 46
Send a message via MSN to Joost....
Default

Quote:
Originally Posted by Mister Cool
Die structuur moet je dan ook gewoon wegschuren. Laagdikte is mijns inziens juist mooi, mits je het natuurlijk netjes aangebracht hebt. Deste meer 'vlees' heb je om iets strak te schuren. Houd wel in dat je het niet zo dik op moet brengen dat de boel gaat koken, daar hou je meestal alleen maar gaatjes aan over

Ik zou persoonlijk niet een heel goedkoop pistool gebruiken, en proberen de verf er zo strak mogelijk op te krijgen, dat scheelt je veel werk bij het spuitklaar maken . En misschien kan het geen kwaad om eens een proefstukje te nemen om op te oefenen. En een lekkere sterke compressor zoals hierboven al werd genoemd.




Extra body is niet altijd het beste, dikke lagen worden vaak ook dik opgespoten, die dampen nog dagen uit vaak. De laatste oplosmiddelen zullen in de weken na het spuiten er nog uittrekken en dan kan de boel gaan inzakken, zwaar geplamuurde autos zie je vaak ook iets doffere knikkerige plekken onstaan die vlak na het aflakken nog niet te zien zijn.

Als je bv een auto primered en dat superglad in 2 of 3 lagen erop kan spuiten, hoef je m nog amper na te schuren om het perfect te krijgen. Zit het er superdik op heb je structuur, moet je echt heftig gaan schuren en kan je de auto on-strak schuren weer. Probeer het minimaal te houden, is een hogere kwaliteit en minder kosten
Reply With Quote
  #7  
Old 27-06-2008, 22:53
Joost....'s Avatar
Joost.... Joost.... is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 46
Send a message via MSN to Joost....
Default

Quote:
Originally Posted by Mister Cool
Die structuur moet je dan ook gewoon wegschuren. Laagdikte is mijns inziens juist mooi, mits je het natuurlijk netjes aangebracht hebt. Deste meer 'vlees' heb je om iets strak te schuren. Houd wel in dat je het niet zo dik op moet brengen dat de boel gaat koken, daar hou je meestal alleen maar gaatjes aan over

Ik zou persoonlijk niet een heel goedkoop pistool gebruiken, en proberen de verf er zo strak mogelijk op te krijgen, dat scheelt je veel werk bij het spuitklaar maken . En misschien kan het geen kwaad om eens een proefstukje te nemen om op te oefenen. En een lekkere sterke compressor zoals hierboven al werd genoemd.




Daar heb je helemaal gelijk in, een goede vocht en vuil afscheider is essentieel voor goed spuitwerk. Het beste is, vooral bij zuigercompressors, om zeker een slang of leiding van minimaal 7 meter tussen de tank en je vocht en vuil afscheider te hebben zodat de lucht ook afkoelt naar kamertemperatuur. Hete lucht kan meer vocht opnemen en geeft valse druk, als dit afkoelt krijg je dus condens en drukverlies, is beter als dit voor je scheider plaats vind.

Last edited by Joost.... : 27-06-2008 at 22:58.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum