Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-03-2008, 23:08
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default motorfiets carbs ombouw -> probleempjes

Ik ben bezig om m'n Jetta met een 1.3 GF motorblok om te bouwen naar 36mm Honda CBR carbs.
Nou ben ik de afgelopen dagen bezig geweest om het zooitje te monteren, maar nou loop ik tegen enkele problemen aan, waarvan ik hoop dat jullie me hier misschien even kunnen helpen.

Het grootste probleem is de benzine aanvoer.
Ik heb het als volgt aangelegd:
-vanaf de leiding van de tank een Facet Red Top electrische benzinepomp
-daarna een benzinedrukregelaar
-dan een benzinedrukmeter
-t-splitsing naar de aanvoer van de carburateurs
-vanaf de retour/overloop van de carbs een t-splitsing, en van daaraf aangesloten op de routerleiding van de benzinetank

Nou is het probleem dat als ik m'n benzinepomp aanzet, hij netjes gaat pompen, alleen als de vlotterbakken vol zijn, komt de benzine langs de leidingen er weer uit lopen.
Dat lijkt mij dus dat de vlotterbak vol is, en de aanvoer wordt stopgezet door de vlotterpin.
Hoe moet ik dan oplossen?
Ik heb al die vlotterpinnetjes eruit gehaald, waardoor de benzine wel via de retour terug ging. Alleen liep ook de benzine via de sproeierbuis omhoog, waardoor heel de motor vol met benzine liep

En de ontsteking, hoe stel je die af op 14 graden bdp, zonder enig afstelgereedschap?

Last edited by Gertjan : 20-03-2008 at 23:13.
Reply With Quote
  #2  
Old 20-03-2008, 23:23
Niles's Avatar
Niles Niles is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 326
Send a message via MSN to Niles
Default

Quote:
Originally Posted by Gertjan
Ik ben bezig om m'n Jetta met een 1.3 GF motorblok om te bouwen naar 36mm Honda CBR carbs.
Nou ben ik de afgelopen dagen bezig geweest om het zooitje te monteren, maar nou loop ik tegen enkele problemen aan, waarvan ik hoop dat jullie me hier misschien even kunnen helpen.

Het grootste probleem is de benzine aanvoer.
Ik heb het als volgt aangelegd:
-vanaf de leiding van de tank een Facet Red Top electrische benzinepomp
-daarna een benzinedrukregelaar
-dan een benzinedrukmeter
-t-splitsing naar de aanvoer van de carburateurs
-vanaf de retour/overloop van de carbs een t-splitsing, en van daaraf aangesloten op de routerleiding van de benzinetank

Nou is het probleem dat als ik m'n benzinepomp aanzet, hij netjes gaat pompen, alleen als de vlotterbakken vol zijn, komt de benzine langs de leidingen er weer uit lopen.
Dat lijkt mij dus dat de vlotterbak vol is, en de aanvoer wordt stopgezet door de vlotterpin.
Hoe moet ik dan oplossen?
Ik heb al die vlotterpinnetjes eruit gehaald, waardoor de benzine wel via de retour terug ging. Alleen liep ook de benzine via de sproeierbuis omhoog, waardoor heel de motor vol met benzine liep

En de ontsteking, hoe stel je die af op 14 graden bdp, zonder enig afstelgereedschap?


Wat is je benzine druk dan 0,3 bar moet genoeg zijn. Red top is wel een zware pomp 170 liter@7 psi ofzo? Anders zijn je vlotterspennetjes gewoon nog smerig ook al lijken ze schoon dat heb ik ook vaak gehad dus even goed schoonblazen, de carburateurs en de naalden. Eigenlijk ben je helemaal geen overloop/retour nodig.
Je bent wel een stroboscoop lamp nodig om je ontsteking af te stellen en hij mag wel wat vroeger

Groeten Niels

Last edited by Niles : 20-03-2008 at 23:30.
Reply With Quote
  #3  
Old 21-03-2008, 10:15
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

Je moet geen brandstofdruk hebben, dan komt het zeker niet goed. Je moet een brandstofpomp hebben die de vlotterbakken vult, en zodra de bakjes volzitten sluiten de pennetjes de carbs af en stopt het pompje, Een drukpomp blijft doorpompen.

Ik heb een brandstofpompje gepakt van een motorfiets ZZR12 en deze op contact geschakeld, carbs vol, dan stopt het pompje meteen en geen overlopende carburateurs.

Retour heb je dan ook niet nodig.
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote
  #4  
Old 21-03-2008, 18:35
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Quote:
Originally Posted by Black Devil
Je moet geen brandstofdruk hebben, dan komt het zeker niet goed. Je moet een brandstofpomp hebben die de vlotterbakken vult, en zodra de bakjes volzitten sluiten de pennetjes de carbs af en stopt het pompje, Een drukpomp blijft doorpompen.

Ik heb een brandstofpompje gepakt van een motorfiets ZZR12 en deze op contact geschakeld, carbs vol, dan stopt het pompje meteen en geen overlopende carburateurs.

Retour heb je dan ook niet nodig.


Kijk, daar heb ik wat aan.
Ik heb dus gewoon de verkeerde pomp. Ik ga dus maar even op zoek naar een juiste pomp :P

Dan rest nog mijn vraag, hoe zet ik de ontsteking goed? (zonder stroboscoop )
Reply With Quote
  #5  
Old 22-03-2008, 12:57
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.
__________________
Caddyke......

Last edited by Sjon : 27-10-2015 at 21:58.
Reply With Quote
  #6  
Old 22-03-2008, 17:21
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

ik ken het truukje van op tijd zetten ,maar das enkelt goed uit te leggen met wat voor beelden en enige kennis van motoren . tot die tijd zeg ik stroboscoop lampen voor de niet lopgisch denkenden (niet beledigend bedoelt).

maar ik zal een poging wagen .op je verdelerhuis staat een streepje (kerfje) onder de p-lastic kap ,welke overeenkomt met de basisafstelling van je rotor als de motor in bdp staat .
nu heb je de motor op tijd staan (cylinder 4 op tuimelen en krukas in bdp )

nu heb je boven je dynamo pouly een visje staan met in het midden een gleuf waar je bdp streep in staat .
als je dus de motor tegen gesteld draait, en het streepje dus net voor het visje zet is dit 6graden voor bdp , nog zo'n stukje verder is 12 graden . nu zet je de rotor gelijk aan je kerfje op je verdeler huis .
deze timing geldt dus stationair bij 900 rpm (nokkenas doet dan 450 rpm en zullen de gewichtjes dus nauwelijks tot niets vervroegen )
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
  #7  
Old 22-03-2008, 20:29
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Quote:
Originally Posted by serge pot
ik ken het truukje van op tijd zetten ,maar das enkelt goed uit te leggen met wat voor beelden en enige kennis van motoren . tot die tijd zeg ik stroboscoop lampen voor de niet lopgisch denkenden (niet beledigend bedoelt).

maar ik zal een poging wagen .op je verdelerhuis staat een streepje (kerfje) onder de p-lastic kap ,welke overeenkomt met de basisafstelling van je rotor als de motor in bdp staat .
nu heb je de motor op tijd staan (cylinder 4 op tuimelen en krukas in bdp )

nu heb je boven je dynamo pouly een visje staan met in het midden een gleuf waar je bdp streep in staat .
als je dus de motor tegen gesteld draait, en het streepje dus net voor het visje zet is dit 6graden voor bdp , nog zo'n stukje verder is 12 graden . nu zet je de rotor gelijk aan je kerfje op je verdeler huis .
deze timing geldt dus stationair bij 900 rpm (nokkenas doet dan 450 rpm en zullen de gewichtjes dus nauwelijks tot niets vervroegen )


Hartelijk bedankt, ik ga maar eens proberen of het op deze manier lukt.

Het probleem met de benzinepomp heb ik tijdelijk even opgelost door de carbs gewoon op de originele benzinepomp aan te sluiten
Ik heb zelfs al een stukje kunnen rijden. Super, dat geluid dat eruit komt
Alleen moet het zooitje nog wel goed af worden gesteld...hij houdt flink in op de hogere toeren.
Reply With Quote
  #8  
Old 25-03-2008, 09:40
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,839
Default

Hoe heb je de gaskabel aangesloten? Fotootje ervan?
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #9  
Old 25-03-2008, 09:46
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default








Ik ben gewoon een beetje creatief geweest met wat remkabels enzo van een brommer. Maar echt lekker werken doet het niet, dus ik koop wel gewoon even een originele gaskabel. Hij gaat nou een beetje stroef, omdat ie door 2 van die geleiders door moet.
Reply With Quote
  #10  
Old 25-03-2008, 10:21
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

dus toch die pomp! Luisteren ho maar...

De originele pomp voldoet redelijk/goed. Bovenin inhouden= naald omhoog zetten.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #11  
Old 15-04-2008, 22:17
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Zo daar ben ik weer, ik ben wat verder gekomen.
Ik heb de brandstofpomp van een motorfiets gemonteerd, die stopt met pompen als de vlotterbakken vol zitten
Ook heb ik de gasnaalden iets omhoog gezet, en de gaskabel gefatsoeneerd.
Hij begint nu een beetje redelijk te rijden, maar ik heb het gevoel dat de ontsteking nog steeds me de das om doet.
Ik heb er op 't gevoel een beetje aan zitten draaien, maar ik heb als het goed is binnenkort de beschikking over een stroboscoop.
Als ik dat ding nou eenmaal heb, hoe moet ik dan te werk gaan?
Het principe van het flitsen op het juiste moment begrijp ik, maar verder ben ik ook nog niet.
Reply With Quote
  #12  
Old 18-04-2008, 12:39
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.
__________________
Caddyke......

Last edited by Sjon : 27-10-2015 at 21:58.
Reply With Quote
  #13  
Old 18-04-2008, 12:46
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

ik rij al tijden met de puntjes ontsteking, en zou niet weten waarom dit niet zo werken icm de multicarbs.

Als je puntjesontsteking goed is en goed afgesteld werkt deze net zo goed als een electronische ontsteking. Vonk= boem.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #14  
Old 18-04-2008, 16:20
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.
__________________
Caddyke......

Last edited by Sjon : 27-10-2015 at 21:59.
Reply With Quote
  #15  
Old 21-08-2008, 12:19
geezer geezer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 474
Default

ff een vraagje: Ik kan voor een leuke prijs een setje motorcarbs van een cbr600 kopen alleen zijn het 32mm carbs. Is dit te doen of is het te klein voor een 1300tje van mijn Jetta? Aangezien ze praten over 34 of zelf 36mm.
Reply With Quote
  #16  
Old 21-08-2008, 16:03
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

is te klein, ga minimaal voor 36mm
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote
  #17  
Old 21-08-2008, 20:34
geezer geezer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 474
Default

oke bedankt
Reply With Quote
  #18  
Old 24-08-2008, 00:40
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

ik hoor altijd, dat zoiets klauwen met geld kost, maar dat valt dan toch best mee?
of heb ik die hoge prijzen dan bij TB's gehoord? want dan moet je ook een ander injectiesysteem enzo.
en heb je dat spruitstuk zelf gemaakt?
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #19  
Old 24-08-2008, 17:20
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

je zegt het zelf al;

carburateurs hebben geen injectiesysteem/ECU.

Spruitstuk heb ik gemaakt voor GertJan. Maak ze op bestelling; heb je een nodig, laat maar weten

Het kost niet veel geld, mits je de onderdelen in goede staat koopt. Reken op een eurootje of 400/500,- voor een totale set.

Alles dat je nodig hebt;
gaskabel/chokekabel
carburateurs (met geschikte doorlaat/sproeiers)
spruitstuk
benzinepomp (lagedruk; bijv. originele motorfietspomp)
evt. 4 stukken rubber/silicone slang om de carbs aan spruitstuk te maken
luchtfilters/luchtfilterbak
stand alone electronische/puntjes ontsteking

Dan nog een tijd om af te stellen. Kost nogal wat tijd, vooral als je het voor de eerste keer doet.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #20  
Old 24-08-2008, 19:15
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Tijd kost het meeste inderdaad
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum