Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Restauratie, plaat- en laswerk
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-04-2020, 14:59
palla palla is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 187
Default Behandelen carrosserie onder stoel

Mijn golf 2 had een gat in de bodem onder de bestuurdersstoel.
Onder het tapijt/vilt zat een zwarte laag die er eraf heb gekregen met een plamuurmes.
Hieronder heb ik wat laswerk verricht. Nu wil ik alles weer terug kunnen plaatsen, ,maar de vraag is even wat er precies allemaal op het plaatwerk komt.

Is dat zwarte tectyl of bitumen? Moet het ook terug
Ik wil nieuw vilt erop plaatsen, ik heb her en der wel wat gelezen maar verschillende berichten.

Eigenlijk de vraag wat nu de juiste volgorde en materialen moet zijn. Het is geen zichtdeel dus strak plamuren is niet nodig.

Hoor het graag.
Reply With Quote
  #2  
Old 01-04-2020, 16:28
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

dat zwarte matje is een bitumen mat, bedoeld als geluidsdemping
Die zit in principe over de grondlak geplakt af fabriek. (soms over de basislak heen, dat verschilt per model)
Verder op de bodem zul je ook dezelfde matten her en der aantreffen.

In principe hoef je het niet terug te plaatsen, zeker niet als het maar een klein stukje is wat weg is.
Afhankelijk van wat je zelf wil kun je het terugplaatsen als je het terug wilt hebben.

In principe volstaat het om gewoon te gronden en af te lakken. Aan de onderzijde wel wat meer bescherming erop natuurljk.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #3  
Old 02-04-2020, 11:15
palla palla is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 187
Default

Dus als ik het goed begrijp zat de bitumen erop geplakt?

Kijk dit is een foto van de bodemplaat nu. Heb er daarna wat primer overheen gespoten voor het roesten etc. Er was lak over dit gespoten. Over dit zat een zwarte laag die ik eraf heb kunnen krabben. Die laag zorgde er wel voor dat deze bodem recht was zodat het vilt op een recht stuk ligt.



Eigenlijk wil ik het wel weer zo maken dat deze bodem dus recht is. BTW er was over die laag heen ook lak gespoten, dus in eerste instantie dacht ik dat het de bodem was, maar na was losmaken bleek dat niet zo te zijn. Kan ook zijn dat iemand dat later erop heeft gespoten.


Dit vond ik zojuist nog op internet. Er wordt alleen niet verteld wat er dan weer op komt.
https://bmw2002tii.nl/bitumen-isola...atische-beitel/

Last edited by palla : 02-04-2020 at 11:21.
Reply With Quote
  #4  
Old 02-04-2020, 15:32
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Bitumen matten zijn nog te bestellen bij de dealer volgens mij, mogelijk niet specifiek voor de golf 2.
En anders zijn ze in de universele markt ook wel te krijgen in verschillende prijscategoriën.
Google maar eens op anti dreun mat of bitumen mat of Bitumen isolatie
Je hebt ook speciaal audiofiel spul met een zilver laagje wat men op veel meer plekken gebruikt. Maar voor een normale auto onnodig is.

Het komt wel vaker voor dat de laklaag gewoon over de bitumen heen is gezet. Dat verschilt per fabrikant/locatie.
In de meeste gevallen zijn ze er op geplakt tussen de grondlaag en de basiskleur.

De bitumen matten dienen enkel voor geluidsreductie omdat de plaat "verzwaard" wordt.
Ze zitten bijvoorbeeld ook tegen de binnenkant van de deuren geplakt en op andere plaatdelen die kunnen resoneren tijdens het rijden of die resoneren door het motorgeluid.
Ze zijn dus niet bedoeld om de plaat vlak te maken voor de bekleding die eroverheen komt. Dat is in principe toeval. Overigens is het daar ook niet stevig genoeg voor als je er bijvoorbeeld een hak in zet. Het heeft een zekere mate van flexibiliteit.

Als het goed is zit er ook nog een isolatielaag tussen je bodem en het vilt.
Dat is meer een dekentje van gerecyclede vezels.
Deze zorgt er ook voor dat het vilt redelijk vlak blijft. Bitumen of niet.
Dient ook voor geluidsisolatie.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #5  
Old 03-04-2020, 20:52
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

En in mijn golfje lagen er dan nog zandmatten tussen het vilt en de bodem. Bij mij zat er geen bitumen op de bodem geplakt als ik het me goed herinner. Maar er lagen matten die eruit zagen als zo van die vulbare zakjes voor ijsblokjes te maken. Daar zit zand in en dit dempt het dreunen. Zal waarschijnlijk modelafhankelijk zijn, misschien enkel bij de betere uitvoeringen ofzo?

Het vilt kan je op rol aankopen, heb dat indertijd ergens op een site gekocht die er nogal antiek uitzag, met veel groen, maar de naam ontglipt me... Je kan het natuurlijk op meerdere plaatsen krijgen, maar vond toen op fotos dat de kwaliteit er vaak nogal slecht uitzag. Dit vilt was erg dik, net zoals het originele vilt dat er bij mij zat.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #6  
Old 03-04-2020, 22:48
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
En in mijn golfje lagen er dan nog zandmatten tussen het vilt en de bodem. Bij mij zat er geen bitumen op de bodem geplakt als ik het me goed herinner. Maar er lagen matten die eruit zagen als zo van die vulbare zakjes voor ijsblokjes te maken. Daar zit zand in en dit dempt het dreunen. Zal waarschijnlijk modelafhankelijk zijn, misschien enkel bij de betere uitvoeringen ofzo?


Dat soort zandzak-matten ken ik ook ja. Die zijn alleen niet overal gebruikt.
Hier een voorbeeldje rechts en links (indien de foto blijft werken, betreft golf 2):


https://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/3d8AAOSwJcNdiPpB/$_59.JPG

Bitumen matten zijn in golf 1 ook gewoon gebruikt. Ik heb geen flauw idee waarom ze er bij jou niet in zouden zitten? Ze vallen soms niet 123 op omdat ze in de vloerkuip liggen.

Na het zoeken bij verschillende modellen zie ik dat de ene het wel vermeld en de ander niet of slechts deels, mbt de bitumen matten.
Bij polo 6n is er bijvoorbeeld een aparte "bladzijde" in de onderdelencatalogus met de bitumen matten. Ze staan er alleen niet allemaal op. (en ik weet toch zeker dat ze er zitten)
Beetje vreemd dus.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 03-04-2020 at 23:01.
Reply With Quote
  #7  
Old 09-04-2020, 13:08
palla palla is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 187
Default

Onder het tapijt van de bestuurderskant lag er direct onder het tapijt van die zandzakjes en allemaal kranten. Ik heb dit eruit gehaald en weggegooid, want ik dacht dat dit er niet in hoorde.
Onder die zandzakjes zit bitumen wat op de bodem zit geplakt, dit heb ik er alleen af kunnen krijgen met plamuurmes, schroevendraaier en slijptol met staalborstel.

Vorige week heb ik bitumen isolatie gekocht en vilt op isoproq.nl van 20mm dik.
Ik ga het e.e.a. herstellen van de bodemplaat en dan de isolatie en vilt op de bodem plaatsen en daaroverheen het tapijt/bekleding.

Voordat ik dat doe heb ik wel de bodem pas te maken voor een schroefkooi. Deze past niet helemaal lekker en ik denk ook dat ik deze eerst vastmaak en daarna alles op de bodem plaats.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum