Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Algemeen > Stel je voor
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-02-2021, 16:39
kerigemani kerigemani is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2021
Posts: 4
Default Even voorstellen

Hallo alle lezers,

Vorige week ben ik in het bezit gekomen van een jeugdliefde auto waarvan ik in mijn jonge jaren er twee van heb gehad: de VW Golf 1. het is een diesel uit 1981. De auto heeft zowat 30 jaar stilgestaan in een schuur en zat dik onder het stof. Ofschoon de body hard is, moet er veel aan de auto gebeuren. De vorige eigenaar heeft er een Hollandia Skysight schuifdak ingezet, wat erg is gaat roesten. Inmiddels heb ik in Duitsland al een donordak kunnen vinden. De motor loopt niet, maar draait wel rond. Ik heb hem geprobeerd te starten, maar dan slaat hij op hol. Waarschijnlijk zit de regulateur vast. Het motortype is CR, de bak is een FF.
Nu ben ik plan plan er een andere motor in te zetten, maar de vraag is welk type. De huidige ongeblazen 1.6 D is niet vooruit te branden natuurlijk. De eerste turboversie was een motortype CY, zo heb ik gelezen, maar die zijn niet te vinden. De volgende zou een JR zijn die 70 pk heeft, want een winst van 16 pk zou betekenen. Ook niet schokkend natuurlijk. Ik heb anderen ook horen zeggen dat er een SB motor, dus met intercooler, in past. Deze geeft 80 pk. Een AAZ motor schijnt ook te passen. Kortom, het duizelt mij een beetje. Wat vinden jullie ervan? Wie heeft er ervaring met een (diesel)motorwisseling? Ik moet er wel bij vertellen dat ik een ontzettende origineel freak ben, dus het liefst een motor er inzet, die het meest op het originele blok lijkt. Een moderne TDI motor is dus onbespreekbaar..
Reply With Quote
  #2  
Old 26-02-2021, 17:17
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Welkom!
De cy zat idd in de golf1 gtd icm een ff bak.
Kan je niet een andere pomp proberen eerst?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 26-02-2021, 17:45
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

90pk tdi of 110pk die lijken er het meest op
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #4  
Old 26-02-2021, 18:07
kerigemani kerigemani is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2021
Posts: 4
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Welkom!
De cy zat idd in de golf1 gtd icm een ff bak.
Kan je niet een andere pomp proberen eerst?


Ik denk dat het motortje ook een tik heeft gehad, 30 jaar in een vochtige schuur is niet niks...
Reply With Quote
  #5  
Old 26-02-2021, 22:14
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Een tijd geleden had ik een complete cy motor met ff bak en alles erbij maar die is aan een forumlid verkocht helaas..
Is een 1V motor ook een optie misschien? Is ook compleet td met zuigerbodemkoeling maar dan de eco versie zonder de grote pomp/turbo. Die zijn taai en met wat geluk minder in om gejaagd dus meer kans dat je een redelijk knap blok hebt.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #6  
Old 27-02-2021, 13:59
kerigemani kerigemani is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2021
Posts: 4
Default

Alles overwegend ga ik toch voor een SB blok. Is er iemand die zo'n blok nog compleet heeft liggen?
Reply With Quote
  #7  
Old 14-07-2021, 16:45
kerigemani kerigemani is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2021
Posts: 4
Default Toch TDI...

We zijn een paar maanden verder en ik ben van mening veranderd.

Na het lezen van vele threads ben ik tot de conclusie gekomen dat ik toch voor een AFN motor ga.

Ik heb al een motor uit een Golf 3 gevonden.

Echter, ik zie geen kans om de ombouw van een 1.6D naar een 1.9TDI in een Golf MK1 zelf uit te voeren; ik heb met zo'n ombouw, waar toch wel het één en ander bij komt kijken, totaal geen ervaring.

Is er iemand op het forum die dat wel heeft en de ombouw voor mij zou willen verzorgen of weet je iemand die dat eventueel zou kunnen doen?

Ik hoor het graag.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum