Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-02-2017, 13:47
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default remschijven steeds weer krom, hoe kan dat?

Hallo,

Ik heb steeds een raar probleem. Bij aanschaf van m'n polo 6n2 had ik al het gevoel dat bij het remmen er flink trilling ontstond. Wielen laten balanceren, en remschijven vervangen (schijven van Bosch). Het probleem was er nog steeds.

Vervolgens ben ik het eerst in de wielen gaan zoeken. Deze bleken niet zo recht meer te zijn, dus die zijn gericht, alle 4 nagekeken en waar nodig gericht.

Het probleem was daardoor alweer een stuk minder, maar bij het afremmen voor het stoplicht of flink remmen vanaf een hogere snelheid nog steeds trillingen.
Wederom de schijven vervangen, naven goed schoongemaakt etc, nieuwe remblokken, dit keer allemaal wat duurder van Brembo (wel allemaal overigens van Misterauto).
Dit in combinatie met de rechte zomerwielen of rechte winterwielen ging heel goed, maar nu lijken ze toch weer krom.
Je voelt nu weer bij het afremmen voor het stoplicht de remmen en bij het afremmen vanaf hogere snelheid.

Heeft iemand tips of een idee hoe dit kan? nou zijn die schijven niet zo verschrikkelijk duur, maar begint zo wel vervelend te worden.

Heel graag tips om dit in orde te maken.

Dank jullie wel!
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
  #2  
Old 01-02-2017, 14:11
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

Wat voor velgen heb je, wel eens vaker gehoord dat bij sommige imitatie velgen de koeling naar de schijven niet goed is
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
  #3  
Old 01-02-2017, 14:24
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Ja dat heb ik inderdaad ook wel eens gelezen, maar aangezien de auto toch langzaam is, rij ik er ook eigenlijk ook zo mee. In die zin hebben de schijven niet te veel te verduren. De wielen lopen ook mooi vrij, dus loopt ook niet overmatig aan.

In de winter rij ik op VW 14" staal.
in de zomer op de onderstaande 15" wielen.


__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
  #4  
Old 01-02-2017, 14:32
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,041
Default

Houd je je voet op rem voor het stoplicht?
Reply With Quote
  #5  
Old 01-02-2017, 14:37
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Hoe zit het met de wiellagers en de ophanging? Ook een kromme naaf kan dit veroorzaken/versterken...
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 01-02-2017, 14:40
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

En hoe monteer je de wielen? Zitten de schijven tegen de naven vast met het verzonken schroefje, of is die afgebroken?

Voordat je de schijf op de naaf monteert, moet alles schoongeborsteld worden. Ik heb wel eens meegemaakt dat er vuil tussen de naaf en de schijf kwam. Toen kon ik de remklauw bijna wegooien, omdat het binnen enkele kilometers overhitte..
Reply With Quote
  #7  
Old 01-02-2017, 15:02
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Top heren, dank jullie wel voor de reacties!

Voor het stoplicht zet ik em altijd in z'n vrij, en afhankelijk van de straat de voet vaak licht op de rem inderdaad.

Wiellagers heb ik niet specifiek naar gekeken, auto is redelijk recent gekeurd, daar is niets uit naar voren gekomen.
Hoe kan ik nagaan of de naaf/lagers nog in orde zijn, naast voelen?

Bij montage van de schijven zijn de naven met een borstel op een tol volledig schoongemaakt. Vervolgens zijn de schijven met het bijbehorende schroefje op z'n plaats gezet. Zeer nadrukkelijk op gelet dat het schroefje amper vast zat.

Daarna de wielen kruislings gemonteerd en op 125nm aangetrokken.
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!

Last edited by guusvandevenne : 01-02-2017 at 15:18.
Reply With Quote
  #8  
Old 01-02-2017, 21:48
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Je hebt alleen naar je remmen gekeken.
Een probleem in de ophanging zoals een defect toplager, versleten stuurkogels, fuseekogeld of koppelstangetjes kunnen zit soort problemen ook veroorzaken.
Feit dat het gebeurt met remmen betekend niet dat de remmen de oorzaak zijn. Zeker omdat je aangeeft dat het vrij snel gebeurt.
Zoals eerder aangegeven kan inderdaad ook de naaf scheef zijn of het wiellager zit scheef (dit is niet met het blote oog te zien in de meeste gevallen)

Buiten dat is er ook nog een mogelijkheid dat je remklauw vast kan hangen (wel werkt, maar slechts aan 1 kant), of dat de verkeerde rem/blok combinatie wordt gebruikt. Waardoor je rem dus eigenlijk constant scheef wordt getrokken door de positie van de remklauw.

Alleen vervangen van remschijven en blokken is dus niet altijd voldoende.
Persoonlijk rij ik met zeer goedkope remschijven. En die raken pas krom als je ermee door een plas water rijdt tijdens het remmen.
Het inhouden van de rem voor een stoplicht hoort niet zoveel invloed te hebben.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #9  
Old 01-02-2017, 23:36
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Inderdaad, je moet niet enkel naar de remmen gaan kijken. Als je remt heb je een gewichtsverplaatsing naar voor, je hele ophanging veert in dan in waardoor ook weer de geometrie veranderd enzovoorts. Verder heb je nog de draaiende delen die eerst kracht leveren en dan tijdens het remmen een kracht in de omgekeerde richting ondergaan.

Je spreekt over een trilling, maar wat voor trilling is dit? Zit de trilling in het rempedaal, in het stuur, in de auto of is het eerder een trillend geluid?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #10  
Old 02-02-2017, 20:09
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Ik ging er eigenlijk van uit dat de schijven gemeten werden met een klokje, haha


Reply With Quote
  #11  
Old 02-02-2017, 20:50
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
Ik ging er eigenlijk van uit dat de schijven gemeten werden met een klokje, haha




Naaf meet je ook zo. Een eventueel verkeerd gemonteerd lager kun je daarmee ook opsporen
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #12  
Old 02-02-2017, 21:55
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Precies .. alleen voor de naaf alleen haal je de schijf er natuurlijk af :P
Reply With Quote
  #13  
Old 02-02-2017, 21:57
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default




Het stomme is dat dit niet met de klok meetbaar is .. hoe dan wel? Goede vraag ...
Reply With Quote
  #14  
Old 13-02-2017, 21:40
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

door te kijken naar het slijtagepatroon op je remblokken
Reply With Quote
  #15  
Old 13-02-2017, 22:01
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

Dank jullie wel allemaal voor de reacties!
Ik ga even kijken of ik de auto binnenkort even op de brug kan zetten in bovenstaande tips eens na te kijken.

Ik merk het probleem dus alleen bij het remmen, niet bij het rijden. Dus iets met de geometrie van de ophanging of lager klinkt inderdaad niet gek.

Ga er binnenkort mee aan de slag en zal de bevindingen hier uiteraard vermelden!
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum