Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #81  
Old 03-09-2014, 22:23
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,041
Default

Wat een heerlijk topic weer..
Reply With Quote
  #82  
Old 03-09-2014, 22:52
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by JerryGT
Erg mooi allemaal!

Wat voor draagarmen zijn dat?


TT
Reply With Quote
  #83  
Old 08-09-2014, 16:04
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Stap voor stap weer wat verder
















Ik ben al een poosje bezig met het onderwerp: aerodynamica

Ik probeer deze nogal niet gunstige auto een stuk beter te krijgen zonder het uiterlijk erg aan te tasten, wat erg lastig is.
Nu heb ik al best wel wat goede en wilde ideeën, maar nu heb ik eigenlijk iemand nodig waar ik mijn ideeën mee zou kunnen overleggen.
Ik schiet hier in te kort en heb niet genoeg aan alleen een paar boeken en Google
Mocht iemand mij kunnen helpen of iemand weten die mij zou kunnen helpen, hoor ik dat graag

Last edited by DutchBuild : 07-02-2016 at 13:09.
Reply With Quote
  #84  
Old 08-09-2014, 18:14
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

sven heeft dat gestudeerd volgens mij
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
  #85  
Old 08-09-2014, 18:21
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by ewcaddymk1
sven heeft dat gestudeerd volgens mij


Het zou super zijn als zo iemand zou willen helpen
Reply With Quote
  #86  
Old 08-09-2014, 20:36
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Hoe is je Engels?

Nigel op clubgti is erg goed bezig met de aero van zijn mk2 golf en heeft ook veel onderzocht en getest en onderbouwd al zijn bevindingen met argumenten en feiten.

Link http://www.clubgti.com/showthread.p...URBURGRING-mods
Reply With Quote
  #87  
Old 08-09-2014, 20:48
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Quote:
Originally Posted by ewcaddymk1
sven heeft dat gestudeerd volgens mij



Ik heb aardig wat aërodynamica lessen gehad inderdaad Weliswaar uit de vliegtuigwereld, maar de invloed ervan blijft natuurlijk hetzelfde.

Daarnaast volg ik die topics van Nigel ook die hierboven genoemd werd en ik heb zelf wat boeken aangeschaft en veel ingelezen over aërodynamica bij race auto's.
Een van de belangrijke dingen bij aërodynamica is dat ook alles op elkaar invloed heeft. Zo heeft een airdam/splitter vrijwel geen zin als je geen goede zijskirts hebt, dan komt er alsnog hoge druk onder de auto waardoor die splitter dus geen enkele zin meer heeft (althans, een aanzienlijk stuk minder) Om maar even een voorbeeld te noemen.

Zelf ben ik ook met een vriend van mij bezig wat ontwerpen uit te tekenen. Een goedkopere variant van een echte windtunnel is met windtunnel-simulaties in autocad.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #88  
Old 08-09-2014, 20:51
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Een tip (als je tenminste beetje engels kan lezen ) Op time-attack fora's staan vaak ook hele interessante topics met veel testen etc. ( Dus niet alleen speculaties )


Het kan allemaal aardig ver gaan met auto's. Zo zie je bij race auto's dat er bijvoorbeeld ook Ackermann wordt toegepast op het stuur. Dit is wanneer allebei de wielen een andere hoek maken bij een bocht.

het binnenste wiel stuurt dan bijvoorbeeld scherper in dan het buitenste). Ook wel iets interessants maar dit is denk pas interessant wanneer iedere 0.01 seconde telt om net dat beetje extra winst uit je auto te halen.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #89  
Old 08-09-2014, 22:08
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Een tip (als je tenminste beetje engels kan lezen ) Op time-attack fora's staan vaak ook hele interessante topics met veel testen etc. ( Dus niet alleen speculaties )


Het kan allemaal aardig ver gaan met auto's. Zo zie je bij race auto's dat er bijvoorbeeld ook Ackermann wordt toegepast op het stuur. Dit is wanneer allebei de wielen een andere hoek maken bij een bocht.

het binnenste wiel stuurt dan bijvoorbeeld scherper in dan het buitenste). Ook wel iets interessants maar dit is denk pas interessant wanneer iedere 0.01 seconde telt om net dat beetje extra winst uit je auto te halen.



Ik heb serieuze ideeën over wat ik wil gaan doen voor wat de aerodynamica betreft en zonder compromissen, maar ik zou dit graag onderbouwd willen zien worden door iemand die meer theoretisch is ingesteld dan ik

Ik ben erg praktisch en bedenk alles vanuit wat ik heb geleerd uit de praktijk. Ik gebruik daarbij wel de theorie als ondersteuning, maar ik zou mijn plannen graag willen overleggen met iemand die erg theoretisch is ingesteld op dit gebied om zo tot iets goeds te komen, want een windtunnel kan ik echt niet betalen helaas.

Ik ben ook een auto aan het bouwen waarbij echt alle kleine beetjes bij elkaar het verschil moeten gaan maken.
Hij ziet er dan uit als een Golf, maar ik denk dat jullie wel zullen snappen dat deze auto daar straks niks meer mee te maken zal hebben op technisch vlak.

Op technisch vlak red ik mij goed, maar dit aerodynamica-gebeuren heb ik nooit op school gehad omdat ik de metaal, machinebouw, Constructeur, als achtergrond heb en dit hoofdstuk hier niet in voorkomt helaas

Wat ik heb bedacht is erg radicaal en gaat verder dan alleen een spoiler.

Om 1 voorbeeld te noemen tob ik al jaren met de te grote hoeveelheid wind die de motorruimte binnen komt en vervolgens onder de auto word gedreven wat heeeeel erg slecht is voor de wegligging. Hier door lift de auto merkbaar op hogere snelheden, maar werk natuurlijk bij alle snelheden negatief en moet juist veranderd worden naar een neerwaartse druk.

Ik durfde het niet echt aan, maar ik zal binnen een paar dagen een paar tekeningen posten zodat jullie een beetje kunnen zien wat ik in gedachte heb

Last edited by DutchBuild : 08-09-2014 at 23:04.
Reply With Quote
  #90  
Old 08-09-2014, 22:11
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Een tip (als je tenminste beetje engels kan lezen ) Op time-attack fora's staan vaak ook hele interessante topics met veel testen etc. ( Dus niet alleen speculaties )


Het kan allemaal aardig ver gaan met auto's. Zo zie je bij race auto's dat er bijvoorbeeld ook Ackermann wordt toegepast op het stuur. Dit is wanneer allebei de wielen een andere hoek maken bij een bocht.

het binnenste wiel stuurt dan bijvoorbeeld scherper in dan het buitenste). Ook wel iets interessants maar dit is denk pas interessant wanneer iedere 0.01 seconde telt om net dat beetje extra winst uit je auto te halen.


Dit Ackermann systeem is trouwens heel goed zichtbaar bij de Nissan R34
Deze auto heb ik lang gebruikt als ultieme voorbeeld van een heel goed doordacht en werkend onderstel

Voor wat de voorwielophanging betreft, gebruik ik de Supercopa als basis. Deze staat op het nieuwe platform en heeft onder andere het probleem dat het subframe uit 5 losse delen bestaat waarvan 3 van alu zijn. De stijfheid is erg slecht van de Supercopa en weegt veel te veel. zo zijn er nog veel meer grote dingen waarom ik ben overgestapt naar de veel lichtere mk2. Een mk3 zou veel beter zijn, heb ik geprobeerd, maar de koets is te slecht van kwaliteit en er is niet genoeg plaatwerk leverbaar.

Er is nog 1 type vooras die ik liever zou hebben dan waar ik nu mee bezig ben en dat is de voorwielophanging zoals deze onder de TTRS LMS race-auto zit. Deze is nog niet toerijkend voor mij, maar misschien ooit, wie weet

Last edited by DutchBuild : 08-09-2014 at 23:20.
Reply With Quote
  #91  
Old 08-09-2014, 23:53
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Ik heb aardig wat aërodynamica lessen gehad inderdaad Weliswaar uit de vliegtuigwereld, maar de invloed ervan blijft natuurlijk hetzelfde.

Daarnaast volg ik die topics van Nigel ook die hierboven genoemd werd en ik heb zelf wat boeken aangeschaft en veel ingelezen over aërodynamica bij race auto's.
Een van de belangrijke dingen bij aërodynamica is dat ook alles op elkaar invloed heeft. Zo heeft een airdam/splitter vrijwel geen zin als je geen goede zijskirts hebt, dan komt er alsnog hoge druk onder de auto waardoor die splitter dus geen enkele zin meer heeft (althans, een aanzienlijk stuk minder) Om maar even een voorbeeld te noemen.

Zelf ben ik ook met een vriend van mij bezig wat ontwerpen uit te tekenen. Een goedkopere variant van een echte windtunnel is met windtunnel-simulaties in autocad.


Een vliegtuig op zijn kop idd

Ik zit aan verschillende verbeteringen te denken en dan ook zo dat er meerdere nadelen kunnen worden verbeterd door middel van 1 verbetering.

Zo zit ik te denken om de tunnel van mijn auto dubbel te maken. Een koker over de tunnel heen die de wind vanuit de motorruimte afvoert aan de achterzijde vd auto, daar waar hij veel last heeft van een werveling. Dit zou mooi te combineren zijn met het venturi principe.
Zo kan ik de onderzijde vlak en dicht maken en hoeven er geen gaten uit de motorkap te worden gehaald wat nadelen heeft.

Ik kan ook 2 (venturi) tunnels maken vanachter de stoelen ter hoogte van de achterbank om zo de wind van onder de auto vandaan naar de achterkant vd auto te voeren wat dan werkt als een soort van diffuser, maar beter en op een betere plek. Achter de achteras kan ik dan alsnog een diffuser monteren die ook extra goed zal werken doordat ern nog maar weinig wind over is na deze 2 tunnels en de auto naar beneden duwt.

Dit systeem zal niet goed functioneren zonder goede splitter en zijskirts idd zoals je al liet weten.

Dit is zo'n beetje het enige wat ik er over kon vinden als voorbeeld:




Het zou mooi zijn als dit met een programma nagebootst kan worden net als ik weet hoe ze dit doen met het uitrekenen van sterkte/belasting etc.

Last edited by DutchBuild : 08-09-2014 at 23:58.
Reply With Quote
  #92  
Old 09-09-2014, 00:03
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Quote:
Originally Posted by DutchBuild
Zo zit ik te denken om de tunnel van mijn auto dubbel te maken. Een koker over de tunnel heen die de wind vanuit de motorruimte afvoert aan de achterzijde vd auto, daar waar hij veel last heeft van een werveling. Dit zou mooi te combineren zijn met het venturi principe.
Zo kan ik de onderzijde vlak en dicht maken en hoeven er geen gaten uit de motorkap te worden gehaald wat nadelen heeft.



Hier zit ik dus ook mee. Maar omdat ik voorlopig wel 'ff' klaar ben met m'n auto en eindelijk eens wil rijden denk ik dat ik toch voor gaten in de motorkap ga.

Nu heb ik veel gaten aan de voorkant om rijwind naar m'n radiator en intercooler te leiden en ook naar m'n luchtfilter. Maar het grotendeels van deze lucht kom natuurlijk onder de motorkap terecht en moet daar ook weg kunnen.
Ik zie zo snel even geen andere mogelijkheid om de luchtdruk + temperatuur onder de motorkap weg te laten
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #93  
Old 09-09-2014, 05:39
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Heeft Nigel geloof ik ook aandacht aan besteed, ook de lucht in de wielkasten, (en wat dus ook uit de motorruimte komt) heeft hij veel tijd aan besteed.
Reply With Quote
  #94  
Old 09-09-2014, 06:24
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 832
Default

Wat is het nadeel dan van gaten In de motorkap?
Reply With Quote
  #95  
Old 09-09-2014, 07:50
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by Scully
Wat is het nadeel dan van gaten In de motorkap?



Ik had dit bij mijn vorige auto en had veel last van vocht na een regenbui.
Heb water in 1 van de bougie-gaten gehad enz. Omdat ik de motorruimte erg vol had, kon ik niks maken om het water af te voeren voor als het regent.

Het 2e probleem is dat er ook rijwind naar binnen gaat ipv er uit omdat er boven de motorkap een druk ontstaat. Bij de Subaru gebruiken ze dit juist om meer lucht naar binnen te krijgen.

Om deze reden kan je bij de WRC auto's goed zien dat ze de hitte van de radiateur deze gelijk aan de voorzijde in de neus al afvoeren ipv achter in de motorkap.

Deze Golf heeft zo'n korte neus en motor ruimte die helemaal vol zit dat er geen ruimte is om er wat moois voor te maken.

Dit zou ook erg mooi zijn, maar ik denk dat er niet genoeg ruimte voor is:






Last edited by DutchBuild : 07-02-2016 at 13:10.
Reply With Quote
  #96  
Old 09-09-2014, 08:19
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by jellehier
Hoe is je Engels?

Nigel op clubgti is erg goed bezig met de aero van zijn mk2 golf en heeft ook veel onderzocht en getest en onderbouwd al zijn bevindingen met argumenten en feiten.

Link http://www.clubgti.com/showthread.p...URBURGRING-mods


Ze zijn leuk bezig, maar wat een bak- en braadwerk zeg

De ideeën er achter zijn wel goed, maar zijn ook slecht uitgevoerd waardoor er veel van de efficiency verloren gaat wat dan wel weer jammer is.

Het is natuurlijk een heel ander budget waar zij mee werken, maar de dingen zoals de kooi van hun is echt niet veilig wat ik dan wel belangrijk vind om niet op te bezuinigen.
Reply With Quote
  #97  
Old 09-09-2014, 12:26
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Het budget is anders en we zijn natuurlijk ook niet allemaal zo goed als jij 😉


Maar het aero gedeelte daar is wel veel van te leren
Reply With Quote
  #98  
Old 09-09-2014, 14:06
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by jellehier
Het budget is anders en we zijn natuurlijk ook niet allemaal zo goed als jij 😉


Maar het aero gedeelte daar is wel veel van te leren



Ik ben ook maar een mens en ook ik heb altijd het gevoel dat iets beter kan.
Ergens moet je een grens trekken, en dat is meestal bepaald door het te besteden geld, tijd en vakbekwaamheid.

Ik weet van mijzelf dat ik niet overal goed in ben, en besteed juist dat werk uit om het niveau toch hoog te kunnen houden. Dit is dan wel weer meteen een punt waar het geld toch weer een grote rol speelt helaas.
Een auto strak maken en spuiten is echt mijn ding niet, en laat ik dan als enigste aan een ander over. De elektronica heeft voor mij ook grenzen, maar heb een kameraad die mij al 5 jaar helpt in zijn vrije tijd.

Er zijn altijd mensen die denken dat ze overal goed in zijn, maar helaas die bestaan toch echt niet

Er is al een discussie geweest met hun waarbij zij het niet bij het rechte eind hadden. Zij besteden er zeker aandacht aan en er zijn over veel dingen nagedacht, maar dan nog blijft er een grote ruimte over voor discussie wat dan uitgevochten moet worden op het circuit natuurlijk.

Last edited by DutchBuild : 09-09-2014 at 21:46.
Reply With Quote
  #99  
Old 11-09-2014, 17:04
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Quote:
Originally Posted by DutchBuild
Deze zijn helaas niet meer nieuw te krijgen en ook nooit los leverbaar geweest.
Alleen als je een complete binnenscherm besteld zit hij er al nieuw in.


Deze zijn wel degelijk los leverbaar (geweest) Wilco!

Heb deze namelijk bij mijn Rallye ook vervangen.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #100  
Old 12-09-2014, 12:33
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by Turbo-Variant
Deze zijn wel degelijk los leverbaar (geweest) Wilco!

Heb deze namelijk bij mijn Rallye ook vervangen.


Ze staan niet met een los nummer in ETKA vermeld.
Het is nog wel eens zo dat als je ergens een onderdeel-nummer in kan vinden/lezen die niet in ETKA terug kan vinden, dat je hem wel kan bestellen.
Ik denk dat het dan op zo'n manier moet zijn gegaan.

Ik heb dit ook met de G60 plaatjes gedaan die voor in het binnenscherm zitten gelast en ook niet terug te vinden zijn in ETKA.

Ik heb ze nooit los nodig gehad omdat dit meestal kwam te vervangen door wat anders.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum