Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-02-2008, 23:39
mamspolo mamspolo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 12
Arrow terugschakelen naar 2 moeizaam

Ik ben bezig met een '91 polo coupe CL. De keerringen achter de distributie succesvol vervangen, mede dankzij hulp van het forum. Nu heb ik nog een 'klein probleempje' :
Als ik met de auto schakel zoals ik gewend ben (Voor de bocht in z'n 2 terugschakelen) lukt dit niet zonder protest van de versnellingsbak. Of hij knalt er met een krak-geluid in, of het is zelfs 'tandjes poetsen' wat een geratel geeft dat je door merg en been gaat. Slechts bij het in snelheid tot stapvoets afzakken lukt het om de 2 enigszins acceptabel in te schakelen.
Ik heb al de bakolie door nieuwe vervangen en een toevoeging 'Forte' op aanraden van de VW-DEALER erin gespoten. Het schakelen gaat nu inderdaad wat soepeler, maar ik ben nog niet helemaal tevreden.
Het afstellen van de pook heb ik gedaan door hem in de 2 te zetten en de schakelas in de bak ook en daarna het boutje van het blokje dat voor de verbinding zorgt onder de auto aangedraaid. (hoewel je dat boutje volgensmij niet veel anders laten borgen)
Heeft iemand een idee of ik nog meer kan doen om het schakelen te verbeteren? Heb ik hier te maken met een eenvoudig te verhelpen polo-kwaaltje? Of is zo'n bak na 200.000km rustig bereden te zijn (1e eigenaar) aan een revisie toe? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Reply With Quote
  #2  
Old 02-02-2008, 00:35
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Het boutje is alleen voor de verbinding (zit een punt aan die in de as van de bak valt).
Stellen kun je met de klembeugel.

Schakelt hij alleen koud slecht?
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #3  
Old 02-02-2008, 10:41
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.
__________________
Caddyke......

Last edited by Sjon : 28-10-2015 at 12:21.
Reply With Quote
  #4  
Old 02-02-2008, 10:51
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

is bij mijn golf hetzelfde.. Koud wil ie bijna niet terug naar 1 (bij stilstand), op temperatuur is er nix aan de hand.

Een 5-bak van een polo is wel kwetsbaar(der). Ze staan niet bekend als uiterst degelijke versnellingsbakken.
Maar idd, gewoon rustig schakelen dan blijft hij nog tijden meegaan.

Pookstand afstellen moet officieel met VW-hulpstukken, die er voor zorgen dat je schakelstang precies goed staat.
Dat ga ik bij mijn golf nog een keer door de dealer laten doen.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #5  
Old 02-02-2008, 11:08
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,655
Default

bij mij is het alleen van de 1 naar de 2 als de polo koud is. dan moet ik hem er langzaam intrekken. ben ik 2 straten verder is het weer goed.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt
volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht)
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht)
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
  #6  
Old 02-02-2008, 20:40
Polo_coupe's Avatar
Polo_coupe Polo_coupe is offline
Forum regular
 
Join Date: May 2006
Posts: 95
Default

Als je niet goed kunt terug schakelen en je hoort em kraken is het vaak de synchromess ring. Deze zorgt er voor dat de beide tandwielen de zelfde snelheid hebben zodat ze inelkaar schuiven. Dit gebeurt door wrijving. De synchromessring is na een tijd zo versleten dat hij meer tijd nodig heeft om de beide tandwielen de zelfde snelheid te geven. Wat je kunt doen is de bak uit elkaar schroeven en de ring vervangen, maar omdat de bak al een aantal jaren en km's oud is kan het zijn dat je nog meer moet vervagen, dus word t erg prijzig. Ik zou opzoek gaan naar een sloopbakkie.
Gr Henri
Reply With Quote
  #7  
Old 02-02-2008, 22:21
mamspolo mamspolo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 12
Default

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben de auto aan het opknappen voor m'n moeder, zodat zij niet meer in de maling genomen wordt. (Zou een lekke koppaking, á 650,-, hebben: not!) Nu ik toch bezig ben wil ik 'm zo goed mogelijk krijgen, tegen acceptabele kosten natuurlijk. (prijs ruilbak?)
Als je kan zeggen dat de versnellingsbakolie na een paar kilometer op temperatuur is, dan doet het probleem (van 3 terug naar 2) zich altijd voor, koud of warm. Misschien moet ik er een keer mee de snelweg op en lekker opstoken. De motor is ook een beetje 'lui', en misschien dat de toevoeging in de bakolie nog beter gaat werken. Ik heb het idee dat het afhankelijk is van de snelheid van de auto. Wanneer ik tot stapvoets afzak krijg ik 'm wel met een kort klikje in 2. Rijd ik nog zo'n 30 km/u dan is het een en al gekras van tandwielen. Niet gezond, waardoor ik de neiging heb om maar in de 3 de bocht door te gaan. Het blok is krachtig genoeg in de lage toeren om weer op te pakken. Ook heb ik het idee dat de 2 minder protesteert wanneer ik het koppelingspedaal met m'n tenen de vloer in trap. De koppeling schijnt echter zelfstellend te zijn, dus daar ook geen mogelijke oplossing? De versnellingsbak eronder vandaan halen heb ik niet zoveel trek in, dus eerst al het andere proberen.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Reply With Quote
  #8  
Old 02-02-2008, 23:08
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Je zou eens kunnen proberen om de koppelingskabel te vervangen door een verstelbare.
Een zelfstellende heeft ook niet het eeuwige leven.
Kan best zijn dat de koppeling niet goed ontkoppelt waardoor het schakelen moeilijk gaat.

Een lange rit is trouwens nooit verkeerd! Liefst een binnendoor-rit, dan schakel je wat vaker
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #9  
Old 03-02-2008, 13:40
AryX's Avatar
AryX AryX is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 666
Send a message via MSN to AryX
Default

@mamspolo

ik ga bijna altijd in z'n 3 de bocht door en rotondes over, scheelt toch brandstof en het is prima te doen
__________________
http://www.cartuningsociety.com

Volkswagen Polo II Coupé 1990
Volkswagen Polo IIF Coupé 1994
Volkswagen Jetta II 1.6 Automaat 1987
Seat Exeo TSI 2011
Reply With Quote
  #10  
Old 04-02-2008, 21:18
mamspolo mamspolo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 12
Default

Die Polo's zijn toch wonderlijke wagentjes! Ze hebben een zelfherstellend vermogen! Dit is al de tweede keer dat ik verrast ben door het vanzelf oplossen van een probleem.
Het eerste was het luide getik van een klep nadat ik de keerringen aan de distributiezijde vervangen had. Ik dacht meteen het ergste: kromme klep. Bleek een tijdje later volkomen opgelost, zonder er iets aan te doen, doordat een hydraulische klepstoter zich wat later vulde.
Nu reed ik vandaag weer met de polo en begint ie steeds soepeler te schakelen. Alweer zonder dat ik er iets aan gedaan had. Ik denk dat de toevoeging (Forte) in de versnellingsbakolie nu pas goed z'n werk doet en de synchromesh ringen losgemaakt heeft. Dat heeft blijkbaar ook even tijd nodig. Natuurlijk ga ik niet in de bak kijken om dat te checken! Maar ik ben blij dat het zich zo opgelost heeft!
Allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken en de tips!
P.S. Dat FORTE spul (16,-) wil ik hier wel als tip posten voor iedereen met vergelijkbare schakelproblemen!
Reply With Quote
  #11  
Old 04-02-2008, 21:40
AryX's Avatar
AryX AryX is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 666
Send a message via MSN to AryX
Default

kijk het eerst nog even een tijdje aan voordat je ineens te vroeg juigt
__________________
http://www.cartuningsociety.com

Volkswagen Polo II Coupé 1990
Volkswagen Polo IIF Coupé 1994
Volkswagen Jetta II 1.6 Automaat 1987
Seat Exeo TSI 2011
Reply With Quote
  #12  
Old 04-02-2008, 21:50
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Had hetzelfde: een 5-bak met een "moeilijke" 2e versnelling na koude start.
Nieuwe olie erin en na een tijdje was het probleem vrijwel helemaal verdwenen
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #13  
Old 05-02-2008, 13:52
PoloCoupeGT's Avatar
PoloCoupeGT PoloCoupeGT is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 542
Default

Ik heb het ook met mijn polo... Dus even de olie vervangen is ook aan te raden... En Forte erin dat kan je waar kopen behalve bij VW dealer?
Reply With Quote
  #14  
Old 05-02-2008, 15:38
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

damn... Ik heb dus mijn olie vervangen en na zeker 1000km schakelt hij nog steeds niet soepel bij koude motor..

Dat "Forte" spul haal je bij de dealer? Dan laat ik daar ook direct de schakelstangen afstellen..
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #15  
Old 05-02-2008, 15:57
AryX's Avatar
AryX AryX is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 666
Send a message via MSN to AryX
Default

Je kan ook hetzelfde spul van Wynn's nemen, werkt heel goed..
__________________
http://www.cartuningsociety.com

Volkswagen Polo II Coupé 1990
Volkswagen Polo IIF Coupé 1994
Volkswagen Jetta II 1.6 Automaat 1987
Seat Exeo TSI 2011
Reply With Quote
  #16  
Old 05-02-2008, 16:54
PoloCoupeGT's Avatar
PoloCoupeGT PoloCoupeGT is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 542
Default

Wynn's is idd goed spul...
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum