Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-12-2007, 21:41
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default Probleem na vervangen kachelradiateur

Vandaag met Chris mijn kachelradiateur vervangen. Was zo lek als een zeef.

Gehele dashboard toch eruit moeten halen vanwege plaatsgebrek, en een aantal vastgeroeste bouten moeten overwinnen.
Al met al is het gelukt en zit alles, op een paar delen na, weer op zijn plaats.

Echter bij het proberen van de kachel word hij totaal niet warm.

We hebben tijdens het demonteren toch wel wat koelvloeistof verloren, dit is weer bijgevuld in het reservoir. Wat opviel was dat de ingaande leiding best wat roest aan de binnenkant had zitten. Deze hebben we gedemonteerd (hierbij ook weer verlies koelvloeistof) en heb ik de buis een paar keer flink verwrongen en uitgespoeld met water. Een deel van de roest kwam hiermee naar buiten maar een deel blijft nog steeds zitten. Toch maar weer alles in elkaar gezet.

Maar na langdurig warm laten lopen en flink 'pompen' met de radiateur slangen is het systeem voor een deel weer bijgevuld. Dit was te merken doordat het koelvloeistofniveau in het reservoir best gezakt was. Alles weer bijgevuld, maar het lijkt alsof er nog een grote luchtbel in het systeem bij de kachelradiateur zit. De ingaande slang wordt wel een beetje warm (niet zo warm als de radiateur slangen), maar de retourleiding totaal niet (lijkt overigens wel op druk te staan).

Volgens Chris zouden er roest deeltjes de kachelradiateur ingeblazen kunnen zijn waardoor deze verstopt is gaan zitten. Weet niet wat ik hiervan moet denken, omdat de leidingen in de radiateur breed zat zijn. Let wel, ik zeg ook niet dat het niet mogelijk.

Kortom, mijn vraag;

Wie heeft er tips of een manier om het systeem volledig luchtvrij te krijgen en ervoor te zorgen dat mijn kachel weer warm wordt?

Verder is me bekend dat er in de loop der jaren een modificatie is uitgekomen op dit kachelsysteem. Mijn Golf is uit '91 (dec. '90 van de band komen rollen heb ik begrepen), maar is deze modificatie al uitgevoerd bij die van mij, en waaraan kan ik die herkennen?

Al vast bedankt,

Erik
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #2  
Old 15-12-2007, 21:56
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,655
Default

lees deze thread eens door, misschien heb je er wat aan.

http://www.volksforum.com/forum/sho...hel+modificatie

grtz.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt
volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht)
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht)
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
  #3  
Old 15-12-2007, 22:02
Alberto Alberto is offline
Volksforum QUATTRO Donor - D.M.G.D.J.G.G.
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 12,484
Send a message via MSN to Alberto
Default

lucht bel krijg je er uit
door de dop van het reservoir te draaien
de motor net zo lang laten lopen
tot jou koel water zo warm word dat jou koel vin aan slaat
dan dop er op draaien

modificatie zit tussen jou kachel slangen die kan ook kapot zijn
Reply With Quote
  #4  
Old 16-12-2007, 01:58
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

ff aanvulling op de post van voklswien:

De kachel helemaal open schuiven...
Reply With Quote
  #5  
Old 16-12-2007, 04:19
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

@ Alberto: Dat hebben we ook gedaan. De fan is een paar keer aangeslagen, en we hebben de motor laten lopen met en zonder dop op het reservoir. Ik heb een paar keer goed in de slangen geknepen, en toen begon het niveau van de kvs wat te zakken, waarna we hebben bijgevuld tot het gelijk bleef.

Het lijkt alleen wel alsof er geen druk op de slang aan bijrijderszijde zit. Dit is volgens mij de uitgaande kant van de kachelradiateur, correct me if I'm wrong.
Nogmaals, dat gevoel had ìk dus. Wil niet meteen zeggen dat het ook zo is.

De slangen van de radiateur (dus niet de kachelradiateur) waren wel goed heet, dus het was wel allemaal op temperatuur. De kachelradiateur (of tenminste het huis waar deze in zit) voelde ook na geruime tijd de motor te hebben laten lopen nog steeds ijskoud aan.

@ René: we hebben eerst de kachel op de eerste stand gezet, en ik heb hem daarna nog een paar keer in de tweede en derde stand laten draaien. Ook dit maakte weer geen verschil.

En godver wat was 't koud! M'n tenen flikkeren er nog af voor 't nieuwe jaar begint.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #6  
Old 16-12-2007, 08:35
passatje2 passatje2 is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 635
Default

waarom heb je dat hele dash eruitgehaald????
duurt wel even voordat de lucht uit de nieuwe kach.rad.is,slangen ook er goed op?(boven-onder omgewisseld per ongeluk)
heb je die kabels goed op die schuiven gezet onderaan die kachelbak en ook op de juiste lengte met die klipjes vastgeklikt,tja als je lucht in systeem hebt idd maar 2 mogelijkheden,dop van koelreservoir af en verwarming schuif open maar als je die niet goed hebt afgesteld dan komt er niet alle koelvl.doorheen en kan je lucht in je systeem blijven krijgen,ik wacht altijd tot de fan 2 keer aanslaat en dan pas de de dop erop,de lucht word er toch wel uigehaald omdat er als je goed kijkt de koelvloeistof in t reservoir blijft stromen door t dunne pijpje,mischien functioneerd je termostaat wel niet goed meer,probeer eerst maar eens wat ik eerst zei,ik heb dat ding al 3 keer vervangen,die modificatie is alleen op de oudere types tot 88 of zo geloof ik,is bij de in en uitgaande slangen van de kachel,zoun alu dingetje.maar dat hebbe ze ingebouwd omdat die kachel te heet werd of zo iets,bij die nieuwere bouwjaren is dit niet meer nodig,als je een bepaald chassinummer hebt en je golf of jetta is van bv bj 86 dan had je dus kans dat je vroeger(of dit nu nog is?)deze bij vw gratis kon laten vernieuwen,hoop dat je hier wat aan hebt,succes dermee dan

Last edited by passatje2 : 16-12-2007 at 08:41.
Reply With Quote
  #7  
Old 16-12-2007, 16:59
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Waarom we het dashboard eruit hebben gehaald?
We zijn begonnen met de intentie dat het bleef zitten, maar als snel stuitte we op vast zittende bouten en toch wel wat plaats gebrek, zowel sleutelruimte (omgeving) als in de auto. Daarom zijn we maar ruimte gaan creëren en achteraf gezien is dat alleen maar goed uitgepakt. Anders had de kachel er nog niet ingezeten.
Ik werk liever iets meer overzichtelijk dan dat ik zit te prutsen op een vierkante centimeter.
Daarnaast heb ik ook nog van de gelegenheid gebruik gemaakt om de complete kabelboom fatsoenlijk te leggen waardoor weer een hoop ruimte is ontstaan achterin het dashboard.

We hebben de kabels van de kachelbak niet los gehad. De bak is met het instrumentenpaneel volledig gedemonteerd. Wat het vastklikken met bepaalde klipjes hiermee te maken heeft heb ik geen idee. Deze zijn we niet tegengekomen. Maar daarnaast maakt het totaal niet uit hoe het instrumentenpaneel staat. De kachelradiateur word warm door de motor en wordt niet afgesloten van het systeem als je geen warme lucht wenst.
Daarnaast zijn de slangen weer op de juiste positie gemonteerd.

Quote:
Originally Posted by G-eert-40
lees deze thread eens door, misschien heb je er wat aan.

http://www.volksforum.com/forum/sho...hel+modificatie

grtz.
Heb hem eens doorgelezen, maar daar kan ik dit uithalen,




Ziet de modificatie van het kachelsysteem (Golf 2) er zo uit? Want als dat het geval is zit deze er nog niet eens op bij die van mij.

Verder heeft de motor minimaal 20 minuten gelopen waardoor alles op juiste temperatuur is gekomen, en de dop is voor lange tijd eraf geweest. Dit heeft niet mogen baten want de hoeveelheid koelvloeistof wat ik heb bijgevuld is vele malen minder als wat er uit is gekomen, denk aan het demonteren van een slang en dan ook nog eens de totale inhoud van de radiateur.
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #8  
Old 16-12-2007, 17:19
Alberto Alberto is offline
Volksforum QUATTRO Donor - D.M.G.D.J.G.G.
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 12,484
Send a message via MSN to Alberto
Default

jettamania ( johan ) had dit ook weet ik nog wel . pm hem eens
ik weet niet hoe hij het opgelost heeft
Reply With Quote
  #9  
Old 16-12-2007, 17:24
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Dat is wel vreemd inderdaad. Ik neem aan dat de auto op een vlakke helling stond? De lucht gaat immers naar het hoogste punt. Misschien het KVS reservoir even demonteren en met wat draad aan je openstaande motorkap monteren. Zodat het zo hoog mogelijk hangt. Dan moet de lucht die er nog inzit zeker daarheen stijgen.

Ik ga er vanuit dat de nieuwe radiateur ook echt nieuw is en niet 2ehands?

Maar wel vreemd dat je daar nu gedonder mee hebt zeg. Voor ontluchten zet ik de kachel altijd vol open trouwens.
Reply With Quote
  #10  
Old 16-12-2007, 17:33
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Auto staat op een vlak stuk weg en het is inderdaad een hagelnieuwe radiator.

Ontluchten is gebeurd met de kachel vol open, hoewel dit totaal niks uitmaakt omdat de warm-koud schuif alleen de stand van een luchtklep bepaald in de kachelbak Warm gaat de lucht langs de radiator. Koud gaat hij gelijk van de blazer door naar de kanalen. Is ook te merken als je hem in stand 3 zet dat hij minder hard blaast als de kachel op warm staat. De lucht moet dan een langere weg afleggen. De koelvloeistof stroom gewoon altijd contstant door de kachelradiateur ongeacht de stand van je schuif.

Zal eens aan Johan vragen Alberto, bedankt.
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #11  
Old 17-12-2007, 15:33
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Modificatie zit er dus niet op.
Naar de dealer gebelt, spullen worden ook niet meer geleverd dus dat is even balen.


http://www.volksforum.com/forum/sho...03764post503764

Mocht iemand er een hebben liggen hoor ik het graag. Anders ga ik de sloop eens op.
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant

Last edited by Erik : 17-12-2007 at 15:35.
Reply With Quote
  #12  
Old 17-12-2007, 17:41
Alberto Alberto is offline
Volksforum QUATTRO Donor - D.M.G.D.J.G.G.
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 12,484
Send a message via MSN to Alberto
Default

wil je dat er op hebben erik ?
waarom als ik mag vragen ?
daar door verhelp je het probleem volgens mij niet
Reply With Quote
  #13  
Old 17-12-2007, 17:43
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Quote:
Originally Posted by voklswien
wil je dat er op hebben erik ?
waarom als ik mag vragen ?
daar door verhelp je het probleem volgens mij niet
Nee daarmee verhelp ik het huidige probleem niet mee inderdaad. Maar ik heb wel de zekerheid dat de radiateur niet meer zo snel kapot zal gaan in de toekomst. Vandaar ook dat er een modificatie op is gekomen.

Heb al wat nieuws gehoord, ga donderdag eens even proberen of het wil werken met het ontluchten.
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant

Last edited by Erik : 17-12-2007 at 18:32.
Reply With Quote
  #14  
Old 17-12-2007, 18:04
Alberto Alberto is offline
Volksforum QUATTRO Donor - D.M.G.D.J.G.G.
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 12,484
Send a message via MSN to Alberto
Default

Quote:
Originally Posted by Erik
Nee daarmee verhelp ik het huidige probleem niet mee inderdaad. Maar ik heb wel de zekerheid dat de radiateur niet meer zo snel kapot zal gaan in de toekomst. Vandaar ook dat er een modificatie op is gekomen.

Heb al wat nieuws gehoord, ga donderdag eens even problemen of het wil werken met het ontluchten.

nieuwe radiateur zijn sterker dan de oude ( is mij verteld )
dus is modificatie niet meer nodig ...

persoonlijk wou ik er niet z'n ding tussen hebben ( bij de jetta komt ie er niet weer tussen )
Reply With Quote
  #15  
Old 17-12-2007, 18:12
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Quote:
Originally Posted by voklswien
persoonlijk wou ik er niet z'n ding tussen hebben ( bij de jetta komt ie er niet weer tussen )
Waarom niet?
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #16  
Old 17-12-2007, 18:30
Alberto Alberto is offline
Volksforum QUATTRO Donor - D.M.G.D.J.G.G.
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 12,484
Send a message via MSN to Alberto
Default

dingen gaan vaker kapot dan radateurs is mijn idee
Reply With Quote
  #17  
Old 17-12-2007, 20:16
passatje2 passatje2 is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 635
Default

dat is helemaal niet nodig,is alleen voor die oude modellen vanwege die radiator problemen,vanaf 88 is dit veranderd,ma ja als jij denkt dat dat helpt,is zinloos denk ik.
je moet het probleem in t ontluchten zoeken....
Reply With Quote
  #18  
Old 17-12-2007, 20:22
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 6,325
Send a message via MSN to Erik
Default

Zoals ik in een bovenstaande post al zei is het plaatsen van die modificatie ook niet bedoeld om het 'ontluchtings probleem' op te lossen maar meer om ervoor te zorgen dat de radiateur niet binnen afzienbare tijd weer kapot zal gaan.
__________________
'91 Volkswagen Golf II GTI 16VT Edition One
'10 Audi A4 B8 Avant
Reply With Quote
  #19  
Old 17-12-2007, 20:24
Alberto Alberto is offline
Volksforum QUATTRO Donor - D.M.G.D.J.G.G.
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 12,484
Send a message via MSN to Alberto
Default

Quote:
Originally Posted by Erik
Zoals ik in een bovenstaande post al zei is het plaatsen van die modificatie ook niet bedoeld om het 'ontluchtings probleem' op te lossen maar meer om ervoor te zorgen dat de radiateur niet binnen afzienbare tijd weer kapot zal gaan.

doet ie niet ...als je een nieuwe er in gezet hebt teminste
Reply With Quote
  #20  
Old 17-12-2007, 21:50
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by Erik
Zoals ik in een bovenstaande post al zei is het plaatsen van die modificatie ook niet bedoeld om het 'ontluchtings probleem' op te lossen maar meer om ervoor te zorgen dat de radiateur niet binnen afzienbare tijd weer kapot zal gaan.


Afzienbare tijd?
Je oude radiateur is na ruim 15 jaar ermee gekapt. Als je je Golfje over 15 jaar nog steeds hebt en de radiateur is dan kapot kom ik hem je persoonlijk maken.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum