Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Passat
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-08-2013, 11:58
Marijn32b Marijn32b is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 136
Default Koelprobleem 32b diesel

Vanwege inbouw dieselmotor (1.6 CR) grotere 2e hands radiateur geïnstalleerd.

Nu heb ik een enorm koelprobleem waar ik niet vanaf kom. Heb alles gedaan wat volgens mij mogelijk is. Ben (bijna) ten einde raad. Dit gebeurt er:

Onderste koelslang blijft koud. Thermostaat gaat (volgens mij) niet open, dus geen flow door radiateur; fan gaat niet aan. Motor wordt dus te heet.

Wat heb ik gedaan:

Nieuwe waterpomp geplaatst, geen verandering. Mooi straaltje in exp. vat. Oude was volgens mij niets mis mee.
Nieuwe (gecontroleerde) thermostaat geplaatst, geen verandering. Oude was trouwens ook nog goed.
In de tussentijd goed ontlucht. Half uur rondgereden, kachel op warm. Dop eraf, rondje rijden, dop erop. Vloeistofpeil blijft constant. Kachelradiateur wordt netjes warm.

Toen dacht ik misschien radiateur verstopt? Dus toen maar nieuwe besteld en geplaatst. Weer ontlucht. Maar het probleem is er nog Probleem is dus blijkbaar thermostaat. Maar waarom???? Nogmaals ding eruitgehaald, weer in een pan water getest en weer gaat ie open. Is toch niet normaal???

Heb gister zelfs nog radiateur + de twee slangen daarvan apart met kvs gevuld om er zeker van te zijn dat daar geen lucht in zit.

Kan er, zelfs na uitgebreid ontluchten nog lucht in het pomphuis achterblijven waardoor de thermostaat niet open gaat? Of kan het zijn dat nieuwe radiateurs nog een dop ofzo aan de binnenkant hebben die je eruit moet halen? Lijkt me wel heel stug.

Hoe lang zou het duren voor thermostaat open moet gaan, met dit weer toch wel binnen een half uur netjes warmrijden?

Zie ik iets over het hoofd? Wie heeft er een idee?

Mijn ideeën zijn namelijk op..

Alvast bedankt!
Reply With Quote
  #2  
Old 04-08-2013, 12:09
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

probeer het eens zonder thermostaat als je daar aan twijfelt.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #3  
Old 04-08-2013, 12:20
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Hoe heb je vastgesteld dat de motor té heet wordt? En vertel eens wat de thermometer precies doet, vanaf koude start?
Reply With Quote
  #4  
Old 04-08-2013, 13:42
Marijn32b Marijn32b is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 136
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Hoe heb je vastgesteld dat de motor té heet wordt? En vertel eens wat de thermometer precies doet, vanaf koude start?


Heb steeds een stuk gereden, zo'n 15 km met ongeveer 80 km/h. Thermometer in dashboard gaat dan geleidelijk al naar 3/4 van de uitslag. Bij stukje snelweg gaat 'ie nog verder.

Ik weet dat die meter in het dash niet alles zegt, maar na zo'n proefritje voelt de motor gloeiend heet aan. Kan me bijna niet voorstellen dat ie de 90 graden dan al niet bereikt heeft.

Lag oorspronkelijk DT benzinemotor in. Zou de temp. voeler van die motor een andere karakteristiek kunnen hebben?
Reply With Quote
  #5  
Old 04-08-2013, 15:50
Marijn32b Marijn32b is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 136
Default

Net ff stuk snelweg gedaan, toen gekeken. Thermostaat gaat nu eindelijk open. Fan slaat nog niet aan bij stationair draaien. Mss overcapaciteit van de radiateur? Temperatuurmeter schoot eens omhoog, na een tijdje blijft ie mooi in het midden. Misschien nog beetje lucht bij sensor..
Reply With Quote
  #6  
Old 04-08-2013, 21:45
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Heb je de temperatuur al eens "mechanisch" gemeten? Dus als de motor warm is, dop van het kvs resevoir er voorzichtig af draaien, en dan eens meten. Misschien is je temperatuur voelertje kapot en is er niks aan de hand..
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #7  
Old 04-08-2013, 22:05
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Daar zat ik ook aan te denken! Aan de andere kant: OP zegt dat de onderste radiateurslang koud blijft, dat kan toch niet kloppen...
Reply With Quote
  #8  
Old 05-08-2013, 00:38
Golf2_Gtd Golf2_Gtd is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 114
Default

het kan zijn dat je kvs reservoirdop.. de overdrukventiel van kapot is krijg je ook zulke rare dingen ook destijds meegemaakt.. probeer eens ander dopje.. of bestel een nieuwe..
Reply With Quote
  #9  
Old 05-08-2013, 07:30
Marijn32b Marijn32b is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 136
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Daar zat ik ook aan te denken! Aan de andere kant: OP zegt dat de onderste radiateurslang koud blijft, dat kan toch niet kloppen...


Dat dacht ik dus ook. De enige conclusie die ik kon trekken was dat het wel moest werken, dus toen een wat langer stuk snelweg gedaan gisteren. Op parkeerplaats merkte ik dat de onderste slang wel warm werd!

Nu is nog het probleem dat de fan niet aan wil slaan. Maar ja, enorme grill in combinatie met weinig warmteontwikkeling 1.6 diesel stationair = laat aanslaan van fan???

Heeft iemand ervaring met filerijden met een 1.6 zuigdiesel en tijdsduur voordat dat ding aanslaat?

Over thermometer gesproken, heb ik ook al aan zitten denken maar heb ik zo niet bij de hand. Zou wel beste methode zijn. Wel heb ik de weerstanden van temp. sensoren gemeten, na ritje snelweg. Zitten zo rond 220 ohm. Als ik dan hiernaar kijk:

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=50905

en

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=81190

dan lijkt het allemaal nog niet eens zo gek.

Wel eerst het kabeltje van de sensor trekken, anders meet je de weerstand van je dashmeter ook mee...
Reply With Quote
  #10  
Old 06-08-2013, 15:42
dieselaar dieselaar is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2009
Posts: 152
Default

Dat je onderste slang niet warm wordt heeft ook te maken met het grotere koel oppervlak van je radiateur. Bij mijn nissan Patrol is de onderste slang ook altijd koud. Pas als hij flink moet werken dus 3 ton moet trekken wordt die slang warm maar niet heet.
Reply With Quote
  #11  
Old 20-08-2013, 18:35
Marijn32b Marijn32b is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 136
Default

Ok, volgens mij een storm in een glas water. Thermostaat gaat dus open, en temp meter blijft op dat punt steken, welliswaar op driekwart. Dit weekend is de fan ook aangeslagen, heeft ook een hele tijd geduurd.

Volgens mij is er dus niks ernstigs aan de hand. Duurt gewoon ff voor een 1.6d goed heet is..
Reply With Quote
  #12  
Old 20-08-2013, 18:36
Marijn32b Marijn32b is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 136
Default

Quote:
Originally Posted by dieselaar
Dat je onderste slang niet warm wordt heeft ook te maken met het grotere koel oppervlak van je radiateur. Bij mijn nissan Patrol is de onderste slang ook altijd koud. Pas als hij flink moet werken dus 3 ton moet trekken wordt die slang warm maar niet heet.


Dat zou natuurlijk kunnen. Heb je een 1m^2 radiateur?
Reply With Quote
  #13  
Old 21-08-2013, 17:31
dieselaar dieselaar is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2009
Posts: 152
Default

Kwam grootte valt het wel mee hoor maar er zit wel 13 liter koelvloeistof in.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum