Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Seat
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-01-2022, 18:27
Golf1Fan's Avatar
Golf1Fan Golf1Fan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 335
Default Tellervraag Seat Ibiza II (6K1) 1997 2.0 GTi 2E

Ik heb afgelopen zaterdag een Seat Ibiza II (6K1) 2.0 GTi 2E uit 1997 bekeken en heb er een proefrit mee gemaakt.

Op zich vind ik de auto wel interessant, maar er zijn toch wat onduidelijkheden.
Zo is de km-stand onlogisch en ik betwijfel of de tellers wel origineel zijn.
De snelheidsmeter loopt bijvoorbeeld tot 220 km/h en de MFA lijkt te ontbreken. (zie de foto's)
De bediening van MFA is overigens wel aanwezig op de richtingaanwijzerhendel.

Ik kan helaas nergens op het internet info en afbeeldingen vinden van de tellers van dit type Seat Ibiza.

Kan iemand mij vertellen of deze tellers origineel zijn en of de MFA standaard is of een optie in dit type Seat?





__________________
Golf 1 GTI 1.8 8V (DX) 1983 Zwart
Golf 2 GTI 1.8 16V (KR) 1986 Oakgroen
Golf 3 GL 2.0 8V (AGG) 1997 zilvergrijs 'parttime Daily'
Seat Ibiza 2 (6K1) GTI 2.0 8V (2E) 1997 rood 'parttime Daily'

Last edited by Golf1Fan : 26-01-2022 at 18:48.
Reply With Quote
  #2  
Old 27-01-2022, 21:12
arnus71's Avatar
arnus71 arnus71 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,936
Default

Ha! Jij hebt hem dus gekocht, ik heb zwaar zitten dubben om deze te gaan ophalen, echt een zeldzaamheid zo'n eerste serie Ibiza met 2.0 GTI blok. Wel leuk dat hij bij een liefhebber terecht is gekomen en niet gesloopt wordt (hoop ik) voor onderdelen.

Wat betreft de teller denk ik (zeker weet ik het niet) dat er wel origineel MFA op heeft gezeten gezien de bediening er nog wel opzit en de tellerstand niet logisch is. Ik zag kort geleden nog zo'n Ibiza GTI te koop en daar zat er MFA wél in de teller.
__________________
'10 Skoda Yeti
'12 Skoda Citigo
Reply With Quote
  #3  
Old 27-01-2022, 22:18
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,568
Default

Ik dacht dat je als particulier eigenaar van een auto kan je het NAP rapport opvragen met je DigID, misschien kan hij dat voor je opvragen? Ik zag dat hij hem nog maar 29 dagen op naam heeft, misschien heeft hij nog het NAP rapport van de handelaar wij hij hem van gekocht heeft!

Een onlogische stand hoeft nog geen ramp te zijn, kan ook een doodeenvoudige invoerfout zijn bij een APK of onderhoudsbeurt. Als je kan weerleggen dat die een andere stand had (factuur met km-stand, etc.) en dat is te verklaren met een cijferwisseling kan dit gerectificeerd worden bij de RDW. Maar, als die erbij zat had je vast geen vragen over de onlogische kilometerstand.

Over de klok: hij gaat wel netjes tot en met de 220km/h, de klokken in een standaard Ibiza gaan tot en met 200km/h, met uitzondering van TDI's en Cupra's. Zou anders erg optimistisch zijn met een 1.4i

Auto's in deze klasse zijn natuurlijk met een bepaald budget op de weg gehouden, voor hetzelfde geld zijn juist de hendels vervangen voor MFA hendels (om wat voor reden dat ook mag zijn) en is de klok er nooit uit geweest.
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2
2013 Skoda Citigo 1.0 MPI -> 2017 cluster + radio + BCM
2018 Volkswagen Golf 1.4 GTE

Last edited by Rick : 27-01-2022 at 22:31.
Reply With Quote
  #4  
Old 16-02-2022, 23:03
Golf1Fan's Avatar
Golf1Fan Golf1Fan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 335
Default

Bedankt voor jullie reactie.

Ik heb de auto inderdaad op 29 januari opgehaald.

De verkoper had een RDW rapport voor me uitgeprint met o.a. een overzicht van de tellerstanden
De onlogische tellerstand is ontstaan doordat er enige tijd geleden een verkeerde km stand was ingevuld, 172.000 ipv 171.000 km.
Dus hij heeft nu in werkelijkheid 179.000 gelopen ipv 178.000 km en dat vind ik geen probleem.

De auto is technisch zeer goed en rijdt geweldig, de motor loopt heel mooi en hij trekt goed.
Hij heeft alleen wat blanke lak problemen op de motorkap en de rechterflank, maar dat was, vanwege de goede technische toestand, voor mij geen dealbreaker.

Het is een leuke en intussen zeer zeldzame auto.
__________________
Golf 1 GTI 1.8 8V (DX) 1983 Zwart
Golf 2 GTI 1.8 16V (KR) 1986 Oakgroen
Golf 3 GL 2.0 8V (AGG) 1997 zilvergrijs 'parttime Daily'
Seat Ibiza 2 (6K1) GTI 2.0 8V (2E) 1997 rood 'parttime Daily'
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum