Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-05-2017, 00:00
Lucasmolen Lucasmolen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 139
Default ET waarde stalen velgen/verbreden Golf 1

Hallo Forumbroeders,

Ik ben voor mijn mk1 aan het kijken naar een setje staal om te verbreden, of als de maat juist is er zo onder te zetten. Nu heb ik een vraag.
Mijn ATS cupvelgen zijn 7J ET28 en ik vind dit onder een mk1 mooi staan qua breedte. Nu wil ik een setje staal hebben dat vergelijkbaar aan de buitenkant in de wielkasten past, maar als ik de berekeningen uitvoer lijkt er geen logische mogelijkheid. De setjes die nieuw te koop zijn in 4x100 van 6.5J hebben een veel te hoge ET waarde. Breder lijken ze niet meer geleverd te kunnen worden en de laagste ET waarde is 40. Van andere merken lijkt de 4x100 bron ook redelijk opgedroogd.

Als ik een smallere set bijvoorbeeld 1 tot anderhalve inch laat verbreden om toch een mooie lip op de band te krijgen, lijkt de ET waarde ook niet juist om te zorgen dat ze aan de buitenkant verbreed kunnen worden. Dit lijkt me fijn omdat er dan maar aan 1 kant van het hart een strip gelast hoeft te worden ivm kosten en drama door hitte.

Hoe zouden jullie zoiets aanpakken? Mijn voorkeur gaat uit naar een 16 inch velg (anders 15) van 7J breed rond de et 28 (iets lager zou nog zeker voor achter ook geen probleem moeten zijn). Alle tips zijn welkom.
Reply With Quote
  #2  
Old 22-05-2017, 10:11
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,183
Default

Enkel aan de buitenkant verbreden.
Je moet ze gewoon monteren, inc. jou schroefset en op hoogte zetten die je wenst.
Vervolgens ga je meten hoe veel cm/mm je naar buiten wil.
Je hoeft nu echt niet meer met inches te werken.
Hier uit resulteert een ET waarde die verder niet interessant is.
Reply With Quote
  #3  
Old 22-05-2017, 10:37
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

Bij verbreden naar buiten blijft de afstand binnenrand naar het hart hetzelfde (Dat is geen ET). De ET waarde (middenlijn velg -- hart van de velg verander wel.
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #4  
Old 22-05-2017, 13:32
durneet's Avatar
durneet durneet is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2010
Posts: 385
Default

Et waarde daalt wnnr je naar buiten toe verbreedt. Bij sommige velgen kun je ook gewoon de harten omdraaien. Maar het simpelste is gewoon zoals Van limburg vermelde monteren, laten rusten op blokken en de cm opmeten die je ertussen wilt.

Ik kan je velgen wel verbreden indien je dit wenst.
__________________
golf 1 1975 project
golf 1 1974
1975 ls 20vt
Reply With Quote
  #5  
Old 25-05-2017, 17:11
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

ik heb hier ooit een tooltje voor gemaak.
je geeft de velgen in die mooi passen, en de staal velgen die je nu hebt.
en dan kijk je naar het verschil van de velgen aan de buitenkant. dat is de strip die er tussen moet dan

http://fcapri.homelinux.com/toolz/tyre/wheels.htm

als ik daar dan 7J ET28 en 6,5 ET40 ingeef(puntje bij 6.5 ingeven en geen komma !!!)
dan komen die staalvelgen 5mm dichter bij je veerpoot en zitten ze 18mm meer naar binnen.
als je dus 2cm laat verbreden aan de buitenkant (ongeveer 0,75inch dus), komen ze gelijk aan de rand zoals je ATS velgen nu. dan heb je 7,25J ET30
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum