Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Luchtgekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-05-2014, 19:22
Henri01's Avatar
Henri01 Henri01 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2014
Posts: 18
Default Henri's 4x4 powered super baja!

zo,

ook maar eens even een projectpagina gemaakt.

Het is dus een Volkswagen kever 1300 van origine, uit 1970.

echter is er bijna niets meer origineel aan, maar dat heeft een reden


Het begon ong. 4 jaar geleden, ik kon een motor kopen bij een vriend van me.

Deze lag in een Porsche 356 uit USA de inhoud van de motor wisten we niet maar deze was wel opgepept tot een niet normaal vermogen. (ong. 2300cc)

Het is een lucht gekoelde 4 cilinder en er staan 2 dubbele 48 mm carburateurs op, ik kon deze over nemen met alle toebehoren voor de motor (koelers, meters, filters, slangen, brandstofpomp en blowers).




Mijn eerste gedachte was, ik bewaar de motor voor als mijn motor in de Karmann Ghia stuk zal gaan, maar deze wordt zelden gebruikt en ik ben er zeer zuinig op daarom was ik al snel van mening om er iets anders er mee te doen.

Mijn gedachte ging uit naar een VW met extreme eigenschappen te maken.

Na enkele maanden had ik het in mijn hoofd zitten, hoe hij zou moeten worden.

Ik heb het dan ook aan mijn vriendenkring en VW vrienden laten weten wat ik van plan was en hoe hij zou moeten worden, deze verklaarde mij voor gek en gaven mij het gevoel dat het zeker niet zou gaan lukken. Iedereen die mij kent weet, dat zoiets mij juist uitdaagt om het te doen slagen.

Bij een maat van me, had ik gelijk iemand die er wel in geloofde. Wessel Habraken (wessel97), wie dus al sinds het begin mij geholpen heeft. Sinds dat ik met het project begonnen ben heb ik dus na loop van tijd steeds meer mensen gehad die mij hulp boden. nog steeds niet iedereen gelooft erin, maar dat blijft mij motiveren.

de auto:

Mijn eerste gedachte was een zo licht mogelijke kever (buggy) maar dit was zo van de baan omdat ik een low budget had en met een buggy zou het al beginnen bij /- € 5000,-, uiteindelijk word het een VW kever. Met behoud van het kenteken, dat ik er zeker mee over de openbare weg kan.

Als ik een plan heb leg ik een paar eisen vast voor mij zelf om het doel te bereiken.

En dat zijn: 1: behoud van het kenteken
2: zo licht mogelijk
3: behoud van het uiterlijk
4: vier wiel aangedreven ( permanent)
5: permanente sper op alle diff’s
6: motor met veel vermogen
7: CVT automaat
8: zoveel mogelijk zitplaatsen
9: low budget

Dat is niet niks wat ik hier op som, is dit haalbaar of niet?

Ik hoefde daar niet lang over na te denken en besloot het te starten.

Dus ik ging op zoek naar een VW kever met gezonde carrosserie, via marktplaats stuitte ik op een kever van 1970 die al half omgebouwd was met een Alfa motor in Haarlem.

De week er op ben ik eerst gaan kijken of het was wat ik zocht, en jawel de zaterdag er op ben ik hem gaan halen met een vriend van me.

De weken erna heb ik de Alfa motor verkocht aan een buggy rijder, daarna was het een paar dagen sleutelen en het koetswerk lag er al naast.

De bak die er onder zat, was met pendel assen deze heb ik aan de vorige eigenaar terug verkocht, hij had ook een buggy gekocht waar de bak stuk van was, en de mijne zou vervangen worden door een CVT. Heel de kever was gedemonteerd ook het onderstel, deze moest aangepast worden om alle onderdelen te kunnen plaatsen (CVT - 2x cardan - motor en alle assen).

Op internet had ik 2 cardan's gevonden met permanente sper compact en licht van gewicht.

Om verder te kunnen ben ik bij Van Doorne transmissie op bezoek geweest om een CVT te vinden die ik kon gebruiken, ik werd verwezen naar een revisie bedrijf Euromatic in Oisterwijk waar ik Coen van Beek aan trof.

Hij was zeer enthousiast over het project en verwees me door naar een oud rallycrosser, deze zou er een hebben die aangepast was en geschikt zou zijn voor veel vermogen. Ik heb onmiddellijk contact gezocht en na enig aarzelen van de eigenaar kon ik de CVT over nemen met alle toebehoren.

Met de CVT ben ik naar Coen geweest en deze zou hem open maken en reviseren.

De aanpassingen aan de CVT zouden later worden gedaan eerst gingen we de VW afwerken.

Van Coen kreeg ik het bericht dat hij mij niet verder kon helpen omdat hij zeer druk met zijn zaak was i.v.m. de crisis, hij was gedwongen om te verhuizen met het bedrijf, dus zag hij noodgedwongen er vanaf om mij verder te helpen.

Dat sloeg als een bom in bij mij en ik ben ook direct naar Coen gegaan om verhaal te halen. Hij was de wanhoop nabij om dat het verhuizen een grote operatie was en niet te overzien en dat de kosten daarbij horende onverwacht kwamen, ik heb hem dan ook direct toegezegd dat het verhuizen van zijn bedrijf door mij gedaan zou worden met alle daar bij behorende werkzaamheden (transport – elektriciteit – lucht – afzuiging - olie- leidingen – magazijn – stellingen en div. zaken )

Coen zijn mond viel open en vroeg wat bedoel je, ik zei, wat ik zeg, ik ga jou verhuizen en dat kost je niets, zeg maar wanneer het gaat gebeuren en ik neem twee weken vrij.

En jij denkt dat je dat in twee weken kan doen, wat ik zeg doe ik Coen, je gaat het meemaken. Zo gezegd zo gedaan enkele maanden later kon ik beginnen en twee weken later was ik klaar met verhuizen.

Coen was zeer gelukkig en beloofde mij dat hij het project zou helpen met de CVT aan te passen. Daar was ik blij mee, zonder hem zou het een zeer lange weg worden.

Omdat de kever zonder neus en kont was heb ik besloten om er een BAJA van te maken. Op marktplaats had ik een Baja pakket gevonden en meteen opgehaald.

Nu kon ik het onderstel aanpassen, achter moesten er draagarmen komen omdat mijn achterassen met homokineten moesten worden geplaatst, voor moest het onderstel aangepast en verstevigd worden om mijn cardan voor te kunnen plaatsen.

De plaats van de hoofdremcilinder moest 90 graden draaien om plaats te maken voor mijn cardan. Om mijn kenteken te behouden mocht ik niet aan mijn chassis komen dat zijn de torsie assen voor en achter en de tunnel daar tussen, daar staat het chassis nr. in wat op het kenteken staat.

Mijn aandrijfassen zullen dan ook over de tunnel lopen ( ik krijg een dubbele tunnel op elkaar).

Achter is het chassis waar de versnellingsbak op hangt ingekort en verstevigd.

Mijn cardan voor heb ik als eerste geplaatst op het onderstel met diverse verstevigingen en de cardan ligt in 5 rubbers , om zo mijn voorwielaandrijving mogelijk te maken en de aandrijving van de CVT.

Achter de voor stoelen op de tunnel is een steun geplaatst voor het sub frame. De CVT komt op de rechter plaats van de achterbank te liggen om mijn achter-cardan en mijn voor-cardan te kunnen aandrijven, de motor komt hoger en naar voren maar wel op de originele plaats te liggen.

Voor de CVT, motor, achter-cardan moet een sub frame gemaakt worden, deze zullen samen in een vaste opstelling in één frame zitten.

Dit frame komt op 6 rubbers te liggen boven de achterste torsie as.

Aan dit frame heb ik een week gewerkt, en het gewicht is 75 kg.

natuurlijk kan ik hier wel hele verhalen gaan vertalen maar foto's is natuurlijk altijd beter.




















na een tijdje bezig te zijn geweest, kwam ik in contact met hoffmann speedster, welke tegenwoordig volkswagen onderdelen levert, en vroeger de kever 'speedster' kitten verkocht.

dit is na een lange tijd over gegaan vanwege verschillende redenen, dus op het moment zijn we opzoek naar een nieuwe sponsor.






















nu denken jullie natuurlijk, waarom heb je niet veel eerder een topic aangemaakt.. daar kan ik maar een antwoord op geven, ik ben een doener.. maar we gaan het toch proberen, en bij te houden na lang aandringen

hebben jullie vragen, stel ze gewoon!

kijk eventueel voor nog meer info op www.superbaja.com

gr Henri

Last edited by Henri01 : 17-05-2014 at 20:30.
Reply With Quote
  #2  
Old 17-05-2014, 19:28
Henri01's Avatar
Henri01 Henri01 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2014
Posts: 18
Default

ik heb nog weet ik hoeveel meer te vertellen maar dan zit ik hier nog tot morgenvroeg, ik zal telkens een stukje erbij maken, en updates plaatsen van hoe ver we zijn.
Reply With Quote
  #3  
Old 17-05-2014, 19:48
Henri01's Avatar
Henri01 Henri01 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2014
Posts: 18
Default







en hier eentje van de automaxx 2013, eigenlijk niet echt een meeting voor mij maar het was desondanks toch leuk

dit is alleen nog maar 2 wiel aandrijving, mijn aandrijfassen voor waren nog niet klaar.


Last edited by Henri01 : 17-05-2014 at 19:56.
Reply With Quote
  #4  
Old 17-05-2014, 19:56
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

Ik heb je vorig jaar gezien in hilvarenbeek meen ik, opties niet mijn ding maar mechanisch een snoepje om van te genieten. Respect voor het werk wat er in zit!
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #5  
Old 17-05-2014, 19:59
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

Juist automaxx dat was t!
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #6  
Old 17-05-2014, 20:11
Henri01's Avatar
Henri01 Henri01 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2014
Posts: 18
Default

Quote:
Originally Posted by loco-vr6
Ik heb je vorig jaar gezien in hilvarenbeek meen ik, opties niet mijn ding maar mechanisch een snoepje om van te genieten. Respect voor het werk wat er in zit!


thanks! tja... ik kan er moeilijk een show quality baja van maken, zou zonde zijn om dakar mee te gaan rijden
Reply With Quote
  #7  
Old 17-05-2014, 20:28
Henri01's Avatar
Henri01 Henri01 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2014
Posts: 18
Default

hij is nog niet zo snel als dat hij moet zijn, in het zand is de 4x4 echt perfect, elk hobbeltje pakt hij gewoon mee, op het asfalt heb ik nog echter wat problemen, doordat de 4 wielaandrijving gesperd is, heb ik niet de mogelijkheid ze uit te zetten

dus nu zijn we iets speciaals aan het maken wat nog nooit eerder gedaan is, alle techneuten zeggen dat het niet kan.. maarja volgens techneuten kan alles aan die auto niet dus we gaan het gewoon proberen. ik ga er nog niet te veel over zeggen tot het af is, maar we zijn twee aandrijfassen voor voor aan het maken, die straks d.m.v. machnetisme in en uitgeschakeld kunnen worden.

maar dit is ie in Hannover op het meikevertreffen.

Reply With Quote
  #8  
Old 17-05-2014, 20:49
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,742
Default

geweldig verhaal!
__________________
RIJD DUURZAAM, RIJD OLDTIMER!

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!

'72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L
Reply With Quote
  #9  
Old 18-05-2014, 09:38
Rallyegolf20vt's Avatar
Rallyegolf20vt Rallyegolf20vt is offline
Draaideur Donateur - Retroracer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 932
Default

Prachtig
__________________
There`s no substitute for Turbo engines

Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro
Rallyegolf
Reply With Quote
  #10  
Old 18-05-2014, 11:40
Henri01's Avatar
Henri01 Henri01 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2014
Posts: 18
Default

natuurlijk moest er nadat we een heel eind waren met de super baja ook een vervoersmiddel komen om hem te vervoeren, want op een trailer kan eigenlijk niet he..

dus na lang speuren op marktplaats een bus aangeschaft, welke nog werkelijk waar terug in de jaren 80/90 leefde.




alle matrassen e.d. lagen er al tig jaren, de bus was zo smerig als iets. toch hebben we naar veel werk en tijd er iets moois van kunnen maken, we hebben zelfs nog met een man of 4/5 op de zondag met pasen, alle stickers van de bus staan schrapen... bij een auto is het al veel, laat staan bij een bus van 24 meter lang.

maar toen was dit het resultaat:







helaas zullen we wel afstand moeten doen van de bus, aangezien de oldtimer regels zijn verandert en de bus nu een godsvermogen kost.

mochten jullie nog meer informatie zoeken kun je ook nog op de facebook pagina van mij kijken! https://www.facebook.com/superbaja?fref=ts
__________________
58' V8 powered Willy's jeep
68' Karmann ghia 2,1 flat 6
70' Vw 2300 4x4 CVT 'superbaja'
01' smart fortwo

www.superbaja.com
Reply With Quote
  #11  
Old 18-05-2014, 11:48
Henri01's Avatar
Henri01 Henri01 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2014
Posts: 18
Default

hier nog flink wat foto's:






































gr henri
__________________
58' V8 powered Willy's jeep
68' Karmann ghia 2,1 flat 6
70' Vw 2300 4x4 CVT 'superbaja'
01' smart fortwo

www.superbaja.com

Last edited by Henri01 : 18-05-2014 at 11:56.
Reply With Quote
  #12  
Old 18-05-2014, 12:26
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Mooi project en een mooi verhaal!
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #13  
Old 18-05-2014, 12:31
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Hoop dat je die open assen goed beschermd hebt, lijkt me geen pretje als dat ooit eens een eigen leven gaat leiden...
Wel ruig gedaan zo zeg, gewoon de hele cvt midden in de auto en dan door koppelen naar 2 cardan's
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #14  
Old 18-05-2014, 15:52
Henri01's Avatar
Henri01 Henri01 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2014
Posts: 18
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Hoop dat je die open assen goed beschermd hebt, lijkt me geen pretje als dat ooit eens een eigen leven gaat leiden...
Wel ruig gedaan zo zeg, gewoon de hele cvt midden in de auto en dan door koppelen naar 2 cardan's



wees maar niet bang, ik moet niet hebben dat er straks een aandrijfas voorbij komt vliegen. haha
__________________
58' V8 powered Willy's jeep
68' Karmann ghia 2,1 flat 6
70' Vw 2300 4x4 CVT 'superbaja'
01' smart fortwo

www.superbaja.com
Reply With Quote
  #15  
Old 22-05-2014, 20:31
Henri01's Avatar
Henri01 Henri01 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2014
Posts: 18
Default

was er nog even vergeten bij te vertellen, dat we al een aantal keer in het zand/duinen hebben gereden, en dat hij het top doet! alleen nog een paar kleine problemen, o.a. dat ik als de auto een te strakke stuurbeweging maak, de aandrijfassen knakken, maar dit hopen we dus ook opgelost te hebben met die machnetische assen.

mocht er trouwens nog iemand intresse hebben in de bus, laat het maar weten via pb!
__________________
58' V8 powered Willy's jeep
68' Karmann ghia 2,1 flat 6
70' Vw 2300 4x4 CVT 'superbaja'
01' smart fortwo

www.superbaja.com
Reply With Quote
  #16  
Old 24-05-2014, 18:45
Tiki Madness's Avatar
Tiki Madness Tiki Madness is offline
Volksforum Triple Action Donor - Half a brain dragracer
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,134
Default

Leuk project, Is geen 356 motor.

Michael
__________________
I got kicked out of Barnes and Noble once for moving all the Bibles into the fiction section.
Reply With Quote
  #17  
Old 24-05-2014, 19:49
Henri01's Avatar
Henri01 Henri01 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2014
Posts: 18
Default

Quote:
Originally Posted by Tiki Madness
Leuk project, Is geen 356 motor.

Michael



klopt, alleen hij komt uit een 356 we denken dat het gewoon een opgepept keverblok is maar dat weten we niet zeker.
__________________
58' V8 powered Willy's jeep
68' Karmann ghia 2,1 flat 6
70' Vw 2300 4x4 CVT 'superbaja'
01' smart fortwo

www.superbaja.com
Reply With Quote
  #18  
Old 25-05-2014, 02:32
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Heel leuk project ziet er allemaal netjes uit.
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #19  
Old 07-06-2014, 20:55
Henri01's Avatar
Henri01 Henri01 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2014
Posts: 18
Default

dames en heren,

morgen is er heel de dag een bijeenkomst in Haaren, mocht je in de buurt zijn of zin hebben om hem in het echt te zien kom gewoon langs!

adres:

Haarendijk 6A
5076 TM Haaren
__________________
58' V8 powered Willy's jeep
68' Karmann ghia 2,1 flat 6
70' Vw 2300 4x4 CVT 'superbaja'
01' smart fortwo

www.superbaja.com
Reply With Quote
  #20  
Old 08-06-2014, 09:24
bobby-digital's Avatar
bobby-digital bobby-digital is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 2,336
Send a message via MSN to bobby-digital
Default

leuker als de 13 in dozijn verlaagde kevers eigenlijk, ben wel benieuwd naar actie filmpje door de duinen
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum